Na początku tego wieku Mercedes wypuścił na rynek Mercedesa Klasy ML, który był jednym z pierwszych luksusowych SUV-ów średniej wielkości, o ile nie pierwszym. Minęło 25 lat i Klasa GLE (nowa Klasa ML) nadal jest jednym z najlepszych, jeśli nie najlepszym luksusowym SUV-em średniej wielkości na rynku.
Mercedes ma kilkudziesięcioletnie doświadczenie w projektowaniu i produkcji jednych z najbardziej luksusowych samochodów, jakie kiedykolwiek widział świat. Wszystkie obecne SUV-y Mercedesa zbudowane są w oparciu o dziedzictwo najwyższej jakości inżynierii produktowej, rozmieszczenia i filozofii, dlatego GLE znajduje się w ścisłej czołówce tego segmentu.
Jednak kilka lat temu Genesis pojawił się jako nowa, luksusowa marka, której celem jest tworzenie samochodów, które powinny konkurować z takimi markami jak Mercedes, Audi, BMW, Volvo i Jaguar. GV80 to średniej wielkości SUV marki Genesis, który ma konkurować z modelem GLE, a jednocześnie być bardziej przystępny cenowo.
Choć GV80 wygląda obiecująco, Genesis prawdopodobnie będzie potrzebował kilkudziesięciu lat produkcji luksusowych samochodów, aby móc konkurować z GLE. GLE jest bardziej pożądany, bardziej luksusowy, bardziej zaawansowany technologicznie, bardziej przestronny i dostępny z bardziej płynnymi, wydajnymi i mocniejszymi silnikami.
2022 Genesis GV80 – nowy luksusowy SUV średniej wielkości
Ceny modelu Genesis GV80 zaczynają się od 50 200 USD za model 2.5T z napędem na cztery koła (RWD), który oferuje czterocylindrowy silnik o pojemności 2,5 l i mocy 300 KM. Za dopłatą 6 000 USD można przejść na wersję z napędem AWD, która posiada nieco bogatsze wyposażenie, obejmujące m.in. wentylowane fotele, ładowarki bezprzewodowe i podgrzewaną kierownicę.
Najwyższy model Genesis GV80 3.5T za 60.800 dolarów oferuje 3.5L V6 o mocy 375 KM, ale za 8.000 dolarów więcej można dostać topowy model 3.5T Advanced, który posiada 3 fotele i prawie wszystko, co Genesis ma do zaoferowania. Pod względem stylistycznym GV80 wygląda autentycznie i jest powiewem świeżości w porównaniu z istniejącymi markami, takimi jak Mercedes, BMW, Volvo i Audi.
Ten motyw jest kontynuowany we wnętrzu, ale GV80 nie jest tak bogato wyposażony jak GLE, mimo że oferuje naprawdę ładne wnętrze. Podstawowy model GV80 jest tańszy i ma większą moc w porównaniu z podstawowym modelem GLE, podczas gdy GLE wygrywa dzięki lepszym osiągom, bardziej atrakcyjnej plakietce i większej przestrzeni pasażerskiej.
Można śmiało powiedzieć, że GV80 to imponujący pakiet, ponieważ oferuje całkiem niezły stosunek jakości do ceny. Jednak mierzenie się z taką marką jak Mercedes jest trudnym zadaniem, zwłaszcza dla nowicjusza, który dopiero zaczyna swoją przygodę z samochodami luksusowymi.
2022 Mercedes Klasy GLE – Słodki punkt gamy SUV-ów Mercedesa
Ceny Mercedesa GLE350 zaczynają się od 56 150 dolarów i oferuje on czterocylindrowy silnik turbo o pojemności 2,0 l i mocy 255 KM. GLE350 jest standardowo wyposażony w napęd na cztery koła (RWD), a za 2 000 dolarów więcej można doposażyć go w układ 4MATIC, ale Mercedes nie wymaga dopłaty za dodatkowe wyposażenie, jeśli chcemy mieć tylko układ 4MATIC.
Model GLE450 jest napędzany silnikiem turbo V6 o pojemności 3,0 l i mocy 362 KM, a jego cena wynosi 63 950 USD. GLE jest również dostępny w wersji AMG, gdzie znacznie droższe modele GLE45 AMG i GLE 63 AMG S wyposażone są odpowiednio w silniki o mocy 429 KM i 600 KM, ale ich ceny często przekraczają 120 000 USD.
Warto również wspomnieć, że GLE jest również dostępny w bardziej sportowej wersji Coupe. GLE wygląda bardziej zwyczajnie w porównaniu do GV80, ale zwyczajny w rozumieniu Mercedesa nadal oznacza imponujący. Wnętrze GLE jest bardziej zaawansowane technologicznie i sprawia wrażenie droższego i bardziej luksusowego.
Automatyczna skrzynia biegów 9G w GLE jest lepsza od tej, którą znajdziemy w GV80, a ogólne wrażenia z jazdy są o wiele bardziej wyrafinowane w GLE, zwłaszcza jeśli zdecydujemy się na zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC. GLE jest lepszy, ale GV80 jest godnym konkurentem.
Podsumowanie – GLE z łatwością przejmuje pałeczkę, ale GV80 to obiecujący początek
To dość śmiałe, aby nowa marka pojawiła się znikąd i konkurowała z potencjalnie najbardziej imponującą marką luksusową ze wszystkich. Widzieliśmy już niezliczone próby podejmowania rywalizacji z Mercedesem przez wiele innych nowych marek i można śmiało powiedzieć, że prawie żadnej z nich nie udało się naruszyć luksusowych piór Mercedesa.
Jednak GV80 jest prawdopodobnie jednym z najbardziej obiecujących nowych, luksusowych SUV-ów średniej wielkości. Choć nie może się równać z GLE ani żadnym innym niemieckim luksusowym SUV-em klasy średniej, to wciąż jest to obiecujący początek, a jeśli Genesis będzie nadal udoskonalać GV80, GLE zyska godnego konkurenta.
Sekcja FAQ
Czy Genesis GV80 2020 jest bardziej wydajny niż Mercedes GLE?
Zarówno podstawowy model GV80 z silnikiem 2.5T RWD, jak i wersja GLE350 non-4MATIC oferują łączny wynik MPG na poziomie 23MPG. GLE350 wydaje się być bardziej wydajny na autostradzie, podczas gdy GV80 lepiej czuje się w mieście.
Po zwiększeniu gamy modeli, GLE450 oferuje bardziej wydajne silniki, osiągając łączny wynik 23 MPG, podczas gdy GV80 jest bliższy 20MPG. W sumie oba modele są podobne, jeśli chodzi o wydajność na poziomie podstawowym, choć GLE wydaje się bardziej wydajny z silnikiem 6-cylindrowym.
Czy Genesis GV80 z 2022 roku jest bardziej niezawodny niż Mercedes GLE?
Na poziomie marki Genesis plasuje się wśród najlepszych marek samochodów luksusowych, jeśli chodzi o niezawodność, podczas gdy Mercedes plasuje się gdzieś pośrodku. Oznacza to, że GV80 ma również lepszą wartość w porównaniu z GLE, ale przy prawidłowej obsłudze technicznej różnice nie są aż tak duże.
W związku z tym GLE jest droższy w utrzymaniu, co jest raczej do przewidzenia, bo to w końcu Mercedes.
Czy Genesis jest tak dobry jak Mercedes?
Jak już wcześniej wspomniano, Genesis ma dobry start, jeśli chodzi o swoje pierwsze luksusowe samochody, ale przed nimi jeszcze długa droga, zanim będą w stanie naprawdę zagrozić takim markom jak Mercedes, BMW i Audi.
Te trzy niemieckie luksusowe marki zajmują się produkcją luksusowych samochodów już od jakiegoś czasu, podczas gdy Hyundai/Kia (właściciele Genesis) nie mają aż takiego doświadczenia w produkcji luksusowych samochodów. W związku z tym Genesis nie jest tak dobry jak Mercedes, ale tylko czas pokaże, czy to się zmieni, czy nie.