4MATIC vs 4MATIC+ – różnice, zalety i wady

Mercedes 4MATIC to system AWD marki Mercedes, który występuje w kilku różnych odmianach w zależności od typu samochodu i scenariusza użytkowania. Każdy samochód Mercedesa jest nieco inny, co oznacza, że system ten może przybierać kilka różnych form w zależności od danego auta.

Największe różnice występują jednak między modelami AMG, SUV-ami i zwykłymi samochodami użytkowymi Mercedesa. Modele AMG oferują system 4MATIC z przewagą tylnej osi, aby uczynić samochód bardziej zwinnym, lepiej reagującym i bardziej ekscytującym w prowadzeniu. Dotyczy to również systemu 4MATIC+, który można znaleźć w najwyższych modelach AMG, takich jak 4-drzwiowy AMG GT lub E63 S AMG.

SUV-y Mercedesa oferują bardziej zrównoważony system AWD, który jest zestrojony pod kątem trakcji na wszystkich czterech kołach, bez podkreślania konkretnego stylu jazdy. Bardziej regularne modele Mercedesa oferują system 4MATIC, który jest nastawiony na komfort i spójność, co oznacza, że nie powinni Państwo odczuwać poślizgu, nawet jeśli on wystąpi.

System 4MATIC+ jest o wiele bardziej zaawansowany i jest obecnie najbardziej zaawansowanym i przełomowym systemem 4MATIC zestrojonym przez AMG, ponieważ potrafi reagować na różnice w trakcji w ciągu kilku milisekund, ale jego naprawa kosztuje więcej.

System Mercedes 4MATIC w zwykłym, codziennym samochodzie Mercedesa – plusy i minusy

Najbardziej podstawowy i zrównoważony system 4MATIC oferowany jest w samochodach takich jak Mercedes C300. Jest to system podstawowy, który obejmuje najniższy poziom integracji, ponieważ nie jest wyposażony w silniki o mocy 600 KM i nie jest przeznaczony do jazdy terenowej.

System ten oferuje stały podział momentu obrotowego 50/50 pomiędzy przednią i tylną osią, co oznacza, że system ten stale pracuje w stanie podziału momentu obrotowego 50:50. Gdy tylko system wyczuje utratę trakcji na przednich lub tylnych kołach, moment obrotowy jest odpowiednio dzielony, aby zapewnić trakcję.

  Który silnik Mercedesa brzmi jak Pagani?

Większość modeli Mercedesa korzysta z tego systemu, co oznacza, że części do tego systemu powinny być najbardziej dostępne i najtańsze. System ten jest nastawiony na komfort i łatwość obsługi, co oznacza, że powinien być najbardziej przewidywalny i mniej ingerujący spośród wszystkich systemów 4MATIC.

Wady tych systemów są mniej więcej takie same jak w przypadku wszystkich innych systemów AWD, a są nimi zwiększone koszty, zwiększona waga i zmniejszona wydajność paliwowa.

System 4MATIC w SUV-ach Mercedes GLE i GLS – zalety i wady

SUV-y są przede wszystkim zaprojektowane jako pojazdy użytkowe, co oznacza, że powinny być w stanie pokonywać każdy rodzaj terenu bez utraty przyczepności. Oznacza to, że systemy te muszą być bardziej czułe i zdolne do przekazywania całej mocy na przednią lub tylną oś.

Systemy te nazywane są w pełni zmiennymi systemami Mercedes 4MATIC, które zostały zaprojektowane tak, aby reagować na całkowity brak trakcji w niektórych sytuacjach off-roadingowych. SUV-y takie jak GLS są wyposażone w specyficzne cechy GLS, takie jak funkcja „Bounce”, która ma na celu uwolnienie Cię, jeśli utkniesz w śniegu lub błocie.

Systemy te mają tendencję do przewożenia cięższych samochodów, co oznacza, że muszą wytrzymać większe obciążenie na co dzień. Jeśli system wyczuje stały poślizg, może wysłać 100% momentu obrotowego na oś/koło o największej przyczepności.

Wady tego systemu 4MATIC są takie same jak wszystkich innych systemów, co oznacza, że jego zakup i naprawa sporo kosztuje, obniża i tak już słabą ekonomię SUV-a i sprawia, że samochód jest jeszcze cięższy.

  Czy Mercedesy dobrze radzą sobie na śniegu?

System Mercedes 4MATIC+ w wyczynowych modelach Mercedesa AMG – zalety i wady

System Mercedes 4MATIC+ jest zarezerwowany tylko dla najmocniejszych i najbardziej zaciętych modeli AMG, takich jak Mercedes E 63 S AMG i Mercedes GT63 S AMG 4-door. Oba te modele dysponują mocą ponad 600 KM, co czyni je niezwykle szybkimi i sprawnymi.

Przy tak dużej mocy Mercedes zdecydował się na napęd AWD. Kilka lat temu zarówno BMW, jak i Mercedes oferowały swoje topowe sedany jako pojazdy z napędem na cztery koła, ale przy mocy 600 KM stało się to nieco niebezpieczne, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że te samochody ważą tyle, co średniej wielkości hotel.

W związku z tym Mercedes wprowadził 4MATIC+, system, który pozwala na całkowite odłączenie przedniej osi i uczynienie samochodu w 100% napędem na cztery koła, kiedy chcesz zbadać granice samochodu i siebie. Jednak przez resztę czasu system działa w sportowym trybie AWD, który zapewnia optymalną trakcję i niewiarygodnie szybki czas reakcji.

Ten system jest najdroższy z nich wszystkich i jest również najrzadszy. Wpływa on na zużycie paliwa, ale te modele AMG nie są zaprojektowane, aby być wydajne, ani tanie w posiadaniu.

Sekcja FAQ

Czy system Mercedes 4MATIC jest konieczny?

Jeśli interesujący Cię model Mercedesa jest fabrycznie wyposażony w system 4MATIC, to pytanie jest mniej lub bardziej nieistotne, ponieważ bez tego systemu nie kupisz tego samochodu. Jednak w przypadku modeli, które nie są fabrycznie wyposażone w system 4MATIC, można śmiało powiedzieć, że w 99% przypadków nie ma potrzeby się na niego decydować.

  Który Mercedes ma 6-cylindrowy silnik?

Większość ludzi uważa, że system AWD jest najważniejszym elementem technologii zapewniającym bezpieczną jazdę zimą, ale w rzeczywistości znacznie ważniejszy jest zestaw odpowiednich gum zimowych.

Czy system 4MATIC sprawia, że Mercedes jest bezpieczniejszy?

System Mercedes 4MATIC sprawia, że samochód jest bezpieczniejszy, ponieważ jest on w stanie dostosować się do utraty trakcji i dzięki temu szybko ją odzyskać. Wiele osób uważa jednak, że w przypadku całkowitej utraty trakcji w samochodzie z napędem AWD prawie nigdy nie da się jej odzyskać.

Jest to prawda w przypadku starszych systemów napędu na cztery koła, ale nowsze systemy AWD nie mają tych problemów. Samochody z napędem AWD są bezpieczniejsze i to jest fakt.

Czy samochody z napędem AWD są lepszymi samochodami pod względem osiągów?

To zależy od tego, co najbardziej cenią sobie Państwo w samochodach wyczynowych. Jeśli chcesz, aby samochód był tak szybki, jak to tylko możliwe z najlepszymi czasami przyspieszenia, system AWD jest konieczny. Jeśli jednak chcesz, aby samochód był lżejszy i bardziej zwinny, z lepszym sprzężeniem zwrotnym, lepszą opcją będzie system RWD.

Tak czy inaczej, systemy AWD stają się coraz bardziej zaawansowane w dzisiejszych czasach, aby uczynić je lepszymi w każdej sytuacji.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z