Audi S-Tronic – wszystko, co musisz wiedzieć

„Vorsprung Durch Technik”, czyli postęp dzięki technice to popularny slogan Audi, mający na celu pokazanie istoty, na której opiera się ta marka. Audi lubi wprowadzać innowacje i chce być liderem marki dzięki ciągłym innowacjom, dlatego właśnie powstała skrzynia biegów Audi S-Tronic.

Przekładnia S-Tronic to tak zwana przekładnia dwusprzęgłowa, której celem jest połączenie doskonałych osiągów z wydajnością. Pierwsza skrzynia S-Tronic pojawiła się w 2008 roku i od tego czasu Audi dokłada wszelkich starań, aby skrzynia ta była jak najlepsza.

W tym artykule wyjaśnimy, co robi skrzynia S-Tronic, jak działa, na ile jest niezawodna i dlaczego warto ją kupić. Konstrukcja dwusprzęgłowa czyni cuda, jeśli chodzi o osiągi i wydajność, dlatego Audi zdecydowało się zaoferować skrzynię DCT zamiast standardowego konwertera momentu obrotowego.

Istnieją jednak pewne wady skrzyni S-Tronic, które zostaną szczegółowo omówione poniżej. Podsumowując, koniecznie przeczytaj ten artykuł, aby lepiej zrozumieć, dlaczego S-Tronic jest tak popularny.

Co to jest Audi S-Tronic?

Audi S-Tronic to nazwa marki Audi używana do określenia dwusprzęgłowej skrzyni biegów z bezpośrednią zmianą biegów, która umożliwia prowadzenie samochodu w trybie automatycznym lub w pełni manualnym. Skrzynia S-Tronic łączy w sobie wszystkie zalety skrzyni manualnej, oferując jednocześnie możliwość włączenia biegu D i pozostawienia samochodu samemu sobie.

S-Tronic to najnowsza skrzynia biegów Audi, podczas gdy Audi Tiptronic, R-Tronic i DSG Multitronic to starsze skrzynie biegów, które nie są tak zaawansowane jak S-Tronic. Audi zaprojektowało skrzynię S-Tronic tak, aby mogła zmieniać biegi bez zauważalnej przerwy w przepływie mocy.

  Audi vs. Mercedes: Niezawodność

Skrzynia S-Tronic jest również bardziej paliwooszczędna niż większość dostępnych na rynku przemienników momentu obrotowego, ponieważ została zaprojektowana tak, aby zawsze pracować w stosunkowo niskim zakresie obrotów. Z drugiej strony, gdy włączony jest tryb sportowy, skrzynia biegów utrzymuje wyższe obroty, aby zawsze dysponować całą dostępną mocą.

To zapewnia wieloznakowe podejście do projektowania skrzyni biegów i dlatego właśnie Audi S-Tronic jest tak sławne.

Jak działa skrzynia Audi S-Tronic?

Skrzynia S-Tronic składa się z dwóch sprzęgieł wielopłytkowych K1 i K2 oraz dwóch przekładni cząstkowych, które bezpośrednio obsługują biegi samochodu. Oba te podzespoły skrzyni biegów są aktywne podczas pracy silnika, ale tylko jeden z nich zawsze wykonuje zmianę biegów.

Mówiąc dokładniej, po włączeniu drugiego biegu i rozpoczęciu przyspieszania, trzeci bieg jest łatwo dostępny w drugiej części skrzyni biegów. Zapewnia to szybką zmianę biegów bez „szarpania w tył”, które jest charakterystyczne dla starszych skrzyń jednosprzęgłowych.

W momencie otwarcia sprzęgła K1, sprzęgło K2 zamyka się i to właśnie dzięki temu skrzynia DCT jest w stanie zmieniać biegi tak szybko, bez uczucia rozedrgania czy braku precyzji. Sprzęgło K1 włącza 1, 3, 5 i 7 bieg, ponieważ jest większe i bardziej wytrzymałe niż sprzęgło K2, które obsługuje 2, 4, 5 i wsteczny bieg.

Niezawodność i typowe problemy z Audi S-Tronic

Audi S-Tronic jest również dość niezawodną skrzynią biegów, co oznacza, że jest to prawdziwy upgrade w stosunku do swojego poprzednika. Audi Multitronic jest zdecydowanie najmniej niezawodną skrzynią biegów produkowaną przez Audi, mimo że jest najbardziej podobna do S-Tronic.

  Najlepszy dodatek do oleju dla Audi

Jednak skrzynia S-Tronic nie jest całkowicie pozbawiona wad, ponieważ ma tendencję do występowania problemów z jednostką hydrauliczną (Mechatronic), tylnym wybierakiem biegów, cewką elektromagnetyczną, spalonym sprzęgłem. Problemy te objawiają się zazwyczaj zapaleniem się lampki ostrzegawczej „usterka skrzyni biegów”, a towarzyszy im niestabilna jazda, dużo hałasu i niechęć do włączenia biegu.

Wersje Audi S-Tronic

Od momentu powstania skrzyni S-Tronic w 2008 roku Audi nieustannie ją modernizuje, aby była jak najbardziej wytrzymała i zaawansowana. Pierwsza skrzynia S-Tronic miała 6 przełożeń, a obecne oferują nawet 8 przełożeń, co zapewnia optymalną wydajność i oddawanie mocy.

W niektórych modelach Audi Sport zastosowano bardziej wytrzymałą wersję układu S-Tronic, która jest w stanie wytrzymać większy moment obrotowy w sposób ciągły. Umożliwia to również korzystanie z trybu launch control, w którym można rozpędzić samochód do rekordowych czasów 0-60 mil na godzinę.

Sekcja FAQ

Jakie tryby jazdy oferuje Audi S-Tronic?

Audi S-Tronic posiada dwa tryby jazdy: tryb w pełni automatyczny i tryb manualny. Tryb automatyczny oferuje również dwa różne tryby: Drive lub tryb Sport. Tryb sportowy sprawia, że skrzynia biegów reaguje jeszcze szybciej, a jednocześnie utrzymuje obroty silnika na wyższym poziomie niż zwykle. Innymi słowy, skrzynia biegów S-Tronic w trybie sportowym zawsze utrzymuje maksymalną moc silnika.

Tryb manualny pozwala całkowicie przejąć kontrolę nad procesem zmiany biegów za pomocą pedałów zamontowanych na kierownicy lub za pomocą samej dźwigni zmiany biegów. Są one preferowane przez tych, którzy lubią zabierać swoje samochody na tor, ponieważ poziom kontroli, jaki oferuje tryb manualny, zawsze będzie lepszy niż w przypadku trybu automatycznego.

  Który SUV Audi jest najlepszy?

Jakie są zalety systemu Audi S-Tronic?

Przekładnia DCT ma sporo zalet. Na początek, S-Tronic jest o wiele bardziej wydajny w porównaniu do konwertera momentu obrotowego Audi, a jednocześnie jest bardziej sterowalny i płynniejszy. Skrzynia S-Tronic całkowicie eliminuje również drgania związane ze zmianą biegów.

Jedną z największych zalet skrzyni S-Tronic jest łatwość sterowania. Oferowany tryb manualny jest lepszy niż wszystkie inne skrzynie biegów z przemiennikiem momentu obrotowego, ponieważ zmiana biegów odbywa się dosłownie w milisekundach.

Jakie są wady Audi S-Tronic?

Przekładnia Audi S-Tronic jest droższa w zakupie, utrzymaniu, naprawie i wymianie w porównaniu do bardziej podstawowej przekładni z przemiennikiem momentu obrotowego. Jest ona również dużo cięższa, co oznacza, że korzyści związane z osiągami, które oferuje, są nieco odsunięte na bok z powodu zwiększonej masy.

Jeśli nie jesteś przyzwyczajony do jazdy ze skrzynią DCT, możesz również zauważyć lekkie drżenie podczas manewrowania przy niższych prędkościach. Jest to wspólna cecha większości przekładni DCT, co oznacza, że cierpi na nią każda przekładnia DCT.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z