Co to jest 7-biegowa skrzynia Porsche Doppelkupplung?

Co to jest 7-biegowa skrzynia Porsche Doppelkupplung?

Porsche Doppelkupplungsgetriebe lub PDK to nazwa marki Porsche oznaczająca szybką, dwusprzęgłową skrzynię biegów (DCT) stosowaną w wielu nowoczesnych modelach Porsche. Porsche po raz pierwszy zaprezentowało system PDK w prototypowym samochodzie wyścigowym Porsche 965 Le Mans z 1983 roku.

Jednym z pierwszych seryjnie produkowanych samochodów z dwusprzęgłową skrzynią biegów był Volkswagen R32 z 2003 r., a Porsche wkrótce potem wprowadziło do sprzedaży kilka modeli 911 wyposażonych w PDK. Obecnie system PDK Porsche jest powszechnie uważany za jedną z najlepszych przekładni DCT w całej branży motoryzacyjnej, jeśli nie najlepszą.

Jedną z największych zalet systemu PDK jest możliwość zmiany biegów w mgnieniu oka. Co więcej, system nie zakłóca przepływu mocy, dzięki czemu samochód nie traci równowagi.

Porsche PDK vs. manualna skrzynia biegów

W obecnej linii Porsche można wybierać pomiędzy PDK a starą, dobrą manualną skrzynią biegów. Warto zaznaczyć, że opcja manualna dostępna jest tylko dla modeli 911 lub Cayman/Boxster, a wszystkie pozostałe modele standardowo wyposażone są w Porsche PDK.

Porównanie tych dwóch opcji to kwestia preferencji. Wielu entuzjastów motoryzacji, szczególnie tych starszych, uważa manualną skrzynię biegów za niezbędny element każdego modelu 911. Jednak system PDK jest o wiele szybszy, płynniejszy i łatwiejszy w prowadzeniu.

Z technicznego punktu widzenia, manualna skrzynia biegów pozwala na wydłużenie czasu 0-60 nawet o 0,5-1 sekundy, a granica prędkości obrotowej jest niższa, co pozwala uniknąć wpadnięcia na ogranicznik obrotów. Manualne skrzynie biegów są również lżejsze i dają większe poczucie połączenia z silnikiem, co może sprawić, że jazda będzie o wiele bardziej wciągająca.
Z codziennej perspektywy PDK jest jednak lepszym rozwiązaniem ze względu na prostotę, szybkość i łatwość prowadzenia. Skrzynię PDK można również obsługiwać ręcznie za pomocą łopatek do zmiany biegów zamontowanych na kierownicy.
Morał z tej historii jest taki – jeśli chcesz mieć najszybszą 911-tkę, wybierz PDK. Ale jeśli chcesz bardziej wciągającego doświadczenia, wybierz skrzynię manualną.

  Najlepsza osłona przeciwwiatrowa Porsche Boxster

Porsche PDK vs. niezawodność manualnej skrzyni biegów

Manualna skrzynia biegów jest dość prosta. Jeśli jesteś z nimi zaznajomiony, nie powinieneś mieć żadnych problemów z niezawodnością. Z kolei PDK izoluje kierowcę od konieczności zmiany biegów, co oznacza, że odpowiednia kalibracja skrzyni biegów Porsche będzie aktywna i nastawiona na zapewnienie niezawodnego systemu.

Ewentualny „wypadek” z manualną skrzynią biegów jest bardziej prawdopodobny niż z PDK, ponieważ większość problemów wynika z błędu ludzkiego. Oznacza to, że prawdopodobieństwo zepsucia się manualnej skrzyni biegów jest dużo większe niż w przypadku PDK. Jednak z punktu widzenia ogólnej trwałości, obie te opcje są bardziej niż wystarczająco trwałe.

Porsche twierdzi, że przekładnia PDK będzie Ci służyć przez całe życie i w większości przypadków nie jest to dalekie od prawdy, jeśli będziesz prawidłowo konserwować swój samochód. Jednak większość 911-ek nie jest prowadzona tak często, jak zwykła Honda Accord, a przez cały okres eksploatacji mogą one przejechać jedynie 60-100 tys. mil.

Można śmiało powiedzieć, że nowoczesna skrzynia PDK jest bardziej niezawodna ze względu na brak przypadkowych błędnych zmian biegów, a nowoczesny system PDK jest również zdolny do automatycznego dopasowywania obrotów, co ma na celu obniżenie stresu związanego ze zmianą biegów w mechanizmie różnicowym.

Koszty, wydajność i komfort

We wcześniejszych czasach systemu PDK, Porsche pobierało dość wysokie opłaty za modernizację PDK. Teraz jednak przekładnie PDK są standardem w niemal każdym modelu Porsche. W niektórych modelach, takich jak Porsche 911 GT3, można zdecydować się na manualną skrzynię biegów jako opcję bezkosztową.

  Najlepszy bagażnik na rowery do Porsche Cayenne

Porsche robi to, aby zachęcić potencjalnych właścicieli do dalszego korzystania z manualnej skrzyni biegów, ponieważ manualna skrzynia biegów jest częścią historii Porsche. Warto również wspomnieć, że na rynku samochodów używanych przeważnie preferuje się model z PDK nad modelem z manualną skrzynią biegów.

Z punktu widzenia wydajności, przekładnia PDK jest o wiele lepszym rozwiązaniem, ponieważ umożliwia kierowcy wybór określonego trybu jazdy, który ma na celu obniżenie zużycia paliwa. To samo można zrobić z manualną skrzynią biegów, jeśli się wie, jak to zrobić, ale optymalizacja systemu PDK jest o wiele lepsza, jeśli chodzi o zwiększenie ogólnej wydajności.

Z punktu widzenia komfortu, PDK jest również lepszym rozwiązaniem, ponieważ PDK oferuje płynne zmiany biegów. Ponadto, jeśli ustawisz system w trybie komfortowym, skrzynia biegów będzie praktycznie niezauważalna. Trzeba też pamiętać, że w ruchu ulicznym ręczna skrzynia biegów po prostu nie może się równać z PDK.

PDK FAQ

Czy PDK będzie w przyszłości jedyną opcją skrzyni biegów Porsche?

W pewnym stopniu PDK już teraz jest jedyną opcją, ponieważ wszystkie luksusowe modele Porsche od wielu lat nie oferują manualnej skrzyni biegów. Sądząc po ostatnich wypowiedziach Porsche, opcja manualnej skrzyni biegów nigdzie się nie wybiera w najbliższym czasie, ponieważ popyt na manualne 911-tki jest nadal dość wysoki, szczególnie w USA.

Być może w niedalekiej przyszłości wszystkie modele Porsche spoza GT będą oferowały wyłącznie przekładnię PDK, ale jeśli chodzi o gamy GT 911 i Cayman/Boxster, nie ma planów, aby w najbliższym czasie zrezygnować z manualnej skrzyni biegów.

Czy PDK Porsche jest dostępna tylko w modelach Porsche?

Do niedawna PDK Porsche można było dostać tylko w Porsche, ale najnowszy Bentley Continental GT i 4-drzwiowy Bentley Flying Spur oferują skrzynię PDK od Porsche. Jest to zrozumiałe, ponieważ zarówno Bentley, jak i Porsche są częścią Volkswagen Auto Group.

  Porsche vs. Lexus: Niezawodność

Większość producentów należących do koncernu VAG dzieli się wieloma technologiami. Warto również wspomnieć, że Audi, Lamborghini i Bugatti są również częścią VAG, ale nie ma żadnych oświadczeń o tym, że którykolwiek z nich korzysta z przekładni PDK.

Jaka jest najlepsza skrzynia biegów DCT na świecie?

Dobra skrzynia biegów DCT (dual-clutch transmission) może zmieniać biegi z prędkością błyskawicy, ale świetna skrzynia DCT musi być w stanie stale zapewniać niezliczone kontrole startu bez utraty rytmu, a także musi być w stanie zdecydować, który bieg jest odpowiedni dla każdego rodzaju sytuacji na drodze.

Przekładnia DCT oferowana w Fordzie GT jest powszechnie okrzyknięta jedną z najlepszych przekładni DCT w historii, to samo tyczy się w zasadzie wszystkich nowszych modeli Ferrari i Mclarena. Skrzynia biegów w 6.5L V12 Ferrari F12 TDF jest w stanie zapewnić niesamowite czasy zmiany biegów nawet z kolosalnym silnikiem V12.

Jednak najlepszą skrzynią DCT jest skrzynia Porsche PDK DCT, ponieważ skrzynie Porsche są solidne dla każdego możliwego scenariusza jazdy. Niektóre modele Ferrari, McLaren i Lamborghini oferują toporne wrażenia przy niższych prędkościach, ale Porsche PDK zapewnia płynną pracę bez względu na czas i miejsce.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z