Porsche Boxster pojawiło się na rynku 21 lat temu, a ludzie zwykli uważać, że jedynym powodem, dla którego można kupić Boxstera, jest brak pieniędzy na 911. Albo byłeś kobietą i wolałeś bardziej miękki, mniejszy samochód.
W dzisiejszych czasach linia Porsche zmieniła się diametralnie, a od wczesnych dni Boxstera pojawiły się 4 dodatkowe modele. Kompaktowy SUV Macan kosztuje około 52 tys. dolarów, czyli około 10 tys. dolarów mniej niż Boxster, i nikt nigdy nie nazwał Macana Porsche biedaka.
Warto również wspomnieć, że Cayman jest również tańszy od Boxstera, i tak było zawsze, ale ludzie nigdy nie uważali go za samochód dla ubogich. Trzeba być niezwykle zamożnym, aby powiedzieć, że samochód za 60-120 tys. dolarów jest czymś dla biedaków.
Można śmiało powiedzieć, że nie jest to prawda. W dawnych czasach, product placement Boxstera i 911 był dość podobny, a marka 911 była daleko z przodu. Ale w dzisiejszych czasach platforma Boxstera jest bardziej doceniana.
Boxster vs 911
Przez długi czas platforma Cayman/Boxster była w przeważającej mierze okupowana przez wychodzenie z cienia 911. Ale w miarę upływu czasu nawet najbardziej uparci ludzie zdali sobie sprawę, że platforma Cayman/Boxster przez cały czas miała swoje własne zalety.
Ale w porównaniu z 911, prawie każdy inny model samochodu sportowego blednie, ponieważ 911 z prawie 60-letnim dziedzictwem jest definitywną ikoną świata samochodów sportowych. Boxster jest jednak innym samochodem, przede wszystkim ze względu na układ środkowego silnika.
Obecnie, podstawowy model 718 Boxster kosztuje około 62 tys. dolarów, a podstawowy model 992 911 kosztuje około 101 tys. dolarów. 911 oferuje 80 KM więcej i bardziej przyjazny dla entuzjastów motoryzacji płaski silnik 6-cylindrowy, podczas gdy 718 Boxster oferuje turbodoładowany 4-cylindrowy silnik.
911 ma 0-60mph z 4,0 sekundy, podczas gdy Boxster robi 0-60mph sprint w 4,9 sekundy. Stosunek mocy do masy jest dość podobny, ale wrażenia z jazdy są zupełnie inne. Jeśli zdecydujesz się na najbardziej sportowe modele Boxster Spyder i 911 GT3, różnica stanie się jeszcze bardziej widoczna.
Boxster vs Macan
Porsche Macan to kompaktowy sportowy SUV, który ma oferować wrażenia jak z jazdy Porsche w SUV-ie. Podstawowa wersja Macana kosztuje 52 tys. dolarów, czyli o 10 tys. dolarów mniej niż Boxster. Macan oferuje turbodoładowany silnik rzędowy 4-cylindrowy o mocy 250 KM.
Stosunek mocy do masy podstawowego Macan jest znacznie gorszy w porównaniu do 718 Boxster. Porsche sprzedało mnóstwo Macanów, a Macan jest najtańszym samochodem do posiadania Porsche.
Ale nikt nie nazywa Macana Porsche biedaka, ponieważ Macan ma zupełnie inną bazę klientów w porównaniu do Boxstera. Wszystkie modele Porsche, w tym Macan i 718 Boxster, oferują niesamowite wnętrza i wysoką jakość wykonania.
Porsche nie skąpi pieniędzy na bardziej przystępne cenowo modele i można je wyposażyć w niemal te same opcje, co droższe modele. Wkrótce pojawi się nowa generacja Boxstera/Caymana, a różnica między nimi będzie jeszcze większa.
718 Boxster
Platforma 718 Boxster/Cayman stanowi zupełnie odrębną gamę produktów w porównaniu do każdego innego modelu Porsche, a tożsamość 718 jest tak pewna, jak tożsamość 911.
Wielu właścicieli Caymanów kpiło sobie z właścicieli Boxsterów, zgodnie z logiką, że Boxster nie jest stworzony dla entuzjasty motoryzacji, ale raczej dla fryzjera lub kobiety. Jednak w dzisiejszych czasach modele takie jak Boxster GTS czy Boxster Spyder są uwielbiane nawet przez właścicieli Porsche 918 Spyder.
Niektórzy właściciele 918 Spyder uważają, że nowy 718 Boxster Spyder jest w pewnym sensie dzieckiem 918 Spyder. Kolejnym dowodem na to, że platforma 718 jest tak samo ceniona jak platforma 911 jest fakt, że ceny z drugiej ręki Boxstera GTS lub Boxstera Spyder są znacznie wyższe w porównaniu do zwykłego modelu 911.
Boxster nie jest Porsche dla ubogich, a ten przerażający wizerunek już odszedł. Nie ma modeli „Porsche dla ubogich”. Żadne Porsche nie było, nie jest tanie i nigdy nie będzie tanie.
Sekcja FAQ
Jaki jest najdroższy model Porsche w sprzedaży?
Najdroższym obecnie sprzedawanym modelem Porsche jest 911 Turbo. Zwykłe” 911 Turbo kosztuje 174 tys. dolarów i oferuje moc 572 KM, czas 0-60 mil na godzinę 2,7 sekundy oraz prędkość maksymalną 199 mil na godzinę. Jeśli chcesz kabriolet 911 Turbo, przygotuj się na zapłacenie co najmniej 187 tys. dolarów.
Jeśli chcesz mieć największe i najcięższe 911, jakie można kupić za pieniądze, 911 Turbo S kosztować będzie $207k. Turbo S oferuje 640 KM, czas 0-60 mph 2,5 sekundy i prędkość maksymalną 205 mph. Jeśli chcesz kabriolet, czyli najdroższy model Porsche w sprzedaży, przygotuj się na wydatek rzędu 220 tys. dolarów.
Jak wygląda amortyzacja Porsche Boxster?
Praktycznie każdy model Porsche zachowuje swoją wartość lepiej niż większość niemieckich marek luksusowych samochodów klasy premium. Nie inaczej jest w przypadku Boxstera, którego amortyzacja po 5 latach wynosi 50% w przypadku najmniej popularnych modeli.
Jeśli zdecydujesz się na topowe modele GTS i Boxster Spyder, możesz nigdy nie stracić wartości, ponieważ te dwa mogą skończyć się uznanie w nadchodzących latach. Ale jeśli nie docenią, to na pewno utrzymają swoją wartość obiecująco.
Czy mogę kupić Porsche Boxster w celach inwestycyjnych?
Niektóre modele Boxster mogą być dobrym pomysłem finansowym, a to nie jest coś podobnego do Porsche biednego człowieka teraz, prawda? Mowa tu o modelach GTS i Boxster Spyder. Najnowsze 718 Boxstery były nękane przez nieuniknioną chorobę turbodoładowania/downsizing, co tylko wskazuje, że nowsze modele są wszystkie ostatecznie być turbo lub EV.
To powiedziawszy, Porsche Boxster, lub GTS, a może kilka limitowanych modeli rocznicowych może być solidną inwestycją finansową. Ale nie należy kupować tych samochodów dla celów inwestycyjnych, dni silnika spalinowego dobiega końca, a teraz jest czas, aby cieszyć się nimi jak najwięcej.