Hyundai Ioniq 5 to zasilany bateriami pełnowartościowy samochód elektryczny produkowany przez Hyundai od 2021 roku i jest obecnie jednym z najlepiej sprzedających się koreańskich EV na rynku. Jest to bardzo pierwszy samodzielny elektryczny model Ioniq firmy Hyundai, co oznacza, że Hyundai włożył w ten samochód wiele wysiłku. Czy to wystarczy, czy Hyundai Ioniq 5 to dobry samochód?
Hyundai Ioniq 5 wydaje się być naprawdę dobrym samochodem bez względu na to, kogo zapytasz. Układ napędowy, który oferuje Ioniq 5 jest naprawdę dobrze wyważony z dużą ilością zasięgu i dość szybkim czasem ładowania. Projekt jest z pewnością jedną z głównych zalet Ioniq 5, ponieważ samochód wygląda naprawdę autentycznie i przyciąga wzrok. Nie mieści się również w konkretnym segmencie, ponieważ zapożycza wskazówki projektowe od hatchbacków, SUV-ów i crossoverów.
Wnętrze Ioniqa 5 jest równie ciekawe z ładnie rozplanowanymi elementami sterującymi i sprytnymi rozwiązaniami. Wrażenia z jazdy nie są niczym szczególnym, co jest dokładnie tym, czego można się spodziewać po takim samochodzie. Niezawodność wydaje się być naprawdę dobra, ponieważ Hyundai zazwyczaj robi niezawodne samochody, a także dlatego, że EV i tak mają tendencję do bycia bardziej niezawodnymi niż samochody spalinowe.
Ioniq 5 oferuje również ogromną wartość, ponieważ należy do niższego spektrum EV, ale jest kupowany przez ludzi o znacznie wyższej sile nabywczej. Praktyczność jest także naprawdę dobra, ponieważ samochód oferuje dużo miejsca do siedzenia, dużą przestrzeń bagażnika, ale brakuje mu przedniego bagażnika, co jest pewnym rozczarowaniem.
Hyundai Ioniq 5 – Jednostka napędowa
Hyundai Ioniq 5 występuje z trzema różnymi rozmiarami baterii. Najmniejsza bateria, którą można dostać to 58kWh w modelu o standardowym zakresie, który oferuje około 239 mil WLTP na pełnym ładowaniu, jeśli pójdziesz na model z napędem na tylne koła (170 KM) lub 220 mil, jeśli pójdziesz na model AWD (235 KM). Szybkie ładowanie może odbywać się z prędkością do 350kW, która może naładować Ioniq 5 z 20 do 80% w zaledwie 20 minut.
Następny w kolejce jest Hyundai Ioniq 5 model długodystansowy (bateria 72,6kWh) z napędem na tylne koła, który oferuje 220 KM i maksymalny zasięg 300 mil. Jeśli pójdziesz na AWD model dalekiego zasięgu z 300 KM, jesteś będzie tylko uzyskać 256 mil na pełnym ładowaniu. Czasy ładowania są również naprawdę szybkie, ponieważ oba z nich mogą być ładowane do 80% w zaledwie 20 minut.
Na samym szczycie gamy Ioniq 5 stoi model Extra Long Range, który również można mieć w formie RWD (220 KM) lub AWD (300 KM). Te otrzymują nieco większą baterię 77.4kWh, która daje im naprawdę niewielką przewagę w przebiegu w stosunku do zwykłych modeli długodystansowych, podczas gdy czasy ładowania pozostały takie same.
Hyundai Ioniq 5 – Design i podwozie
Hyundai Ioniq 5 jest powszechnie uważany za jeden z najfajniej wyglądających współczesnych EV zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Wygląd zewnętrzny jest naprawdę pudełkowaty z prostokątnymi kształtami, które nadają samochodowi nieco retro-przyszłości, co bardzo dobrze pasuje do charakteru EV. To daje Ioniq 5 natychmiast rozpoznawalny projekt, który będzie stać próbę czasu naprawdę dobrze.
Podwozie i zawieszenie Ioniqa 5 to także jedna z jego mocnych stron, ponieważ samochód pozostaje opanowany i zrelaksowany bez względu na to, co z nim zrobisz. Jest to komfortowy samochód, który robi wszystko bez żadnych problemów, może z wyjątkiem dynamicznej jazdy.
Hyundai Ioniq 5 – Niezawodność i częste problemy
Jeśli chodzi o niezawodność, Hyundai Ioniq 5 jest również naprawdę dobrym samochodem, ponieważ Hyundai poświęcił swój czas na Ioniq 5. Nauczyli się również wiele z początkowym modelem Ioniq (4), który był w zasadzie poligonem doświadczalnym dla wszystkich modeli Ioniq, które miały nastąpić. Ponadto, Ioniq 5 jest samochodem elektrycznym, który jest z natury bardziej niezawodny niż samochody z silnikiem spalinowym ze względu na mniejszą liczbę ruchomych części.
Najczęstsze problemy Ioniq 5 są związane z hamulcami samochodu, faktem, że nie dostaniesz przedniego bagażnika, faktem, że samochód traci zbyt wiele zasięgu, jeśli pójdziesz do modelu AWD, a fakt, że układ kierowniczy samochodu jest znany czasami wstrząsnąć lub emitować głośne dźwięki, zwłaszcza przy wyższych prędkościach.
Hyundai Ioniq 5 – Wartość i praktyczność
Hyundai Ioniq 5 zaczyna się gdzieś pomiędzy 45 000 a 50 000 dolarów, co niekoniecznie jest ceną, której oczekiwalibyście od Hyundaia, ale Ioniq 5 nie jest zwykłym Hyundaiem. Wydaje się również, że Ioniq 5 udaje się zachować swoją wartość naprawdę dobrze na rynku 2nd hand.
Praktyczność jest naprawdę dobra, jeśli chodzi o miejsce siedzące, podczas gdy tylny bagażnik jest przyzwoitej wielkości. Wiele osób jest jednak rozczarowanych faktem, że Ioniq 5 nie posiada przedniego bagażnika.
Sekcja FAQ
Czy Hyundai Ioniq 5 jest samochodem luksusowym?
Nie, Hyundai Ioniq 5 nie jest pełnoprawnym samochodem luksusowym, ponieważ luksusowe samochody z tego segmentu kosztują prawie dwa razy więcej niż Ioniq 5. Ioniq 5 rezyduje w bardziej średnim segmencie, a jego głównym konkurentem jest Kia EV6. Są one znane jako masowo produkowane EV, mimo że nadal są ogromnie drogie.
Czy Hyundai Ioniq 5 jest hybrydą?
Hyundai Ioniq 5 to samochód stricte elektryczny, co oznacza, że nie występuje w żadnej formie ICE ani hybrydowej. Hyundai użył tabliczki znamionowej Ioniq, która odnosiła się zarówno do modeli PHEV, jak i EV, ale Ioniq 5 jest dostępny tylko jako samochód elektryczny. Wydaje się również, że Hyundai nie zamierza w najbliższym czasie oferować Ioniqa 5 jako hybrydy.
Czy mogę naładować Hyundai Ioniq 5 w domu?
Jeśli chcesz naładować swój Ioniq 5 w domu, będziesz potrzebował ładowarki typu 2 w domu, a najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to zamontować ładowarkę ścienną obok miejsca, w którym parkujesz swój samochód. Pełne naładowanie zajmie prawdopodobnie 6-9 godzin w zależności od wielkości baterii i wielu innych warunków zewnętrznych.