Czy napęd na wszystkie koła zużywa więcej gazu?

Samochody z napędem na wszystkie koła zużywają więcej benzyny w porównaniu do ich odpowiedników z napędem na cztery koła (RWD) lub na cztery koła (FWD) tej samej marki i modelu. Wynika to z wielu różnych czynników, takich jak zwiększona waga, więcej elementów układu napędowego oraz dodatkowe tarcie i masa rotacyjna tworzona przez te dodatkowe elementy.

Masa rotacyjna lub nieresorowana stanowi istotną różnicę, jeśli chodzi o zużycie paliwa. Doskonałym tego przykładem są wysokiej klasy samochody sportowe, w których stosuje się karbonowo-ceramiczne hamulce i magnezowo-węglowe felgi, które znacznie zmniejszają masę nieresorowaną.

Jeśli jest mniejsza masa, która musi być obracana, oznacza to, że silnik nie będzie pracował tak ciężko, jak w innym przypadku, zmniejszając tym samym zapotrzebowanie na paliwo. Strata na układzie napędowym jest również ważnym czynnikiem, ponieważ znaczna część siły pociągowej jest potrzebna do obracania wszystkich elementów układu napędowego, co również negatywnie wpływa na zużycie paliwa.

Ilekroć producenci podają wyniki dotyczące zużycia paliwa, zazwyczaj dotyczą one najlepszych możliwych scenariuszy i warunków jazdy. Oznacza to, że bardziej istotne jest, aby jeździć wydajnie, niż wybierać napęd na wszystkie koła lub RWD/FWD.

Najnowocześniejsze systemy napędu na wszystkie koła a wydajność paliwowa

System napędu na wszystkie koła został zaprojektowany w celu maksymalizacji wydajności, ale jego skuteczność w tym zakresie zależy w dużej mierze od sposobu prowadzenia samochodu. Oznacza to, że większość współczesnych samochodów z napędem na wszystkie koła nie ma go przez cały czas.

Cały sens systemu napędu na wszystkie koła polega na tym, że w większości sytuacji jest to RWD lub FWD, co oznacza, że wszystkie cztery koła są napędzane tylko wtedy, gdy sytuacja uzna to za konieczne, lub innymi słowy, samochód ma napęd na wszystkie koła tylko wtedy, gdy jest to konieczne, aby być bezpiecznym.

  Czy amerykańskie lub japońskie samochody są bardziej niezawodne?

Jeśli jeździsz głównie po autostradzie, Twój samochód z napędem na wszystkie koła prawie nigdy nie będzie miał napędu na wszystkie koła. Jeśli twój samochód posiada dodatkowe nowoczesne technologie oszczędzające paliwo, takie jak technologia dezaktywacji cylindrów lub technologia mild-hybrid, oznacza to, że nawet 8-cylindrowy, dwutonowy luksusowy sedan o mocy 600 KM może być wydajny, jeśli będziesz go prowadził w ten sposób.

Systemy napędu na wszystkie koła są z natury mniej wydajne

Nawet jeśli teoretycznie możesz być bardziej wydajny z samochodem z napędem na wszystkie koła, jeśli prowadzisz swój samochód tak, jak zawsze prowadzisz każdy inny samochód, to zazwyczaj oznacza, że samochód z napędem na wszystkie koła będzie mniej wydajny pod względem zużycia paliwa.

Głównym powodem, dla którego samochody z napędem na wszystkie koła są mniej paliwooszczędne jest zwiększona waga samochodu, a logika za tym jest prosta. Jeśli działasz z określoną ilością energii i próbujesz przewozić ładunki o różnej wadze, zrozumiałe jest, że im lżejszy jesteś, tym dłużej będziesz przewoził ten ładunek.

Innym powodem są straty w układzie napędowym, ponieważ energia wytwarzana przez silnik musi przejść przez skrzynię biegów i przedni wał napędowy, przednią oś, przednie wały boczne, a następnie dotrzeć do samych kół. Jeśli jeździsz samochodem z napędem na cztery koła (FWD/RWD), wtedy te komponenty tylko nadają i nie wymagają siły pociągowej.

Ponieważ te komponenty służą tak ważnemu celowi, są one również niewiarygodnie ciężkie, aby były niezawodne i zdolne do ciągłych obciążeń.

Dlaczego powinieneś zdecydować się na napęd na wszystkie koła

Mimo, że samochód z napędem na wszystkie koła jest mniej paliwooszczędny i kosztuje więcej niż samochód z napędem RWD/FWD, istnieje wiele powodów, dla których samochód z napędem na wszystkie koła jest ogólnie lepszą opcją. Samochód z napędem na wszystkie koła jest bardziej pewny i bezpieczniejszy w prawie każdej sytuacji, co jest najważniejsze, jeśli chodzi o samochody rodzinne.

  Czy istnieje kabriolet z 5 pasażerami?

Bez względu na to, jak umiejętnie prowadzisz samochód z napędem RWD/FWD, samochód z napędem na wszystkie koła prawie zawsze przewyższy te samochody, ponieważ lepiej trzyma się nawierzchni. Jako takie, to również korzyści wydajność i hamowanie, jak również, ponieważ jest więcej masy pchanie opon do ziemi.

Tak czy inaczej, głównym powodem, dla którego warto zdecydować się na samochód z napędem na wszystkie koła jest to, że działa on o wiele lepiej w zimnych i śliskich warunkach. Nawet z odpowiednimi oponami, czasami samochód nie może poradzić sobie ze śliskimi warunkami, co czyni doświadczenie jazdy, że trochę bardziej stresujące.

Z drugiej strony, samochód z napędem na wszystkie koła ma pewność siebie, gdy jest wyposażony w odpowiednie opony, i prawie nigdy nie będzie sytuacji lub zimowej przeszkody, której nie będziesz w stanie pokonać. Wreszcie, prawie wszystkie samochody wyższej klasy są po prostu lepsze, jeśli są wyposażone w napęd na wszystkie koła, ponieważ są bezpieczniejsze, szybsze i bardziej pewne siebie.

Sekcja FAQ

Które samochody potrzebują napędu na wszystkie koła?

Niewielka część samochodów w dzisiejszych czasach posiada napęd na wszystkie koła w standardzie, większość samochodów jest albo dostępna z napędem na wszystkie koła jako opcja, albo nie są one dostępne z napędem na wszystkie koła w ogóle. To stawia pytanie, czy należy zdecydować się na wariant z napędem na wszystkie koła, nawet jeśli czasami kosztuje to kilka dodatkowych tysięcy.

Jeśli kupujesz większy SUV, duży sedan lub pojazd rodzinny, to zawsze lepiej zdecydować się na napęd na wszystkie koła zarówno ze względów bezpieczeństwa, jak i możliwości polegania na swoim samochodzie, gdy pogoda uzna to za stosowne. Z drugiej strony, jeśli kupujesz kompaktowego hatchbacka lub samochód sportowy, nie decyduj się na napęd na wszystkie koła, jeśli nie jest to konieczne.

  Czy warto wymienić akumulator w samochodzie hybrydowym?

Dlaczego potrzebuję napędu na wszystkie koła?

Napęd na wszystkie koła jest potrzebny, jeśli mieszkają Państwo w rejonie, w którym w ciągu roku jest dużo śniegu, lodu i deszczu. Powinni Państwo również zdecydować się na samochód z napędem na wszystkie koła, jeśli są Państwo kimś, kto regularnie odwiedza tereny wiejskie, gdzie drogi nie są tak wyszukane i odpowiednio utwardzone.

Jeśli używasz swojego samochodu głównie do dłuższych podróży po autostradzie i nie doświadczasz wielu przeciwności pogodowych, nie potrzebujesz samochodu z napędem na wszystkie koła. Jednak może się okazać, że warto zdecydować się na taki samochód bez względu na okoliczności, jeśli jego wariant z napędem na wszystkie koła ma lepszą wartość na rynku samochodów używanych.

Czy mogę wyłączyć napęd na wszystkie koła?

Większość samochodów ma napęd na wszystkie koła przez cały czas, co oznacza, że nie możesz całkowicie wyłączyć systemu napędu na wszystkie koła. Samochody z napędem na 4 koła są zaprojektowane tak, aby można było przełączać się pomiędzy 2WD lub 4WD w zależności od tego, co chcesz. Samochody z napędem na 4 koła są prawie zawsze starszymi samochodami terenowymi typu SUV, co oznacza, że nie są one tak dostępne lub konieczne jak samochody z napędem na wszystkie koła.

Niektóre samochody, takie jak BMW M5 lub Mercedes AMG E63 S umożliwiają całkowite wyłączenie przedniego dyferencjału, aby samochód był w 100% napędzany na cztery koła, ale włączenie tej funkcji ma sens tylko w zamkniętych i bezpiecznych środowiskach, takich jak tory lub tory wyścigowe.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z