Czy Porsche Cayenne jest dobre w terenie

Cayenne to SUV marki Porsche. Skrót SUV oznacza Sport Utility Vehicle, samochód o dużej mocy, napędzany na wszystkie cztery koła i zdolny do pokonywania wielu różnych nawierzchni.

Mimo że Cayenne nie wygląda zbyt utylitarnie w porównaniu z Mercedesem G-Wagon czy Jeepem Wranglerem, Porsche zadbało o to, aby skrót SUV był jak najbardziej zasłużony. SUV-y Cayenne są solidne i zbudowane tak, aby sprostać zwiększonemu obciążeniu zawieszenia, nie tracąc przy tym na niezawodności.

Porsche stworzyło niedawno dedykowaną aplikację Porsche Off-road Precision App, aby przekonać właścicieli Cayenne do zabrania swoich ukochanych luksusowych SUV-ów w teren. Aplikacja pokazuje wszystkie pobliskie parki off-roadowe i instruuje, jak pokonywać wszystkie trudne trasy.

Porsche Cayenne jest rzeczywiście bardzo dobre, jeśli chodzi o off-roading, ale niewiele modeli Cayenne kiedykolwiek zobaczy błoto lub skały. Ale z pewnością satysfakcjonująca jest świadomość, że jeśli w końcu zabierzesz swoje Cayenne w teren, nie będziesz rozczarowany.

Właściwości off-roadowe

Dawno już minęły czasy czysto mechanicznego off-roadu, a nowoczesne samochody oferują całą masę rozwiązań programowych, które pomogą Ci na trasie off-roadowej. Porsche Cayenne oferuje Ci funkcję Torque Vectoring Plus, która kontroluje pracę tylnego mechanizmu różnicowego na śliskich nawierzchniach terenowych.

Ponadto, można również zwiększyć zawieszenie pneumatyczne Cayennes do sześciu cali, co znacznie wpływa na kąty podejścia i zejścia oraz głębokość brodzenia w razie potrzeby. Cayenne jest również wyposażony w dedykowany system kontroli zjazdu ze wzniesień, którego celem jest pewne pokonywanie nawet najbardziej stromych wzniesień.

Artykulacja kół w Porsche Cayenne jest również dość imponująca i nigdy nie spodziewalibyśmy się, że Porsche Cayenne będzie w stanie pełzać po nierównym terenie. Cayenne oferuje również prześwit 200 mm+, który jest więcej niż dużo dla większości kursów off-road.

  Porsche vs. BMW: Niezawodność

Napęd na wszystkie koła należy do wyposażenia standardowego, a skrzynia PDK jest jedną z najbardziej wyrafinowanych dwusprzęgłowych skrzyń biegów w całym przemyśle samochodowym. Jeśli sparujesz te dwa elementy z zestawem przyzwoitych, przyczepnych opon terenowych, Cayenne nie będzie daleko od Range Rovera czy G-Wagona.

Off-road performance

Od samego początku jest raczej oczywiste, że Cayenne jest wyposażone w imponujące oprogramowanie i sprzętowe rozwiązania off-road, które z pewnością pozwolą mu przebrnąć przez błoto, wodę, śnieg i lód.

Cayenne jest sportowym SUV-em i ma pewne wady. Na przykład, Cayenne jest wyposażony w mocne tarcze hamulcowe, co oznacza, że nie można dopasować Cayenne z niczym poza stosunkowo niskoprofilowymi oponami. Nie jest to koniecznie coś, co chcesz w SUV off-road, ale jeśli ostrożnie stąpać, to nie jest to taki duży problem.

To coś, z czym Jeep Wrangler nie musi sobie radzić, ale Cayenne umożliwia naciśnięcie kilku przycisków, aby to zrekompensować. Sam samochód poradzi sobie z prawie całym terenem automatycznie i dostosuje zawieszenie, i zrobi to wszystko sam.

Bez względu na to, jak mocno wciśniesz pedał gazu, samochód sam zapewni niezbędną moc, a Ty musisz tylko kierować i dokonywać drobnych korekt. Niektórym entuzjastom off-roadu nie podoba się fakt, że samochód może to wszystko zrobić sam, ale to z pewnością oznacza, że Cayenne jest rzeczywiście zdolnym off-roadowcem.

Podwozie i moc Cayenne

Wszystkie wyżej wymienione systemy są imponujące, ale bez wystarczającej mocy nie będziesz w stanie przemierzać żadnego rodzaju trudnego terenu. Na szczęście Cayenne oferuje tylko mocne silniki, a prawie każda opcja silnika Cayenne jest więcej niż wystarczająca do poważnego off-roadingu.

  Co to jest 7-biegowa skrzynia Porsche Doppelkupplung?

Podstawowa wersja Cayenne za 67 tys. dolarów oferuje turbodoładowany silnik 6-cylindrowy, który osiąga moc 335 KM i moment obrotowy 332 funtów. Te statystyki mocy są więcej niż wystarczające dla większości sytuacji off-road, ale jeśli zapłacisz więcej, Cayenne staje się bardziej potężny niż większość SUV-ów w sprzedaży.

Jeśli zapłacisz $ 163k można dostać Cayenne Turbo S E-Hybrid z absurdalnym 670 KM i 567 lb-ft momentu obrotowego. Nie ma absolutnie żadnej potrzeby, aby mieć 670 KM na kursie off-road, ale nie ma potrzeby dla takiej mocy w SUV i tak, a ludzie nadal chcą go, no oczywiście, że tak.

Raczej pomijaną zaletą Cayenne jest samo podwozie. Porsche jest znane z projektowania niesamowicie zdolnych samochodów, a podwozie Cayenne z pewnością zasługuje na takie referencje. Podwozie Cayenne nie ugina się, co jest niezwykle ważne zarówno na drodze, jak i w terenie.

Sekcja FAQ

Czy Porsche Cayenne to najlepszy samochód terenowy Porsche?

Tak, Porsche Cayenne to bez wątpienia najlepszy samochód terenowy Porsche dostępny na rynku. Mniejszy, kompaktowy SUV Macan również radzi sobie na torze off-roadowym, ale w kwestii poważnego off-roadu Macan nie może równać się z Cayenne.

Reszta linii Porsche nie jest stworzona do jazdy w terenie. Ale kiedyś, dawno temu, starsze 911 było dość popularne konwersji off-road pojazdu. Obecnie istnieje sporo Safari 911 zbudowanych do jazdy terenowej i wygląda na to, że ten trend dopiero się rozkręca.

  Niezawodność Porsche vs Corvette - co jest lepsze

Czy jazda w terenie jest bezpieczna dla Cayenne?

Jeśli wszystko idzie zgodnie z planem, to rzeczywiście jest to bezpieczne. Ale często może nie pójść zgodnie z planem, a szanse na uszkodzenie Twojego Cayenne podczas jazdy off-road są nieco wyższe niż zwykle. Używany Jeep Wrangler powinien zaspokoić wszystkie Twoje potrzeby off-roadingowe, a Cayenne za 100k$+ zazwyczaj nie jest tak zdolny.

Istnieje powód, dla którego większość właścicieli Cayenne nigdy nie ma tendencji do zabierania swoich ukochanych SUV-ów w teren. Może po prostu nie obchodzi ich off-roading, lub potencjalne szkody, które prawdopodobnie nie zostaną pokryte przez ubezpieczenie są czynnikami odstraszającymi. Bez względu na wszystko, nie zobaczysz Cayenne wyjeżdżającego w teren tak często.

Jaki jest najlepszy luksusowy SUV do jazdy terenowej?

Najlepszymi luksusowymi SUV-ami do jazdy terenowej są Mercedes klasy G, kilka produktów Land Rovera, takich jak Land Rover Defender czy Range Rover lub Toyota Land Cruiser. Bentley Bentayga i Lamborghini Urus również mogą zaoferować przyzwoite możliwości terenowe. Jednak nikt nie będzie w najbliższym czasie jeździł Bentleyem czy Lamborghini po błocie.

Wiele współczesnych luksusowych SUV-ów jest zbudowanych tak, aby radzić sobie w terenie, ale są one zazwyczaj o wiele za drogie. Są one zazwyczaj kupowane dla celów symbolu statusu jazdy miejskiej, nawet jeśli są wyposażone w imponujące funkcje terenowe.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z