Czy Porsche to supersamochód?

Supersamochód to dość luźno zdefiniowany luksusowy samochód sportowy z homologacją uliczną. Znany również jako egzotyk, supersamochód jest zazwyczaj rzadki, efektowny i zbudowany z myślą o osiągach. I rzeczywiście, niektóre Porsche są supersamochodami.

Ale nie wszystkie. Porsche Cayenne to luksusowy, sportowy SUV, który z pewnością jest szybki, ale nie jest supersamochodem, nawet na milę. To samo dotyczy Macana, Taycana i Panamery.

Modele Porsche 911 są nieco bardziej konserwatywne pod względem designu w porównaniu z McLarenem, Ferrari czy Lamborghini. Ale są tak samo szybkie, czasem nawet bardziej celowo zbudowane i dość rzadkie. Dlatego niektóre modele 911 można uznać za supersamochody.

Platforma Boxster/Cayman jest ostateczną platformą samochodów sportowych Porsche, ale nie jest wystarczająco egzotyczna, aby uznać ją za supersamochód. Po przeciwnej stronie spektrum, Porsche 918 lub Carrera GT to supersamochody na wskroś.

Porsche 911

Kultowa sylwetka 911 jest niepowtarzalna, tak samo jak podstawowy przepis. W ciągu ostatnich kilku dekad model 911 nie zmienił się aż tak drastycznie, ale jego postrzeganie z pewnością tak. Dawno minęły czasy, gdy firma RUF musiała się angażować, aby Porsche było szybkie – dziś nawet podstawowa 911-ka jest szybka.

A prędkość to podstawowa cecha supersamochodu. Niektóre modele 911 mogą osiągać prędkość 200 mil na godzinę, a czas 0-60 mil na godzinę wynosi 2,5 sekundy. Trudno więc powiedzieć, że 911 nie jest supersamochodem, mimo że 911-ki oferują bezproblemową kontrolę startu bez żadnych problemów, niektórzy ludzie wciąż kwestionują ich supersamochodowość.

  Czy używane Porsche Boxster to dobry zakup?

Gama produktów 911 GT, czyli modele GT3, GT3RS, GT2, GT2RS są niezwykle skonstruowane. Oferują lekkie podwozie, wolnossący silnik, imponującą siłę docisku i nieustannie biją rekordy świata na wielu różnych torach wyścigowych na całym świecie.

Jeśli chodzi o rzadkość, nie wszystkie modele 911 są limitowane, ale na te limitowane popyt jest ogromny. Tylko kilka modeli 911 jest rzeczywiście limitowanych w produkcji, a takie ograniczenia znajdują odzwierciedlenie w cenie.

Porsche Macan/Cayenne

Modele SUV-ów Porsche Macan/Cayenne nie są supersamochodami. SUV raczej nigdy nie będzie supersamochodem, ponieważ SUV-y są specjalnie skonstruowane, ale nie do osiągów torowych/ulicznych.

Są zbyt ciężkie, zbyt duże i zbyt niewyważone, aby oferować osiągi porównywalne z 911. I jest to nieodłączny fakt związany ze wszystkimi SUV-ami na rynku, nawet tymi bardziej ekstremalnymi, jak Lamborghini Urus.

Nawet jeśli można dostać Cayenne o mocy 670 KM prosto z fabryki, imponujące wartości mocy mają sens tylko w linii prostej. Zarówno Cayenne, jak i Macan są dalekie od egzotyki, nawet topowe modele Turbo są dość podobne do zwykłych modeli i tylko entuzjasta jest w stanie je odróżnić.

I na koniec, nie są rzadkie, ani limitowane. Porsche sprzedaje ich dziesiątki tysięcy rocznie, a kto chce, może po prostu pójść do dilera i go kupić. To po części dlatego SUV-y Cayenne/Macan amortyzują się o wiele bardziej niż model 911.

Porsche 918/Carrera GT

Porsche Carrera GT to dwumiejscowy supersamochód produkowany przez Porsche od 2004 do 2007 roku. Carrera GT oferuje wywodzący się z samochodów wyścigowych, wolnossący silnik V10, lekkie nadwozie, a do tego wygląda jak prawdziwy rasowy supersamochód.

  Co musisz wiedzieć o samochodach projektowych Porsche 911?

Carrera GT powoli, ale zdecydowanie staje się ikoną przemysłu motoryzacyjnego, a wartość modeli Carrera GT z łatwością sięga 1 miliona dolarów. Carrera GT to prawdziwy supersamochód i mało kto uważa, że jest inaczej.

Porsche 918 Spyder to również dwumiejscowy supersamochód Porsche, ale 918 jest w pewnym sensie nowoczesną wersją Carrery GT. 918 oferuje hybrydowy układ napędowy, śliskie nadwozie i wiele elementów rodem z wyścigów.

Porsche sprzedawało tylko 918 Porsche 918, a w momencie wprowadzenia na rynek 918 było najzdolniejszym torowym samochodem drogowym na świecie. Tylko McLaren P1 i Ferrari LaFerrari mogły się z nim równać. A obecna wartość przeciętnego 918 Spyder jest z łatwością wyższa niż milion dolarów.

Sekcja FAQ

Jaka jest różnica między supersamochodem a hipersamochodem?

Kilka lat temu termin „hipersamochód” zaczął zyskiwać na popularności wśród entuzjastów supersamochodów. Choć termin ten nie ma ścisłej definicji, to jednak jasny zarys znaczenia słowa hipercar jest już dość zrozumiały.

Hipersamochód to supersamochód o najwyższych osiągach. Zazwyczaj samochód zbudowany przez Bugatti lub Koenigsegg, hipercar kosztuje ponad milion dolarów, jest niezwykle ograniczony w produkcji i niewiarygodnie pożądany.

Jaka jest różnica między samochodem sportowym a supersamochodem?

Samochód sportowy to zazwyczaj dość kompaktowy, dwuosobowy, zwinny samochód, który został zaprojektowany z myślą o szybkiej reakcji i maksymalnym sprzężeniu zwrotnym z kierowcą. Samochody sportowe są szybkie, ale nie są gwałtowne, jak większość supersamochodów. Porsche Cayman/Boxster to typowy samochód sportowy, a wszystkie cechy platformy Cayman/Boxster są niezbędne dla samochodu sportowego.

  Dlaczego używane Porsche są tak tanie?

Różnica polega na tym, że samochód sportowy zazwyczaj nie jest ograniczony, ani tak szybki jak supersamochód. Samochód sportowy jest również zazwyczaj nieco tańszy i mniej egzotyczny. Wszystko zależy od poziomu wydajności, samochód sportowy jest najmniej wydajny, następnie supersamochód, a na końcu hipersamochód.

Jakie są wady supersamochodu?

Supersamochody są niesamowite. Kochają je w równym stopniu dzieci i bogaci dorośli, dają niesamowitą frajdę z jazdy, wyglądają niesamowicie i brzmią niesamowicie. Ale to nie wszystko, jeśli chodzi o supersamochody, jest słoneczne, ponieważ są one kosztowne w zakupie, utrzymaniu i ubezpieczeniu.

Ponadto, nie są one tak praktyczne, ani wydajne w przypadku dłuższych podróży. Supersamochody są też czasem zbyt głośne i obciachowe i nie każdy uważa, że supersamochody są fajne. Niektórzy mogą nawet twierdzić, że supersamochody są niepotrzebne i stworzone dla dupków, ale nikt nie może kwestionować wrażeń z jazdy i dreszczyku emocji związanego z posiadaniem tak wyjątkowego dzieła inżynierii motoryzacyjnej.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z