Czy powinienem kupić samochód elektryczny teraz, czy jeszcze poczekać?

Przejście na samochody elektryczne w ostatnich latach powoli nabiera tempa, a każdego roku na rynek trafia około 20-30 nowych modeli EV. Przy tak dużym wzroście popularności tego typu pojazdów można zadać sobie pytanie, czy nadszedł właściwy moment, aby zdecydować się na zakup samochodu w pełni elektrycznego.

Odpowiedź na to pytanie zależy jednak w dużej mierze od gotowości infrastruktury dla pojazdów elektrycznych w Twojej okolicy, kosztów zakupu i ubezpieczenia, kosztów części zamiennych oraz zasięgu, jaki zwykle osiągasz podczas codziennych dojazdów do pracy. Warto również rozważyć inne aspekty, takie jak wpływ na środowisko, technologia i wydajność.

W ciągu najbliższych kilku lat, a nawet dekad, technologia pojazdów elektrycznych z pewnością będzie się rozwijać, a pojazdy elektryczne z początku lat 2020 będą prawdopodobnie nieco archaiczne. Przed całkowitą zmianą, rozważenie hybrydy jest świetnym pomysłem, ponieważ pozwala częściowo doświadczyć, jak to jest być właścicielem EV.

Powinieneś poczekać kilka lat lub tak, jeśli wszystkie wyżej wymienione aspekty nie są na Twoją korzyść. Posiadanie samochodu elektrycznego nadal nie jest tak wygodne, jak samochodu z silnikiem spalinowym (ICE), ale to się zmieni w przyszłości.

Infrastruktura dla pojazdów elektrycznych

Jednym z najważniejszych aspektów posiadania samochodu elektrycznego jest ładowanie. Jeśli Twój obszar nie jest jeszcze w pełni zaopatrzony w przyzwoitą ilość szybkich ładowarek, posiadanie samochodu elektrycznego z pewnością odbije się na doświadczeniu. Oczywiście, zawsze możesz naładować swój samochód w domu, ale wiele samochodów zaparkowanych na ulicy lub w garażu publicznym nadal nie ma dostępu do gniazdka.

Jeśli w Twojej okolicy istnieje rozwinięta infrastruktura do ładowania, upewnienie się, że te ładowarki są łatwo dostępne i stale sprawne jest o wiele trudniejsze. EV są sprzedawane na lewo i prawo, a infrastruktura ładowania stara się nadążyć, ale w większości miejsc, infrastruktura ładowania brakuje.

  Najlepsze samochody elektryczne dla wysokich kierowców

Niektórzy producenci EV, tacy jak Tesla, korzystają z przeważnie dobrze rozwiniętej infrastruktury ładowania EV, ale wielu innych producentów walczy o stworzenie przyzwoitej sieci ładowania. Co więcej, sieci te znajdują się głównie na obszarach miejskich lub w pobliżu autostrad, a wiele obszarów wiejskich nie ma dostępu do sieci ładowania jakiegokolwiek rodzaju.

Ale najprostszym sposobem na naładowanie EV jest z domowego gniazdka. Większość domowych gniazdek wymaga 6-9 godzin, aby całkowicie naładować baterię, więc upewnij się, że zawsze podłączasz samochód do prądu. W ten sposób odniesiesz największe korzyści, mimo że samochód z silnikiem spalinowym jest nadal łatwiejszym rozwiązaniem.

Koszty zakupu, ubezpieczenia i części zamiennych

Mimo że ceny samochodów elektrycznych powoli spadają do poziomu przystępnych cen, ich odpowiedniki wciąż są znacznie droższe od odpowiedników spalinowych. W niektórych częściach świata, np. w Wielkiej Brytanii, elektryczny Fiat 500 kosztuje prawie dwa razy więcej niż wariant z silnikiem benzynowym.

Jeszcze większym czynnikiem różnicującym jest ubezpieczenie, ponieważ składki związane z pojazdami elektrycznymi są prawie zawsze znacznie droższe ze względu na wyższe ceny detaliczne pojazdów elektrycznych i wątpliwą dostępność części zamiennych. Samochody elektryczne nie mają tak wielu ruchomych części jak samochody z silnikiem spalinowym, co sprzyja obniżeniu kosztów ubezpieczenia i prawdopodobnie będzie odgrywać istotną rolę za kilka lat.

Prawdopodobnie największym problemem współczesnych pojazdów elektrycznych jest fakt, że części zamienne są o wiele trudniej dostępne. Wielu klientów, mechaników i grup ubezpieczeniowych ma problemy z zaopatrzeniem się w części zamienne do prawie wszystkich modeli pojazdów elektrycznych.

  Jaka jest żywotność samochodu elektrycznego?

Również koszty napraw są w najlepszym wypadku wątpliwe. Prawdziwe efekty konserwacji pojazdów elektrycznych nie są jeszcze widoczne, a po kilku kolejnych latach będziemy mieli do czynienia z dużą liczbą pojazdów potrzebujących nowszych baterii. A koszty nowszych baterii wciąż łatwo przekroczą 10-15 tys. dolarów.

Zasięg, technologia i osiągi

Zwykły samochód z silnikiem spalinowym może przejechać około 490 kilometrów (310 mil) po zatankowaniu do pełna, podczas gdy w pełni naładowany samochód elektryczny zazwyczaj przejeżdża około 200-490 kilometrów (124-300 mil). Niektóre sedany z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi mają prawie dwukrotnie większy zasięg, ale największy użyteczny zasięg samochodu elektrycznego to niewiele więcej niż 490 kilometrów (300 mil).

Różnica polega jednak na tym, że w przypadku samochodów benzynowych i wysokoprężnych napełnienie do pełna zajmuje od 3 do 10 minut, a w przypadku EV – 30 minut w najlepszym przypadku. W pobliżu znajduje się mnóstwo stacji benzynowych, które nigdy nie są tak zatłoczone jak większość stacji ładowania.

Technologia i osiągi są również ważnym powodem, dla którego ludzie wybierają EV. Ale oba te czynniki będą prawdopodobnie rosły w górę w ciągu najbliższych kilku lat. Jeśli chcesz od razu przejść na samochód elektryczny, możesz rozważyć wstrzymanie się z tym przez kilka lat.

Zawsze warto rozważyć wcześniejszy zakup hybrydy. Hybrydy są prawdziwym środkiem pomiędzy samochodami spalinowymi a elektrycznymi, a dzięki posiadaniu hybrydy wiele codziennych rzeczy związanych z elektrycznością stanie się oczywiste.

Sekcja FAQ

Czy powinienem kupić samochód elektryczny, jeśli przeważnie jeżdżę po mieście?

Jeśli jeździsz głównie w mieście, to natychmiastowe przejście na samochód elektryczny nie jest złym pomysłem. Wiele dużych miast oferuje właścicielom pojazdów elektrycznych szereg korzyści, takich jak wyznaczone miejsca parkingowe i miejsca ładowania, szybkie pasy ruchu, brak opłat za wjazd do miasta, a nawet określone dotacje i ulgi podatkowe.

  Najlepszy samochód dla kogoś, kto mało jeździ

Wiele kompaktowych hatchbacków EV zostało stworzonych z myślą o jeździe w mieście, dlatego warto rozważyć jeden z nich jako swój pierwszy samochód EV, jeśli przeważnie jeździsz po mieście.

Jak dobre są współczesne pojazdy elektryczne?

Współczesne modele EV, takie jak Tesla Model S, Model 3, Audi E-Tron GT, Porsche Taycan, Ford Mustang Mach-e to imponujące samochody. Porsche Taycan jest wprost rewelacyjny w prowadzeniu, ponieważ oferuje wrażenia jak z jazdy samochodem sportowym.

Teslas są wyposażone w technologię i Audi E-Tron GT jest przepiękny. Bez względu na to, czy świat jest gotowy na EV, czy nie, EV są o wiele bardziej interesujące w porównaniu z samochodami ICE, ponieważ widzimy nowe języki projektowania i imponujące rozwiązania technologiczne, które nie były dostępne w samochodach ICE.

Czy powinienem kupić samochód elektryczny, jeśli jeżdżę głównie po autostradach?

Jeśli jeżdżą Państwo głównie po autostradach, EV nie jest dobrym pomysłem ze względu na problemy z zasięgiem. Na dłuższych trasach najlepszym wyborem będzie zawsze hybryda lub samochód z silnikiem diesla. Jeśli jednak odpowiednio zaplanujesz podróż i nie będziesz miał nic przeciwko zatrzymywaniu się co jakiś czas w celu naładowania akumulatorów, możesz odbyć długą podróż samochodem elektrycznym.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z