W świecie dużych samochodów MPV (Multi-Purpose Vehicles), Renault Escape jest z pewnością kuszącą opcją. Jest na rynku już od dłuższego czasu i zawsze był też dość popularnym samochodem. Oferuje dużo miejsca, całkiem zaawansowane silniki, elegancki wygląd i wiele elementów bezpieczeństwa, które zapewnią bezpieczeństwo Tobie i Twojej rodzinie. Czy więc Renault Espace to dobry samochód?
Renault Espace może być dobrym samochodem, jeśli pasuje do tego, czego oczekujesz od samochodu i jeśli nie zdecydujesz się na starszy model o dużym przebiegu, który widział sporo nadużyć i braku konserwacji w swoim życiu. Wszystkie opcje silnikowe są rozsądne, co oznacza, że ich priorytetem jest wydajność, niskie koszty eksploatacji i przyzwoita moc.
Projekt jest stosunkowo inteligentny, ponieważ Espace wygląda jak mieszanka tradycyjnego minivana, sedana i SUV-a, co czyni go dość futurystycznym. Wnętrze również wygląda dość nowocześnie, ale nie dorównuje luksusowym samochodom. Wrażenia z jazdy są raczej łagodne i spokojne, czyli dokładnie takie, jakich oczekujemy od takiego samochodu.
Jeśli chodzi o niezawodność, Espace ma swój udział w problemach, ale jest w stanie utrzymać się w dobrym stanie, jeśli odpowiednio o niego zadbasz. Praktyczność jest naprawdę dobra, ponieważ Espace może pomieścić do siedmiu osób, ale ma mniej miejsca niż porównywalny, pełnowymiarowy, siedmiomiejscowy SUV.
Układ napędowy
Najnowszy model Renault Espace dostępny jest z dwoma różnymi silnikami, jednym benzynowym i jednym wysokoprężnym. Wariant benzynowy to rzędowy 4-cylindrowy silnik turbodoładowany o pojemności 1,8 l, który wypycha 225 KM i współpracuje z 7-biegową skrzynią biegów DCT. Wariant diesel mierzy 2.0L w przemieszczeniu i jest również 4-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 190 KM.
Silnik wysokoprężny jest połączony z 6-biegową przekładnią DCT. Oba modele napędzają wyłącznie przednie koła i są dość ciche. Jeśli chodzi o wydajność, to po silniku benzynowym można spodziewać się około 31MPG łącznie, natomiast wariant wysokoprężny może zwrócić około 36MPG.
Model przed-faceliftowy posiada również mniejszy silnik 4-cylindrowy 1,7L o mocy 200 KM, który został porzucony w wersji post-faceliftowej. Model przed-faceliftowy posiadał również silnik wysokoprężny 1.6L o mocy 130 KM do 160 KM, ale również został porzucony dla najnowszego modelu ze względu na przepisy dotyczące emisji.
Design i wrażenia z jazdy
Renault Espace wygląda dość futurystycznie i jest jednym z ciekawiej wyglądających minivanów. Duży emblemat Renault dominuje w przedniej części nadwozia, a eleganckie światła LED i ładnie wyglądające felgi sprawiają, że samochód wygląda na dość ekskluzywny. Wnętrze jest naprawdę przestronne dzięki ogromnemu panoramicznemu dachowi, wykończeniom w jasnych kolorach i wąskim fotelom, które sprawiają, że wygląda naprawdę nowocześnie i elegancko.
Wrażenia z jazdy nie odbiegają od tego, czego można się spodziewać po minivanie, co oznacza, że Espace prowadzi się w sposób spokojny i potulny. Nie stara się być dynamiczny, ani nie próbuje być niczym innym niż wygodnym rodzinnym krążownikiem.
Niezawodność i częste problemy
Pierwsze kilka generacji Espace’a miało swój udział w problemach na przestrzeni lat, ale ponieważ Renault udało się zwiększyć niezawodność w ostatniej dekadzie, najnowszy model jest znacznie lepszy. Mimo to, cierpi on na kilka godnych uwagi problemów, o których teraz wspomnimy.
Najczęstsze problemy z Renault Espace obejmują wadliwą elektronikę, taką jak klimatyzacja, nagrzewnica lub prędkościomierz na desce rozdzielczej. Wiadomo, że zawór EGR może zawieść i spowodować zużycie oleju, a sam olej może wyciekać z uszczelki miski olejowej.
Cena i praktyczność
Za fabrycznie nowy model Espace można zapłacić od 50.000 do 60.000 euro, natomiast modele używane po 5 latach użytkowania znacznie potaniały, co spowodowało, że cena używanego modelu wynosi około 30.000 euro. W sumie Espace jest dość drogi jak na samochód klasy ekonomicznej, ale jest wart swojej ceny.
Praktyczność jest doskonała, ponieważ Espace może pomieścić do siedmiu osób, ale ludzie w tylnym trzecim rzędzie mogą czuć się nieco niewygodnie ze względu na niski sufit. Przestrzeń w bagażniku jest doskonała, wsiadanie i wysiadanie jest naprawdę łatwe, a widoczność jest dobra jak na rozmiar samochodu.
Sekcja FAQ.
Jak bezpieczne jest Renault Espace?
Zgodnie z oczekiwaniami, Renault Espace cieszy się doskonałą oceną bezpieczeństwa 5 na 5 gwiazdek. Oferuje wiodące w branży wyniki w zakresie ochrony dzieci, których należy się spodziewać, ponieważ Espace jest w końcu rodzinnym minivanem. Funkcje Safety Assist są również dość przyzwoite, ponieważ Espace oferuje prawie wszystko, co można uzyskać z nowoczesnego samochodu minus najnowsze i najwyższej klasy rzeczy.
W sumie, jeśli bezpieczeństwo jest dużym problemem, nie musisz się martwić o Espace, ponieważ jest to duży i naprawdę bezpieczny samochód dla wszystkich w środku. Musimy wspomnieć, że jego wyniki w zakresie bezpieczeństwa pieszych mogłyby być lepsze, ale nie są one tak istotne jak ochrona dorosłych i dzieci, z których oba są dobre na całej linii.
Jakie samochody konkurują z Renault Espace?
Renault Espace konkuruje z Volkswagenem Tiguanem Allspace, który skłania się bardziej ku segmentowi SUV, Peugeotem 5008, który jest bezpośrednim konkurentem, Nissanem X-Trail, który jest pełnowartościowym SUV-em, oraz Mitsubishi Outlanderem, który również jest pełnowartościowym SUV-em.
W związku z tym możemy zauważyć, że dwoma prawdziwymi konkurentami są Espace i Peugeot 5008, ponieważ oba mają podobny język projektowania.
Czy Renault zaprzestaje produkcji Espace?
Renault właśnie wyszło i powiedziało, że Espace kończy produkcję w marcu 2023 roku, ponieważ ostatecznie zostanie zastąpiony przez następcę Espace, który będzie pełnowartościowym SUV-em. Możemy się również spodziewać, że Espace nowej generacji będzie wyposażony w wiele silników hybrydowych, które sprawią, że Espace będzie znacznie bardziej wydajny i popularny wśród nowoczesnych nabywców.
Podsumowując, ta wersja Espace miała naprawdę dobry przebieg, ale brakuje w niej układów napędowych EV i hybrydowych. Jeśli połączyć to z faktem, że minivany powoli wychodzą z mody, a obecny Espace jest na chwilę, to sensowne jest jego zakończenie.