Renault Talisman to duży rodzinny sedan, który został po raz pierwszy wprowadzony na rok modelowy 2015. Został wprowadzony jako następca ukochanego Renault Laguna, który był jednym z najbardziej udanych modeli sedanów Renault wszech czasów. Więc, czy Renault Talisman jest dobrym samochodem?
Renault Talisman jest naprawdę dobrym samochodem, ale pojawił się w czasach, gdy główny nurt społeczeństwa zaczął znacząco lubić crossovery i SUV-y. Oznacza to, że choć Talisman ma wiele do zaoferowania, to po prostu pojawił się w czasach, gdy sedany nie były tak popularne. To ostatecznie doprowadziło do wycofania Talismana z produkcji po zaledwie kilku latach obecności na rynku.
Talisman oferuje przyzwoitą gamę silników diesla i benzynowych, z których wszystkie są dość zaawansowane i wydajne. Design jest jedną z jego mocnych stron, ponieważ Talisman wygląda futurystycznie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Wrażenia z jazdy są chłodne, wygodne i naprawdę łatwe.
Jeśli chodzi o niezawodność, Talisman również wydaje się być w porządku, ale ma kilka problemów, o których warto wspomnieć. Praktyczność jest na poziomie niektórych z jego najsilniejszych rywali, natomiast ceny i amortyzacja uczyniły Talismana naprawdę popularnym samochodem na rynku samochodów używanych.
Układ napędowy
W 2015 roku Talisman pojawił się z trzema różnymi opcjami silnika benzynowego. Najmniejszy 1.4L 4-cylindrowy jest dobry dla około 160 KM, 1.7L 4-cylindrowy wypycha 150 KM do 200 KM, podczas gdy top-spec 1.8L jest dobry dla około 225 KM. W 2020 roku, Renault pozbył się wszystkich tych silników, z wyjątkiem 1,4L, który wypycha 140 KM do 160 KM dla modeli po 2020 roku.
Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, cztery jednostki napędowe są dostępne z Talisman. Najmniejszy jest 1,5L 4-cylindrowy z 110 KM, a następnie 1,6L 4-cylindrowy z 131 KM. Następny w kolejce jest diesel 1.6L o mocy 130 KM lub 160 KM oraz topowy 4-cylindrowy diesel 2.0L o mocy 200 KM. Modele Talisman po 2020 roku występują tylko z jednostką 2.0L, ale w konfiguracji od 160 KM do 190 KM.
Wszystkie te modele wysyłają moc tylko na przednie koła i są dostępne z automatyczną lub manualną skrzynią biegów. Najbardziej wydajny model benzynowy to 1.4L z wynikiem 42MPG łącznie, podczas gdy wariant 2.0L diesel o mocy 160 KM jest dobry dla 45MPG.
Design i wrażenia z jazdy
Renault Talisman to naprawdę przystojny samochód, dlatego większość osób jest zainteresowana jego kupnem. Wygląd zewnętrzny charakteryzuje się dużymi przednimi i tylnymi diodami LED, natomiast wnętrze jest eleganckie, inteligentne i naprawdę dobrze wyglądające. Możesz cieszyć się takimi rzeczami jak system audio klasy premium, oświetlenie otoczenia, cyfrowy kokpit i wybór spośród wielu elementów wykończenia wykonanych z drewna, czarnego plastiku fortepianowego lub aluminium.
Wrażenia z jazdy są zgodne z tym, czego można oczekiwać od rodzinnego sedana średniej wielkości, ponieważ Talisman jest naprawdę dobrze zestrojony i wygodny. Nie stara się być dynamiczny ani sztywny, co czyni go idealnym dla codziennego kierowcy sedana.
Niezawodność i typowe problemy
Renault Talisman jest dość niezawodnym samochodem, co nie jest tak częste w przypadku nowych samochodów na rynku. Mimo to, Talisman jest daleki od doskonałości, co oznacza, że są rzeczy, na które należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego.
Turbosprężarka w dieslu 1.6L może cierpieć z powodu problemów z ciśnieniem. System AdBlue jest również uciążliwy dla wielu, podczas gdy akumulator jest znany z tego, że czasami umiera przedwcześnie. Wycieki paliwa w modelach 2018 i 2019 są również problemem, podczas gdy problemy z klimatyzacją powinny być również odnotowane.
Praktyczność i cena
Cena wywoławcza Renault Talisman jest około 30.000 euro w Europie, z najwyższych modeli-spec iść tak wysokie, jak 50.000 euro +. Na szczęście ostatnie lata nie były zbyt łaskawe dla Talismana, co oznacza, że można kupić stosunkowo dobrze wyposażone modele za około połowę tej ceny.
Praktyczność jest zgodna z niektórymi z jego głównych rywali, takich jak Skoda Superb i Peugeot 508, co oznacza, że Talisman jest więcej niż wystarczająco dla czteroosobowej rodziny z przyzwoitą ilością miejsca w bagażniku. Widoczność jest również bardzo dobra, a miejsca w schowkach i pojemnikach są więcej niż wystarczające.
Sekcja FAQ
Jak bezpieczny jest Renault Talisman?
Renault Talisman posiada 5-gwiazdkową ocenę bezpieczeństwa, co oznacza, że nie powinieneś się o nie martwić. Z oceną bezpieczeństwa ochrony dorosłych na poziomie 86%, Talisman zdołał znaleźć się w ścisłej czołówce segmentu. Ochrona dzieci na poziomie 84% jest również bardzo dobra, podczas gdy wynik aktywnego wspomagania bezpieczeństwa na poziomie 76% jest w porządku, ale daleko od najlepszych.
Można uzyskać wszystkie zwykłe rzeczy bezpieczeństwa, takie jak adaptacyjny cruise, lane keep assist, alert ruchu i automatyczne hamowanie, ale nie można uzyskać zaawansowane adaptacyjny tempomat i niektóre z najnowszych technologii bezpieczeństwa znaleźć w 2023 model-year samochody.
Dlaczego Renault zaprzestało produkcji Talismana?
Wraz z zaprzestaniem produkcji Renault Talisman, Renault całkowicie pozbyło się sedanów z całej swojej linii. Renault Megane sedan był również jednym z ostatnich sedanów Renault w sprzedaży i został wycofany z tego samego powodu, co Talisman.
Ma to związek z popularnością, wydajnością silnika, konkurencją i tym, w jakim kierunku zmierza świat motoryzacji w najbliższych latach. SUV-y i crossovery są teraz w modzie, podczas gdy opracowywanie nowych silników dla sedanów jest kosztowne i niezbyt opłacalne, ponieważ coraz więcej osób kieruje się w stronę pojazdów elektrycznych. Wreszcie, konkurencja w tym segmencie jest naprawdę sztywna, nawet jeśli liczby sprzedaży nie są tam.
Czy Renault Talisman jest samochodem luksusowym?
Z ceną wywoławczą 30 000 euro, Talisman jest daleki od prawdziwego segmentu luksusowych sedanów średniej wielkości, które są zwykle charakteryzowane przez BMW serii 5, Mercedes Benz E-Class, Audi A6, Volvo S90 i Jaguar XF.
Talisman znajduje się na moście pomiędzy ekonomicznymi sedanami średniej wielkości a luksusowymi sedanami, który jest również segmentem rynku późnego VW Passata, obecnego Peugeot 508 i Skody Superb, z których wszystkie mogą zostać wycofane w najbliższej przyszłości.