Czy samochody z turbosprężarką są niezawodne?


W dzisiejszych czasach silniki z wymuszoną indukcją stają się normą. A dwa najpopularniejsze sposoby wymuszonej indukcji to turbodoładowanie lub doładowanie. Turbiny są bardziej wydajne, ale wielu uważa, że turbosprężarki są bardziej niezawodne.

Współczesny przemysł samochodowy koncentruje się na wydajności, a producenci samochodów dokładają wszelkich starań, aby opracować jak najbardziej wydajny silnik. Oznacza to, że niezawodność niekoniecznie jest najważniejszym priorytetem, a turbosprężarki sprawiają, że silnik jest bardziej skomplikowany, co wpływa na jego niezawodność.

Powszechnym mitem związanym z silnikami turbodoładowanymi jest to, że ciągłe doładowywanie silnika skraca jego żywotność. I to jest tylko mit, ponieważ prawidłowo zaimplementowana turbosprężarka nie powoduje żadnych dodatkowych szkód dla silnika bez względu na to, co robisz.

Główny nacisk kładzie się na prawidłowe wdrożenie, a współczesny przemysł samochodowy jest niezwykle wyrafinowany z najnowocześniejszymi metodami produkcji i rozwoju. Tak więc nie, nawet jeśli szanse na zawodność są większe w porównaniu z silnikiem wolnossącym, w rzeczywistości współczesne silniki z turbodoładowaniem są niezawodne.

Zalety silnika z turbodoładowaniem

Załóżmy, że chcesz osiągnąć moc 400 KM, a sposób w jaki byś do tego podszedł w dawnych czasach, to najprawdopodobniej użycie większego 8-cylindrowego silnika. Silnik 8-cylindrowy, który wybierzesz, będzie ciężki, paliwooszczędny i najprawdopodobniej nie będzie spełniał współczesnych przepisów dotyczących emisji spalin.

Z drugiej strony, można również zdecydować się na turbodoładowany silnik 4-cylindrowy. Niektórym producentom, takim jak Mercedes, udaje się rozpędzić 2,0 l 4-cylindrowy silnik turbo do 400 KM i 500 Nm momentu obrotowego. Silnik ten jest najprawdopodobniej o wiele bardziej wyrafinowany i paliwooszczędny w porównaniu do starego dobrego wolnossącego V8. Z punktu widzenia mocy i momentu obrotowego, silniki z turbodoładowaniem są niesamowite.

Twój 4-cylindrowy silnik jest porównywalnie mocny do wolnossącego V8 sprzed kilku lat. Ale 4-cylindrowy silnik zużywa również mniej oleju, jest dużo mniejszy i lżejszy. Wydaje się, że turbodoładowanie mniejszego silnika to świetny pomysł, a niektórzy producenci, jak Lexus, Honda, Audi, BMW i Porsche, produkują naprawdę niezawodne silniki z turbodoładowaniem.

Wady silnika z turbodoładowaniem

Ale silniki z turbodoładowaniem nie są idealne, a przemysł samochodowy stara się złagodzić wszystkie wady, z większym lub mniejszym sukcesem w zależności od problemu, o którym mowa. Głównym problemem dla wielu silników z turbodoładowaniem jest reakcja przepustnicy.

Reakcja przepustnicy to sposób na zmierzenie czasu reakcji silnika. A silnik z turbodoładowaniem musi zepsuć swoje turbiny do optymalnego poziomu, aby produkować moc. Niektórzy producenci samochodów, jak Ferrari, są znani z produkcji silników turbodoładowanych, które są tak samo czułe jak silniki wolnossące, ale większość przemysłu samochodowego nie.

Inną kwestią jest spójność krzywej momentu obrotowego. Ponieważ samochody z turbodoładowaniem nie oferują liniowego dostarczania mocy, to w zasadzie czujesz się jakbyś prowadził silnik 2.0L, a potem przez sekundę 5.0 litra, a po zakończeniu doładowania wracasz do silnika 2.0L.

Ale głównym problemem jest rzeczywiście niezawodność, ponieważ silniki z turbodoładowaniem cierpią z powodu wyższych poziomów PSI, co oznacza, że muszą być bardziej wytrzymałe, aby wytrzymać zwiększony poziom stresu. Olej w silniku z turbodoładowaniem ma o wiele większe wymagania niż w silniku wolnossącym.

Wnioski na temat silników z turbodoładowaniem

Nawet jeśli może się wydawać, że wady silnika z turbodoładowaniem przeważają nad zaletami, to nie jest to prawdą. Silnik z turbodoładowaniem, jeśli jest dobrze zbudowany (a wiele z nich jest), jest wystarczająco niezawodny. A ponieważ przemysł samochodowy stale się rozwija, podobnie jak procesy rozwojowe i produkcyjne, które jeszcze bardziej zwiększają niezawodność.

Wymuszona indukcja jest rozpowszechniona w całym przemyśle samochodowym. Począwszy od hatchbacków, SUV-ów, sedanów, supersamochodów i hipersamochodów, aż po łodzie i pojazdy użytkowe. Przy tak szerokim zastosowaniu, niezawodność silnika z turbodoładowaniem nie może być gorsza.

Nie są one tak ekscytujące ani przewidywalne jak silniki wolnossące, ale są bardziej wydajne, lżejsze, mniejsze i bardziej zaawansowane w porównaniu z silnikami wolnossącymi. A jeśli weźmiesz pod uwagę ilość paliwa, jaką zaoszczędzisz w porównaniu z silnikiem wolnossącym, turbosprężarki są rzeczywiście najlepszym rozwiązaniem.

Sekcja FAQ

Czy silnik z doładowaniem jest lepszy od silnika z turbodoładowaniem?

Silnik z doładowaniem jest znacznie mniej wydajny w porównaniu z silnikiem z turbodoładowaniem. Dzieje się tak dlatego, że silnik z doładowaniem wykorzystuje sam silnik do produkcji większej mocy. A ponieważ doładowanie się psuje, zużywa coraz więcej mocy silnika.

Doładowanie jest również droższe w porównaniu z turbosprężarką, a w skali masowej różnica w cenie jest wystarczająca, aby zdecydować się na turbosprężarkę. Ale czasami są one bardziej niezawodne i bardziej ekscytujące, a doświadczenie zależy od osobistych preferencji.

Czy silnik hybrydowy jest lepszy od turbodoładowanego?

Hybrydy również stają się coraz bardziej popularne, i łatwo zrozumieć dlaczego. Są one rzeczywiście najbardziej paliwooszczędne i nie szkodzą tak bardzo środowisku. Ale jest jeszcze zbyt wcześnie, aby powiedzieć, który z nich jest lepszy, ale od teraz, turbodoładowane silniki wydają się lepszym pomysłem.

Hybryda jest lepsza w jeździe miejskiej w ruchu stop-and-go, a silnik turbodoładowany jest najlepszy, gdy jest prowadzony przy stałych prędkościach autostradowych. Jeśli dodać do tego nowoczesne technologie oszczędzające paliwo, takie jak system dezaktywacji cylindrów, silnik z turbodoładowaniem wydaje się lepszy.

Pojedyncze turbo czy podwójne turbodoładowanie?

Układy twin-turbo są bardziej popularne w samochodach o wyższych osiągach, ponieważ zazwyczaj oferują jeszcze większą moc. Istnieje kilka różnych sposobów na stworzenie silnika twin-turbo. Niektóre silniki twin-turbo używają jednego turbo do sprężania powietrza i wtłaczania go do drugiej turbosprężarki w celu uzyskania maksymalnej mocy.

Współczesne silniki z podwójnym turbodoładowaniem, które utrzymują turbiny wewnątrz V silnika są tymi, które oferują najlepszą reakcję przepustnicy, ponieważ turbiny są prawie zawsze zepsute. Pojedyncze turbo wolniej buduje doładowanie, co oznacza, że opóźnienie jest bardziej zauważalne. Efektywność przepływu gazu w przypadku podwójnego turbo jest również lepsza niż w przypadku pojedynczej turbosprężarki.

Recent Posts