Czy szyberdach wpływa na osiągi samochodu?

Szyberdach jest niezwykle popularnym elementem wyposażenia dodatkowego większości samochodów w dzisiejszych czasach, ponieważ sprawia, że samochód wydaje się przestronniejszy i przyjemniej spędza się w nim czas. Pozwala on również na wpuszczenie dodatkowego powietrza, sprawia, że samochód wygląda ładniej i oferuje widoczność na górze, która w przeciwnym razie nie istniałaby.

Z drugiej strony, szyberdach ma tendencję do kosztowania kilku tysięcy dolarów w zależności od producenta samochodu, wielkości szyberdachu i samochodu, o którym mowa. Szyberdachy dodają więcej złożoności, co może być szkodliwe, jeśli mechanizm dachu nie działa tak, jak powinien.

Jednak największą wadą samochodów wyposażonych w szyberdach jest to, że wpływają one na wydajność samochodu, ponieważ utrudniają integralność strukturalną, zwiększają wagę i podnoszą środek ciężkości samochodu. Jeśli jesteś zatwardziałym kierowcą, lepiej zrezygnuj z dachu panoramicznego.

Pomimo faktu, że szyberdachy mają wiele wad, większość klientów nadal lubi jeździć samochodem z panoramicznym szyberdachem. Dla 90% ludzi szyberdach będzie działał bez zarzutu, a kierowca nie będzie nawet tak mocno naciskał na samochód, aby dostrzec różnicę.

Integralność strukturalna – sztywność podwozia i postawa

Integralność strukturalna samochodu to termin używany do opisania kilku rzeczy. Przede wszystkim odnosi się do tego, jak samochód wytrzymuje zderzenie i jak odchyla takie siły od pasażerów. Opisuje również, jak sztywne jest podwozie i jak to wpływa na osiągi i prowadzenie.

Jeśli ciało samochodu zgina, oznacza to, że podczas pokonywania zakrętów samochód przechyla się bardziej z jednej strony na drugą, i wymaga sztywniejszej konfiguracji zawieszenia, aby utrzymać samochód posed przez zakręty. To nie rozwiązuje problemu, ale to sprawia, że samochód bardziej niewygodne na wybojach.

  Jaki jest najbardziej luksusowy pickup?

Szyberdach, zwłaszcza duży szyberdach panoramiczny, znacznie obniża górną integralność strukturalną samochodu, więc inżynierowie muszą wzmocnić samochód w innych miejscach, aby uniknąć tych negatywnych skutków. Dzieje się tak, ponieważ większość samochodów ma centralne belki biegnące przez linię dachu, więc samochód z mniejszym szyberdachem może nie być tak dotknięty jak ten z większym.

Waga – arcywróg osiągów

Istnieją dwie podstawowe zasady, jak można sprawić, by samochód był szybszy. Pierwszą opcją jest dodanie większej mocy do samochodu poprzez tuning i ulepszenie niektórych elementów układu napędowego i chłodzenia. Drugą opcją jest pozbycie się dodatkowego ciężaru.

Mimo, że te dwie metody wydają się podobne, to patrząc z różnych perspektyw są one zupełnie inne. Lżejszy samochód nie tylko lepiej przyspiesza, ale również lepiej kieruje i zwalnia. Oznacza to, że cięższy samochód robi wszystko na odwrót.

Z tego powodu większość „prawdziwych” samochodów torowych nie jest oferowana nawet z panoramicznym szyberdachem. Największą wadą jest jednak niekoniecznie waga sama w sobie, ale raczej miejsce, w którym jest ona umieszczona.

Środek ciężkości – średnie położenie ciężaru

Środek ciężkości to termin używany do opisania, gdzie znajduje się centralny punkt masy samochodu i jak wpływa on na jego osiągi. Termin ten stał się szczególnie istotny wraz z wprowadzeniem pojazdów elektrycznych, które mają tendencję do polegania na niskim środku ciężkości w celu zwiększenia wydajności, nawet jeśli są one niezwykle ciężkie.

  Jak stary używany samochód powinienem kupić?

W związku z tym, jeśli masa samochodu jest zwiększona na górze, zwiększa to środek ciężkości samochodu, co powoduje, że samochód bardziej się ugina i przechyla podczas pokonywania zakrętów. Aby temu zaradzić, producenci samochodów wydają mnóstwo pieniędzy na sprytne rozwiązania technologiczne, ale jednocześnie zwiększają wagę, co tak naprawdę nie rozwiązuje problemu.

Z drugiej strony, pojazdy elektryczne mają tendencję do umieszczania większości swojej masy nisko (akumulatory), a to obniża środek ciężkości i sprawia, że samochód jest bardziej stabilny i lepiej kontrolowany na zakrętach. Mając to na uwadze, dodanie 50-100 funtowego panoramicznego dachu na samej górze samochodu z pewnością wpływa na jego osiągi.

Sekcja FAQ

Czy warto zdecydować się na panoramiczny szyberdach?

To zależy od tego, co cenisz najbardziej i jak bardzo jesteś zaangażowany. Jeśli cenią sobie Państwo komfort, styl, wygodę i powiew świeżego powietrza, to szyberdach panoramiczny jest z pewnością świetną opcją do zaznaczenia. Z drugiej strony, jeśli cenisz sobie wydajność, wartość i bezpieczeństwo, lepiej pominąć opcję panoramicznego dachu.

To zależy również od tego, jaki typ samochodu chcesz. Jeśli chcesz duży SUV lub duży sedan, panoramiczny dach jest warte rozważenia, ponieważ samochód, o którym mowa posiada lepszą wartość odsprzedaży, a to nie jest samochód wydajność tak. Z drugiej strony, jeśli chcesz prawdziwego samochodu sportowego, lepiej jest pominąć szyberdach po raz kolejny.

Ile kosztuje szyberdach w samochodzie?

Szyberdach samochodowy kosztuje średnio od 1000 do 2000 dolarów, i jest to koszt standardowej wielkości przesuwanego panoramicznego szyberdachu. Te większe szyberdachy, które towarzyszą całej długości dachu, kosztują zwykle kilka razy więcej. Najtańsze są małe, oldschoolowe szyberdachy, ale obecnie mało który samochód je oferuje.

  Czy należy umyć samochód przed odrdzewianiem?

Koszty naprawy/wymiany szyberdachu są powodem, dla którego wiele osób rezygnuje z zakupu samochodu z panoramicznym szyberdachem. Jednak producenci samochodów w dzisiejszych czasach wydają ogromne ilości pieniędzy na udoskonalanie mechanizmu przesuwnego, aby zwiększyć ogólną niezawodność szyberdachu.

Czy można doposażyć samochód w szyberdach?

Teoretycznie wszystkie samochody można wyposażyć w szyberdach, jednak jest to niezwykle trudne, ponieważ wymaga zarówno precyzji, jak i doświadczenia. Ponadto, jeśli zdecydujesz się na doposażenie swojego samochodu w szyberdach, musisz być świadomy, że wartość Twojego samochodu może spaść do otchłani, ponieważ mało kto kupiłby samochód z nieoryginalnym szyberdachem.

W związku z tym lepiej tego nie robić, zwłaszcza jeśli samochód, o którym mowa, jest cenny. Nawet jeśli proces montażu przebiegnie bezproblemowo, to i tak nie jest to szyberdach fabryczny, co oznacza, że mało kto jest skłonny podjąć takie ryzyko.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z