Dlaczego samochody typu kombi wyszły z mody w USA?


Dla niektórych kombi są nudne, starsze i zbyt duże, ale dla innych kombi wydają się być idealnym połączeniem sedana i minivana/ SUV-a. Bez względu na to, jakie jest Twoje zdanie na temat kombi, z pewnością powracają one do łask.

Ale już w 1973 roku, sprzedaż kombi w USA spadła do minimum dzięki kryzysowi naftowemu. Dziesięć lat później, Chrysler Minivan został wprowadzony, co spowodowało ostateczny cios do kombi.

Minivany były po prostu zbyt praktyczne i tanie, aby można je było zignorować, a duże rabaty i oceny bezpieczeństwa dodatkowo zwiększyły sprzedaż minivanów. Ponadto, po kryzysie naftowym, SUV-y i crossovery również zaczęły zyskiwać dużą trakcję.

Wszystko to doprowadziło do upadku kombi. Ale teraz, kombi powoli zaczynają zyskiwać na popularności, ponieważ niektóre modele, takie jak Audi RS6, Audi RS4, halo Audi RS zostały w końcu wprowadzone na rynek amerykański.

The demise of the station wagon

Przed latami 70. kombi zajmowały przyzwoity procent rynku samochodowego. Modele takie jak Ford Country z lat 50-tych i Chevy Bel Air były wszędzie i wydawało się, że kombi mają przed sobą wspaniałą przyszłość.

Ale rozpoczął się kryzys naftowy, który oznaczał pewną rewolucję w przemyśle motoryzacyjnym. Od tego czasu zaczęliśmy dostrzegać wydajność i praktyczność jako aspekty, które powinny być znakiem rozpoznawczym wspaniałego samochodu. Kryzys naftowy poważnie zwiększył ceny benzyny z 3 dolarów za baryłkę do 12 dolarów.

A spragnione V8, które napędzały kombi tej ery, nagle zaczęły być drogie w eksploatacji i nie do końca przyjazne rodzinie. Było to raczej idealnie wyczucie czasu, ponieważ popularność kombi osiągnęła niespotykane dotąd wyżyny między latami 50. a 70.

Oprócz samego kryzysu, w 1984 roku narodził się minivan Chryslera. Od tego czasu kombi powoli, ale systematycznie wychodziły z mody. Obecnie era SUV-ów i crossoverów jest w pełnym rozkwicie, ale kombi potencjalnie może powrócić.

Odrodzenie kombi

W niektórych miejscach kombi były zawsze gorące. Zwłaszcza w Niemczech, gdzie typowe niemieckie rodziny wolą kombi od sedana. Marki takie jak Mercedes, Volkswagen, Volvo, a zwłaszcza Audi zawsze oferowały niezwykle konkurencyjne kombi.

Audi RS6 jest powszechnie szanowany jako najlepszy kombi (lub nawet najlepszy samochód w ogóle), jaki można kupić za pieniądze. I łatwo zrozumieć dlaczego, ponieważ agresywna stylistyka, 600-konne V8 i mnóstwo wnętrza i przestrzeni ładunkowej podniosły atrakcyjność RS6 w ostatnich latach.

A dzięki temu Audi w końcu wprowadziło na rynek amerykański zupełnie nowe RS6 i RS4, które zmieniły postrzeganie kombi. Co więcej, Porsche Panamera Sport Turismo również zebrało całkiem przyzwoitą bazę entuzjastów w USA.

Dzięki takim modelom kombi nagle stało się fajną, praktyczną alternatywą dla sedana. Jest to wyraźnie widoczne, ponieważ RS6 sprzedaje się o wiele lepiej niż jego starszy brat, Audi RS7 Sportback.

Powód, dla którego kochamy kombi

Kochamy je, bo są fajne, praktyczne i łatwe do życia. Są równie imponujące w byciu wygodnym i ekskluzywnym, jak i w roli wozu dla psów i rodzinnego środka transportu. Dzięki nowoczesnej technologii, kamerom i czujnikom, kombi są teraz także łatwe w prowadzeniu i widoczne z zewnątrz.

Przy tak szerokim zakresie możliwości, jest naprawdę oczywiste, dlaczego ludzie zawsze lubili kombi. Wizerunek “taty”, który był silnie związany ze starszymi kombi, zmienił się teraz w RS6 i Porsche Panamera Sport Turismo jako fajne, szybkie, biznesowe rakiety.

Komfortowe siedzenia dla 5 osób, chłodzone, podgrzewane, masowane fotele, systemy dźwiękowe Bang and Olufsen, Harman Kardon, Burmester, kamery 360, czujniki parkowania, reflektory LED i dachy panoramiczne są teraz dostępne w prawie każdym niemieckim kombi.
Kilka lat temu kupowałeś SUV-a, jeśli chciałeś być inny niż cała reszta kultu sedanów, teraz kupujesz kombi, aby być inny niż wszyscy kultyści SUV-ów. Bez względu na to, co wziąć na wagony jest, to z pewnością ekscytujące, aby zobaczyć, że są one w końcu robi comeback.

Sekcja FAQ

Czy sedany są droższe niż kombi?

Większość ludzi spodziewa się, że nowoczesne kombi są znacznie tańsze w porównaniu do sedanów, ale tak nie jest, ponieważ kombi, zwłaszcza niemieckie kombi, wymagają sporej dopłaty w porównaniu do sedanów.

Niektóre wysokiej klasy kombi, takie jak dość popularny Mercedes Benz E63 AMG, kosztują nawet o 20% więcej w porównaniu do E63 sedan. Porsche Panamera Turbo S e-hybrid Sport Turismo jest najdroższym rodzinnym samochodem Porsche na rynku.

Czy samochody kombi są szybkie?

Współczesne kombi są szybkie. Modele takie jak E63 AMG, Audi RS6, Porsche Panamera Sport Turismo są w stanie osiągnąć 0-60mph w około 3 sekundy, co jest absurdalnie szybkie. Kilka lat temu trzeba było zapłacić Ferrari lub Lambo pieniądze, aby osiągnąć takie czasy 0-60.

Ale różnica polega na tym, że Ferrari, które ma dość podobny czas 0-60mph, nie jest nigdzie w pobliżu tak praktyczne, przystępne cenowo i wygodne jak kombi. A większość z tych samochodów kombi jest wyposażona w napęd AWD, który pozwala na szybką jazdę bez względu na warunki.

Czy powinienem kupić kombi czy SUV?

Wiele osób wie, co im się podoba, ale argumentacja za porównaniem SUV-a i kombi jest jasna jak słońce. Oba z nich są prawdopodobnie najlepsze all-around samochody na rynku teraz, ale nie ma wyraźnego zwycięzcy.

Niektóre marki, takie jak Audi, Mercedes i Volvo, zaczynają oferować kombi “all-road”. Ten segment został zdefiniowany przez Audi, ale ostatnio wiele innych marek zaczęło się do niego przyłączać. Te kombi oferują większy prześwit i możliwości terenowe, ale zachowują praktyczność i łatwość użytkowania. A to sprawia, że są to najlepsze samochody, jakie można teraz kupić za pieniądze.

Recent Posts