Dlaczego używane Porsche są tak tanie?

Dlaczego używane Porsche są tak tanie?

Porsche jest uważane za jedną z wiodących marek, jeśli chodzi o samochody sportowe, ale Porsche oferuje również kilka bardziej „regularnych” luksusowych modeli, takich jak Panamera czy SUV-y Macan i Cayenne. Jednak nie wszystkie Porsche są sobie równe, a rozbieżność wartości pomiędzy niektórymi porównywalnymi modelami jest dość duża.

Starsze 911-ki chłodzone powietrzem gwałtownie zyskują na wartości w ostatnich latach ze względu na silnik chłodzony powietrzem, który jest powszechnie uważany za szczytowy silnik Porsche. Większość nowszych 911-ek chłodzonych wodą nie radzi sobie tak dobrze, z wyjątkiem kilku limitowanych modeli z rodziny GT/R.

Modele Boxster/Cayman pierwszej generacji są również dość tanie w dzisiejszych czasach, to samo dotyczy starszych modeli Cayenne i Panamera. Dzieje się tak głównie dlatego, że liczba wyprodukowanych egzemplarzy tych samochodów jest o mile wyższa w porównaniu z jakimkolwiek modelem 911.

Modele Macan/Taycan są dość nowe, ale za kilka lat oba te modele mogą również mocno stracić na wartości, głównie w zależności od liczby wyprodukowanych egzemplarzy.

Chłodzone powietrzem 911

Chłodzone powietrzem 911-ki są niezwykle popularne, a wielu purystów Porsche uważa je za chleb powszedni całej linii Porsche. Te modele 911 cieszą się kultowym statusem wśród starszych entuzjastów Porsche, a podaż starszych 911 chłodzonych powietrzem po prostu nie może sprostać popytowi.

Liczba wyprodukowanych egzemplarzy, ponadczasowy design, niskie koszty utrzymania, świetna dynamika i wrażenia z jazdy to tylko niektóre z powodów, dla których wartość tych Porsche w ostatnich latach poszybowała w górę. Chłodzone powietrzem 911 jest najbardziej poszukiwanym klasykiem w całej społeczności samochodowej, a nie tylko między różnymi modelami Porsche.

Miłość do chłodzonych powietrzem 911-ek była najbardziej widoczna wraz z premierą Porsche 911 996 w 1998 roku. Model 996 całkowicie przeprojektował wygląd i mechanikę 911, silniki chłodzone powietrzem zostały zamienione na bardziej konwencjonalne silniki chłodzone wodą, a 996 jest teraz najtańszym modelem 911, który można kupić już za 15 tys. dolarów.

  Dlaczego Porsche są tak drogie?

911-ki chłodzone wodą

Jak wspomniano wcześniej 1998 był rokiem, w którym Porsche przeszło na silniki chłodzone wodą w modelach 911. Pierwszym modelem był 996, a teraz 996 jest uważany za jeden z najgorszych modeli 911 w historii z powodu silnika, projektu, a zwłaszcza „gotowanych jajek” w reflektorach.

Ale generacja 997 była jednym z najbardziej komercyjnych modeli Porsche 911 wszech czasów, nawet bez silnika chłodzonego powietrzem. Używane 997-ki można teraz kupić za około 20-30 tys. dolarów za podstawowy model używany. Ceny te są nadal dość niskie, biorąc pod uwagę pierwotne umiejscowienie 911 na rynku.

Generacja 991 911 jest wciąż dość nowoczesnym samochodem, aby doświadczyć znaczącej utraty wartości. 991, a zwłaszcza wersja 991.2 po faceliftingu, oferują mnóstwo nowoczesnych technologii, ale przejście na silniki z wymuszoną indukcją z pewnością nie będzie się dobrze sprzedawać w dłuższej perspektywie.

Jednak limitowane edycje wszystkich generacji Porsche 911, takie jak GT3, GT3RS, GT2, GT2RS, modele 911R lub GT3 Tourings, trzymają się stabilnie na rynku samochodów używanych. Modele 911R nawet zyskują na wartości, ponieważ oferują najniższą liczbę wyprodukowanych egzemplarzy spośród wyżej wymienionych limitowanych 911.

Porsche Cayenne, Macan, Panamera

Wszystkie trzy z tych modeli to przede wszystkim pojazdy luksusowe. A wszystkie drogie luksusowe pojazdy deprecjonują się najbardziej. To nie tylko Porsche, bo 10-25-letnie modele Bentleya, Maybacha, Audi, BMW, Land Rovera, Jaguara, Mercedesa, a nawet Rolls Royce’a doświadczają aż 90% amortyzacji.

  Jaki jest najmniejszy SUV Porsche?

Ponadczasowy luksus jest trudny do zdobycia, ponieważ wiele luksusowych samochodów jest napędzanych przez nowoczesną technologię, a wszystko, co wymyślna technologia może zrobić po kilku latach, to dalsze datowanie samochodu. Wszystkie nowoczesne ekrany i technologie oświetlenia, które definiują współczesny luksusowy samochód, w końcu staną się technologią ostatniej generacji, co oznacza, że wartość takich samochodów spada.

Innym powodem, dla którego większość luksusowych modeli Porsche traci tonę wartości po kilku latach jest to, że numery produkcyjne tych jednostek są o wiele większe w porównaniu do innych, bardziej sportowych modeli Porsche. Dla miejsca kontekstu, w 2013 roku Porsche wyprodukowało około 34k modeli 911 i aż 80k modeli Cayenne.

I po pewnym czasie popyt na modele Cayenne po prostu wyparowuje, ilekroć pojawia się nowy model Cayenne. To samo tyczy się Panamery, Macan jest jeszcze dość nowy, ale ten sam efekt prawdopodobnie będzie nękał Macana za kilka lat.

Sekcja FAQ

Czy tańsze modele Porsche to złe samochody?

Niekoniecznie, 911 generacji 996 to całkiem kompetentny samochód sportowy, zwłaszcza w tej cenie. W sferze modeli 911, 996 jest zdecydowanie czarną owcą, ale w porównaniu do podobnie wycenionych konkurentów, 996 to okazja. Wszystko zależy od perspektywy, 996 jest trochę jak sługa w niebie, ale król w piekle.

Starsze modele Porsche Cayenne i Panamera są również dalekie od bycia złymi w jakikolwiek sposób, są one również dość lepsze w swojej kategorii cenowej. Ale cena sama w sobie mówi tylko połowę historii, ponieważ koszty utrzymania tych modeli są nadal tak wysokie, jak były, gdy te samochody były nowe.

Czy rynek chłodzonych powietrzem 911 kiedykolwiek przestanie się rozwijać?

Niektórzy eksperci rynku uważają, że rynek chłodzonych powietrzem 911 osiągnął w ostatnich latach pewne plateau po dekadach stałego wzrostu cen. Prawdopodobnie nie jest to spowodowane tym, że ludzie nagle zdali sobie sprawę, że chłodzone powietrzem 911 nie są tak dobre, ale prawdopodobnie dlatego, że ceny osiągnęły już stratosferę.

  Najlepszy bagażnik na rowery do Porsche Cayenne

Renomowana firma ubezpieczeniowa o nazwie Hagerty stwierdziła kilka lat temu, że bańka rynkowa chłodzonych powietrzem 911 zbliża się do stanu powolnej deflacji. Nie można dokładnie określić przyczyny takiego stanu rzeczy, ale wielu ekspertów uważa, że prawdopodobnie jest to spowodowane dużą ilością ”nie tak doskonale utrzymanych” chłodzonych powietrzem 911 sprzedawanych za mniejsze pieniądze niż zwykle.

Jakie modele Porsche na pewno będą się cenić w najbliższych latach?

To pytanie, na które nie da się odpowiedzieć do końca poprawnie, zwłaszcza że rynek może przechylać się w obie strony z powodu wielu nieprzewidzianych i najczęściej niefortunnych zdarzeń. Ale ogólna zasada jest – Starszy chłodzony powietrzem limitowanej edycji 911, takich jak 911R lub 911 RS w nieskazitelnym stanie nigdy nie przestanie rosnąć.

Co więcej, Carrera GT zajmuje szczególne miejsce w sercach wielu entuzjastów ze względu na zachwycający silnik V10, ponadczasowy wygląd i ograniczoną liczbę egzemplarzy. Poza tym, tylko kilka modeli Porsche jest wymienianych tak często jak Carrera GT, więc można śmiało powiedzieć, że Carrera GT będzie piąć się w górę.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z