Jak duży prześwit jest potrzebny do pokonywania nierówności terenu?

Wyboje mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa poprzez spowolnienie jazdy, ale ich skutki uboczne mogą być wyniszczające dla niektórych typów samochodów. Powszechnie wiadomo, że powinieneś mieć co najmniej 4,5-5 cali prześwitu, aby pokonać większość nierówności terenu.

Taki wyczyn jest łatwy do osiągnięcia dla SUV-a, który regularnie ma więcej niż 7 cali prześwitu lub sedanów, które mają 5-6 cali w zależności od sedana, o którym mowa. Hatchbacki są w pewnym sensie takie same jak sedany, a ta sama historia dotyczy również kombi.

Prawie każdy samochód tam jest zaprojektowany, aby wyczyścić nierówności prędkości bez żadnych problemów, z wyjątkiem supersamochodów oczywiście. Niektóre supersamochody, takie jak Audi R8, oferują do 5,2 cala prześwitu, ale inne, takie jak Lamborghini Gallardo, oferują mniej niż 4 cale.

Aby móc przejechać przez pewne nierówności, wiele nowoczesnych supersamochodów wyposażonych jest w hydrauliczne/powietrzne systemy podnoszące, które mogą podnieść nos samochodu za naciśnięciem przycisku. Poza tym, jedynym innym sposobem na pokonanie wyboju w supersamochodzie jest przyjęcie pewnego kąta i nadzieja na najlepsze.

Systemy podnośników hydraulicznych/powietrznych

Jak wspomniano wcześniej, zdecydowana większość współczesnych samochodów może pokonywać wyboje bez najmniejszych problemów, a supersamochody są jedynymi, które wymagają dodatkowych rozwiązań. Takie rozwiązania występują w postaci dedykowanych podnośników hydraulicznych, które podnoszą albo tylko nos, albo wszystkie cztery koła do pewnego punktu, który wystarczy do pokonania większości nierówności.

System McLarena nazywa się Nose Lifter, system Lamborghini nazywa się Front End List System, a ten, który można znaleźć w przepięknym nowym Fordzie GT jest dubbingowany Adjustable Multimode Suspension System. Systemy te są prawie zawsze opcjonalne funkcje, i to jest istotne dla Ciebie, aby opcja go, jeśli chcesz sprzedać swój samochód po tym.

  Jaki jest najlepszy samochód dojeżdżający do pracy?

Systemy znalezione w starszych McLarens używane były trochę kłopotliwe w użyciu, trzeba przejść przez kilka menu przed zlokalizować Nose Lifter i włączyć go również trzeba było czekać na kilka sekund, a częściej niż nie, wiele nerwowych kierowców wokół ciebie będzie krok na klakson, aby przyspieszyć.

Nowsze systemy McLarena są na szczęście o wiele lepsze. System znaleziony w Fordzie GT jest jednym z najbardziej zaawansowanych, ponieważ podnosi wszystkie cztery koła w ciągu sekundy, a niektóre systemy wykorzystują nawet twój GPS, aby zapamiętać, w którym miejscu włączyłeś nose lift, więc następnym razem system włączy się automatycznie.

Wyboje prędkości

Ale jak wysokie są przeciętne progi zwalniające? Wysokość progu zwalniającego jest głównie związana z docelową prędkością, z jaką powinieneś nad nim przejechać. W większości przypadków, zgodnie z niektórymi przepisami federalnymi w USA, próg zwalniający ma wysokość od 2 do 4 cali, ale niektóre z nich mogą być nawet wyższe.

Istnieją różne rodzaje progów zwalniających, ponieważ nie ma centralnego organu zarządzającego, który decydowałby o wysokości progów zwalniających, a decyzja o ich wysokości należy głównie do władz lokalnych.

Zwykłe progi zwalniające nie powinny być wyższe niż 6 cali. Najbardziej agresywne progi zwalniające są zaprojektowane tak, aby spowolnić prędkość do 5-10mph i są zwykle używane w najbardziej zatłoczonych obszarach dużych miast.

Istnieją również specjalne garby prędkości, poduszki prędkości i tabele prędkości, które służą mniej więcej temu samemu celowi. Warto wspomnieć, że 6-calowe progi zwalniające są zwykle umieszczane tylko w wyznaczonych obszarach mieszkalnych i są one uzgadniane przez lokalne władze i ludzi zamieszkujących dany obszar.

  Jak zasłonić okna samochodu do spania

Drogi których powinieneś unikać jeśli prowadzisz supersamochód

Supersamochody są kompromisowe w dążeniu do zwiększenia osiągów na gładkich utwardzonych drogach i wyznaczonych torach wyścigowych. Są szerokie i niskie, sztywne i nie mają dużego przechyłu nadwozia, a to wszystko stanowi problem, gdy napotkasz na wyboje lub inne okropne warunki drogowe.

Off-roading jest czymś, czego nigdy nie powinieneś próbować robić w żadnym samochodzie poza SUV-em lub odpowiednim samochodem terenowym niebędącym SUV-em. Supersamochody są zbudowane tak, aby nigdy nie wyjeżdżać w teren, a jeśli już uda Ci się zatrzymać Ferrari na polu, wydostanie się z niego bez uszkodzenia go jest zadaniem samym w sobie.

Nie powinieneś także jeździć swoim supersamochodem po zaśnieżonych drogach, a powód tego jest raczej oczywisty. McLaren 720S z 4,2-calowym prześwitem nigdzie nie pojedzie, jeśli śnieg będzie wyższy niż 4,5 cala lub podobny. Bez względu na to, w jakie opony wyposażysz swój samochód, oficjalnie jesteś pługiem śnieżnym.

FAQ Section

Jak nisko mogą schodzić supersamochody?

W celu zwiększenia wydajności, supersamochody mogą zejść tak nisko, jak tylko kilka cali od ziemi. Na przykład McLaren P1 może zejść nawet 2,6 cala od ziemi. To wystarczy, aby usunąć kilka martwych owadów na chodniku, ale nie wszystkie.

To powiedziawszy, takie poziomy prześwitu absolutnie nie powinny być stosowane na zwykłych drogach, a jedynie na wyznaczonych torach wyścigowych, które są wystarczająco gładkie. Przepisy samochodowe zazwyczaj mówią, że najniższa część samochodu nie może być niższa niż najniższa część felgi.

  Czy można naprawić akumulator hybrydowy?

Jak drogie są naprawy uszkodzeń na wybojach?

To zależy od danego samochodu i materiałów, z których wykonane są jego elementy. Na przykład nowy plastikowy przedni splitter do Ferrari F12 kosztuje około 650 dolarów, ale ten z włókna węglowego z łatwością przekracza 4 tysiące dolarów.

Tylne dyfuzory są jeszcze droższe, ponieważ czasami obejmują cały tylny zderzak, i jako takie mogą kosztować nawet 10-15 tys. dolarów w niektórych modelach Ferrari.

Czy powinienem kupić supersamochód bez systemu podnoszenia nosa?

To również zależy od samochodu, o którym mowa i miejsca, w którym planujesz jeździć swoim samochodem. Jeśli interesuje Cię głównie jazda po torze, nie ma potrzeby, abyś decydował się na dedykowany podnośnik nosa. Ale wskazane jest, aby zaznaczyć tę opcję, jeśli chcesz sprzedać swój samochód po tym.

Niektóre samochody, takie jak Porsche Carrera GT, są wyceniane nawet na milion dolarów, ale Carrera GT nie jest dostępna z podnośnikiem nosa. Nawet jeśli istnieje kilka firm na rynku wtórnym, które specjalizują się w opracowywaniu systemów podnoszenia dla takich samochodów, kosztują one niebotyczne sumy pieniędzy.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z