Jak niezawodne są samochody z funkcją samodzielnego parkowania?

Na przestrzeni lat wielu producentów samochodów wymyśliło różne sposoby, aby maksymalnie ułatwić prowadzenie i parkowanie samochodu. Czujniki parkowania, kamery, asystent utrzymywania pasa ruchu, asystent martwego pola, czujniki przedkolizyjne itp.

Wszystkie te systemy łącznie oferują większą warstwę ochrony, a także pomagają podczas nawigacji samochodu przy mniejszych prędkościach. Ale skuteczność tych systemów nie była tak wielka kilka lat temu.

Jednak obecnie systemy te osiągnęły taki poziom zaawansowania, że nieczęsto można zobaczyć pojazd z wyższej półki, który nie jest wyposażony w te funkcje. Jeśli chodzi o samodzielne parkowanie, to dzięki systemowi wspomagania parkowania doszło do 81% mniej wypadków.

Co więcej, czas potrzebny na zaparkowanie samochodu również uległ skróceniu nawet o 10% dzięki technologii samoparkowania. W miarę postępu tych technologii prawdopodobnie doczekamy się systemów takich jak te, które w końcu całkowicie zastąpią człowieka w kwestii parkowania.

Jak to działa?

W miarę jak przemysł samochodowy pewnie kroczy w kierunku ery autonomicznej, systemy samoparkowania stają się coraz bardziej spójne i niezawodne. Jednak autonomiczny aspekt samodzielnego parkowania jest nadal raczej stonowany ze względu na wiele obaw związanych z bezpieczeństwem oraz fakt, że system nie jest w stanie samodzielnie przewidywać ani podejmować etycznych decyzji.

Tak więc jedynym autonomicznym aspektem takich systemów jest sterowanie. Początkowo, system ma za zadanie znaleźć odpowiednie miejsce parkingowe, które może bezpiecznie zmieścić samochód, po system lokalizuje takie miejsce, zwykle sygnał dźwiękowy i wizualny jest wysyłany do kierowcy.

Po tym, włączamy funkcję autoparkowania, a samochód poinstruuje nas o zmianie kierunku jazdy na przód i tył. Niektóre systemy będą również przyspieszać i zwalniać za Ciebie, inne poinformują Cię tylko, kiedy powinieneś przyspieszyć lub zwolnić.

  Co sprawia, że samochód zyskuje na wartości?

Te samochody są wyposażone w czujniki zbliżeniowe, które ostrzegą Cię, jeśli jesteś zbyt blisko przeszkody. Jedyne, co musisz w tym momencie zrobić, to postępować zgodnie z instrukcjami, a za chwilę powinieneś być bezpiecznie zaparkowany.

Zaawansowane wspomaganie samodzielnego parkowania

Żyjemy jednak w 2021 roku i istnieją systemy, które drastycznie wyprzedzają wspomniane wcześniej systemy wspomagania parkowania. Takie systemy są w użyciu między innymi przez BMW i Teslę, a te nie wymagają nawet, abyś był w środku samochodu podczas parkowania.

Systemy te sprawdzają się najlepiej, gdy trzeba zaparkować w ciasnych miejscach. Wystarczy ustawić samochód w odpowiedniej linii, wysiąść, a samochód zrobi swoje. BMW serii 7 możesz sterować za pomocą specjalnego pilota, lub telefonu komórkowego w przypadku Tesli.

Warto wspomnieć, że systemy te nie są jeszcze w stanie samodzielnie kierować, więc lepiej upewnić się, że samochód jest odpowiednio ustawiony. Mercedes zaprezentował niedawno nową Klasę S i jak zawsze w przypadku Klasy S zadebiutowało mnóstwo nowych technologii, które nie zostały jeszcze w pełni przetestowane.

Mercedes nazywa ten system PARK PILOT, a to, co robi, to przejmuje pełną kontrolę nad parkowaniem, nie musisz nawet tam być. Wystarczy zostawić samochód przy bramie lotniska w Stuttgarcie, a samochód sam zaparkuje. A kiedy przyjedziesz na miejsce, samochód będzie na Ciebie czekał tam, gdzie go zostawiłeś.

Niezawodność systemów wspomagania parkowania

Pierwszy naprawdę zakrojony na szeroką skalę eksperyment dotyczący niezawodności i skuteczności systemu wspomagania parkowania miał miejsce w 2015 roku i został przeprowadzony przez AAA UK. Test ten składał się z kilku różnych aspektów, takich jak częstotliwość uderzeń w krawężniki, prędkość, dokładność i liczba manewrów.

  Czy Porsche Boxster to niezawodny samochód?

Test wykazał, że kierowcy korzystający z systemu wspomagania parkowania doświadczyli aż o 81% mniej uderzeń w krawężniki, a czas potrzebny do włączenia systemów i pełnego zaparkowania samochodu również zmniejszył się o około 10%. Co więcej, kierowcy korzystający z tych systemów wykonywali o 47% mniej manewrów, co znacznie poprawiło wydajność.

Jednak systemy te nie są doskonałe, a AAA stwierdziło, że czasami parkowały one samochody zbyt blisko krawężnika, co teoretycznie może zwiększyć szanse na najechanie na krawężnik, gdy kierowca zdecyduje się opuścić miejsce parkingowe.

Na koniec dnia, wszystko sprowadza się do tego, jak pewny siebie jesteś, jeśli chodzi o parkowanie równoległe. Jeśli uważasz się za bardziej niż zdolnego do parkowania równoległego, systemy te mogą wydawać się dla ciebie kłopotliwe, ale jeśli brakuje ci doświadczenia, systemy te mogą ci ogromnie pomóc.

Sekcja FAQ

Czy te systemy mogą Cię całkowicie zastąpić?

Nie, nawet jeśli teoretycznie mogłyby, to z prawnego punktu widzenia nie doświadczymy całkowitego przejęcia w najbliższym czasie. Systemy te są wartościowe w niewielkim zestawie sytuacji i działają lepiej, gdy w pobliżu nie ma żadnych rozpraszaczy, ale częściej tak się nie dzieje.

Nie powinieneś nigdy polegać na tych systemach, aby zrobić cokolwiek bez swojej pełnej świadomości, ponieważ wiele niepożądanych sytuacji miało miejsce dzięki ludziom, którzy byli zbyt pewni siebie w silikonie.

Co muszę mieć, aby skorzystać z tych systemów?

Systemy te są zazwyczaj dołączane jako pakiety opcjonalne związane z technologią. Jeśli więc zaznaczysz wszystkie właściwe pola, prawdopodobnie zgromadzisz wszystkie niezbędne elementy potrzebne do samodzielnego parkowania samochodu. Czujniki zbliżeniowe, kamery i radary są zazwyczaj tym, co składa się na te systemy.

  Czy samochody z turbosprężarką są niezawodne?

Istnieją znaczące różnice między bardziej zwykłymi i starymi programami wspomagania parkowania a bardziej zaawansowanymi, które można znaleźć w Tesli, BMW czy Mercedesie.

Czy można uzyskać samoparkowanie w samochodzie z manualem?

Ręczniki różnią się od automatów i istnieje mnóstwo systemów, które lepiej współpracują z automatycznymi skrzyniami biegów. Jednym z nich jest zautomatyzowany tempomat, który nie jest w stanie zatrzymać samochodu, jeśli nie zmienimy odpowiednio biegów.

System wspomagania parkowania jest również systemem, który musi iść na kompromis w zależności od opcji skrzyni biegów. Niektórzy producenci samochodów, tacy jak Mercedes czy Tesla nie muszą się o to martwić, ponieważ nie oferują już nawet żadnych manuali, ale inni, tacy jak Audi (które wciąż oferują manuali) oferują niższe poziomy tych systemów wspomagania.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z