Jakie samochody mają przekładnie łopatkowe?

Formuła 1 to najbardziej prestiżowe zawody wyścigowe w historii, a pod koniec lat 80-tych wprowadzono pierwsze skrzynie biegów z łopatkami, aby kierowcy zawsze trzymali ręce na kierownicy. Etosem tego przejścia było maksymalne skupienie kierowców F1, ponieważ mogli oni łatwiej przechodzić przez kolejne biegi.

Jednakże, pierwszym samochodem drogowym, w którym zastosowano łopatkową skrzynię biegów było Ferrari F355 Berlinetta z 1995 roku. W tamtym czasie automatyczna skrzynia biegów w F355 była uważana za rewolucyjną, ale ponieważ była dość toporna i powolna, skrzynia F1 nie zestarzała się tak dobrze. Tak czy inaczej, współczesne przekładnie łopatkowe są o wiele bardziej zaawansowane.

Obecnie można kupić wiele samochodów wyposażonych w paddle shifters, a większość z nich to samochody wyczynowe. Jednak skrzynie biegów z łopatkami można również znaleźć w samochodach codziennego użytku, takich jak Honda Fit czy Toyota Yaris. Warto wspomnieć, że samochody takie jak te nie korzystają zbytnio z paddle shifters, ponieważ zostały zaprojektowane z myślą o komforcie.

Z drugiej strony, samochody takie jak BMW M3 lub inne samochody BMW M, Audi RS lub Mercedes AMG korzystają z paddle shifters, ponieważ są to samochody wyczynowe. Co więcej, łopatkowe skrzynie biegów można znaleźć zarówno w dużych luksusowych sedanach, wszelkiego rodzaju SUV-ach, jak i supersamochodach.

Korzyści płynące z zastosowania przekładni typu paddle shifter

Jak wspomniano wcześniej, łopatkowe skrzynie biegów zostały wprowadzone w celu zwiększenia poziomu kontroli kierowcy nad dynamiką samochodu. Oznacza to, że możesz przejąć kontrolę nad automatyczną skrzynią biegów i samodzielnie przełączać biegi bez zdejmowania rąk z kierownicy.

Pozwala to na idealne wyczucie czasu zmiany biegów, co jest istotą nowoczesnych przekładni DCT. Producenci samochodów integrują paddle shifters w różny sposób, ponieważ niektórzy umieszczają je na kolumnie kierownicy, a inni lubią umieszczać je na samej kierownicy.

  Czy samochody z napędem na wszystkie koła są tego warte?

Jeśli samochód posiada paddle shifters bezpośrednio na kierownicy, oznacza to, że shifters poruszają się wraz z kołem, co oznacza, że można łatwo zmienić bieg w połowie zakrętu. Z drugiej strony, jeśli shiftery są zamontowane na kolumnie kierownicy, są one zawsze na swoim miejscu, co oznacza, że zawsze wiesz, gdzie się znajdują.

Mimo to, większość samochodów z automatyczną skrzynią biegów umożliwia zmianę biegów za pomocą standardowej dźwigni, ale jest to o wiele łatwiejsze przy użyciu paddle shifterów.

Samochody z paddle shifters

Honda Fit – Niedrogi samochód z paddle shifters

Mimo że skrzynia biegów z łopatkami kojarzy się zazwyczaj z samochodami wyczynowymi, można je znaleźć również w tańszych samochodach. Honda Fit to samochód, którego cena zaczyna się od około 16 tys. dolarów i jest wyposażony w paddle shifters, co oznacza, że ten mały samochód jest raczej zabawny w prowadzeniu w sposób uduchowiony.

Poza tym, że Honda Fit jest wyposażona w łopatkową zmianę biegów, osiąga również 33/40 MPG dzięki swojemu 4 cylindrowemu silnikowi 1.5L. Powierzchnia bagażnika Fit jest raczej mała, co pozwala na stosunkowo łatwe manewrowanie autem w ciasnych miejscach.

BMW M3 – Średniej wielkości sedan o wysokich osiągach

Nowe BMW M3 wywołało sporo zamieszania dzięki swoim ogromnym przednim kratkom. Niektórzy uważają je za okropne, innym podoba się ich wygląd, ale nikt nie może zaprzeczyć, że nowe M3 jest po prostu niesamowite, jeśli chodzi o jazdę z napędem na cztery koła.

  Czy napęd na wszystkie koła zużywa więcej gazu?

Legendarny rzędowy, 6-cylindrowy silnik w wersji Competition produkuje ponad 500 KM i jest dostępny z 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną z przemiennikiem momentu obrotowego i łopatkami do zmiany biegów. Mimo, że manual jest dość ciekawą perspektywą, to automat z przemiennikiem momentu obrotowego jest o wiele lepszą opcją.

Lexus LS 500 – Sztandarowy krążownik Lexusa

Lexus LS 500 to pełnowymiarowy, flagowy sedan Lexusa, który również wyposażony jest w skrzynię biegów z przełącznikami łopatkowymi. LS 500 jest przystosowany do jazdy w najwyższym komforcie i nie jest nastawiony na osiągi. Mimo że silnik 3,4 l V6 osiąga moc 416 KM, jest gładki i zestrojony tak, aby płynnie przechodzić przez kolejne przełożenia.

LS 500 jest wyposażony w 10-biegową automatyczną skrzynię biegów, która posiada dość duże łopatki za kierownicą.

Hyundai Palisade – Wzorzec rodzinnego SUV-a

Hyundai Palisade jest jednym z najbardziej popularnych SUV-ów na rynku z wielu powodów, takich jak przystępna cena, wydajność, stylistyka, przestrzeń i bezpieczeństwo. Jednakże, Palisade oferuje dość mocny silnik 3.8L V6, który generuje 291 KM.

Palisade jest również wyposażony w łopatkowe dźwignie zmiany biegów montowane na kierownicy, które umożliwiają zmianę biegów samochodu zgodnie z Twoim życzeniem. Jest raczej oczywiste, że wszystkie segmenty samochodów oferują łopatkowe skrzynie biegów, mimo że zostały one pierwotnie zaprojektowane specjalnie dla samochodów wyczynowych.

Sekcja FAQ

Czy paddle-shifter jest w standardzie?

To zależy od samochodu, ale większość samochodów oferuje paddle shifter w standardzie, jeśli zdecydujesz się na automatyczną skrzynię biegów. Jedyna różnica polega na tym, jak duże są te dźwignie i jak bardzo są zaawansowane. Niektóre marki, takie jak Ferrari, oferują możliwość rozbudowy dźwigni, jeśli chcesz mieć duże dźwignie z włókna węglowego.

  Jaki jest najbezpieczniejszy samochód z napędem na wszystkie koła?

Dlaczego EV są wyposażone w paddle shifters?

Jak wszyscy wiemy, samochody elektryczne nie mają konwencjonalnych skrzyń biegów, a mimo to często są wyposażone w paddle shifters. Dzieje się tak dlatego, że paddle shifters w EV mają zupełnie inną funkcję. Są one zaprojektowane tak, aby modulować poziom hamowania odzyskowego w celu odzyskania utraconej energii z powrotem do akumulatora.

Używając łopatek, zasadniczo zwiększasz lub zmniejszasz poziom regeneracji, co oznacza, że często jesteś w stanie włączyć „tryb jednego pedału” lub sprawić, że samochód będzie prowadził się tak, jak normalny samochód.

Jak obsługiwać paddle shifters?

Obsługa paddle shifters jest raczej prosta, wszystko co musisz zrobić, to nacisnąć odpowiednią łopatkę, aby zmienić bieg na wyższy lub niższy. Standardem we wszystkich samochodach w dzisiejszych czasach jest to, że prawy pedał pozwala na zmianę biegu na wyższy, a lewy na niższy.

Niektóre marki, takie jak McLaren, projektują swoje łopatki inaczej, ponieważ można zarówno zmienić bieg na wyższy, jak i na niższy za pomocą jednej łopatki. Wszystko, co musisz zrobić, to przeciągnąć ją w jedną lub drugą stronę, w zależności od tego, co chcesz osiągnąć.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z