Jakie samochody mają silnik rotacyjny?

Silniki rotacyjne (Wankla) były kiedyś standardem w wielu pojazdach silnikowych, ale dzięki znacznemu wzrostowi wydajności i opłacalności, zwyciężył silnik tłokowy. Silniki rotacyjne nie są tak ekonomiczne, ponieważ oferują niższy stopień sprężania i sprawność termodynamiczną.

Z drugiej strony, pracują o wiele płynniej i ciszej, ponieważ w silniku obrotowym jest mniej ruchomych części, a te poruszają się wolniej. Stopień sprężania w silniku rotacyjnym jest niższy, wewnętrzne elementy silnika również poruszają się wolniej, co teoretycznie czyni je bardziej niezawodnymi w dłuższej perspektywie.

Mazda jest marką znaną z produkcji świetnych silników rotacyjnych, a Mazda RX-7 i RX-8 to dwa najpopularniejsze samochody z silnikami rotacyjnymi Mazdy. Citroen GS Birotor również był dostępny z silnikiem rotacyjnym, ale GS Birotor nie okazał się niezawodny i wydajny, co oznaczało, że zbudowano tylko kilkaset egzemplarzy tego modelu.

NSU to niemiecka marka samochodów z czasów zimnej wojny, NSU Wankel Spider i NSU Ro80 to dwa najlepsze samochody, jakie kiedykolwiek zbudowano, oba z silnikami rotacyjnymi. Najbardziej niesamowitym samochodem z silnikiem rotacyjnym jest wyścigowa Mazda 787B, jedyny samochód z silnikiem rotacyjnym, który kiedykolwiek wygrał 24-godzinny wyścig LeMans.

Mazda RX-7 – JDM Royalty

Jeśli jesteś entuzjastą motoryzacji, istnieje duże prawdopodobieństwo, że już znasz RX-7, ponieważ ten sportowy samochód Mazdy z silnikiem obrotowym jest jednym z najbardziej znanych tunerów JDM, jacy kiedykolwiek istnieli. RX-7 jest dostępny z silnikiem 12A Turbo lub bez, silnikiem 13B w konfiguracji bez turbo, z pojedynczym turbo lub sekwencyjnym twin-turbo.

Niektórzy twierdzą, że RX-7 jest najlepszym samochodem do driftu, jaki kiedykolwiek istniał, ale piękno RX-7 polega na tym, że jest w stanie zapewnić całkiem sporo we wszystkich aspektach jazdy po ostrym dyżurze. Te, które należy zdobyć to druga generacja RX-7 lub lepsza trzecia. $2500-$3000 to najniższa kwota, jaką trzeba będzie zapłacić za drugą generację, podczas gdy trzecia generacja RX-7 kosztuje średnio ponad dwa razy więcej.

  Czy wentylowane fotele przednie są tego warte?

Mazda RX-8 – godny następca RX-7

Nie da się mówić o silnikach rotacyjnych bez wspomnienia o Mazdzie, a RX-8 znajduje się na samym szczycie listy najlepszych samochodów z silnikiem rotacyjnym. RX-8 był ostatnim prawdziwym silnikiem rotacyjnym na rynku, a jego produkcja zakończyła się w 2012 roku. RX-8 miał dużo szumu do spełnienia, biorąc pod uwagę, że był następcą RX-7s.

Biorąc wszystko pod uwagę, RX-8 sprostał szumowi, ponieważ silnik 13B posiadał wszystkie cechy, które powinien posiadać silnik rotacyjny – płynne dostarczanie mocy, wysoki zakres obrotów, szalone dźwięki. Jednak posiadał również wszystkie wady silnika rotacyjnego, a mianowicie nieefektywność paliwową i słabą niezawodność.

Citroen GS Birotor – Nice try Citroen

Citroen GS to prawdopodobnie jeden z największych hitów Citroena, ale GS Birotor z pewnością nie wpisuje się w ten obraz. Oficjalna nazwa to Citroen GZ, ale większość ludzi nazywała go Birotor GS. Mimo to, Birotor BS oferował niewiarygodnie płynne dostarczanie mocy, a hydropneumatyczne zawieszenie było niesamowite.

Jednak w 1970 roku rozpoczął się kryzys naftowy, który zasygnalizował upadek Birotora GZ, ponieważ był to samochód niewiarygodnie nieefektywny, co nie jest żadnym zaskoczeniem. W końcu silniki rotacyjne są z natury nieefektywne. Zbudowano ich mniej niż 900, a Citroen chciał całkowicie pozbyć się tego modelu, ale nie udało mu się to.

NSU Spider/NSU Ro80 – Dziadkowie współczesnego Audi

NSU znajdowało się w byłych Niemczech Zachodnich i było pierwszą zachodnią marką, która opracowała silnik rotacyjny. Dwa najpopularniejsze modele to Wankel Spider i Ro80, oba z nich oferowały silnik rotacyjny o pojemności 995 cm3 i mocy około 105 KM.

  Najbardziej niezawodne europejskie samochody wszech czasów

Oba mają napęd na przednie koła, ale niezawodność była poważnym problemem. Warto wspomnieć, że współczesne Audi miało swoje korzenie w firmie samochodowej NSU.

MAZDA 787B – Ikona sportów motorowych

Mazda 787B to jedyny samochód wyposażony w silnik rotacyjny, który kiedykolwiek zwyciężył w najbardziej prestiżowym wyścigu sportów motorowych – 24-godzinnym wyścigu LeMans. Nie dziwi więc fakt, że wartość samochodów wyścigowych Mazdy 787B dosłownie poszybowała w górę i wynosi ponad 2 miliony dolarów.

Model 787B jest wyposażony w czterowirnikowy silnik o mocy 700 KM i prędkości 9000 obr/min. Łączny stosunek mocy do masy 787B wynosi 843 KM na tonę. 787B charakteryzuje się krzyczącym dźwiękiem silnika, który jest tak głośny, że 787B nie może być używany nawet na większości współczesnych torów wyścigowych.

Sekcja FAQ

Czy silniki rotacyjne powracają?

Przez wiele lat nikt nie był zainteresowany produkcją silników rotacyjnych, ponieważ ich opracowanie kosztowało dużo pieniędzy, a eksploatacja była bardzo kosztowna. Mazda potwierdziła jednak, że w roku modelowym 2022 będzie produkować samochód z silnikiem rotacyjnym.

Jednak samochód, o którym mowa, nie będzie konkurował z Mazdą RX, ponieważ silnik jest przeznaczony do Mazdy MX-30, nadchodzącego modelu Mazdy EV/Hybrid. Tak czy inaczej, zaprojektowanie silnika rotacyjnego do dowolnego celu z pewnością oznacza, że silnik rotacyjny wciąż ma coś do zaoferowania, nawet w 2022 roku.

Czy silniki rotacyjne są bardziej niezawodne i tańsze w utrzymaniu?

W teorii powinny być, w praktyce nie bardzo. Jak wspomniano wcześniej, silniki rotacyjne składają się z mniejszej liczby ruchomych części, co oznacza, że z silnikiem rotacyjnym jest mniej problemów.

  Czy hybrydy są dobre na długie dystanse?

Historia pokazała jednak, że silniki rotacyjne nie są wcale bardziej niezawodne niż ich odpowiedniki napędzane tłokami. Jeśli chodzi o konserwację, są one tańsze w utrzymaniu, ale tylko wtedy, gdy wiesz, co robisz, ponieważ utrzymanie silnika obrotowego to zupełnie inna historia.

Który samochód z silnikiem obrotowym jest najlepszy do kupienia?

Najlepszy silnik rotacyjny do kupienia w tej chwili jest prawdopodobnie wcześniejszy model Mazdy RX-8, ponieważ można go mieć za mniej niż 10 tys. dolarów za przyzwoity przykład. Oczywiście, RX-8 nie jest tak niezawodny, ale nie jest straszny. Ma to sens zwłaszcza, jeśli wiesz co nieco o konserwacji silników rotacyjnych.
RX-8 jest kamieniem milowym pomiędzy minioną erą silników rotacyjnych Mazdy a współczesnymi samochodami codziennego użytku. Oznacza to, że RX-8 można jeździć codziennie, ale można go również tuningować, aby produkował głupie konie mechaniczne i może również dryfować na życzenie.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z