Kiedy samochody przestały używać wyskakujących reflektorów?

Wyskakujące reflektory były charakterystyczną cechą samochodów w latach 70-tych i wczesnych 80-tych, ale od początku nowego tysiąclecia większość producentów samochodów zaczęła rezygnować z ich projektowania. Piękno wyskakujących reflektorów polegało na tym, że wydawały się bardziej ludzkie i interesujące w porównaniu do wszystkich innych reflektorów dostępnych na rynku.

Pomysł na reflektory, które mogą się otwierać i zamykać jak ludzkie oczy zaintrygował wielu nabywców, zwłaszcza, że takie reflektory były używane w niektórych z najbardziej kultowych samochodów z tego okresu, zwłaszcza w Lamborghini Countach i Lotus Esprit.

Jednak C5 Corvette była ostatnim modelem z głównego nurtu, w którym zastosowano wyskakujące reflektory w 2004 roku i od tamtej pory odeszły one w zapomnienie. Głównym powodem, dla którego wyskakujące reflektory zniknęły z rynku było to, że były one wątpliwe z punktu widzenia bezpieczeństwa pieszych.

Mimo że przepisy w USA nie zabraniają ściśle chowania reflektorów, Unia Europejska dołożyła wielu starań, aby samochody były bezpieczniejsze zarówno dla pasażerów, jak i pieszych. W związku z tym, zaprojektowanie wyskakujących reflektorów zgodnych z tymi przepisami jest raczej kosztowne, jeśli w ogóle możliwe.

Korzyści z reflektorów wyskakujących – dlaczego powinniśmy je przywrócić

Wiele tak zwanych pozostałości przeszłości dostało drugą szansę, czego najlepszym przykładem jest „nowe” Lamborghini Countach. Ludzie wydają się kochać zabytkowe rzeczy, ponieważ przypominają im one o innych czasach, więc samochody i cechy takie jak te stanowią w pewnym sensie kapsułę czasu, która czyni je wyjątkowymi i wartymi doświadczenia.

To jest największa korzyść z pop-up reflektorów projektu. Sprawiają one, że samochód krzyczy dziedzictwem, a to karta, którą wielu producentów samochodów uwielbia grać w dzisiejszych czasach, zwłaszcza Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo, Maserati i Porsche.

  Jaki jest najlepszy używany samochód z napędem na wszystkie koła do kupienia?

Co więcej, wyskakujące reflektory pozwalają samochodowi być bardziej aerodynamicznym, gdy światła nie są używane, co było szczególnie ważne w czasach, gdy zespoły reflektorów musiały być dużo większe. Oznaczało to również, że reflektory były w pewnym stopniu chronione przed żywiołami i kradzieżą.

Wady reflektorów wyskakujących – dlaczego powinniśmy je zostawić

Historia ma swój własny sposób interpretowania rzeczy i można nawet powiedzieć, że gdyby ogół społeczeństwa kochał reflektory wyskakujące tak bardzo, jak im się wydawało, byłyby one nadal obecne na rynku. Ares Panther to niezwykle limitowana edycja supersamochodu wypuszczona w 2020 roku z wyskakującymi reflektorami, co sprawia, że jest raczej oczywiste, że wyskakujące reflektory nie są całkowicie martwe.

Jednak samochody takie jak te są niszowe, a mimo to, tylko Ares Panther wykorzystał projekt wyskakujących reflektorów w ostatnich czasach. Są one niepotrzebne, zajmują zdecydowanie za dużo miejsca pod maską i stwarzają wiele problemów, które nawet nie muszą istnieć.

Częstym problemem wyskakujących reflektorów jest kondensacja pary wodnej w samych światłach, ponieważ mechanizm nie jest wodoodporny. Są one również czasami znane z tego, że utknęły w zimie, ponieważ zbyt dużo lodu gromadzi się pomiędzy ruchomym zespołem a resztą samochodu.

Najfajniejsze samochody z wyskakującymi reflektorami – dlaczego kochamy je w pierwszej kolejności

Wiele wspaniałych samochodów było wyposażonych w wyskakujące reflektory, ale żaden z nich nie jest nawet w najmniejszym stopniu tak fajny jak Lamborghini Countach i jego wczesny następca – Diablo. Poza tymi dwoma wściekłymi bykami, Lotus Esprit i Porsche 924 również były dość popularne dzięki wyskakującym reflektorom.

  Najlepsze samochody z turbodoładowaniem

Oryginalne BMW serii 8 było również jednym z najbardziej kultowych samochodów z wyskakującymi reflektorami, ponieważ pierwsza generacja serii 8 wyglądała jak statek kosmiczny. Była tak różna od reszty linii BMW, że w pewnym sensie uczyniła z serii 8 ikonę BMW.

Jeśli jednak naprawdę kochasz wyskakujące reflektory w supersamochodach, koniecznie sprawdź Cizeta V16T, ponieważ ten supersamochód w kształcie klina miał podwójne wyskakujące reflektory. Poza wyskakującymi reflektorami, ten szalony samochód posiadał również poprzecznie zamontowany 16-cylindrowy silnik.

Ostatnie trzy samochody, o których warto wspomnieć to Ferrari 356 GTB/4, DeTomaso Pantera i równie kultowe Maserati Ghibli. Samochody takie jak te są powodem, dla którego ludzie kochają ideę wyskakujących reflektorów, ale wydaje się, że projekty takie jak te raczej nigdy nie osiągną bardziej znaczącego poziomu popytu.

Sekcja FAQ

Jaki samochód miał pierwsze wyskakujące reflektory?

Cord 810 został zaprezentowany publicznie w 1936 roku, tuż przed wybuchem II wojny światowej, ale był to pierwszy samochód, w którym zastosowano wysuwane reflektory. Jak na swoje czasy Cord 810 był niezwykle zaawansowany technologicznie, co widać już na pierwszy rzut oka.

Cord 810 posiadał doładowany silnik 4.7L V8 o mocy 125 KM, co było dużą mocą jak na tamte czasy. Samochody takie jak te również zwiększają swoją wartość w miarę upływu czasu, zwłaszcza po tym, jak Jay Leno użył podobnego modelu, aby przedstawić go w swoim popularnym serialu motoryzacyjnym.

  Najlepszy samochód na polowania

Kto wymyślił reflektory wyskakujące?

Projekt wyskakujących reflektorów został po raz pierwszy wprowadzony przez Gordona Buehriga we wspomnianym wcześniej Cord 810. Minęły dziesięciolecia, zanim reszta branży dostrzegła potencjał wyskakujących reflektorów, ponieważ stały się one sławne już w latach 70-tych.

Pierwotny pomysł Buehriga polegał na zastosowaniu silników elektrycznych do chowania reflektorów z powrotem w zespole, ale koszty były zbyt duże. Oznaczało to, że wyskakujące reflektory w Cord 810 były obsługiwane ręcznie, co było również dość rzadkie w przypadku wszystkich innych samochodów z wyskakującymi reflektorami.

Czy istnieją muscle cars z wyskakującymi reflektorami?

Oczywiste jest, że wyskakujące reflektory kojarzone są głównie z krzykliwymi włoskimi supersamochodami, ale nawet niektóre amerykańskie muscle cars wykorzystywały projekt wyskakujących reflektorów, a najsłynniejszym z nich był Pontiac GTO z 1960 roku, który wykorzystywał swoją kratę do ukrycia reflektorów, aby samochód wyglądał na bardziej poważny.

Dodge również użył tego wzoru w modelu Dodge Daytona z 1969 roku, a ta sama historia dotyczy Plymouth Superbird z 1970 roku. Jednak najbardziej znane amerykańskie samochody z wyskakującymi reflektorami to Chevy Corvette i Chevy Camaro.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z