Która klasa dochodowa kupuje samochody elektryczne

Zastosowanie pojazdów elektrycznych stało się największym pojedynczym wydarzeniem w przemyśle motoryzacyjnym od czasu wynalezienia silnika spalinowego. EV niosą ze sobą wiele korzyści, takich jak dotacje rządowe, wszelkiego rodzaju obniżki podatków, wyższa wydajność i niższa emisja spalin.

Wszystko to sprawia, że stają się one coraz bardziej pożądane przez wielu potencjalnych klientów na całym świecie, mimo że łatwość użytkowania samochodów elektrycznych nie dorównuje samochodom spalinowym. Jednak masowe zastosowanie samochodów elektrycznych jest raczej trudnym zadaniem do wykonania, ponieważ EV są nadal poza zasięgiem cenowym większości ludzi.

Powinno się to zmienić w najbliższych latach, gdy coraz więcej producentów będzie inwestować w technologie i baterie do pojazdów elektrycznych, co powinno zwiększyć konkurencyjność rynku i obniżyć cenę wejścia na rynek. Tak czy inaczej, samochody elektryczne są nadal zarezerwowane głównie dla najbogatszych gospodarstw domowych.

Najbogatsze 10% gospodarstw domowych w USA kupiło ponad 37% EV w 2019 roku, co stanowiło około 16k EV. 10% najmniej zamożnych gospodarstw domowych w USA kupiło tylko 304 EVs w 2019 roku. Ogólna zasada kciuka brzmiała: Im niższa klasa dochodowa tym mniejsza ilość kupionych EV.

Samochody elektryczne kupione w poszczególnych klasach dochodowych

Nie jest zaskoczeniem, że gospodarstwa domowe o wysokich dochodach kupują więcej samochodów w ogóle w porównaniu do każdego innego gospodarstwa domowego klasy dochodowej tam. Różnica między górnymi 10% a kolejnymi 10% jest prawie dwukrotnie większa, biorąc pod uwagę, że najbogatsze 10% kupiło w 2019 roku około 16 tys. samochodów elektrycznych, a kolejne 10% prawie połowę tej liczby.

  Najlepsze supersamochody dla wysokich kierowców

Te wskaźniki liczbowe mają tendencję do podążania tą samą trajektorią, im niższy dochód gospodarstwa domowego, co doskonale pokazuje, że EV są nadal zarezerwowane dla najbardziej szczęśliwych. Górne 10% kupiło 39 razy więcej EV w porównaniu do dolnych 10%, które kupiły ich zaledwie kilkaset.

Warto wspomnieć, że ilość samochodów posiadanych przez gospodarstwa domowe nie różni się zbytnio w przypadku 70% najbogatszych gospodarstw domowych. Tylko 30% najmniej zamożnych gospodarstw domowych tworzy na tyle duży margines, że warto o nim wspomnieć.

W sumie co piąty samochód w zamożnym gospodarstwie domowym to EV, podczas gdy gospodarstwa domowe o niższych dochodach nadal kupują głównie samochody benzynowe/diesel, a widok EV w takich warunkach jest raczej rzadki.

Samochody elektryczne kupowane w różnych grupach wiekowych

Kolejnym ważnym aspektem, który należy rozważyć, patrząc na to, kto ma tendencję do kupowania samochodów elektrycznych, jest przyjrzenie się konkretnym grupom wiekowym. Ludzie urodzeni między latami 60. a 80. są często określani jako „gen x” i to oni kupują większość EV, a dokładniej prawie 40% wszystkich nabywców EV pochodzi z tej grupy wiekowej.

Milenialsi urodzili się po pokoleniu x, a dokładniej między latami 80. a połową lat 90. Jeśli chodzi o zakup pojazdów elektrycznych, to plasują się oni tuż za pokoleniem x, ponieważ kupują około 35% wszystkich pojazdów elektrycznych.

Mimo, że te dane demograficzne szybko się zmieniają, ponieważ coraz więcej osób decyduje się na zakup pojazdów elektrycznych, to jednak jest to znak, że nawet starsze pokolenie lubi pojazdy elektryczne, czego nikt się nie spodziewał. Tak czy inaczej, oczekuje się, że następne pokolenie kierowców będzie prawdopodobnie tym, które kupi największą ilość EV.

  Które samochody są najmniej podatne na rdzę?

Samochody elektryczne kupowane w poszczególnych stanach

Różne regiony USA mają różne perspektywy, jeśli chodzi o użytkowanie samochodów elektrycznych. Kalifornia jest najbardziej zorientowanym na EV stanem w USA z dość dużym marginesem, ponieważ 45% wszystkich EV z 2018 roku zarejestrowanych w USA zostało zarejestrowanych w słonecznej Kalifornii.

Floryda i Waszyngton również są coraz bardziej przywiązane do EV, ale nigdzie nie są blisko Kalifornii, ponieważ pożądanie EV w Kalifornii wydaje się rosnąć najszybciej. Innym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, jest ogólna dostępność pojazdów elektrycznych w USA, ponieważ nie ma ich tam zbyt wiele, nawet w 2021 roku.

Jednak Kalifornia nadal dominuje w segmencie EV, ponieważ ponad 45% modeli Tesla Model S jest zamieszkiwanych w Kalifornii. Dzieje się tak głównie dlatego, że Kalifornia wydaje się być najbardziej świadomym ekologicznie stanem w USA, a także dlatego, że ludzie zamieszkujący Kalifornię mają środki, aby nabyć EV.

Sekcja FAQ

Czy zakup EV w 2021 roku ma sens?

Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, gdzie mieszkasz i jak masz tendencję do korzystania z samochodu. Jeśli mieszkasz w stanach takich jak Kalifornia lub krajach takich jak Norwegia, które mają dobrze rozwiniętą infrastrukturę ładowania, zakup samochodu elektrycznego ma więcej sensu niż zakup samochodu w Wielkiej Brytanii, gdzie infrastruktura ładowania jest raczej niewystarczająca w porównaniu z podobnymi krajami.

Należy również rozważyć, jak masz tendencję do korzystania z samochodu, ponieważ EV są najlepsze dla miejskich środowisk miejskich. Jeśli większość czasu jazdy spędzasz na autostradzie, lepiej zdecydować się na samochód z silnikiem spalinowym, ponieważ są one nadal lepsze, jeśli chodzi o wygodę.

  Tesla vs. Mercedes - Który jest lepszy?

Jakie są obecnie najlepsze samochody elektryczne na rynku?

Najlepszym wszechstronnym samochodem elektrycznym na rynku jest Tesla Model 3, ponieważ łączy w sobie względną wartość z doskonałą platformą elektryczną. Model 3 jest wystarczająco duży, aby być przyzwoitym krążownikiem, ale nie za bardzo, co czyni go również świetnym miejskim runaroundem.

Jeśli chcesz tani, ale zdolny EV, pamiętaj, aby sprawdzić Hyundai Kona lub Chevy Bolt. Jeśli chcesz wysokiej klasy samochód, który jest wyposażony we wszelkiego rodzaju gadżety i czarodziejskie rozwiązania, koniecznie sprawdź Porsche Taycan.

Czy w przyszłości samochody elektryczne będą coraz tańsze?

Ceny samochodów elektrycznych prawdopodobnie spadną w najbliższych latach, ponieważ ceny rozwoju samochodów elektrycznych również spadną. Ponieważ rynek EV jest wciąż w powijakach, producenci samochodów nie są w stanie dostarczyć EV porównywalnych z ich odpowiednikami ICE z perspektywy ceny do tego, co dostajesz za tę cenę.

Samochody z silnikami spalinowymi są produkowane od dłuższego czasu, co oznacza, że większość producentów znalazła sposoby na obniżenie kosztów produkcji, a ponieważ samochody z silnikami spalinowymi są nadal wyprzedawane przez EV z ogromnym marginesem. Wreszcie, koszty związane z rozwojem baterii również spadają w szybkim tempie, co powinno również obniżyć cenę następnej generacji EV, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z