Które Audi ma silnik V10

Dwa lata temu Audi wprowadziło specjalną wersję Audi R8 o nazwie R8 Decennium edition. R8 Decennium oddaje hołd 10-letniemu wówczas najlepszemu silnikowi Audi wszech czasów i jednemu z najlepszych silników w całym przemyśle motoryzacyjnym, kultowemu wolnossącemu V10 o pojemności 5,2 l.

Jednak R8 nie jest właściwie jedynym modelem Audi napędzanym silnikiem V10, ponieważ ten zaszczyt przypada również 2006/2008 Audi S6/6S i 2006 S8. Wszystkie trzy z nich są obecnie powszechnie uważane za dwa najbardziej szalone sedany Audi, ponieważ dzielą swoje silniki z Lamborghini Gallardo/Huracan.

5.2L Audi/Lamborghini V10 jest nadal oferowany w R8 i Huracan i wielu ludzi uważa go za najbardziej legendarny silnik samochodu sportowego wszech czasów. Nie ma samochodów w tych dniach, które pochodzą z V10 z fabryki oprócz R8 i Huracan.

Przemysł motoryzacyjny odchodzi od dużych silników wolnossących, więc jest bardzo prawdopodobne, że już nigdy nie zobaczymy nowego samochodu wyposażonego w V10, zarówno w wersji wolnossącej, jak i z wymuszoną indukcją.

Audi R8 – Prawdziwy supersamochód Audi

W 2006 roku Audi zaszokowało świat, prezentując przepiękne Audi R8. Początkowo R8 było oferowane z silnikiem 4.2L V8 lub 5.2L V10. Późniejsze modele R8 porzuciły 4.2L, co oznacza, że jedynym silnikiem dostępnym w R8 jest V10.

Pierwsza generacja V10 R8 oferuje 525 KM i 391 lb-ft momentu obrotowego. To pozwala pierwszej generacji V10 R8 osiągnąć 60mph z postoju w mniej niż 4 sekundy. Audi później facelifted R8 w 2011 roku i 5.2L dostał wzrost mocy do 552 KM i 400lb-ft momentu obrotowego. Najpotężniejszym Audi R8 pierwszej generacji jest 2015 R8 Competition z 5.2L V10 o mocy 570 KM i czasem 0-60mph wynoszącym 3,2 sekundy.

  2022 Audi Q5 vs Volvo XC60

Druga generacja R8 została wprowadzona w 2015 roku i obecnie zbliża się do końca swojego życia. 5.2L V10 w drugiej generacji R8 jest rater na minimum 532 KM, podczas gdy najmocniejszy V10 R8 oferuje 602 KM. R8 prawdopodobnie przejdzie do historii jako jeden z najlepszych supersamochodów wszech czasów, ponieważ świetnie równoważy użyteczność i osiągi.

Pierwsza generacja R8 jest również jednym z najlepiej wyglądających samochodów w historii i prawdopodobnie pewnego dnia stanie się klasykiem, szczególnie wersje manualne V10.

2006 Audi S6/RS6 – Średniej wielkości sedan z silnikiem Lamborghini Gallardo

W połowie lat 2000, świat był zupełnie innym miejscem niż dziś. BMW oferowało model M5 z silnikiem V10, a Audi model S6/RS6 z silnikiem Lamborghini. W tych czasach nikt nie przejmował się samochodami rodzinnymi z silnikami Lamborghini, ponieważ kilka lat później rozpoczęła się era świadomych ekologicznie samochodów.

Audi S6 z 2006 roku oferuje nieco przestylizowaną i nieco bardziej wyrafinowaną wersję Gallardo V10, ponieważ oferuje „tylko” 435 KM i 398 lb-ft momentu obrotowego. Silnik ten jest połączony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów i standardowym w branży napędem na wszystkie koła Audi Quattro.

2008 Audi RS6 był i nadal jest najbardziej szalony Audi RS6 wszechczasów, ponieważ oferuje ten sam 5.2L V10, ale z 571 KM i 479lb-ft momentu obrotowego. Wielu ekspertów twierdzi, że Audi nawet zastanawiał się nad pomysłem, aby 650 KM RS6 z powrotem w 2008 roku, a to zostało później odkryte, ponieważ mały tunel ECU jest w stanie popchnąć moc RS6 do 650 KM.

  Niezawodność Audi e-tron GT

Te dwa sedany Audi są teraz ikonami, ponieważ reprezentują erę, w której entuzjaści motoryzacji byli w stanie połączyć Lamborghini V10 z samochodem rodzinnym.

2006 Audi A8 – pełnowymiarowa luksusowa limuzyna z silnikiem Lamborghini

Audi S8 z 2006 roku również korzysta z wariantu 5.2L Lamborghini V10, jednak wersja znaleziona w S8 została nieco zdetuningowana w porównaniu do tej z RS6. S8 z 2006 roku oferuje 450 KM i 398 lb-ft momentu obrotowego. Silnik ten jest mniej więcej identyczny z tym, który można znaleźć w 2006 S6.

To pierwszy i jedyny raz, kiedy w pełnowymiarowym luksusowym sedanie zastosowano silnik większy niż 8-cylindrowy. Wszystkie kolejne modele S8 wykorzystują silniki 8-cylindrowe, a najnowsze Audi S8 oferuje 4,0 l turbodoładowane V8 o mocy 563 KM.

Podsumowując, 5.2L S8 jest ikoną motoryzacji, a jednocześnie można go mieć za stosunkowo przystępną cenę w dzisiejszych czasach. Nie jest to jednak najpopularniejszy samochód, ponieważ jego utrzymanie kosztuje sporo pieniędzy, podobnie jak w przypadku S6 i RS6 z tamtej epoki.

Dział FAQ

Jaka jest różnica między Lamborghini V10 a Audi V10?

Pierwsze Lamborghini Gallardo zostało wprowadzone w roku modelowym 2003 i było wyposażone w silnik 5.0L V10 o mocy około 493 KM. Lamborghini później zaktualizowało silnik do 5.2L i jest to ten sam silnik, który można znaleźć w S6/RS6 i S8 z tamtej epoki.

Oprócz oczywistych różnic w mocy, V10 znaleziony w Lamborghini jest o wiele bardziej agresywny i nie jest tak wyrafinowany jak ten znaleziony w Audi sedanach. Audi próbowało uczynić V10 bardziej dopasowanym do codziennej jazdy, co oznaczało, że silnik musiał być cichszy i nie tak agresywny.

  Audi S5 Sportback Niezawodność

Dlaczego Audi użyło V10 w rodzinnym sedanie?

Z dzisiejszej perspektywy wydaje się niedorzeczne, że rodzinny sedan jest wyposażony w wolnossący silnik 5.2L V10 Lamborghini, ale wczesne lata 2000 były zupełnie inną erą, ponieważ ceny paliw i ogólne tendencje ekologiczne były zupełnie inne.

Zrobili to, ponieważ byli w stanie, a także dlatego, że M5 z tamtej epoki również wykorzystuje wolnossący silnik V10. W tamtych czasach wydawało się to niedorzeczne, aby samochód o wysokich osiągach oferował silnik 4-cylindrowy, jednak obecnie jest to mniej więcej norma.

Czy Audi V10 odeszło na zawsze?

Audi V10 prawdopodobnie odeszło i nic nie wskazuje na to, aby kiedykolwiek miało powrócić. Dzieje się tak, ponieważ obecne przepisy dotyczące emisji, wydajności i dźwięku po prostu nie pozwalają na takie silniki. V10 w R8 jest dla niektórych dinozaurem, podczas gdy dla nas, entuzjastów motoryzacji, reprezentuje złotą erę samochodów wyczynowych.

Audi niedawno powiedział, że nowy R8 będzie w pełni elektryczny supersamochód, który ma sens, biorąc pod uwagę, że przemysł motoryzacyjny powoli odchodzi od dużych silników w ogóle.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z