Które drzwi samochodowe otwierają się do góry?

Istnieje kilka różnych iteracji drzwi, które otwierają się do góry, a najbardziej znane z nich to drzwi motylkowe, nożycowe i drzwi typu gullwing. Niektórzy producenci, tacy jak Koenigsegg lubią modyfikować swoje drzwi trochę tak, że mogą one wyróżniać się trochę więcej niż reszta.

Drzwi takie jak te są często związane z egzotycznych samochodów, takich jak samochody sportowe, supersamochody, lub klasyczne samochody. Celem tych drzwi jest wywołanie dramatyzmu i sprawienie, że doświadczenie użytkownika poczuje się bardziej jak okazja, a nie codzienne zdarzenie.

Jako takie, te drzwi nie są wszystkie, że wspólne, co przynosi dość kilka zastrzeżeń z tym. Części są zazwyczaj wykładniczo droższe i często trzeba zamówić części bezpośrednio od producenta, co znacznie zwiększa cenę w porównaniu do zwykłych drzwi.

W sumie, te drzwi można znaleźć w samochodach produkowanych przez Lamborghini, Ferrari, McLarens, Mercedes Benz, Pagani, BMW, Maserati, Rimac, Alfa Romeo, Ford, i tak dalej.

Scissor doors – Made famous by the Lamborghini Countach

Niejaki Marcello Gandini wymyślił projekt następcy legendarnego Lamborghini Miura, który miał być supersamochodem. Marcello był mocno zaangażowany w projektowanie samochodów pod koniec lat 60-tych, a pierwszym samochodem, w którym zastosowano drzwi nożycowe był samochód koncepcyjny Alfa Romeo Carabo z 1968 roku.

Gandini zaprojektował jednak kultowe Lamborghini Countach, które było pierwszym Lamborghini z drzwiami nożycowymi i od tego czasu drzwi nożycowe stały się znakiem rozpoznawczym każdego flagowego modelu Lamborghini z silnikiem V12. Po Countachu przyszedł czas na Diablo, następnie Murcielago, a teraz Aventador.

  Dlaczego samochody migają światłami w moją stronę

Drzwi nożycowe nie były jednak ograniczone tylko do supersamochodów Lamborghini. Inne supersamochody, takie jak Lykan Hypersport, również używały wersji z drzwiami nożycowymi, które również podnosiły się do góry, ale te drzwi były zawieszone na zawiasach z tyłu, co było unikalnym akcentem.

Butterfly doors – Made famous by the McLaren F1

Drzwi motylkowe różnią się od drzwi nożycowych, mimo że wiele osób uważa, że są takie same. Główną różnicą między nimi jest to, że drzwi motylkowe otwierają się do góry i na zewnątrz, podczas gdy drzwi nożycowe idą prosto do góry.

Kolejną różnicą między nimi jest fakt, że drzwi motylkowe są często zarówno u góry jak i na zawiasach na słupku A, podczas gdy drzwi nożycowe są zwykle na zawiasach w jednym miejscu, i to na jednym ze słupków. McLaren F1 nie był pierwszym samochodem, w którym zastosowano drzwi motylkowe, ale z pewnością był samochodem, który je rozsławił.

Od tamtej pory wszystkie modele McLarena posiadają drzwi motylkowe i tak jest do dziś. Ferrari również chętnie stosuje drzwi motylkowe w swoich topowych modelach, takich jak Ferrari Enzo i LaFerrari. BMW wykorzystuje design drzwi motylkowych w BMW i8, a Ford stosuje je także w nowym Fordzie GT.

Drzwi typu Gullwing/Falcon – Zasłynęły z Mercedesa 300SL

Drzwi typu Gullwing/Falcon są najrzadsze z nich wszystkich i tylko garstka samochodów używa tego wzoru, a Mercedes 300SL Gullwing był samochodem, który uczynił je sławnymi. Samo znaczenie tego wzoru drzwi jest widoczne w przypadku 300SL, ponieważ wersja roadster nie posiada tych drzwi, co z kolei obniżyło wartość modeli 300SL Roadster.

  Jaki jest najlepszy SUV dla grubej osoby?

Bugatti Type 64 używał tego wzoru drzwi jeszcze wcześniej, ale Type 64 jest tak rzadki, że niewiele osób wie o jego istnieniu. Jest jednak jeszcze jeden samochód, który jest prawdopodobnie jeszcze bardziej znany niż wszystkie samochody wymienione w tym artykule, który również wykorzystuje drzwi typu Gull-wing, a jest nim legendarny DeLorean.

Mimo, że drzwi typu Gull-wing nie były nigdzie widoczne przez wieki, Mercedes SLS AMG był duchowym następcą 300SL. SLS był również dostępny w formie coupe i roadstera, ale tylko wersja coupe była wyposażona w drzwi Gullwing.

Tesla Model X był pierwszym SUV-em i najprawdopodobniej jedynym, który kiedykolwiek miał drzwi typu Gullwing lub jak Tesla lubi je nazywać – Falcon. Tesla użyła tego wzoru drzwi, ponieważ dzięki niemu samochód wygląda bardziej futurystycznie, a także jest bardziej praktyczny.

Sekcja FAQ

Jaki jest najfajniejszy typ drzwi samochodowych?

Najfajniejsze drzwi są zbudowane przez Koenigsegg i nazywają się „Dihedral Synchrohelix Actuation”. Drzwi te łączą w sobie kilka różnych mechanizmów, aby uczynić je unikalnymi dla Koenigsegga. Są one wyposażone w niezwykle zaawansowane zawiasy, które otwierają drzwi na zewnątrz i do góry, ale nie tak jak drzwi typu butterfly.

Te drzwi są o wiele bardziej skomplikowane. Po ich otwarciu wydaje się, że nie są one nawet przymocowane do samego samochodu. Są one również wyposażone w czujniki zbliżeniowe, aby prawidłowo zmierzyć odległość między drzwiami a podłogą, aby nie uszkodzić drzwi, ponieważ mogą być sterowane za pomocą pilota.

  Jaki jest najlepszy luksusowy SUV dla seniorów?

Jaki jest najdziwniejszy typ drzwi samochodowych?

BMW to marka znana z konserwatyzmu, jeśli chodzi o samochody sportowe. Wiedzą, czego chcą klienci BMW i dostarczają to bez robienia wielkiego zamieszania, przynajmniej zanim stworzyli nowe BMW M3/M4. BMW Z1 było jednak pewnym eksperymentem ze strony BMW, ponieważ było to pierwsze, i z pewnością ostatnie coupe BMW z drzwiami przesuwnymi.

Drzwi przesuwne nie są właściwie rzadkością w przemyśle samochodowym, ponieważ wiele vanów i minivanów ich używa, ale drzwi w Z1 są przesuwane w dół, co jest dość dziwne. W związku z tym BMW Z1 jest zdecydowanie najdziwniejszym samochodem, jeśli chodzi o drzwi.

Jakie są inne rodzaje drzwi?

Oprócz zwykłych drzwi i wymienionych tutaj rodzajów drzwi istnieje jeszcze kilka innych ciekawych rodzajów drzwi. Najsłynniejsze z nich to drzwi samobójcze, które są obecnie używane tylko przez Rolls Royce’a, ale inne marki, takie jak Lincoln, Mazda i BMW używały ich w ostatnich latach.

Aston Martin stosuje tzw. „Swan Doors”, które otwierają się pod lekkim kątem, aby idealnie dopasować je do skrzydeł Aston Martin, które znajdują się na plakietce. W Fordzie GT pierwszej generacji z oczywistych względów zastosowano tzw. „Guillotine Doors”, ale zostały one zaprojektowane w taki sposób, aby maksymalnie ułatwić wejście do samochodu w kasku.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z