Mercedes już od jakiegoś czasu oferuje systemy wspomagania parkowania, a najnowszy system w nowym Mercedesie klasy S oferuje prawdziwą funkcję zdalnego parkowania, która nie wymaga nawet przebywania wewnątrz pojazdu lub w jego pobliżu.
Wiele innych modeli Mercedesa ma skorzystać z tego właśnie systemu za kilka lat, ale nawet teraz nowoczesne modele Mercedesa są zdolne do samodzielnego parkowania przy niewielkim zaangażowaniu kierowcy dzięki funkcji aktywnego wspomagania parkowania Mercedes PARKTRONIC.
W dzisiejszych czasach ADAS, a Tesla toruje drogę ku autonomicznej przyszłości, tego typu technologie będą coraz powszechniejsze. Jednak niezależnie od przypadku, zawsze będziesz musiał być tym odpowiedzialnym, więc traktuj te systemy jako systemy asystujące, a nie zastępujące kierowcę.
Warto również wspomnieć, że Mercedes Klasy E, Klasy S, Klasy CLS i kilka modeli SUV-ów również oferuje specjalną aplikację, która umożliwia zdalne nawigowanie samochodem w ciasnych miejscach parkingowych i garażach.
Mercedes W223 S-Class system AVP
Jedną z, jeśli nie najbardziej imponującą cechą Klasy S W223 jest system AVP (Automated Valet Parking) opracowany wspólnie przez Mercedesa i firmę BOSCH. W języku Mercedes-Benz system nazywa się INTELLIGENT PARK PILOT i umożliwia Klasie S samodzielne prowadzenie i parkowanie za pomocą aplikacji na smartfona.
Mercedes twierdzi, że Klasa S osiągnęła szczyt luksusu w prowadzeniu, więc postanowił sprawić, by nawet parkowanie było ucztą luksusu i technologii. Projekt ten ma na celu uczynienie całego garażu na lotnisku w Stuttgarcie całkowicie autonomicznym parkingiem, bez jakiegokolwiek udziału kierowcy.
Mercedes opublikował filmik, na którym widać, jak nowa Klasa S zostawia kierowcę na wyznaczonym miejscu, a sam samochód odjeżdża i szuka odpowiedniego miejsca do zaparkowania. Później kierowca wraca na to samo miejsce, a jego Klasa S jest tam, aby go przywitać.
Te technologie są niesamowicie zaawansowane i robią wrażenie. Niewielu producentów samochodów, poza Mercedesem, BMW i Teslą z funkcją „Summon”, stara się naprawdę wykorzystać taką funkcjonalność.
Mercedes PARKTRONIC z aktywnym wspomaganiem parkowania
Bardziej rozpowszechnioną technologią wspomagania parkowania oferowaną przez Mercedesa jest system Mercedes PARKTRONIC. System ten jest dostępny w wielu nowszych modelach Mercedesa, a jego celem jest całkowite wygładzenie doświadczenia parkowania równoległego, zwłaszcza, że niektóre modele Mercedesa są ogromne.
System działa przy prędkościach poniżej 20mph, a system będzie ostrzegać, jeśli uzna, że przyzwoitej wielkości miejsce parkingowe jest dostępne. Po osiągnięciu tego etapu, trzeba będzie umieścić samochód w tył, a system zapyta, czy chcesz wykorzystać funkcję PARKTRONIC.
Powiedz tak, a system będzie całkowicie obsługiwać układ kierowniczy, ale nadal trzeba obsługiwać pedały gazu i hamulca. System poinformuje Cię, kiedy należy jechać do przodu lub do tyłu, wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami i powinieneś być idealnie zaparkowany w ciągu kilku sekund.
Po osiągnięciu żądanej pozycji, system poinformuje Cię, że działanie systemu PARKTRONIC zostało zakończone. Dzięki tej funkcji możesz również wyjechać z miejsca parkingowego, a jeśli w którymkolwiek momencie przejmiesz kontrolę nad kierownicą, system natychmiast przestanie działać.
Konieczność/niezawodność systemów samodzielnego/zdalnego parkowania
Według AAA aż 80% Amerykanów jest przekonanych o swoich umiejętnościach parkowania, co rodzi pytanie o konieczność stosowania tych systemów. I to nie jest tak, że ludzie nie robili parkowania równoległego lata przed wprowadzeniem tych systemów.
Ale wiele rzeczy się zmieniło, a wiele współczesnych samochodów jest bardzo dużych i dość ograniczonych widocznością. Więc jest jakaś logika za tymi systemami po wszystkim. Według kilku placówek internetowych systemy te są również dość niezawodne, choć zdarzały się przypadki, w których ludzie skarżyli się, że systemy te parkują zbyt blisko krawężnika.
Jak te rodzaje technologii nadal postępować, staną się one coraz bardziej zaawansowane, a coraz więcej samochodów zacznie je wykorzystywać. Powoli, niewiarygodnie powoli, ale prawie na pewno zmierzamy w kierunku całkowicie autonomicznej przyszłości, a systemy takie jak te mogą w końcu całkowicie przejąć kontrolę.
FAQ Section
Czy system PARKTRONIC Mercedesa działa tylko przy parkowaniu równoległym?
Początkowe przeznaczenie tego systemu było oparte wyłącznie na pomocy w scenariuszu parkowania równoległego, ale z biegiem czasu Mercedes poszerzył spektrum, w którym te systemy są w stanie pomóc. Oznacza to, że system PARKTRONIC może pomóc w niemal każdej sytuacji związanej z parkowaniem.
Ponadto, wszystkie wcześniejsze systemy były nastawione na pomoc w sytuacjach parkowania równoległego, ale tylko na wyznaczonych parkingach i na poboczu drogi. Nowsze systemy potrafią zaparkować równolegle również w wielu innych sytuacjach.
Czy funkcja PARKTRONIC Mercedesa jest warta swojej ceny?
Jeśli zamierzają Państwo często parkować równolegle, to być może. A większość ludzi nie parkuje równolegle przez cały czas. Systemy te wymagają mnóstwa czujników i kosztują niemało, więc jeśli nie zamierzasz regularnie korzystać z tych funkcji, lepiej wydać te pieniądze na coś bardziej użytecznego.
Mercedes powie Ci, że te systemy są niezbędne dla wszystkich nowszych modeli Mercedesa, zwłaszcza tych większych. Ale nowe modele Mercedesa są również wyposażone w kamery 360 i czujniki parkowania all-around, które są sprawdzone i regularnie wykorzystywane do praktycznie wszystkich możliwych sytuacji parkingowych.
Czy Mercedes PARKTRONIC jest lepszy niż Tesla SUMMON?
Funkcja Tesla SMART SUMMON jest przedstawiana jako znacznie bardziej zaawansowana wersja systemu PARKTRONIC i Active Parking Assist. System ten jest bardziej zbliżony do INTELLIGENT PARK PILOT Mercedesa, ponieważ umożliwia nawet aktywne poszukiwanie kierowcy na samym parkingu.
W tym systemie chodzi o to, że samochód jest w stanie sam prowadzić się nawet przez 200 metrów, dzięki czemu właściciel nie musi chodzić do samochodu, gdy chce wyjechać. Ale te systemy nie są idealne, a kilka filmów online sugeruje, że wiele Teslas znaleźli się jazdy do innych samochodów lub ścian garażu.
Systemy te są przeznaczone wyłącznie do użytku prywatnego garażu, geofenced obszar, który jest zgodny z wszystkimi zmiennymi systemu. I zawsze będzie odpowiedzialny za wszelkie potencjalne szkody, więc używać tych systemów z ziarnem soli.