Który Mercedes sam jeździ

W dzisiejszych czasach przeżywamy gruntowną rewolucję w transporcie samochodowym. Od kilku lat producenci samochodów powoli zmierzają w kierunku bardziej zautomatyzowanej jazdy.

Obecnie producenci tacy jak Tesla wprowadzili technologię autonomicznej jazdy w centrum tej rewolucji, a Mercedes, Audi, Cadillac, Ford i wielu innych zaczynają nadrabiać zaległości.

Mimo, że większość tej technologii jest wciąż niewykorzystywana z powodów prawnych, z perspektywy konsumenta jazda autonomiczna sprawia, że podróż staje się płynniejsza i bardziej relaksująca. Mercedes oferuje możliwość jazdy autonomicznej w pewnym zakresie w kilku swoich modelach, przede wszystkim we flagowym sedanie klasy S.

Mercedes S-Class

Mercedes zaprezentował niedawno nowego flagowego sedana Mercedes Klasy S z 2021 roku. Co prawda niektóre starsze modele Mercedesa Klasy S oferowały pewne etapy autonomii, jeśli chodzi o prowadzenie samochodu, ale Mercedes-Benz Intelligent Drive zamontowany w nowej Klasie S to duży krok w kierunku zautomatyzowanej przyszłości Mercedesa.

System autonomicznej jazdy zdolności działa poprzez system Mercedes Intelligent Drive, który składa się z Active Lane Assist, Active Blind Spot Assist, Uwaga Assist, Active Parking Assist, Collision Prevention Assist, i kilka innych systemów pomocy Mercedes.

Mercedes liczy, że ta Klasa S jest zdolny do poziomu 4 SAE autonomii jazdy, co oznacza, że Klasa S jest już pakowane z wszystkich narzędzi niezbędnych do absolutnej autonomicznej jazdy. Ze względów prawnych technologie te nie są jeszcze dostępne, ponieważ w przypadku kolizji dość trudno jest rozstrzygnąć, kto ponosi winę.

Nowa Klasa S zawsze wprowadza nowe elementy technologii, które przyczyniają się do kształtowania przyszłości przemysłu motoryzacyjnego. W zaciętym wyścigu w kierunku postępu technologii zautomatyzowanej jazdy, Tesla nadal prowadzi w stawce, ale wiele niemieckich, amerykańskich i japońskich marek jest z pewnością w biegu.

  Czy Mercedes może jeździć na zwykłym gazie?

Mercedes F-015

Ale co by było, gdyby nie istniała żadna granica prawna co do tego, jak daleko producent może posunąć technologię samojezdnej jazdy? Dla Mercedesa byłaby to koncepcja Mercedes F-015. Mercedes przedstawia F-105 jako szczyt luksusowej autonomicznej doskonałości.

F-015 jest w stanie zapewnić całkowicie autonomiczne wrażenia z jazdy, które sprawiły, że Mercedes na nowo przemyślał bardzo istotne aspekty przestrzeni wewnętrznej i luksusu. Wnętrze F-015 jest bardziej zbliżone do minimalistycznej szwedzkiej kabiny zimowej niż do zwykłego wnętrza samochodu.

Niektórzy mogliby pomyśleć, że samochody takie jak F-015 są nieistotne, ponieważ nie są legalne na drogach i zostały stworzone tylko po to, aby pokazać, jak wyglądałby luksusowy Mercedes, gdyby nie istniały żadne granice prawne. Ale wręcz przeciwnie, wiele technologii autonomicznej jazdy, które zadebiutowały w F-015, znalazło swoją drogę do Klasy S.

Inne modele Mercedesa, które oferują pewien poziom autonomicznej jazdy

Mercedes oświadczył, że w 2024 roku wszystkie modele Mercedesa będą korzystać z technologii autonomicznej jazdy, które od dawna są częścią linii Klasy S. Obecne modele Mercedes oferują częściowo autonomiczny konfigurację, która służy bardziej jak konfigurację pomocy jazdy, a nie prawdziwy self-driving konfigurację.

Systemy, o których mowa, to zautomatyzowany tempomat, który może utrzymać bezpieczną odległość od samochodów z przodu, system jest również w stanie zwolnić lub przyspieszyć. Ponadto, systemy takie jak Active Lane Assist lub Blind Spot Assist są częścią wielu nowszych modeli Mercedesa.

  Czy samochody Mercedesa są niezawodne po przejechaniu 100 tys. mil?

Niektóre systemy, takie jak Mercedes Parking Assist, są w stanie samodzielnie zaparkować samochód, ale potrzebne jest geofenced środowiska i przyzwoity poziom zaangażowania kierowcy jest nadal konieczne. Inne elementy wyposażenia, takie jak kamery 360 i czujniki parkowania dookoła, są również niezbędne do działania tych technologii.

Sekcja FAQ

Czy Tesla oferuje lepszą technologię autonomicznej jazdy niż Mercedes?

Jak na razie żaden z producentów samochodów nie może równać się z Teslą, jeśli chodzi o zautomatyzowaną jazdę. Tesle to specjalnie skonstruowane samochody z jasnym celem końcowym, jakim jest pełna autonomia. Mercedes skupia się przede wszystkim na luksusie i komforcie, a dopiero potem rozważa technologie jazdy autonomicznej.

Tesla była nawet pionierem terminu „Autopilot” w przemyśle samochodowym, podobnie jak sama technologia. Niektórzy producenci samochodów, tacy jak Audi czy Cadillac, również oferują samochody zdolne do autonomicznej jazdy, ale większość tych systemów wciąż nie jest dostępna ze względów prawnych.

Co oznaczają poziomy autonomiczności SAE?

Society of Automotive Engineers (SAE) stworzyło system, który definiuje 6 poziomów zdolności do samodzielnej jazdy. Poziom 0 nie oferuje żadnej automatyzacji jazdy, Poziom 1 to samochód wyposażony w tempomat, który jest w stanie utrzymać bezpieczną odległość od samochodu z przodu.

Poziom 2 (częściowa automatyzacja jazdy), zwany również ADAS (zaawansowane systemy wspomagania kierowcy), certyfikowane samochody, takie jak np. niektóre Cadillaki, mogą przyspieszać/hamować samochód, a także kierować nim. Poziom 3 (Warunkowa automatyzacja jazdy) systemy mogą podejmować decyzje, takie jak przyspieszenie obok wolniej poruszającego się pojazdu, podobny system jest oferowany w Audi A8.

  Czy posiadanie Mercedesa jest drogie?

Poziom 4 (High Driving Automation) różni się od poziomu 3, ponieważ również może interweniować w trudnej sytuacji, lub awarii systemu jest w zasięgu ręki, ale nadal oferują kierownicę, i muszą być geofenced. Poziom 5 (Full Driving Autonomy) samochody nie oferują nawet kierownicy ani pedałów, są w pełni niezależne.

Czy są jakieś przesłanki, że samojeżdżące samochody staną się normą?

Niektórzy inżynierowie pochwalają ideę pełnej autonomii w świecie post-Covida, gdzie w pełni autonomiczny samochód może nawet zaspokoić Twoje potrzeby związane z bezdotykowością. Wielu ekspertów wierzy, że za 15-20 lat będziemy żyć w erze w pełni autonomicznej.
Te aspiracje i ambicje przynieść tonę pytań prawnych do równania, jak również, więc to jest bardzo trudno powiedzieć, kiedy to rzeczywiście będzie mieć miejsce. Ale kiedy w końcu to się stanie, człowiek nie będzie już obsługiwać pojazd silnikowy na otwartej drodze.
Wielu ludzi przyklaskuje temu z oczywistych powodów, ale dla nas, entuzjastów motoryzacji, te pomysły są nieco niepokojące. Być może nastąpi rewolucja w entuzjazmie samochodowym, tak jak w przypadku wszystkich dzisiejszych EV o wysokich osiągach.
Czasy są niepewne i pełne myślenia życzeniowego, przemysł samochodowy popycha transformację do przodu niewiarygodnie szybko. Porsche chce zaoferować Caymana jako elektryczny samochód sportowy, Audi twierdzi, że nie będzie już rozwijać silników spalinowych, a Tesla, no cóż, kto wie, co Tesla zrobi.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z