Mercedes-Benz 9G-Tronic – wszystko, co musisz wiedzieć

Mercedes Benz to marka znana z innowacyjności, nowatorskiego podejścia do technologii i wysokiej jakości mechaniki. 9-biegowa automatyczna skrzynia biegów Mercedes 9G-Tronic została zaprojektowana tak, aby połączyć komfort, osiągi, oszczędność paliwa, płynność i niezawodność.

9G-Tronic to skrzynia biegów z przemiennikiem momentu obrotowego, ale nie byle jakim, ponieważ zastosowano w niej pierwszy w branży hydrodynamiczny przemiennik momentu obrotowego. Skrzynia 9G-Tronic została zaprojektowana tak, aby zapewnić wzrost zużycia paliwa nawet o 10%, co jest bardzo pożądane w każdym samochodzie.

Skrzynia 9G-Tronic posiada również dedykowane tryby jazdy, których zadaniem jest uwydatnienie różnych cech skrzyni biegów. Jest to również stosunkowo niezawodna skrzynia biegów, ale niektórzy właściciele zgłaszają problemy związane z cewką elektromagnetyczną, włączaniem się trybu awaryjnego, nierówną zmianą biegów i powolnym przyspieszaniem.

Skrzynia 9G-Tronic jest dostępna w prawie wszystkich nowszych modelach Mercedesa. Poprzednikiem skrzyni 9G-Tronic była skrzynia 7G-Tronic, która nadal jest dostępna w niektórych nowszych modelach AMG o dużej mocy, zwłaszcza tych z silnikiem 12-cylindrowym.

Wprowadzenie Mercedes 9G-Tronic

9-biegowa automatyczna skrzynia biegów Mercedes 9G-Tronic została po raz pierwszy wprowadzona w Mercedesie E350 Blue Efficiency z 2013 roku, a po tym, jak stała się w pełni dostępna w Klasie S W222, stała się również standardem dla całej linii Mercedesa.

9G-Tronic bazuje na tej samej platformie, na której opiera się 7G-Tronic, ale oferuje bardziej imponujące rozwiązania, aby zapewnić jeszcze płynniejszą i wydajniejszą jazdę. Skrzynia biegów została zaprojektowana tak, aby zawsze utrzymywać silnik w dolnym zakresie obrotów i dzięki temu może zaoferować nawet o 10% lepsze zużycie paliwa w porównaniu z modelem 7G-Tronic.

  Czy Mercedes produkuje samodoładowującą się hybrydę?

Skrzynia 9G-Tronic jest dostępna w wersji z przemiennikiem momentu obrotowego lub jako skrzynia wielosprzęgłowa MCT, która jest w zasadzie zwykłą skrzynią 9G, ale bez przemiennika momentu obrotowego. Skrzynia MCT jest wyposażona w mokre sprzęgło, a komputer jest przystosowany do obsługi funkcji podwójnego sprzęgła.

Skrzynia MCT 9G-Tronic jest dostępna dla wyższej klasy modeli AMG 63, aby skrócić czas zmiany przełożeń i uczynić samochód tak szybkim, jak to tylko możliwe.

Mercedes 9G-Tronic – Jak wypada w porównaniu z 7G-Tronic?

Jak wspomniano na początku, 9G-Tronic jest następcą słynnej 7-biegowej skrzyni biegów Mercedes 7G-Tronic, ale 9G-Tronic obiecuje wiele ulepszeń w stosunku do skrzyni 7G-Tronic. Mercedes E350 Blue Efficiency z 2013 roku był pierwszym modelem, w którym wprowadzono skrzynię 9G, a ulepszenia oferowane przez 9G są najbardziej widoczne w modelu E350 z 2013 roku.

Mimo że czas 0-60MPH pozostał niezmieniony i wynosi 6,6 sekundy, E350 BE oferuje lepsze wyniki zużycia paliwa – 53,3MPG w porównaniu z 51,4MPG w modelu 7G-Tronic. Model E350 7G-Tronic emituje 144 g CO2 na 100 km, natomiast E350 BE – 138 g CO2 na 100 km.

Poprawa zużycia paliwa jest jeszcze bardziej widoczna w jeździe miejskiej, gdzie E350 BE osiąga wynik 44,1MPG w porównaniu z modelem E350 z siedmiobiegową skrzynią biegów, który uzyskuje do 40,9MPG. Skrzynia 9G-Tronic jest dostępna z modelami z napędem na cztery koła (RWD i AWD), hybrydami oraz silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi.

Skrzynia 9G-Tronic sprawia wrażenie bardziej spójnej i płynniejszej w porównaniu ze starszą 7G-Tronic, zwłaszcza w dużych i ciężkich modelach Mercedesa.

  Mercedes Benz CLA Class Niezawodność

Niezawodność i typowe problemy z Mercedesem 9G-Tronic

Mercedes 9G-Tronic jest dość niezawodną skrzynią biegów, ale jest kilka problemów, o których warto wspomnieć. Skrzynia 9G-Tronic jest znana z tego, że czasami nierówno zmienia biegi, zwłaszcza z biegu neutralnego na 1. lub z 1. na 2. Zdarza się również, że skrzynia reaguje nieco wolniej, zwłaszcza gdy samochód jest zimny.

W skrzyni 9G-Tronic czasami występują problemy z solenoidem, który wprowadza samochód w tryb awaryjny, aby nie uszkodzić innych ważnych elementów skrzyni biegów.

Terminy przeglądów Mercedesa 9G-Tronic

Skrzynia biegów Mercedes 9G-Tronic to skomplikowany element precyzyjnej inżynierii, który wymaga stałej konserwacji, aby mógł działać prawidłowo. Jeśli nie będziesz wykonywać odpowiednich czynności serwisowych, najprawdopodobniej doświadczysz różnego rodzaju problemów ze skrzynią biegów.

W związku z tym należy pamiętać o serwisowaniu skrzyni biegów 9G-Tronic średnio co 75 000 lub co 5 lat, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Regularny serwis Mercedesa 9G-Tronic polega na wymianie oleju i filtra automatycznej skrzyni biegów. Jeśli jednak sprzedawca lub mechanik uzna, że trzeba zrobić coś jeszcze, pamiętaj, aby to zrobić, aby uniknąć ewentualnych problemów w przyszłości.

Sekcja FAQ

Jak dobra jest skrzynia biegów Mercedes Benz 9G-Tronic?

Skrzynia biegów Mercedes 9G-Tronic jest jedną z najlepszych skrzyń biegów do samochodów luksusowych dostępnych obecnie na rynku dzięki imponującym wynikom wydajności i płynności działania. Nie jest to może najszybsza skrzynia biegów, ponieważ nie jest to skrzynia dwusprzęgłowa, ale mimo to mało kto zaprzeczy, że 9G jest imponująca.

  2022 Mercedes GLC vs BMW X3

Niemal w każdej kategorii skrzynia 9G-Tronic oferuje znaczącą poprawę w stosunku do skrzyni 7G-Tronic. Jedynym miejscem, w którym skrzynia 7G-Tronic nadal oferuje więcej, jest maksymalny moment obrotowy, jaki może przyjąć. Z tego powodu niektóre nowsze 12-cylindrowe silniki Mercedesa oraz duże silniki wysokoprężne nadal wykorzystują 7G-Tronic.

Jaka jest różnica między skrzynią 9G-Tronic TCT i 9G-Tronic MCT?

Termin 9G-Tronic TCT odnosi się do przemiennika momentu obrotowego wykorzystującego hydrodynamiczny przemiennik momentu obrotowego, w którym płyn zastępuje sprzęgło. Termin 9G-Tronic MCT odnosi się do systemu wielosprzęgłowego stosowanego w topowych modelach AMG 63, w których klienci przedkładają czas zmiany biegów, przyspieszenie i emocje nad płynność, wydajność i trwałość.

W związku z tym skrzynie MCT 9G-Tronic zostały zaprojektowane tak, aby w pierwszej kolejności zapewniały szybką reakcję. Oznacza to również, że oferują kontrolę startu i są dużo bardziej zdecydowane podczas zmiany biegów. Podsumowując, skrzynia MCT jest najbardziej zbliżona do dwusprzęgłowej skrzyni biegów, jaką Mercedes oferuje obecnie dla swoich większych i mocniejszych modeli AMG.

Jakie tryby jazdy ma skrzynia 9G-Tronic?

Skrzynia 9G-Tronic posiada trzy różne tryby jazdy: Eco, Dynamic i Manual, w którym można przejąć pełną kontrolę nad procesem zmiany biegów za pomocą dźwigni zmiany biegów zamontowanych na kierownicy. Skrzynia MCT 9G-Tronic posiada cztery różne tryby jazdy: Comfort, Sport, Sport+ i Manual.

Tryby te zostały opracowane w celu maksymalizacji korzyści, jakie oferuje skrzynia 9G-Tronic, w zależności od warunków jazdy. Oznacza to, że skrzynia 9G-Tronic jest w stanie zmienić swój charakter w zależności od tego, czego oczekujesz od niej.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z