Mercedes Benz to marka znana z innowacyjności, nowatorskiego podejścia do technologii i wysokiej jakości mechaniki. 9-biegowa automatyczna skrzynia biegów Mercedes 9G-Tronic została zaprojektowana tak, aby połączyć komfort, osiągi, oszczędność paliwa, płynność i niezawodność.
9G-Tronic to skrzynia biegów z przemiennikiem momentu obrotowego, ale nie byle jakim, ponieważ zastosowano w niej pierwszy w branży hydrodynamiczny przemiennik momentu obrotowego. Skrzynia 9G-Tronic została zaprojektowana tak, aby zapewnić wzrost zużycia paliwa nawet o 10%, co jest bardzo pożądane w każdym samochodzie.
Skrzynia 9G-Tronic posiada również dedykowane tryby jazdy, których zadaniem jest uwydatnienie różnych cech skrzyni biegów. Jest to również stosunkowo niezawodna skrzynia biegów, ale niektórzy właściciele zgłaszają problemy związane z cewką elektromagnetyczną, włączaniem się trybu awaryjnego, nierówną zmianą biegów i powolnym przyspieszaniem.
Skrzynia 9G-Tronic jest dostępna w prawie wszystkich nowszych modelach Mercedesa. Poprzednikiem skrzyni 9G-Tronic była skrzynia 7G-Tronic, która nadal jest dostępna w niektórych nowszych modelach AMG o dużej mocy, zwłaszcza tych z silnikiem 12-cylindrowym.
Wprowadzenie Mercedes 9G-Tronic
9-biegowa automatyczna skrzynia biegów Mercedes 9G-Tronic została po raz pierwszy wprowadzona w Mercedesie E350 Blue Efficiency z 2013 roku, a po tym, jak stała się w pełni dostępna w Klasie S W222, stała się również standardem dla całej linii Mercedesa.
9G-Tronic bazuje na tej samej platformie, na której opiera się 7G-Tronic, ale oferuje bardziej imponujące rozwiązania, aby zapewnić jeszcze płynniejszą i wydajniejszą jazdę. Skrzynia biegów została zaprojektowana tak, aby zawsze utrzymywać silnik w dolnym zakresie obrotów i dzięki temu może zaoferować nawet o 10% lepsze zużycie paliwa w porównaniu z modelem 7G-Tronic.
Skrzynia 9G-Tronic jest dostępna w wersji z przemiennikiem momentu obrotowego lub jako skrzynia wielosprzęgłowa MCT, która jest w zasadzie zwykłą skrzynią 9G, ale bez przemiennika momentu obrotowego. Skrzynia MCT jest wyposażona w mokre sprzęgło, a komputer jest przystosowany do obsługi funkcji podwójnego sprzęgła.
Skrzynia MCT 9G-Tronic jest dostępna dla wyższej klasy modeli AMG 63, aby skrócić czas zmiany przełożeń i uczynić samochód tak szybkim, jak to tylko możliwe.
Mercedes 9G-Tronic – Jak wypada w porównaniu z 7G-Tronic?
Jak wspomniano na początku, 9G-Tronic jest następcą słynnej 7-biegowej skrzyni biegów Mercedes 7G-Tronic, ale 9G-Tronic obiecuje wiele ulepszeń w stosunku do skrzyni 7G-Tronic. Mercedes E350 Blue Efficiency z 2013 roku był pierwszym modelem, w którym wprowadzono skrzynię 9G, a ulepszenia oferowane przez 9G są najbardziej widoczne w modelu E350 z 2013 roku.
Mimo że czas 0-60MPH pozostał niezmieniony i wynosi 6,6 sekundy, E350 BE oferuje lepsze wyniki zużycia paliwa – 53,3MPG w porównaniu z 51,4MPG w modelu 7G-Tronic. Model E350 7G-Tronic emituje 144 g CO2 na 100 km, natomiast E350 BE – 138 g CO2 na 100 km.
Poprawa zużycia paliwa jest jeszcze bardziej widoczna w jeździe miejskiej, gdzie E350 BE osiąga wynik 44,1MPG w porównaniu z modelem E350 z siedmiobiegową skrzynią biegów, który uzyskuje do 40,9MPG. Skrzynia 9G-Tronic jest dostępna z modelami z napędem na cztery koła (RWD i AWD), hybrydami oraz silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi.
Skrzynia 9G-Tronic sprawia wrażenie bardziej spójnej i płynniejszej w porównaniu ze starszą 7G-Tronic, zwłaszcza w dużych i ciężkich modelach Mercedesa.
Niezawodność i typowe problemy z Mercedesem 9G-Tronic
Mercedes 9G-Tronic jest dość niezawodną skrzynią biegów, ale jest kilka problemów, o których warto wspomnieć. Skrzynia 9G-Tronic jest znana z tego, że czasami nierówno zmienia biegi, zwłaszcza z biegu neutralnego na 1. lub z 1. na 2. Zdarza się również, że skrzynia reaguje nieco wolniej, zwłaszcza gdy samochód jest zimny.
W skrzyni 9G-Tronic czasami występują problemy z solenoidem, który wprowadza samochód w tryb awaryjny, aby nie uszkodzić innych ważnych elementów skrzyni biegów.
Terminy przeglądów Mercedesa 9G-Tronic
Skrzynia biegów Mercedes 9G-Tronic to skomplikowany element precyzyjnej inżynierii, który wymaga stałej konserwacji, aby mógł działać prawidłowo. Jeśli nie będziesz wykonywać odpowiednich czynności serwisowych, najprawdopodobniej doświadczysz różnego rodzaju problemów ze skrzynią biegów.
W związku z tym należy pamiętać o serwisowaniu skrzyni biegów 9G-Tronic średnio co 75 000 lub co 5 lat, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Regularny serwis Mercedesa 9G-Tronic polega na wymianie oleju i filtra automatycznej skrzyni biegów. Jeśli jednak sprzedawca lub mechanik uzna, że trzeba zrobić coś jeszcze, pamiętaj, aby to zrobić, aby uniknąć ewentualnych problemów w przyszłości.
Sekcja FAQ
Jak dobra jest skrzynia biegów Mercedes Benz 9G-Tronic?
Skrzynia biegów Mercedes 9G-Tronic jest jedną z najlepszych skrzyń biegów do samochodów luksusowych dostępnych obecnie na rynku dzięki imponującym wynikom wydajności i płynności działania. Nie jest to może najszybsza skrzynia biegów, ponieważ nie jest to skrzynia dwusprzęgłowa, ale mimo to mało kto zaprzeczy, że 9G jest imponująca.
Niemal w każdej kategorii skrzynia 9G-Tronic oferuje znaczącą poprawę w stosunku do skrzyni 7G-Tronic. Jedynym miejscem, w którym skrzynia 7G-Tronic nadal oferuje więcej, jest maksymalny moment obrotowy, jaki może przyjąć. Z tego powodu niektóre nowsze 12-cylindrowe silniki Mercedesa oraz duże silniki wysokoprężne nadal wykorzystują 7G-Tronic.
Jaka jest różnica między skrzynią 9G-Tronic TCT i 9G-Tronic MCT?
Termin 9G-Tronic TCT odnosi się do przemiennika momentu obrotowego wykorzystującego hydrodynamiczny przemiennik momentu obrotowego, w którym płyn zastępuje sprzęgło. Termin 9G-Tronic MCT odnosi się do systemu wielosprzęgłowego stosowanego w topowych modelach AMG 63, w których klienci przedkładają czas zmiany biegów, przyspieszenie i emocje nad płynność, wydajność i trwałość.
W związku z tym skrzynie MCT 9G-Tronic zostały zaprojektowane tak, aby w pierwszej kolejności zapewniały szybką reakcję. Oznacza to również, że oferują kontrolę startu i są dużo bardziej zdecydowane podczas zmiany biegów. Podsumowując, skrzynia MCT jest najbardziej zbliżona do dwusprzęgłowej skrzyni biegów, jaką Mercedes oferuje obecnie dla swoich większych i mocniejszych modeli AMG.
Jakie tryby jazdy ma skrzynia 9G-Tronic?
Skrzynia 9G-Tronic posiada trzy różne tryby jazdy: Eco, Dynamic i Manual, w którym można przejąć pełną kontrolę nad procesem zmiany biegów za pomocą dźwigni zmiany biegów zamontowanych na kierownicy. Skrzynia MCT 9G-Tronic posiada cztery różne tryby jazdy: Comfort, Sport, Sport+ i Manual.
Tryby te zostały opracowane w celu maksymalizacji korzyści, jakie oferuje skrzynia 9G-Tronic, w zależności od warunków jazdy. Oznacza to, że skrzynia 9G-Tronic jest w stanie zmienić swój charakter w zależności od tego, czego oczekujesz od niej.