Volkswagen Passat to średniej wielkości sedan klasy premium, który pod względem ceny ustępuje Audi A6, ale stara się zapewnić podobne wrażenia. Passat został po raz pierwszy wprowadzony na rynek w 1973 roku, a obecnie doczekał się piątej i niestety ostatniej generacji.
Jednak VW niedawno ogłosił, że całkowicie zaprzestaje produkcji Passata, co oznacza, że po 29 milionach sprzedanych egzemplarzy, jeden z najpopularniejszych rodzinnych sedanów w końcu wychodzi z produkcji. Osoby zainteresowane VW Passatem z pewnością ucieszy fakt, że Passat zawsze był pojazdem dość niezawodnym.
Najczęstsze problemy z VW Passatem są związane z układem łańcucha rozrządu, awarią sprężyny zegarowej, awarią cewki zapłonowej, wadliwymi czujnikami O2 i MAF oraz wyciekami oleju. Dobre jest to, że większość z nich można rozwiązać dość łatwo, ale jeśli nie zajmiesz się nimi odpowiednio wcześnie, prawdopodobnie będą kosztowne.
Podsumowując, Passat zawsze był niezawodnym rodzinnym sedanem, ale najnowsze modele Passata są najlepsze z całej gamy. To smutna rzeczywistość, że SUV-y i crossovery stały się tak popularne, że odchodzą na emeryturę jedne z najlepszych sedanów wszechczasów.
VW Passat – problemy z łańcuchem rozrządu
Zadaniem łańcucha jest utrzymywanie zaworów cylindra w synchronizacji z tłokami. Problem pojawia się jednak, gdy łańcuch poluzuje się z powodu rozciągnięcia lub awarii napinacza. W każdym przypadku, jeśli problem nie zostanie rozwiązany jak najszybciej, może doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika.
Niestety, VW Passat nie jest obcy problemom związanym z łańcuchem rozrządu i większość właścicieli wymieniała łańcuchy po przejechaniu około 100 000 mil. Biorąc pod uwagę fakt, że wiele modeli VW Passat jest w stanie przejechać ponad 250 000 mil, konieczność trzykrotnej wymiany łańcucha stanowi problem.
VW Passat – awaria sprężyny zegarowej
Uszkodzona sprężyna zegarowa jest jednym z najbardziej wadliwych elementów VW. Te małe sprężynki są związane z układem kierowniczym, a ich awaria powoduje wyłączenie wszystkich elementów zamontowanych na kierownicy, takich jak klakson, poduszki powietrzne i sama kierownica.
Firma VW wydała z tego powodu kilka odwołań, ale wygląda na to, że jeszcze nie rozwiązała problemu całkowicie. NHTSA podaje, że po zakończeniu akcji wycofywania pojazdów z rynku w ponad 1,2 mln samochodów VW wykryto problemy ze sprężynami zegarowymi. Oznacza to, że problemy takie jak te nadal istnieją i że Passat, który oglądasz, może być problematyczny.
VW Passat – awaria cewki zapłonowej
Zadaniem cewek zapłonowych jest przekształcenie napięcia z akumulatora w energię, która może być wykorzystana przez świecę zapłonową. Jeśli cewki zapłonowe ulegną awarii, prawdopodobnie spowodują zgaśnięcie silnika i nie będzie można go ponownie uruchomić. Trudno jest przewidzieć awarię cewek zapłonowych, ale kiedy już ulegną awarii, będziesz o tym wiedział.
Większość właścicieli zgłasza, że ich modele VW Passat nagle zaczynają strzelać wstecznym ogniem, mają problemy z przyspieszaniem lub ciężko się uruchamiają. Podsumowując, jeśli cewki zapłonowe ulegną awarii, należy zabrać samochód do doświadczonego mechanika, ponieważ nie zawsze łatwo jest określić, która z nich jest winna.
VW Passat – Wadliwe czujniki O2 i MAF
Zadaniem czujnika masowego przepływu powietrza jest monitorowanie ilości i gęstości powietrza dostającego się do silnika. Następnie przesyła on dane do ECU, który decyduje, ile paliwa należy dostarczyć, aby wytworzyć iskrę. Czujnik MAF w Passacie działa w tandemie z czujnikiem O2, co oznacza, że pozostają one w stałej łączności.
Jeśli jednak jeden z nich ulegnie awarii, istnieje prawdopodobieństwo, że drugi również może ulec uszkodzeniu. Objawy awarii czujnika MAF to nieprawidłowy zapłon silnika, słabe przyspieszenie, słabe osiągi na biegu jałowym i wieczna kontrolka check engine, która będzie Cię prześladować w snach.
VW Passat – wycieki oleju
Podobnie jak w przypadku większości europejskich samochodów luksusowych, VW Passat jest również znany z częstych wycieków oleju. Wycieki oleju w VW Passacie są spowodowane głównie wadliwymi uszczelkami pokrywy zaworów i uszczelką napinacza łańcucha rozrządu. Wielu właścicieli zgłaszało te problemy zarówno w egzemplarzach z małym, jak i dużym przebiegiem.
Najprostszym sposobem rozwiązania tego problemu jest wymiana uszczelki. W najnowszych modelach Passata jest o wiele lepiej, natomiast modele z połowy 2000 roku wydają się być najgorsze.
Sekcja FAQ
Dlaczego VW Passat jest wycofywany z produkcji?
VW Passat jest wycofywany z produkcji, ponieważ istnieje Arteon i ponieważ VW Passat kombi jest bardziej popularnym wyborem. Co więcej, producenci samochodów koncentrują się obecnie na SUV-ach i crossoverach, ponieważ są to obecnie najpopularniejsze samochody.
Tak czy inaczej, najnowszy VW Passat to niezwykle miły samochód i dopóki jest dostępny, warto go rozważyć.
Który VW Passat jest najlepszy?
Passat B8 jest najlepszy ze wszystkich, ponieważ jest najbardziej zaawansowany technologicznie i najbardziej niezawodny ze wszystkich modeli. Jeśli chodzi o silniki, najlepszy jest czterocylindrowy silnik o pojemności 2,0 l, ponieważ najlepiej łączy moc, niezawodność i wydajność.
Warto również sprawdzić modele z układem 4MOTION, ponieważ oferują one najbardziej wyrafinowane wrażenia z jazdy. Passat najlepiej prezentuje się w wersji R-Line, natomiast wersje Highline i Comfortline są również bardzo ładne.
Czy VW Arteon jest lepszy od VW Passata?
VW Arteon jest bardziej stylową i droższą wersją VW Passata. Różnice między nimi są raczej minimalne i tylko z zewnątrz są wystarczająco widoczne. We wnętrzu wyglądają niemal identycznie, a szkoda, bo Arteon ogólnie wygląda dużo zgrabniej.
Z tego punktu widzenia wycofanie Passata z rynku ma sens, ale Passat zawsze będzie silniejszą marką. Kto wie, może pewnego dnia Passat powróci.