Nowy Citroën ë-Dispatch elektryczny a podobne samochody elektryczne

Nowy Citroën ë-Dispatch (zwany również e-Jumpy) został po raz pierwszy zaprezentowany kilka lat temu i obecnie jest jednym z najpopularniejszych elektrycznych vanów na rynku. Jednak nie jest to jedyny elektryczny van na rynku, ponieważ wiele innych konkurencyjnych elektrycznych vanów również walczy o nabywców, ponieważ ten segment jest wciąż zdecydowanie zbyt młody, aby być dużym.

Citroën ë-Dispatch dostaje dwa różne rozmiary baterii i może siedzieć do 9 osób w tym samym czasie. Platforma, na której siedzi jest wspólna z wieloma innymi samochodami elektrycznymi w ramach parasola Stellantis, z których niektóre są bezpośrednimi konkurentami Citroën ë-Dispatch.

Są to Opel/Vauxhall e-Vivaro, Peugeot e-Traveller oraz Toyota PROACE Electric. Wszystkie z nich są dość podobne, jeśli chodzi o rozmiary baterii, przestrzeń i zasięg. Ponadto Peugeot i Opel korzystają z tej samej platformy Stellantis, co oznacza, że są naprawdę podobne, niemal identyczne.

Toyota PROACE electric również dzieli tę samą platformę co te, mimo że Toyota nie jest w ogóle marką Stellantis. W sumie te cztery vany/MPV są mniej więcej takie same, a zwycięzca prawdopodobnie zostanie rozstrzygnięty w zależności od lojalności badge.

Citroën ë-Dispatch

Citroën ë-Dispatch/e-Jumpy jest naprawdę przestronny MPV/van, ponieważ może pomieścić do 9 osób w każdej konfiguracji. Cena ë-Dispatch zaczyna się od około 50 000 euro za mniejszą wersję 50kw, która może zaoferować zasięg około 180 km. Wyższe modele 75kWh bateria będzie ustawić cię z powrotem około € 56,000 i oferują one do 260 km zasięgu.

Pod względem stylistycznym Citroën ë-Dispatch wygląda ciekawie, ale nie jest niczym szczególnym, jak w przypadku większości vanów z tego segmentu. Do wyboru są dwie wielkości ë-Dispatcha – średniej wielkości model M lub duży model XL.

  Najczęstsze problemy z Citroën C4 Cactus

Peugeot e-Traveller

Peugeot e-Traveller jest również oparty na tej samej platformie co Citroën ë-Dispatch (e-Jumpy). Oznacza to, że dzieli te same rozmiary baterii, które są mniejszą baterią 50kWh i większą 75kWh o identycznym zasięgu. Wszystkie wersje e-Travellera mogą bez problemu posadzić do dziewięciu osób jednocześnie.

Cena wyjściowa e-Travellera wynosi około 63 000 euro, czyli sporo więcej niż modelu ë-Dispatch, z którym dzieli większość części. Peugeot wygląda nieco lepiej i w całej kabinie zastosowano materiały wyższej jakości. W sumie jest to naprawdę niezły van/MPV, który powinien być więcej niż wystarczający dla większości ludzi.

Opel/Vauxhall Vivaro-e

Opel/Vauxhall Vivaro-e jest również oparty na tej samej platformie, co wszystkie inne wymienione tutaj vany/MPV. Model 50 kWh można dostać za około 51 000 euro, natomiast większy model 75 kWh to wydatek co najmniej 57 000 euro. To sprawia, że Vivaro-e jest prawie taki sam jak Citroën e-Jumpy, co oznacza, że są to prawdopodobnie najbardziej podobne vany na tej liście.

Vivaro-e jest dostępny w średnich i bardzo dużych rozmiarach, w zależności od tego, co wolisz. Warto wspomnieć, że oba mogą pomieścić do 9 osób jednocześnie. Zasięg wynosi od 180 km do 260 km, czyli dokładnie tyle samo co w przypadku e-Jumpy/ë-Dispatch.

Toyota PROACE electric

Ostatnim vanem/MPV, o którym dziś wspomnimy, jest Toyota Proace electric, w pełni zaprojektowany i zbudowany przez Toyotę van, który również dzieli platformę z wszystkimi innymi vanami na tej liście. Chociaż Toyota jest jedną z tych marek, które mają tendencję do rozwijania samochodów samodzielnie, zdecydowali się kupić platformę Stellantis, ponieważ jest to raczej bardziej korzystne finansowo.

  Najczęstsze problemy z Citroënem C1

Oznacza to, że PROACE może być wyposażony w baterię o pojemności 50kWh lub 75kWh, podczas gdy zasięg jest mniej więcej taki sam jak w przypadku pozostałych opcji. PROACE jest dostępny w więcej poziomów wykończenia i konfiguracji, zarówno nie wszystkie pochodzą z 9 miejsc z pewnością jest wadą. Ceny startowe wynoszą około 50,00 euro, podczas gdy 9-miejscowe modele z baterią 75kWh kosztują bliżej 60,000 euro.

Sekcja FAQ

Czy elektryczne furgonetki są tego warte?

Na pierwszy rzut oka elektryczny van może nie wydawać się najlepszym pomysłem, ale zakup takiego ma sporo sensu, ponieważ można dzięki niemu zaoszczędzić sporo pieniędzy poprzez finansowanie samochodu i leasing floty. Niektóre rynki, takie jak rynek brytyjski, oferują znaczące zniżki, jeśli wybierzesz PHEV lub EV jako pojazdy flotowe.

Z drugiej strony, jeśli kupujesz je jako długodystansowe wozidła i transportery, to może być trochę lepiej po prostu iść na wariant diesel, jeśli nie są nadmiernie zawieszone na brudnym starym oleju napędowym. Bez względu na to, co ktoś mówi, furgonetki z silnikiem diesla są nadal numerem jeden na całym świecie, ponieważ są tańsze, łatwiejsze do życia, można je zatankować w ciągu kilku minut i mają znacznie większy zasięg na pełnym zbiorniku.

Czy Stellantis robi dobre samochody elektryczne?

Wierzcie lub nie, ale Stellantis EV wydaje się być bardziej popularny niż większość innych EV na rynku, tak bardzo, że Stellantis sprzedaje więcej EV w Europie rocznie niż Tesla. Rzeczywistość jest taka, że istnieją już dziesiątki EV wyprodukowanych w ramach parasola Stellantis, co czyni je naprawdę powszechnymi.

  Nowy Citroën ë-Berlingo electric a podobne samochody elektryczne

Ponadto wydaje się, że te samochody udaje się być naprawdę niezawodne, jak również, co jest nieco pozytywny zwrot dla marek takich jak Citroën i Peugeot. Więc tak, Stellantis robi konkurencyjne, wydajne, dobrze zaokrąglone i stosunkowo niedrogie samochody elektryczne, które mają swoje miejsce w obecnym świecie EV.

Które modele Citroëna są podobne do Citroëna ë-Dispatch?

Obecnie Citroën ma w swojej ofercie trzy elektryczne pojazdy MPV/van, które obejmują ë-Dispatch/e-Jumpy, Citroën e-Berlingo i Citroën e-SpaceTourer. e-Berlingo jest najmniejszy z tej trójki, ale też najbardziej popularny, ponieważ doskonale nadaje się do użytku rodzinnego.

Model e-SpaceTourer jest bardzo podobny do modelu ë-Dispatch/e-Jumpy, ponieważ oba mieszczą łącznie do dziewięciu pasażerów. Citroën zaprojektował e-SpaceTourer jako EV bardziej zorientowany na rodzinę, podczas gdy ë-Dispatch/e-Jumpy jest bardziej nastawiony na użytek biznesowy.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z