Porsche 911 – wszystko, co musisz wiedzieć

Porsche 911

Pierwsze Porsche 911 zostało zaprezentowane w 1964 r. jako samochód sportowy 2+2 z zamontowanym z tyłu silnikiem typu flat-6. Receptura 911 pozostała w zasadzie niezmieniona od czasu wprowadzenia tego samochodu na rynek, z wyjątkiem zmiany silników z chłodzonych powietrzem na chłodzone wodą w 1998 r. w nieco kontrowersyjnym modelu 996. Model 911 jest również jednym z najbardziej utytułowanych samochodów wyścigowych w historii.

Układ napędowy klasycznej 911 to płaski, sześciocylindrowy silnik o pojemności skokowej od 2,0 l do 4,0 l, w zależności od modelu i mocy. Większość modeli 911 była wolnossąca, natomiast model 911 Turbo zawsze był turbodoładowany. W zależności od modelu 911-ki występują w konfiguracji RWD lub AWD.

Pod względem stylistycznym model 911 jest znany ze swojej niepowtarzalnej sylwetki, która z biegiem lat zdecydowanie dojrzała. Wnętrze 911 charakteryzuje się raczej prostą deską rozdzielczą i klasyczną pięciodialogową linią 911, która kiedyś wyglądała jak szwajcarski zegarek, a teraz wygląda jak zegarek Apple.

Model 911 został zaprojektowany jako doskonały samochód sportowy, ale zawsze był też niezawodny. Pod względem wartości 911 jest jednym z najlepszych samochodów sportowych wszech czasów, ponieważ doskonale zachowuje swoją wartość. Pod względem praktyczności 911 jest samochodem sportowym typu 2+2, co oznacza, że tylne siedzenia są praktycznie bezużyteczne, a przestrzeń bagażowa ograniczona.

Porsche 911 – Jednostka napędowa

Jak wspomniano na początku, 911-ka zazwyczaj wyposażona jest w silnik o płaskiej 6-tce. Wczesne modele 911 mają silniki o pojemności 2,0 l, 2,7 l, 3,0 l lub 3,7 l i mocy od 130 do 140 KM. W nowszych modelach 911 chłodzonych wodą stosuje się zwykle silniki o pojemności 3,0 l, 3,6 l lub 4,0 l, których moc sięga 700 KM w najmocniejszym modelu 911 w historii, 991 GT2RS.

  2022 Porsche Cayenne vs Mercedes GLE

W modelu GT2RS zastosowano turbodoładowany silnik sześciocylindrowy, podobnie jak we wszystkich modelach 911 Turbo. Do czasu modernizacji 991 911 zwykłe 911 były wolnossące. Wszystkie modele 991 po faceliftingu są turbodoładowane, z wyjątkiem GT3, GT3RS, 911 Speedster i 911 R. Model 911 Turbo ma napęd AWD, podczas gdy pozostałe 911 mają napęd RWD.

Dwie najlepsze opcje skrzyni biegów w 911 to manualna lub najnowsza dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia PDK. Najszybsze 911-ki rozpędzają się od 0 do 60 mil na godzinę w około 2,5 sekundy i osiągają prędkość maksymalną 211 mil na godzinę.

Porsche 911 – wygląd i podwozie

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech modelu 911 jest bez wątpienia jego wygląd zewnętrzny. Od początku swojego istnienia 911 ma ikoniczną sylwetkę. Zaokrąglone reflektory i spojlery typu „ducktail” są również wspólną cechą wielu modeli 911. Model 911 jest dostępny jako 2-drzwiowe coupe, kabriolet, Targa lub Speedster.

Wnętrze modelu 911 przeszło długą drogę i jest teraz pełnoprawnym samochodem luksusowym. Prosta deska rozdzielcza, trójramienna kierownica i pięciogwiazdkowy układ wskaźników to obowiązkowe elementy wyposażenia wszystkich modeli 911. Model 911 jest również wyposażony w wiele wysokiej jakości materiałów, takich jak skóra, włókno węglowe, aluminium, drewno i wysokiej jakości tworzywo sztuczne w kolorze czarnego fortepianu.

911 prowadzi się jak żaden inny samochód sportowy. Dzięki napędowi na tylne koła i silnikowi umieszczonemu z tyłu, 911-ka jest znana z lekkiego przodu, który można poznać po tym, że hamuje na zakręcie. Zawieszenie jest sztywne i samochód nie buja się, ale też nie karze za jazdę po nierównym terenie.

  Czy Porsche Cayenne hybrid jest niezawodne?

Porsche 911 – niezawodność i typowe problemy

Model 911 zawsze był naprawdę niezawodny, zwłaszcza w porównaniu z większością samochodów sportowych, które słyną z wysokich kosztów utrzymania, co nieuchronnie oznacza wysokie koszty napraw. Najczęstsze problemy z 911 to problemy z akumulatorem, awaria systemu AOS, problemy z zarządzaniem ciepłem i wypadanie cylindrów.

Starsze modele 911 są o wiele bardziej delikatne niż nowsze, co oznacza, że zakup nowszej 911 jest o wiele bezpieczniejszy. Co więcej, modele 911 chłodzone powietrzem są również znane z tego, że mogą zardzewieć, zwłaszcza jeśli nie są odpowiednio przechowywane.

Porsche 911 – wartość i praktyczność

Kupno 911 nie jest tak drogie, jak się niektórym wydaje, ponieważ stosunkowo nowoczesny model 996 można kupić za około 20 000 – 25 000 dolarów. Zupełnie nowy model 992 Carrera kosztuje około 100 000 USD, a model w wersji kabriolet o 14 000 USD więcej.

Pod względem praktyczności 911-ka jest lepsza niż większość supersamochodów, ale nie jest to samochód dla więcej niż dwóch osób jednocześnie. Przestrzeń bagażnika jest dobra jak na samochód sportowy, ale nie na tyle obszerna, aby nadawała się na codziennego kierowcę.

Sekcja FAQ

Czy powinienem kupić Porsche 911?

Jeśli jesteś zainteresowany kupnem samochodu sportowego, Porsche 911 jest prawdopodobnie jedną z najlepszych opcji, jakie możesz wybrać. Model 911 jest znany pod marką Porsche, co oznacza, że zawsze będzie popularnym samochodem. Dlatego 911 zawsze zachowa swoją wartość lepiej niż większość samochodów sportowych. Co więcej, 911 jest jednym z najbardziej wydajnych samochodów.

  Porsche Panamera Sport Turismo Niezawodność

Model 911 zawsze był samochodem zdolnym do osiągania wyników znacznie przekraczających jego limit wagowy. Standardowe 911 Carrera może osiągnąć prędkość 60 mil na godzinę z miejsca szybciej niż niektóre samochody o niemal dwukrotnie większej mocy. Jest to także naprawdę dobrze wyglądający samochód, zarówno z zewnątrz, jak i w środku, więc nie ma powodu, aby go teraz nie kupić.

Które Porsche 911 jest najgorsze?

Żadne Porsche 911 nie jest złe, ale niektóre generacje, takie jak 996, nie są tak cenione jak inne 911-ki. Kontrowersje wokół modelu 996 wynikają z dwóch powodów. Pierwszym z nich jest wprowadzenie silnika chłodzonego wodą zamiast powietrzem, co spotkało się z krytyką entuzjastów Porsche.

Po drugie, „bakłażanowe” reflektory w 996-kach przyciągały wzrok wielu fanów Porsche, dlatego też Porsche nigdy nie powtórzyło tego błędu. Tak czy inaczej, nawet model 996 powoli zdobywa uznanie, na które zasługuje, co jest naprawdę dobrą rzeczą.

Które Porsche 911 jest najlepsze?

Niezwykle trudno odpowiedzieć na to pytanie, ale możemy powiedzieć, że świetne 911-ki mają napęd na cztery koła, wolnossący silnik o zapłonie iskrowym i najlepiej manualną skrzynię biegów. Oznacza to, że model 911R 991 może być równie dobrze najlepszą 911-tką, ale to kwestia dyskusyjna.

911 GT3 Touring, GT3, GTRS, 911 Speedster, 911T… Wszystkie te modele również należą do klubu „najlepszych modeli 911”.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z