Porsche 996 – wszystko, co musisz wiedzieć

Porsche 911 to prawdopodobnie najwspanialszy samochód sportowy wszech czasów, dlatego wiele generacji modelu 911 jest obecnie uważanych za prawdziwe klasyki lub nowoczesne klasyki. Starsze 911-ki chłodzone powietrzem są sprzedawane za setki, jeśli nie miliony dolarów, podczas gdy Porsche 911 996 z lat 1997-2004 jest w pewnym sensie czarną owcą rodziny.

Model 996 wprowadził sporo odstępstw od dziesięcioletniego sprawdzonego projektu i wykonania 911, co wywołało spore zamieszanie wśród entuzjastów Porsche 911. Model 996 był pierwszą 911-tką chłodzoną wodą, a także wprowadził bardziej rozbudowane, szerokie nadwozie, które jest powszechnie znane ze swoich „bakłażanowych” reflektorów.

Z tego powodu model 996 nigdy nie zyskał chwały, na którą naprawdę zasługuje, więc teraz jest świetny czas, aby rozważyć zakup modelu 996. Pod względem designu, 996 jest samochodem typu marmite – albo się go kocha, albo nie. Jest znany z długiej żywotności, ale jest sporo potencjalnych problemów, o których warto wspomnieć.

Jeśli chodzi o przestrzeń, jest to pierwsze nowoczesne 911, co oznacza, że z łatwością pomieści zarówno wysokich, jak i zbyt dużych kierowców. Z punktu widzenia wartości, model 996 jest w pewnym sensie bardzo atrakcyjny, ponieważ można go mieć za znacznie mniej w porównaniu do poprzednich generacji 993 i następnych 997 911.

Porsche 996 911 – Układ napędowy

Podstawowa wersja 996 911 wyposażona jest w 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,4 l, który osiąga moc 296 KM i moment obrotowy 258 lb-ft. 996 Carrera 4 jest wyposażona w ten sam silnik i napęd AWD. 996 Carrera 4S również posiada napęd AWD, ale jest wyposażona w mocniejszy, 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,6 l, który osiąga moc 320 KM i moment obrotowy 273 lb-ft.

  2022 Audi Q5 vs Porsche Macan

Topowy model Turbo otrzymał całą gamę ulepszeń w stosunku do zwykłych 911-ek 996, dzięki czemu stał się naprawdę szybkim samochodem, nawet jak na dzisiejsze standardy. 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,6 l otrzymał podwójne turbodoładowanie, które zwiększyło moc wyjściową do 415 KM i 415 lb-ft momentu obrotowego.

Można było również doposażyć Turbo w pakiet X50, który podnosił moc do 450 KM i 444 lb-ft momentu obrotowego. Turbo 996 jest nadal niewiarygodnie szybkim samochodem, osiągającym prędkość maksymalną 186mph i czas 0-60mph poniżej 4 sekund. Wszystkie 996 są wyposażone w 6-biegową skrzynię manualną lub automatyczną, ale większość entuzjastów woli skrzynię manualną.

Ostatnim modelem 996 był 996 GT2, który jest prawdziwą bestią na torze, oferującą 462 KM i 457 lb-ft momentu obrotowego. Turbo S również pojawiło się na samym końcu produkcji 996, ale w zasadzie jest to zwykłe Turbo z pakietem X50.

Porsche 996 911 – Design i podwozie

Porsche 996 911 było nie tylko pierwszą 911-tką chłodzoną wodą, ale także pierwszą 911-tką produkowaną na linii montażowej, a nie ręcznie. Model 996 wprowadził prawdopodobnie największe odstępstwo od poprzednich modeli 911, które obecnie nadal uważane jest za stosunkowo konserwatywne.

W modelu 996 911 stało się gładsze, szersze, niższe i większe. Zawieszenie było również stosunkowo dużym odstępstwem od poprzednich modeli, ale każdy może się zgodzić, że 996 jest o wiele bardziej dynamiczny dzięki temu. Podwozie jest zrównoważone, tak jak w przypadku wszystkich innych współczesnych generacji 911.

  Porsche vs. Range Rover: Niezawodność

Jedną z najbardziej kontrowersyjnych decyzji projektowych wprowadzonych w 996 są tak zwane bakłażanowe reflektory, które przez wielu uważane są za najsłabsze ogniwo designu 996. Ulepszenia konstrukcyjne były kontynuowane również we wnętrzu, ponieważ 996 w końcu otrzymało odpowiedni system HVAC, a nawet system nawigacji.

Porsche 996 911 – Niezawodność i częste problemy

Modele Porsche z końca lat 90-tych i początku XXI wieku nie należą do najbardziej niezawodnych samochodów na rynku, zarówno dlatego, że mają ponad 20 lat, jak i dlatego, że Porsche przeżywało w tym czasie kryzys finansowy. W związku z tym model 996 nie jest najbardziej niezawodną 911-tką, ale przy odpowiedniej konserwacji, egzemplarz z niskim przebiegiem powinien wystarczyć na długie lata.

Najczęstsze problemy, które nękają model 996 to pęknięte łożyska IMS, pęknięte tuleje cylindrowe/głowice, wycieki oleju, problemy ze sprzęgłem i skrzynią biegów, problemy z cewkami zapłonowymi oraz potencjalne problemy z chłodnicą i skraplaczem.

Porsche 996 911 – Wartość i praktyczność

Możesz dostać przyzwoite 996 911 za około $35,000 do $40,000, podczas gdy niektóre starsze przykłady z większym przebiegiem można mieć za prawie połowę tego. To nie jest dokładnie tak tanie, ale poprzednia generacja 933 kosztuje 80 000 dolarów za modele z niższej półki.

Szanse 996 idzie w górę w wartości nie są tak przesadzone, jak w przypadku niektórych bardziej popularnych modeli 911. Jednak dobrze utrzymane egzemplarze będą prawdopodobnie stale drożeć. Praktycznie rzecz biorąc, jest to klasyczne współczesne 911, co oznacza, że oferuje 2 użyteczne siedzenia i stosunkowo mały przedni bagażnik.

  Najlepsza osłona przeciwwiatrowa Porsche Boxster

Sekcja FAQ

Czy Porsche 996 jest drogie w utrzymaniu?

Tak, jest. Wszystkie modele Porsche są drogie w utrzymaniu, ponieważ są to rzeczywiście Porsche. Nawet jeśli cena początkowa nie wydaje się wysoka, koszty utrzymania są naprawdę wysokie, więc należy odrobić pracę domową, zanim rozważy się zakup 996 911.

Możesz być w stanie obsługiwać 996 u niezależnego mechanika, ale tylko wtedy, gdy mechanik jest wystarczająco doświadczony z 996. Przyznaję, to nie będzie sprzyjać wartości samochodu, ale jest prawdopodobne, że będzie kosztować znacznie mniej w przeciwieństwie do dealera Porsche lub licencjonowanego specjalisty Porsche.

Czy Porsche 996 jest bezpieczne?

996 jest samochodem wyczynowym, co oznacza, że prawdopodobnie nie kupujesz go, aby jeździć nim jak babcia. W związku z tym musi to być w pełni sprawny samochód, ponieważ nie jest tak bezpieczny, jak współczesne 911.

Nie chodzi o to, że 996 jest niebezpieczne, ale raczej o to, że brakuje mu prawie wszystkich obecnych systemów aktywnego bezpieczeństwa.

Czy Porsche 996 911 jest tego warte?

Porsche 911 996 jest tego warte, jeśli chcesz doświadczyć kultowego 911 bez płacenia niebotycznych sum pieniędzy. Musisz znaleźć przyzwoity egzemplarz z niezbyt dużą liczbą kilometrów na zegarze, w przeciwnym razie będziesz wydawać zbyt dużo pieniędzy na jego utrzymanie.

To nie jest samochód, który powinien jeździć na co dzień, a jeśli są chętni i zdolni do podjęcia właściwej opieki nad nim, 996 jest rzeczywiście warto.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z