Porsche Tiptronic vs. PDK – jaka jest różnica?

Porsche Tiptronic vs. PDK - jaka jest różnica?

W całej historii Porsche ten kultowy niemiecki producent samochodów oferował kilka różnych automatycznych skrzyń biegów, takich jak wczesny system Sportomatic, system Porsche Tiptronic czy najnowszy z nich – Porsche PDK.

Celem wszystkich tych trzech systemów była dalsza poprawa osiągów modeli Porsche w porównaniu ze zwykłą manualną skrzynią biegów. Najwcześniejszy system Sportomatic był raczej nudny i toporny, a system Tiptronic stanowił zdecydowaną poprawę. Imponujący PDK to najnowsza, najnowocześniejsza przekładnia Porsche.

Najprostszym sposobem na rozróżnienie skrzyni Tiptronic i PDK jest fakt, że skrzynia Tiptronic wykorzystuje automatyczny konwerter momentu obrotowego, a skrzynia PDK wykorzystuje system sprzęgła.

Oznacza to, że system Tiptronic daje możliwość ręcznego sterowania automatyczną skrzynią biegów, a PDK pozwala na automatyczne sterowanie manualną skrzynią biegów. Między tymi dwoma systemami PDK jest lepszym rozwiązaniem, a Tiptronic jest już dość przestarzały i z pewnością nie jest już tak sprawny.

Skrzynia Porsche Sportomatic

Skrzynia biegów Sportomatic Porsche jest uważana za automatyczną skrzynię biegów, ale tak naprawdę Sportomatic nigdy nie była prawdziwą automatyczną skrzynią biegów, ponieważ ten system pozwalał jedynie na zmianę biegów poprzez zwykły 4- lub 3-biegowy schemat H bez użycia sprzęgła.

Oznacza to, że system ten posiadał specjalnie zaprojektowany mikroprzełącznik, który aktywowałby się w celu otwarcia zaworu pneumatycznego w momencie naciśnięcia dźwigni zmiany biegów. Powodowało to wyłączenie sprzęgła przez siłownik podciśnieniowy, co umożliwiało zmianę biegów.

System Sportomatic oferował wczesną wersję konwertera momentu obrotowego, który pozwalał uniknąć zgaśnięcia samochodu podczas zatrzymywania się. System oferował również multiplikator konwertera momentu obrotowego, który umożliwiał kierowcy odciągnięcie w każdym z 4 biegów bez zgaśnięcia.

  Czy Porsche Boxster to niezawodny samochód?

Mimo, że większość ludzi uważa, że skrzynia Sportomatic była w pełni zautomatyzowana, to nadal wymagała sporego zaangażowania kierowcy, co oznaczało, że w żadnym wypadku nie była to tradycyjna automatyczna skrzynia biegów.

Porsche Tiptronic

W 1995 r. Porsche wprowadziło skrzynię Tiptronic do modelu Porsche 911 993. Był to pierwszy prawdziwy automat Porsche, ponieważ wyeliminował potrzebę zaangażowania kierowcy w porównaniu do poprzedniego Sportomatic semi-auto.

System Tiptronic był również pierwszą skrzynią Porsche, która wykorzystywała łopatki do zmiany biegów montowane na kierownicy. Tiptronic był jak na swoje czasy dość sprawną skrzynią biegów, ale ogólny odbiór tego systemu nie był zbyt pozytywny.

Wynika to z faktu, że większość automatów z przemiennikiem momentu obrotowego z tej epoki była dość toporna i wolno reagowała. Ferrari oferowało również kontrowersyjny automat F1 z przemiennikiem momentu obrotowego, który również nie był lubiany przez większość entuzjastów motoryzacji.

Obecnie, Tiptronic 911s nie są prawie tak popularne, jak regularne 911s z manualną skrzynią biegów z tej samej epoki, a wartości związane z tych modeli z pewnością odzwierciedlają to. Dobra stara manualna skrzynia biegów Porsche jest o wiele lepsza niż system Tiptronic lub Sportomatic.

Skrzynia PDK Porsche

Po wątpliwym przyjęciu systemu Tiptronic, Porsche wprowadziło system PDK do produkcji seryjnej w 2009 roku i od momentu wypuszczenia systemu PDK, Porsche stale go ulepsza. Można śmiało powiedzieć, że system PDK jest jedyną lepszą automatyczną skrzynią biegów Porsche w porównaniu do zwykłej manualnej skrzyni Porsche.

  Jaki jest najlepszy rocznik Porsche Boxster do kupienia?

System ten wywodzi się z samochodów wyścigowych Le Mans z lat 80-tych, a najnowsze modele Porsche wyposażone w PDK są niezwykle sprawne, głównie dzięki tej doskonałej opcji przekładni. Każdy model Porsche Panamera, Cayenne i Macan jest wyposażony wyłącznie w skrzynię PDK.

Niektóre modele 911 i Boxster/Cayman można jednak wyposażyć w manualną skrzynię biegów bez konieczności uiszczania dodatkowej opłaty. Warto zaznaczyć, że większość klientów Porsche woli automat PDK od manuala, czego nie można powiedzieć o żadnej innej półautomatycznej/automatycznej skrzyni biegów Porsche.

Porsche PDK jest szybszą, bardziej niezawodną, płynniejszą, trwalszą i bardziej paliwooszczędną wersją poprzedniego systemu Tiptronic. Przekładnia PDK jest wyposażona w wiele dodatkowych funkcji, takich jak automatyczne dobieranie obrotów, funkcja łatwego przełączania biegu na wyższy i niższy oraz launch control.

Sekcja FAQ

Czy skrzynia Porsche PDK jest bardziej niezawodna od skrzyni Porsche Tiptronic?

Porsche PDK to znaczący postęp w stosunku do poprzedniej generacji systemu Tiptronic pod niemal każdym względem, w tym pod względem niezawodności. Obecnie Porsche testuje większość swoich modeli na dystansie do 186 tys. mil, a Porsche twierdzi, że PDK wytrzyma całe życie, jeśli będziesz o nią odpowiednio dbał.

I sądząc po dostępnych danych, Porsche nie jest dalekie od prawdy. Tego samego nie można powiedzieć o systemie Tiptronic. Wynika to głównie z faktu, że system Tiptronic jest dużo starszy w porównaniu z PDK, ale Tiptronic jest nadal dość niezawodny, jeśli jest prawidłowo konserwowany.

Czy PDK Porsche bardziej pasuje do Porsche Cayenne niż Tiptronic?

Porsche Cayenne to nie 911-tka, ponieważ 911-tki są po prostu inaczej zbudowane. Cayenne to zdolny sportowy SUV, ale osiągi nawet najmocniejszych modeli Turbo Cayenne nijak się mają do bazowego poziomu 911.

  Wszystko, co musisz wiedzieć o sprawdzaniu numeru silnika Porsche 911

Wiele osób uważa, że przemiennik momentu obrotowego, taki jak Tiptronic, jest o wiele lepszy niż przekładnia dwusprzęgłowa, ponieważ niektóre dwusprzęgłówki są zbyt niewygodne przy niższych prędkościach. I tak jest w przypadku niektórych dwusprzęgłówek, ale nie w przypadku PDK Porsche. PDK jest jednym z najbardziej wyrafinowanych systemów dwusprzęgłowych, jeśli nie najbardziej wyrafinowanym, jaki istnieje.

Czy skrzynia dwusprzęgłowa jest pod każdym względem lepsza od automatycznej z przemiennikiem momentu obrotowego?

Przekładnie dwusprzęgłowe są z reguły szybsze, bardziej płynne, wydajne i niezawodne niż starsze przekładnie z przemiennikiem momentu obrotowego. Jednak niektórzy producenci samochodów, tacy jak BMW, rezygnują z dwusprzęgłowej skrzyni biegów na rzecz zwykłej skrzyni z przemiennikiem momentu obrotowego w modelach takich jak nowe BMW M5 LCI 2021.
Dzieje się tak dlatego, że podwójne sprzęgło w starszym M5 było zbyt nerwowe przy niższych prędkościach, a nowy konwerter momentu obrotowego jest równie szybki i niezawodny jak starsze podwójne sprzęgło, ale bez spadku komfortu przy niskich prędkościach. Porsche PDK jest jednak tak dobre, że nie ma potrzeby rezygnowania z normalnego konwertera momentu obrotowego.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z