Wraz z wprowadzeniem automatycznych skrzyń biegów przemysł motoryzacyjny zmienił się na zawsze. Kiedyś samochody były maszynami mechanicznymi, które były nieco trudne w obsłudze dla większości ludzi. Kierownice bez wspomagania były trudne do obracania, a pedały sprzęgła były długie i twarde. Wszystko to razem sprawia, że stare samochody są nieco trudniejsze w prowadzeniu niż nowsze.
Peugeot 3008 nawet nie istniał w czasach, gdy takie samochody były czymś, ale jest dostępny zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów. Biorąc pod uwagę fakt, że po raz pierwszy pojawił się pod koniec 2000 roku, Peugeot 3008 jest zdecydowanie w kategorii nowoczesnych samochodów, ale to nie znaczy, że nie jest wolny od wad, zwłaszcza w dziale skrzyni biegów.
W związku z tym, w tym artykule wymienimy najczęstsze problemy z automatyczną skrzynią biegów Peugeot 3008 i na co należy zwrócić uwagę przy zakupie. Obejmują one problemy ze sprzęgłem, wycieki oleju przekładniowego, niewygodne zmiany biegów i opóźnienia oraz różne lampki ostrzegawcze skrzyni biegów.
Niektóre z nich mogą mieć duży wpływ na ogólne wrażenia z jazdy, dlatego też należy zabrać samochód do dealera w momencie wystąpienia któregokolwiek z nich. Automatyczna skrzynia biegów w 3008 nie jest najlepsza na świecie, ale przy odpowiedniej konserwacji i naprawach powinna być w stanie przetrwać wiele lat.
Problemy ze sprzęgłem
Właściciele Peugeota 3008 z automatyczną skrzynią biegów mogą doświadczać problemów ze sprzęgłem, które wpływają na osiągi pojazdu zarówno przy niskich, jak i wyższych prędkościach. Najczęstszymi objawami są trudności ze zmianą biegów, ślizganie się biegów lub zapach spalenizny wydobywający się ze skrzyni biegów, szczególnie po dłuższej jeździe.
Problemy te są zwykle spowodowane zużytymi tarczami sprzęgła lub wadliwymi siłownikami sprzęgła. Zaleca się, aby kierowcy szukali profesjonalnej pomocy w tej kwestii, ponieważ wadliwe sprzęgło może prowadzić do poważnych zagrożeń dla bezpieczeństwa. Wykwalifikowany mechanik może zdiagnozować i naprawić problem, co może obejmować wymianę sprzęgła lub elementów hydraulicznych oraz przepłukanie i uzupełnienie płynu przekładniowego.
Problemów tych można uniknąć poprzez regularną i terminową konserwację zgodnie z zaleceniami producenta. Nie jest to jednak gwarancją, że problemy te nie wystąpią, zwłaszcza w przypadku starszych modeli z automatyczną skrzynią biegów.
Wycieki płynu przekładniowego
Problem ten może być spowodowany kilkoma czynnikami, takimi jak uszkodzone uszczelki lub uszczelnienia skrzyni biegów, luźna lub nieprawidłowo zamontowana miska skrzyni biegów lub pęknięty przewód. Jeśli wyciek zostanie wykryty wcześnie, można go łatwo naprawić, wymieniając uszkodzony element lub dokręcając luźne połączenia bez obawy, że coś faktycznie pęknie.
Jednak zbyt długie ignorowanie wycieku oleju przekładniowego może doprowadzić do poważnego uszkodzenia skrzyni biegów, powodując jej przegrzanie, poślizg biegów, a nawet awarię. Właściciele Peugeota 3008 powinni zwracać uwagę na takie oznaki, jak niski poziom płynu przekładniowego, kałuże czerwonego płynu pod pojazdem lub trudności ze zmianą biegów.
Niewygodne zmiany biegów i opóźnienia
Niewygodna zmiana biegów w Peugeot 3008 prowadzi do opóźnień w zmianie biegów, przez co pojazd staje się ociężały i dość niebezpieczny. Problem ten może być spowodowany różnymi czynnikami, takimi jak niski poziom oleju przekładniowego, uszkodzone elektromagnesy zmiany biegów lub zużyte sprzęgło.
Opóźnione zmiany biegów mogą być spowodowane kilkoma czynnikami, takimi jak zepsuty lub uszkodzony łącznik sprzęgła, zużyte wewnętrzne części skrzyni biegów lub mocowania silnika, a także wadliwy czujnik położenia przepustnicy. Ponieważ może to być spowodowane przez tak wiele czynników, najlepiej jest po prostu zabrać samochód do doświadczonego mechanika, który posiada odpowiedni sprzęt do pełnego zdiagnozowania problemu.
Kontrolka ostrzegawcza skrzyni biegów
Pojawienie się lampki ostrzegawczej skrzyni biegów na desce rozdzielczej pojazdu może oznaczać wiele rzeczy. Lampka ostrzegawcza może wskazywać na problem z poziomem lub temperaturą płynu przekładniowego, nieprawidłowo działający elektromagnes, zużyte lub spalone sprzęgło lub problemy z przełożeniami lub konwerterami momentu obrotowego.
Czasami problem może być czysto mechaniczny, ponieważ samochód nie komunikuje się prawidłowo ze swoimi podstawowymi systemami i wyświetla błąd, nawet jeśli go nie ma. Ponieważ może to być spowodowane dość poważnymi problemami, które mogą wymagać całkowicie nowej skrzyni biegów, należy zabrać samochód na przegląd.
Z drugiej strony, problem może być niewielki i łatwy do naprawienia. Tak czy inaczej, będziesz musiał zabrać swojego Peugeota 3008 na przegląd, aby wiedzieć na pewno.
Problemy z hybrydą Peugeot 3008.
Sekcja FAQ
Jak dobra jest automatyczna skrzynia biegów Peugeot 3008?
Samochód przeszedł kilka aktualizacji automatycznej skrzyni biegów na przestrzeni lat, w tym zastąpienie starej sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów EAT6 nową ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów EAT8 w 2019 roku. Recenzenci chwalili płynność i szybkość reakcji skrzyni biegów, a samochód uzyskał wysoką ocenę 5 gwiazdek w programie oceny bezpieczeństwa samochodów Euro NCAP 2016.
Tak czy inaczej, jednostki EAT6 sprzed 2019 roku stosunkowo często się psują, co rzuca cień na EAT6. Tak czy inaczej, EAT8 jest rzeczywiście lepszą skrzynią biegów, zwłaszcza te, które pojawiły się w ciągu ostatnich dwóch do trzech lat.
Czy Peugeot 3008 to dobry samochód z manualną skrzynią biegów?
Peugeot 3008 nie jest dokładnie czymś, co można by nazwać samochodem kierowcy, co oznacza, że manualna skrzynia biegów oferowana z 3008 nie jest zaprojektowana z myślą o zaangażowaniu kierowcy lub dynamicznej jeździe. Została raczej zaprojektowana tak, aby była łatwa w użyciu i wytrzymała, dzięki czemu może przetrwać kilka lat bez konieczności przebudowy.
Można śmiało powiedzieć, że Peugeotowi się to udało, ponieważ nie zgłoszono wielu poważnych problemów z manualną skrzynią biegów 3008. Jako taki, manualny 3008 ma całkiem przyzwoitą manualną skrzynię biegów, ale nie został zaprojektowany jako samochód dla kierowcy.
Jak konserwować automatyczną skrzynię biegów Peugeot 3008?
Powinno to obejmować okresowe kontrole poziomu płynu przekładniowego, a także regularne wymiany płynu w zalecanych odstępach czasu. Zwracanie uwagi na sygnały ostrzegawcze, takie jak nietypowe dźwięki lub ślizganie się biegów, może również pomóc we wczesnym wykryciu potencjalnych problemów.
Ważne jest również, aby prowadzić Peugeot 3008 płynnie i unikać ostrych nawyków jazdy, takich jak szybkie przyspieszanie lub nagłe zatrzymywanie się, ponieważ mogą one dodatkowo obciążać skrzynię biegów. Podsumowując, należy obchodzić się z nią delikatnie, wymieniać płyny, gdy jest to konieczne i nie eksploatować jej na siłę, gdy tylko jest to możliwe.