{"id":1064,"date":"2021-06-30T11:57:47","date_gmt":"2021-06-30T11:57:47","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/8\/?p=1064"},"modified":"2021-06-30T11:57:47","modified_gmt":"2021-06-30T11:57:47","slug":"co-to-jest-7-biegowa-skrzynia-porsche-doppelkupplung","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/co-to-jest-7-biegowa-skrzynia-porsche-doppelkupplung\/","title":{"rendered":"Co to jest 7-biegowa skrzynia Porsche Doppelkupplung?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche Doppelkupplungsgetriebe lub PDK to nazwa marki Porsche oznaczaj\u0105ca szybk\u0105, dwusprz\u0119g\u0142ow\u0105 skrzyni\u0119 bieg\u00f3w (DCT) stosowan\u0105 w wielu nowoczesnych modelach Porsche. Porsche po raz pierwszy zaprezentowa\u0142o system PDK w prototypowym samochodzie wy\u015bcigowym Porsche 965 Le Mans z 1983 roku.<\/p>\n\n\n\n

Jednym z pierwszych seryjnie produkowanych samochod\u00f3w z dwusprz\u0119g\u0142ow\u0105 skrzyni\u0105 bieg\u00f3w by\u0142 Volkswagen R32 z 2003 r., a Porsche wkr\u00f3tce potem wprowadzi\u0142o do sprzeda\u017cy kilka modeli 911 wyposa\u017conych w PDK. Obecnie system PDK Porsche jest powszechnie uwa\u017cany za jedn\u0105 z najlepszych przek\u0142adni DCT w ca\u0142ej bran\u017cy motoryzacyjnej, je\u015bli nie najlepsz\u0105.<\/p>\n\n\n\n

Jedn\u0105 z najwi\u0119kszych zalet systemu PDK jest mo\u017cliwo\u015b\u0107 zmiany bieg\u00f3w w mgnieniu oka. Co wi\u0119cej, system nie zak\u0142\u00f3ca przep\u0142ywu mocy, dzi\u0119ki czemu samoch\u00f3d nie traci r\u00f3wnowagi.<\/p>\n\n\n\n

Porsche PDK vs. manualna skrzynia bieg\u00f3w<\/h2>\n\n\n\n

W obecnej linii Porsche mo\u017cna wybiera\u0107 pomi\u0119dzy PDK a star\u0105, dobr\u0105 manualn\u0105 skrzyni\u0105 bieg\u00f3w. Warto zaznaczy\u0107, \u017ce opcja manualna dost\u0119pna jest tylko dla modeli 911 lub Cayman\/Boxster, a wszystkie pozosta\u0142e modele standardowo wyposa\u017cone s\u0105 w Porsche PDK.<\/p>\n\n\n\n

Por\u00f3wnanie tych dw\u00f3ch opcji to kwestia preferencji. Wielu entuzjast\u00f3w motoryzacji, szczeg\u00f3lnie tych starszych, uwa\u017ca manualn\u0105 skrzyni\u0119 bieg\u00f3w za niezb\u0119dny element ka\u017cdego modelu 911. Jednak system PDK jest o wiele szybszy, p\u0142ynniejszy i \u0142atwiejszy w prowadzeniu.<\/p>\n\n\n\n

Z technicznego punktu widzenia, manualna skrzynia bieg\u00f3w pozwala na wyd\u0142u\u017cenie czasu 0-60 nawet o 0,5-1 sekundy, a granica pr\u0119dko\u015bci obrotowej jest ni\u017csza, co pozwala unikn\u0105\u0107 wpadni\u0119cia na ogranicznik obrot\u00f3w. Manualne skrzynie bieg\u00f3w s\u0105 r\u00f3wnie\u017c l\u017cejsze i daj\u0105 wi\u0119ksze poczucie po\u0142\u0105czenia z silnikiem, co mo\u017ce sprawi\u0107, \u017ce jazda b\u0119dzie o wiele bardziej wci\u0105gaj\u0105ca.
Z codziennej perspektywy PDK jest jednak lepszym rozwi\u0105zaniem ze wzgl\u0119du na prostot\u0119, szybko\u015b\u0107 i \u0142atwo\u015b\u0107 prowadzenia. Skrzyni\u0119 PDK mo\u017cna r\u00f3wnie\u017c obs\u0142ugiwa\u0107 r\u0119cznie za pomoc\u0105 \u0142opatek do zmiany bieg\u00f3w zamontowanych na kierownicy.
Mora\u0142 z tej historii jest taki – je\u015bli chcesz mie\u0107 najszybsz\u0105 911-tk\u0119, wybierz PDK. Ale je\u015bli chcesz bardziej wci\u0105gaj\u0105cego do\u015bwiadczenia, wybierz skrzyni\u0119 manualn\u0105.<\/p>\n\n\n\n

Porsche PDK vs. niezawodno\u015b\u0107 manualnej skrzyni bieg\u00f3w<\/h2>\n\n\n\n

Manualna skrzynia bieg\u00f3w jest do\u015b\u0107 prosta. Je\u015bli jeste\u015b z nimi zaznajomiony, nie powiniene\u015b mie\u0107 \u017cadnych problem\u00f3w z niezawodno\u015bci\u0105. Z kolei PDK izoluje kierowc\u0119 od konieczno\u015bci zmiany bieg\u00f3w, co oznacza, \u017ce odpowiednia kalibracja skrzyni bieg\u00f3w Porsche b\u0119dzie aktywna i nastawiona na zapewnienie niezawodnego systemu.<\/p>\n\n\n\n

Ewentualny „wypadek” z manualn\u0105 skrzyni\u0105 bieg\u00f3w jest bardziej prawdopodobny ni\u017c z PDK, poniewa\u017c wi\u0119kszo\u015b\u0107 problem\u00f3w wynika z b\u0142\u0119du ludzkiego. Oznacza to, \u017ce prawdopodobie\u0144stwo zepsucia si\u0119 manualnej skrzyni bieg\u00f3w jest du\u017co wi\u0119ksze ni\u017c w przypadku PDK. Jednak z punktu widzenia og\u00f3lnej trwa\u0142o\u015bci, obie te opcje s\u0105 bardziej ni\u017c wystarczaj\u0105co trwa\u0142e.<\/p>\n\n\n\n

Porsche twierdzi, \u017ce przek\u0142adnia PDK b\u0119dzie Ci s\u0142u\u017cy\u0107 przez ca\u0142e \u017cycie i w wi\u0119kszo\u015bci przypadk\u00f3w nie jest to dalekie od prawdy, je\u015bli b\u0119dziesz prawid\u0142owo konserwowa\u0107 sw\u00f3j samoch\u00f3d. Jednak wi\u0119kszo\u015b\u0107 911-ek nie jest prowadzona tak cz\u0119sto, jak zwyk\u0142a Honda Accord, a przez ca\u0142y okres eksploatacji mog\u0105 one przejecha\u0107 jedynie 60-100 tys. mil.<\/p>\n\n\n\n

Mo\u017cna \u015bmia\u0142o powiedzie\u0107, \u017ce nowoczesna skrzynia PDK jest bardziej niezawodna ze wzgl\u0119du na brak przypadkowych b\u0142\u0119dnych zmian bieg\u00f3w, a nowoczesny system PDK jest r\u00f3wnie\u017c zdolny do automatycznego dopasowywania obrot\u00f3w, co ma na celu obni\u017cenie stresu zwi\u0105zanego ze zmian\u0105 bieg\u00f3w w mechanizmie r\u00f3\u017cnicowym.<\/p>\n\n\n\n

Koszty, wydajno\u015b\u0107 i komfort<\/h2>\n\n\n\n

We wcze\u015bniejszych czasach systemu PDK, Porsche pobiera\u0142o do\u015b\u0107 wysokie op\u0142aty za modernizacj\u0119 PDK. Teraz jednak przek\u0142adnie PDK s\u0105 standardem w niemal ka\u017cdym modelu Porsche. W niekt\u00f3rych modelach, takich jak Porsche 911 GT3, mo\u017cna zdecydowa\u0107 si\u0119 na manualn\u0105 skrzyni\u0119 bieg\u00f3w jako opcj\u0119 bezkosztow\u0105.<\/p>\n\n\n\n

Porsche robi to, aby zach\u0119ci\u0107 potencjalnych w\u0142a\u015bcicieli do dalszego korzystania z manualnej skrzyni bieg\u00f3w, poniewa\u017c manualna skrzynia bieg\u00f3w jest cz\u0119\u015bci\u0105 historii Porsche. Warto r\u00f3wnie\u017c wspomnie\u0107, \u017ce na rynku samochod\u00f3w u\u017cywanych przewa\u017cnie preferuje si\u0119 model z PDK nad modelem z manualn\u0105 skrzyni\u0105 bieg\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n

Z punktu widzenia wydajno\u015bci, przek\u0142adnia PDK jest o wiele lepszym rozwi\u0105zaniem, poniewa\u017c umo\u017cliwia kierowcy wyb\u00f3r okre\u015blonego trybu jazdy, kt\u00f3ry ma na celu obni\u017cenie zu\u017cycia paliwa. To samo mo\u017cna zrobi\u0107 z manualn\u0105 skrzyni\u0105 bieg\u00f3w, je\u015bli si\u0119 wie, jak to zrobi\u0107, ale optymalizacja systemu PDK jest o wiele lepsza, je\u015bli chodzi o zwi\u0119kszenie og\u00f3lnej wydajno\u015bci.<\/p>\n\n\n\n

Z punktu widzenia komfortu, PDK jest r\u00f3wnie\u017c lepszym rozwi\u0105zaniem, poniewa\u017c PDK oferuje p\u0142ynne zmiany bieg\u00f3w. Ponadto, je\u015bli ustawisz system w trybie komfortowym, skrzynia bieg\u00f3w b\u0119dzie praktycznie niezauwa\u017calna. Trzeba te\u017c pami\u0119ta\u0107, \u017ce w ruchu ulicznym r\u0119czna skrzynia bieg\u00f3w po prostu nie mo\u017ce si\u0119 r\u00f3wna\u0107 z PDK.<\/p>\n\n\n\n

PDK FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Czy PDK b\u0119dzie w przysz\u0142o\u015bci jedyn\u0105 opcj\u0105 skrzyni bieg\u00f3w Porsche?<\/h3>\n\n\n\n

W pewnym stopniu PDK ju\u017c teraz jest jedyn\u0105 opcj\u0105, poniewa\u017c wszystkie luksusowe modele Porsche od wielu lat nie oferuj\u0105 manualnej skrzyni bieg\u00f3w. S\u0105dz\u0105c po ostatnich wypowiedziach Porsche, opcja manualnej skrzyni bieg\u00f3w nigdzie si\u0119 nie wybiera w najbli\u017cszym czasie, poniewa\u017c popyt na manualne 911-tki jest nadal do\u015b\u0107 wysoki, szczeg\u00f3lnie w USA.<\/p>\n\n\n\n

By\u0107 mo\u017ce w niedalekiej przysz\u0142o\u015bci wszystkie modele Porsche spoza GT b\u0119d\u0105 oferowa\u0142y wy\u0142\u0105cznie przek\u0142adni\u0119 PDK, ale je\u015bli chodzi o gamy GT 911 i Cayman\/Boxster, nie ma plan\u00f3w, aby w najbli\u017cszym czasie zrezygnowa\u0107 z manualnej skrzyni bieg\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n

Czy PDK Porsche jest dost\u0119pna tylko w modelach Porsche?<\/h3>\n\n\n\n

Do niedawna PDK Porsche mo\u017cna by\u0142o dosta\u0107 tylko w Porsche, ale najnowszy Bentley Continental GT i 4-drzwiowy Bentley Flying Spur oferuj\u0105 skrzyni\u0119 PDK od Porsche. Jest to zrozumia\u0142e, poniewa\u017c zar\u00f3wno Bentley, jak i Porsche s\u0105 cz\u0119\u015bci\u0105 Volkswagen Auto Group.<\/p>\n\n\n\n

Wi\u0119kszo\u015b\u0107 producent\u00f3w nale\u017c\u0105cych do koncernu VAG dzieli si\u0119 wieloma technologiami. Warto r\u00f3wnie\u017c wspomnie\u0107, \u017ce Audi, Lamborghini i Bugatti s\u0105 r\u00f3wnie\u017c cz\u0119\u015bci\u0105 VAG, ale nie ma \u017cadnych o\u015bwiadcze\u0144 o tym, \u017ce kt\u00f3rykolwiek z nich korzysta z przek\u0142adni PDK.<\/p>\n\n\n\n

Jaka jest najlepsza skrzynia bieg\u00f3w DCT na \u015bwiecie?<\/h3>\n\n\n\n

Dobra skrzynia bieg\u00f3w DCT (dual-clutch transmission) mo\u017ce zmienia\u0107 biegi z pr\u0119dko\u015bci\u0105 b\u0142yskawicy, ale \u015bwietna skrzynia DCT musi by\u0107 w stanie stale zapewnia\u0107 niezliczone kontrole startu bez utraty rytmu, a tak\u017ce musi by\u0107 w stanie zdecydowa\u0107, kt\u00f3ry bieg jest odpowiedni dla ka\u017cdego rodzaju sytuacji na drodze.<\/p>\n\n\n\n

Przek\u0142adnia DCT oferowana w Fordzie GT jest powszechnie okrzykni\u0119ta jedn\u0105 z najlepszych przek\u0142adni DCT w historii, to samo tyczy si\u0119 w zasadzie wszystkich nowszych modeli Ferrari i Mclarena. Skrzynia bieg\u00f3w w 6.5L V12 Ferrari F12 TDF jest w stanie zapewni\u0107 niesamowite czasy zmiany bieg\u00f3w nawet z kolosalnym silnikiem V12.<\/p>\n\n\n\n

Jednak najlepsz\u0105 skrzyni\u0105 DCT jest skrzynia Porsche PDK DCT, poniewa\u017c skrzynie Porsche s\u0105 solidne dla ka\u017cdego mo\u017cliwego scenariusza jazdy. Niekt\u00f3re modele Ferrari, McLaren i Lamborghini oferuj\u0105 toporne wra\u017cenia przy ni\u017cszych pr\u0119dko\u015bciach, ale Porsche PDK zapewnia p\u0142ynn\u0105 prac\u0119 bez wzgl\u0119du na czas i miejsce.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche Doppelkupplungsgetriebe lub PDK to nazwa marki Porsche oznaczaj\u0105ca szybk\u0105, dwusprz\u0119g\u0142ow\u0105 skrzyni\u0119 bieg\u00f3w (DCT) stosowan\u0105 w wielu nowoczesnych modelach Porsche. Porsche po raz pierwszy zaprezentowa\u0142o system PDK w prototypowym samochodzie<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1065,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1064"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1064"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1064\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1065"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1064"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1064"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1064"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}