{"id":1068,"date":"2021-06-30T11:59:16","date_gmt":"2021-06-30T11:59:16","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/8\/?p=1068"},"modified":"2021-06-30T11:59:16","modified_gmt":"2021-06-30T11:59:16","slug":"porsche-tiptronic-vs-pdk-jaka-jest-roznica","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/porsche-tiptronic-vs-pdk-jaka-jest-roznica\/","title":{"rendered":"Porsche Tiptronic vs. PDK – jaka jest r\u00f3\u017cnica?"},"content":{"rendered":"\n

W ca\u0142ej historii Porsche ten kultowy niemiecki producent samochod\u00f3w oferowa\u0142 kilka r\u00f3\u017cnych automatycznych skrzy\u0144 bieg\u00f3w, takich jak wczesny system Sportomatic, system Porsche Tiptronic czy najnowszy z nich – Porsche PDK.<\/p>\n\n\n\n

Celem wszystkich tych trzech system\u00f3w by\u0142a dalsza poprawa osi\u0105g\u00f3w modeli Porsche w por\u00f3wnaniu ze zwyk\u0142\u0105 manualn\u0105 skrzyni\u0105 bieg\u00f3w. Najwcze\u015bniejszy system Sportomatic by\u0142 raczej nudny i toporny, a system Tiptronic stanowi\u0142 zdecydowan\u0105 popraw\u0119. Imponuj\u0105cy PDK to najnowsza, najnowocze\u015bniejsza przek\u0142adnia Porsche.<\/p>\n\n\n\n

Najprostszym sposobem na rozr\u00f3\u017cnienie skrzyni Tiptronic i PDK jest fakt, \u017ce skrzynia Tiptronic wykorzystuje automatyczny konwerter momentu obrotowego, a skrzynia PDK wykorzystuje system sprz\u0119g\u0142a.<\/p>\n\n\n\n

Oznacza to, \u017ce system Tiptronic daje mo\u017cliwo\u015b\u0107 r\u0119cznego sterowania automatyczn\u0105 skrzyni\u0105 bieg\u00f3w, a PDK pozwala na automatyczne sterowanie manualn\u0105 skrzyni\u0105 bieg\u00f3w. Mi\u0119dzy tymi dwoma systemami PDK jest lepszym rozwi\u0105zaniem, a Tiptronic jest ju\u017c do\u015b\u0107 przestarza\u0142y i z pewno\u015bci\u0105 nie jest ju\u017c tak sprawny.<\/p>\n\n\n\n

Skrzynia Porsche Sportomatic<\/h2>\n\n\n\n

Skrzynia bieg\u00f3w Sportomatic Porsche jest uwa\u017cana za automatyczn\u0105 skrzyni\u0119 bieg\u00f3w, ale tak naprawd\u0119 Sportomatic nigdy nie by\u0142a prawdziw\u0105 automatyczn\u0105 skrzyni\u0105 bieg\u00f3w, poniewa\u017c ten system pozwala\u0142 jedynie na zmian\u0119 bieg\u00f3w poprzez zwyk\u0142y 4- lub 3-biegowy schemat H bez u\u017cycia sprz\u0119g\u0142a.<\/p>\n\n\n\n

Oznacza to, \u017ce system ten posiada\u0142 specjalnie zaprojektowany mikroprze\u0142\u0105cznik, kt\u00f3ry aktywowa\u0142by si\u0119 w celu otwarcia zaworu pneumatycznego w momencie naci\u015bni\u0119cia d\u017awigni zmiany bieg\u00f3w. Powodowa\u0142o to wy\u0142\u0105czenie sprz\u0119g\u0142a przez si\u0142ownik podci\u015bnieniowy, co umo\u017cliwia\u0142o zmian\u0119 bieg\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n

System Sportomatic oferowa\u0142 wczesn\u0105 wersj\u0119 konwertera momentu obrotowego, kt\u00f3ry pozwala\u0142 unikn\u0105\u0107 zga\u015bni\u0119cia samochodu podczas zatrzymywania si\u0119. System oferowa\u0142 r\u00f3wnie\u017c multiplikator konwertera momentu obrotowego, kt\u00f3ry umo\u017cliwia\u0142 kierowcy odci\u0105gni\u0119cie w ka\u017cdym z 4 bieg\u00f3w bez zga\u015bni\u0119cia.<\/p>\n\n\n\n

Mimo, \u017ce wi\u0119kszo\u015b\u0107 ludzi uwa\u017ca, \u017ce skrzynia Sportomatic by\u0142a w pe\u0142ni zautomatyzowana, to nadal wymaga\u0142a sporego zaanga\u017cowania kierowcy, co oznacza\u0142o, \u017ce w \u017cadnym wypadku nie by\u0142a to tradycyjna automatyczna skrzynia bieg\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Tiptronic<\/h2>\n\n\n\n

W 1995 r. Porsche wprowadzi\u0142o skrzyni\u0119 Tiptronic do modelu Porsche 911 993. By\u0142 to pierwszy prawdziwy automat Porsche, poniewa\u017c wyeliminowa\u0142 potrzeb\u0119 zaanga\u017cowania kierowcy w por\u00f3wnaniu do poprzedniego Sportomatic semi-auto.<\/p>\n\n\n\n

System Tiptronic by\u0142 r\u00f3wnie\u017c pierwsz\u0105 skrzyni\u0105 Porsche, kt\u00f3ra wykorzystywa\u0142a \u0142opatki do zmiany bieg\u00f3w montowane na kierownicy. Tiptronic by\u0142 jak na swoje czasy do\u015b\u0107 sprawn\u0105 skrzyni\u0105 bieg\u00f3w, ale og\u00f3lny odbi\u00f3r tego systemu nie by\u0142 zbyt pozytywny.<\/p>\n\n\n\n

Wynika to z faktu, \u017ce wi\u0119kszo\u015b\u0107 automat\u00f3w z przemiennikiem momentu obrotowego z tej epoki by\u0142a do\u015b\u0107 toporna i wolno reagowa\u0142a. Ferrari oferowa\u0142o r\u00f3wnie\u017c kontrowersyjny automat F1 z przemiennikiem momentu obrotowego, kt\u00f3ry r\u00f3wnie\u017c nie by\u0142 lubiany przez wi\u0119kszo\u015b\u0107 entuzjast\u00f3w motoryzacji.<\/p>\n\n\n\n

Obecnie, Tiptronic 911s nie s\u0105 prawie tak popularne, jak regularne 911s z manualn\u0105 skrzyni\u0105 bieg\u00f3w z tej samej epoki, a warto\u015bci zwi\u0105zane z tych modeli z pewno\u015bci\u0105 odzwierciedlaj\u0105 to. Dobra stara manualna skrzynia bieg\u00f3w Porsche jest o wiele lepsza ni\u017c system Tiptronic lub Sportomatic.<\/p>\n\n\n\n

Skrzynia PDK Porsche<\/h2>\n\n\n\n

Po w\u0105tpliwym przyj\u0119ciu systemu Tiptronic, Porsche wprowadzi\u0142o system PDK do produkcji seryjnej w 2009 roku i od momentu wypuszczenia systemu PDK, Porsche stale go ulepsza. Mo\u017cna \u015bmia\u0142o powiedzie\u0107, \u017ce system PDK jest jedyn\u0105 lepsz\u0105 automatyczn\u0105 skrzyni\u0105 bieg\u00f3w Porsche w por\u00f3wnaniu do zwyk\u0142ej manualnej skrzyni Porsche.<\/p>\n\n\n\n

System ten wywodzi si\u0119 z samochod\u00f3w wy\u015bcigowych Le Mans z lat 80-tych, a najnowsze modele Porsche wyposa\u017cone w PDK s\u0105 niezwykle sprawne, g\u0142\u00f3wnie dzi\u0119ki tej doskona\u0142ej opcji przek\u0142adni. Ka\u017cdy model Porsche Panamera, Cayenne i Macan jest wyposa\u017cony wy\u0142\u0105cznie w skrzyni\u0119 PDK.<\/p>\n\n\n\n

Niekt\u00f3re modele 911 i Boxster\/Cayman mo\u017cna jednak wyposa\u017cy\u0107 w manualn\u0105 skrzyni\u0119 bieg\u00f3w bez konieczno\u015bci uiszczania dodatkowej op\u0142aty. Warto zaznaczy\u0107, \u017ce wi\u0119kszo\u015b\u0107 klient\u00f3w Porsche woli automat PDK od manuala, czego nie mo\u017cna powiedzie\u0107 o \u017cadnej innej p\u00f3\u0142automatycznej\/automatycznej skrzyni bieg\u00f3w Porsche.<\/p>\n\n\n\n

Porsche PDK jest szybsz\u0105, bardziej niezawodn\u0105, p\u0142ynniejsz\u0105, trwalsz\u0105 i bardziej paliwooszcz\u0119dn\u0105 wersj\u0105 poprzedniego systemu Tiptronic. Przek\u0142adnia PDK jest wyposa\u017cona w wiele dodatkowych funkcji, takich jak automatyczne dobieranie obrot\u00f3w, funkcja \u0142atwego prze\u0142\u0105czania biegu na wy\u017cszy i ni\u017cszy oraz launch control.<\/p>\n\n\n\n

Sekcja FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Czy skrzynia Porsche PDK jest bardziej niezawodna od skrzyni Porsche Tiptronic?<\/h3>\n\n\n\n

Porsche PDK to znacz\u0105cy post\u0119p w stosunku do poprzedniej generacji systemu Tiptronic pod niemal ka\u017cdym wzgl\u0119dem, w tym pod wzgl\u0119dem niezawodno\u015bci. Obecnie Porsche testuje wi\u0119kszo\u015b\u0107 swoich modeli na dystansie do 186 tys. mil, a Porsche twierdzi, \u017ce PDK wytrzyma ca\u0142e \u017cycie, je\u015bli b\u0119dziesz o ni\u0105 odpowiednio dba\u0142.<\/p>\n\n\n\n

I s\u0105dz\u0105c po dost\u0119pnych danych, Porsche nie jest dalekie od prawdy. Tego samego nie mo\u017cna powiedzie\u0107 o systemie Tiptronic. Wynika to g\u0142\u00f3wnie z faktu, \u017ce system Tiptronic jest du\u017co starszy w por\u00f3wnaniu z PDK, ale Tiptronic jest nadal do\u015b\u0107 niezawodny, je\u015bli jest prawid\u0142owo konserwowany.<\/p>\n\n\n\n

Czy PDK Porsche bardziej pasuje do Porsche Cayenne ni\u017c Tiptronic?<\/h3>\n\n\n\n

Porsche Cayenne to nie 911-tka, poniewa\u017c 911-tki s\u0105 po prostu inaczej zbudowane. Cayenne to zdolny sportowy SUV, ale osi\u0105gi nawet najmocniejszych modeli Turbo Cayenne nijak si\u0119 maj\u0105 do bazowego poziomu 911.<\/p>\n\n\n\n

Wiele os\u00f3b uwa\u017ca, \u017ce przemiennik momentu obrotowego, taki jak Tiptronic, jest o wiele lepszy ni\u017c przek\u0142adnia dwusprz\u0119g\u0142owa, poniewa\u017c niekt\u00f3re dwusprz\u0119g\u0142\u00f3wki s\u0105 zbyt niewygodne przy ni\u017cszych pr\u0119dko\u015bciach. I tak jest w przypadku niekt\u00f3rych dwusprz\u0119g\u0142\u00f3wek, ale nie w przypadku PDK Porsche. PDK jest jednym z najbardziej wyrafinowanych system\u00f3w dwusprz\u0119g\u0142owych, je\u015bli nie najbardziej wyrafinowanym, jaki istnieje.<\/p>\n\n\n\n

Czy skrzynia dwusprz\u0119g\u0142owa jest pod ka\u017cdym wzgl\u0119dem lepsza od automatycznej z przemiennikiem momentu obrotowego?<\/h3>\n\n\n\n

Przek\u0142adnie dwusprz\u0119g\u0142owe s\u0105 z regu\u0142y szybsze, bardziej p\u0142ynne, wydajne i niezawodne ni\u017c starsze przek\u0142adnie z przemiennikiem momentu obrotowego. Jednak niekt\u00f3rzy producenci samochod\u00f3w, tacy jak BMW, rezygnuj\u0105 z dwusprz\u0119g\u0142owej skrzyni bieg\u00f3w na rzecz zwyk\u0142ej skrzyni z przemiennikiem momentu obrotowego w modelach takich jak nowe BMW M5 LCI 2021.
Dzieje si\u0119 tak dlatego, \u017ce podw\u00f3jne sprz\u0119g\u0142o w starszym M5 by\u0142o zbyt nerwowe przy ni\u017cszych pr\u0119dko\u015bciach, a nowy konwerter momentu obrotowego jest r\u00f3wnie szybki i niezawodny jak starsze podw\u00f3jne sprz\u0119g\u0142o, ale bez spadku komfortu przy niskich pr\u0119dko\u015bciach. Porsche PDK jest jednak tak dobre, \u017ce nie ma potrzeby rezygnowania z normalnego konwertera momentu obrotowego.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

W ca\u0142ej historii Porsche ten kultowy niemiecki producent samochod\u00f3w oferowa\u0142 kilka r\u00f3\u017cnych automatycznych skrzy\u0144 bieg\u00f3w, takich jak wczesny system Sportomatic, system Porsche Tiptronic czy najnowszy z nich – Porsche PDK.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1069,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1068"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1068"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1068\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1069"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1068"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1068"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1068"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}