{"id":1502,"date":"2021-08-26T07:30:35","date_gmt":"2021-08-26T07:30:35","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/8\/?p=1502"},"modified":"2021-08-26T07:30:35","modified_gmt":"2021-08-26T07:30:35","slug":"czy-pojazdy-hybrydowe-sa-bezpieczne","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/czy-pojazdy-hybrydowe-sa-bezpieczne\/","title":{"rendered":"Czy pojazdy hybrydowe s\u0105 bezpieczne?"},"content":{"rendered":"\n

W dzisiejszych czasach prawie ka\u017cdy model samochodu produkowanego seryjnie jest generalnie bezpieczny, ale istniej\u0105 mi\u0119dzy nimi pewne r\u00f3\u017cnice, o kt\u00f3rych mo\u017cna wspomnie\u0107. Wed\u0142ug ostatnich bada\u0144 przeprowadzonych przez IIHS, pojazdy hybrydowe lepiej chroni\u0105 pasa\u017cer\u00f3w w przypadku kolizji w por\u00f3wnaniu do zwyk\u0142ych samochod\u00f3w na gaz.<\/p>\n\n\n\n

W tym samym badaniu stwierdzono, \u017ce prawdopodobie\u0144stwo odniesienia obra\u017ce\u0144 podczas jazdy samochodem hybrydowym jest o 25% ni\u017csze ni\u017c w przypadku zwyk\u0142ego odpowiednika nap\u0119dzanego gazem. Ponadto, sam wska\u017anik zgon\u00f3w wydaje si\u0119 by\u0107 du\u017co ni\u017cszy z hybrydami, jak r\u00f3wnie\u017c.<\/p>\n\n\n\n

Cz\u0119\u015bciowym powodem, dla kt\u00f3rego hybrydy radz\u0105 sobie lepiej w razie wypadku, jest og\u00f3lny wzrost wagi, poniewa\u017c hybrydy wa\u017c\u0105 zazwyczaj oko\u0142o 10% wi\u0119cej ni\u017c zwyk\u0142y model zasilany gazem. W zwi\u0105zku z tym, ka\u017cda dodatkowa masa zazwyczaj jest korzystna w przypadku zderzenia.<\/p>\n\n\n\n

Z drugiej strony, hybrydy maj\u0105 tendencj\u0119 do bycia cichymi, co samo w sobie mo\u017ce stanowi\u0107 zagro\u017cenie dla bezpiecze\u0144stwa. Poza tym, hybrydy s\u0105 r\u00f3wnie\u017c wyposa\u017cone w przewody wysokiego napi\u0119cia i niebezpieczne akumulatory. Co wi\u0119cej, hybrydy stwarzaj\u0105 wi\u0119ksze zagro\u017cenie dla pieszych, zw\u0142aszcza je\u015bli je\u017cd\u017c\u0105 tylko w trybie elektrycznym.<\/p>\n\n\n\n

Dodatkowa waga oznacza dodatkowe bezpiecze\u0144stwo<\/h2>\n\n\n\n

Logika stoj\u0105ca za tym jest do\u015b\u0107 prosta. Kiedy ci\u0119\u017cszy samoch\u00f3d zderza si\u0119 z l\u017cejszym, si\u0142a, jak\u0105 wywiera wi\u0119kszy samoch\u00f3d jest wi\u0119ksza, a to powoduje, \u017ce l\u017cejszy samoch\u00f3d zostaje odepchni\u0119ty. Powoduje to, \u017ce l\u017cejszy samoch\u00f3d jest bardziej podatny na uszkodzenia strukturalne, co zazwyczaj prowadzi do powa\u017cnych wypadk\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n

Niekt\u00f3re samochody, jak na przyk\u0142ad Toyota Highlander wa\u017c\u0105 oko\u0142o 350 funt\u00f3w mniej ni\u017c Toyota Highlander Hybrid. Takie r\u00f3\u017cnice nie wydaj\u0105 si\u0119 by\u0107 wielk\u0105 spraw\u0105 na papierze, ale kiedy podr\u00f3\u017cujesz z wi\u0119ksz\u0105 pr\u0119dko\u015bci\u0105, nawet niewielka przewaga wagi mo\u017ce zrobi\u0107 ogromn\u0105 r\u00f3\u017cnic\u0119.<\/p>\n\n\n\n

Niekt\u00f3re samochody hybrydowe s\u0105 skonstruowane w spos\u00f3b, kt\u00f3ry zwi\u0119ksza sztywno\u015b\u0107 konstrukcji poprzez umieszczenie akumulator\u00f3w p\u0142asko na spodzie samochodu. Dzieje si\u0119 tak ze wzgl\u0119d\u00f3w bezpiecze\u0144stwa, ale oznacza to r\u00f3wnie\u017c, \u017ce sam samoch\u00f3d jest nieco bardziej solidny konstrukcyjnie, a to wszystko mo\u017ce pom\u00f3c w razie wypadku.<\/p>\n\n\n\n

Hybrydy s\u0105 zbyt ciche, gdy pracuj\u0105 w trybie EV<\/h2>\n\n\n\n

Mimo \u017ce hybrydy s\u0105 bezpieczniejsze zza kierownicy, to jednak w przypadku pieszych stanowi\u0105 one powa\u017cniejsze zagro\u017cenie. Jest to spowodowane g\u0142\u00f3wnie tym, \u017ce hybrydy pracuj\u0105 w trybie EV i jako takie s\u0105 praktycznie bezg\u0142o\u015bne.<\/p>\n\n\n\n

Wed\u0142ug IIHS, piesi s\u0105 o 20% bardziej nara\u017ceni na potr\u0105cenie przez hybryd\u0119 z powodu cichego trybu pracy. Z tego powodu wiele agencji i producent\u00f3w samochod\u00f3w na ca\u0142ym \u015bwiecie pracuje nad generatorami d\u017awi\u0119ku, kt\u00f3re powinny sprawi\u0107, \u017ce hybrydy b\u0119d\u0105 s\u0142yszalne ze wzgl\u0119du na bezpiecze\u0144stwo pieszych.<\/p>\n\n\n\n

Toyota ju\u017c wymy\u015bli\u0142a sposoby ostrzegania pieszych w pobli\u017cu poprzez emitowanie d\u017awi\u0119k\u00f3w o wysokim skoku do wszystkich wok\u00f3\u0142 samochodu. Celem takich d\u017awi\u0119k\u00f3w jest znalezienie idealnej r\u00f3wnowagi pomi\u0119dzy irytowaniem pieszego a ostrzeganiem go o zbli\u017caj\u0105cym si\u0119 zagro\u017ceniu.<\/p>\n\n\n\n

Wysokonapi\u0119ciowe baterie i okablowanie nie s\u0105 bezpieczne<\/h2>\n\n\n\n

Mimo, \u017ce prawie ka\u017cdy aspekt hybrydy jest bliski ca\u0142kowitego bezpiecze\u0144stwa, to elektryczne przewody wysokiego napi\u0119cia i same baterie ju\u017c nie. Stanowi\u0105 one powa\u017cne zagro\u017cenie, szczeg\u00f3lnie w przypadku awarii, poniewa\u017c stra\u017cacy musz\u0105 podj\u0105\u0107 dodatkowe kroki ostro\u017cno\u015bci w przypadku awarii hybrydy\/EV.<\/p>\n\n\n\n

Dla lepszego zobrazowania, akumulatory przechowuj\u0105 ogromne ilo\u015bci energii i je\u015bli wypadek spowoduje ich uszkodzenie, istnieje spore prawdopodobie\u0144stwo, \u017ce akumulatory si\u0119 zapal\u0105. Kiedy tak si\u0119 stanie, temperatura mo\u017ce przekroczy\u0107 5000 stopni, a takiego po\u017caru nie da si\u0119 ugasi\u0107 zwyk\u0142\u0105 wod\u0105 i w\u0119\u017cami z pian\u0105.<\/p>\n\n\n\n

Nawet po pomy\u015blnym ugaszeniu po\u017caru, je\u015bli nie sch\u0142odzi\u0142e\u015b akumulator\u00f3w, istnieje du\u017ca szansa, \u017ce te akumulatory zapal\u0105 si\u0119 ponownie i tak w k\u00f3\u0142ko. Poza problemami zwi\u0105zanymi z po\u017carem, ka\u017cda osoba znajduj\u0105ca si\u0119 na miejscu wypadku mo\u017ce zosta\u0107 \u0142atwo pora\u017cona, tym bardziej, \u017ce woda jest przewodnikiem elektrycznym.<\/p>\n\n\n\n

Nale\u017cy r\u00f3wnie\u017c wzi\u0105\u0107 pod uwag\u0119 wszystkie linie wysokiego napi\u0119cia, kt\u00f3re przebiegaj\u0105 w ca\u0142ym samochodzie. Trzeba si\u0119 nimi odpowiednio zaj\u0105\u0107, zanim ktokolwiek b\u0119dzie m\u00f3g\u0142 ci\u0105\u0107 lub wierci\u0107 w samochodzie, ale problem polega na tym, \u017ce nie ma zgody co do tego, gdzie te linie wysokiego napi\u0119cia powinny si\u0119 znajdowa\u0107 i ka\u017cdy producent robi to inaczej.<\/p>\n\n\n\n

FAQ Section<\/h2>\n\n\n\n

Jakie \u015brodki ostro\u017cno\u015bci powinny by\u0107 przestrzegane podczas pracy przy samochodzie hybrydowym?<\/h3>\n\n\n\n

Obwody samochod\u00f3w hybrydowych pracuj\u0105 obecnie pod napi\u0119ciem znacznie przekraczaj\u0105cym 400 V, a nawet do 800 V. Mo\u017ce to by\u0107 bardzo niebezpieczne, a nawet \u015bmiertelne. W zwi\u0105zku z tym nale\u017cy zawsze przestrzega\u0107 wszelkich \u015brodk\u00f3w ostro\u017cno\u015bci podczas prac przy elementach uk\u0142adu nap\u0119dowego samochod\u00f3w hybrydowych. Po od\u0142\u0105czeniu wtyczki serwisowej nale\u017cy zawsze odczeka\u0107 co najmniej 10 minut.<\/p>\n\n\n\n

Przed przyst\u0105pieniem do prac przy elementach uszkodzonych, p\u0119kni\u0119tych lub rozerwanych nale\u017cy zawsze zak\u0142ada\u0107 r\u0119kawice elektroizolacyjne. Ponadto nale\u017cy zawsze przestrzega\u0107 wszystkich ostrze\u017ce\u0144 umieszczonych na cz\u0119\u015bciach pod wysokim napi\u0119ciem i nigdy nie dotyka\u0107, nie pr\u00f3bowa\u0107 wymienia\u0107 ani naprawia\u0107 przewod\u00f3w lub z\u0142\u0105czy pod wysokim napi\u0119ciem.<\/p>\n\n\n\n

Czy samochody hybrydowe mog\u0105 powodowa\u0107 masywne eksplozje?<\/h3>\n\n\n\n

W dzisiejszych czasach wi\u0119kszo\u015b\u0107 samochod\u00f3w hybrydowych u\u017cywa baterii wykonanych z ogniw niklowo-metalowo-wodorkowych, kt\u00f3re na szcz\u0119\u015bcie nie s\u0105 wybuchowe. Z drugiej strony, EV u\u017cywaj\u0105 akumulator\u00f3w litowo-jonowych, kt\u00f3re s\u0105 \u0142atwopalne i mog\u0105 nawet eksplodowa\u0107. Wynika to z faktu, \u017ce akumulatory litowo-jonowe s\u0105 bardziej g\u0119ste energetycznie i mog\u0105 dostarczy\u0107 wi\u0119cej energii.<\/p>\n\n\n\n

Mimo \u017ce takie akumulatory mog\u0105 eksplodowa\u0107, producenci samochod\u00f3w dok\u0142adaj\u0105 wszelkich stara\u0144, aby zapewni\u0107, \u017ce co\u015b takiego jest niezwykle ma\u0142o prawdopodobne. Jednym ze sposob\u00f3w osi\u0105gni\u0119cia takiego poziomu bezpiecze\u0144stwa jest odizolowanie wszystkich pozosta\u0142ych ogniw akumulatora w przypadku uszkodzenia lub p\u0119kni\u0119cia jednego z nich. Opr\u00f3cz tego, zwarcia s\u0105 zaprojektowane tak, aby od\u0142\u0105czy\u0107 akumulator w przypadku uszkodzenia.<\/p>\n\n\n\n

Czy warto kupi\u0107 samoch\u00f3d hybrydowy?<\/h3>\n\n\n\n

Najcz\u0119\u015bciej tak. Hybrydy naprawd\u0119 oszcz\u0119dzaj\u0105 pieni\u0105dze, je\u015bli si\u0119 z nich korzysta w ten spos\u00f3b. Nawet je\u015bli pocz\u0105tkowo kosztuj\u0105 wi\u0119cej, koszty te mog\u0105 si\u0119 teoretycznie zwr\u00f3ci\u0107 w ci\u0105gu kilku lat posiadania. Ponadto, hybrydy s\u0105 bezpieczne, niezawodne i mniej szkodliwe dla \u015brodowiska.<\/p>\n\n\n\n

Jako takie, teraz jest to \u015bwietny czas, aby rozwa\u017cy\u0107 zakup hybrydy, je\u015bli nie s\u0105 ju\u017c ch\u0119tni na przej\u015bcie do EV ca\u0142kowicie. Jednak\u017ce, je\u015bli nie planujesz ca\u0142kowicie wykorzysta\u0107 hybrydowy uk\u0142ad nap\u0119dowy, nale\u017cy pomin\u0105\u0107 zakup hybrydy.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

W dzisiejszych czasach prawie ka\u017cdy model samochodu produkowanego seryjnie jest generalnie bezpieczny, ale istniej\u0105 mi\u0119dzy nimi pewne r\u00f3\u017cnice, o kt\u00f3rych mo\u017cna wspomnie\u0107. Wed\u0142ug ostatnich bada\u0144 przeprowadzonych przez IIHS, pojazdy hybrydowe<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[14],"tags":[19],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1502"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1502"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1502\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1502"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1502"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1502"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}