{"id":1504,"date":"2021-08-26T07:31:21","date_gmt":"2021-08-26T07:31:21","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/8\/?p=1504"},"modified":"2021-08-26T07:31:21","modified_gmt":"2021-08-26T07:31:21","slug":"czy-akumulatory-samochodow-hybrydowych-moga-eksplodowac","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/czy-akumulatory-samochodow-hybrydowych-moga-eksplodowac\/","title":{"rendered":"Czy akumulatory samochod\u00f3w hybrydowych mog\u0105 eksplodowa\u0107?"},"content":{"rendered":"\n

\u017baden samoch\u00f3d nie jest bezpieczny sam w sobie, poniewa\u017c \u015brednio ponad 30 tys. Amerykan\u00f3w umiera ka\u017cdego roku z przyczyn zwi\u0105zanych z samochodami. Samochody s\u0105 ci\u0119\u017ckie, pot\u0119\u017cne, wype\u0142nione \u0142atwopalnymi cieczami i czasami poruszaj\u0105 si\u0119 z bardzo du\u017c\u0105 pr\u0119dko\u015bci\u0105, wszystko to sprawia, \u017ce s\u0105 niebezpieczne, niezale\u017cnie od opcji uk\u0142adu nap\u0119dowego.<\/p>\n\n\n\n

Z drugiej strony, pojazdy elektryczne nie s\u0105 wype\u0142nione \u0142atwopalnymi cieczami, co czyni je bezpieczniejszymi z tego punktu widzenia, ale posiadaj\u0105 one akumulatory litowo-jonowe o du\u017cej g\u0119sto\u015bci energii, kt\u00f3re s\u0105 \u0142atwopalne i mog\u0105 nawet czasami eksplodowa\u0107.<\/p>\n\n\n\n

Hybrydy to po\u0142\u0105czenie zwyk\u0142ych pojazd\u00f3w nap\u0119dzanych benzyn\u0105 lub olejem nap\u0119dowym z pojazdami elektrycznymi, co oznacza, \u017ce potencjalne obawy dotycz\u0105ce bezpiecze\u0144stwa s\u0105 jeszcze wi\u0119ksze. Na szcz\u0119\u015bcie wiele wsp\u00f3\u0142czesnych pojazd\u00f3w hybrydowych wykorzystuje akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe, kt\u00f3re s\u0105 bezpieczniejsze ni\u017c akumulatory litowo-jonowe, ale nie s\u0105 tak wydajne ani tak mocne.<\/p>\n\n\n\n

Mo\u017cna \u015bmia\u0142o powiedzie\u0107, \u017ce jury w tej kwestii nadal nie jest rozstrzygni\u0119te, poniewa\u017c nie ma wystarczaj\u0105cych danych, kt\u00f3re mog\u0142yby bezpiecznie udowodni\u0107, dlaczego i w jaki spos\u00f3b akumulatory ulegaj\u0105 zap\u0142onowi i\/lub eksploduj\u0105. Cokolwiek to jest, istnieje wiele \u015brodk\u00f3w ostro\u017cno\u015bci, kt\u00f3re maj\u0105 na celu powstrzymanie akumulator\u00f3w przed eksplozj\u0105.<\/p>\n\n\n\n

Akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe (NiMH) – Najbardziej powszechny typ akumulator\u00f3w hybrydowych<\/h2>\n\n\n\n

Obecnie zdecydowana wi\u0119kszo\u015b\u0107 samochod\u00f3w hybrydowych nadal u\u017cywa akumulator\u00f3w niklowo-metalowo-wodorkowych, kt\u00f3re s\u0105 bezpieczniejsze od akumulator\u00f3w litowo-jonowych, ale maj\u0105 mniejsz\u0105 g\u0119sto\u015b\u0107 mocy i wydajno\u015b\u0107. Akumulatory te wykorzystuj\u0105 wod\u00f3r do przechowywania energii elektrycznej, a tak\u017ce u\u017cywaj\u0105 tytanu, aby odpowiednio zabezpieczy\u0107 jony wodoru.<\/p>\n\n\n\n

Baterie NiMH s\u0105 ju\u017c od d\u0142u\u017cszego czasu i jako takie s\u0105 tanie i \u0142atwe do zdobycia. Oferuj\u0105 one oko\u0142o 4 do 5 mil na Kwh i s\u0105 o wiele lepsze w por\u00f3wnaniu do akumulator\u00f3w kwasowo-o\u0142owiowych, kt\u00f3re s\u0105 r\u00f3wnie\u017c u\u017cywane w wielu samochodach dzisiaj.<\/p>\n\n\n\n

Akumulatory NiMH mo\u017cna \u0142atwo \u0142adowa\u0107 i wyczerpa\u0107, ale nie s\u0105 one nigdzie w pobli\u017cu tak wydajne i g\u0119ste jak akumulatory litowo-jonowe. Je\u015bli chodzi o bezpiecze\u0144stwo, akumulatory NiMH s\u0105 rzeczywi\u015bcie bardziej stabilne i mniej prawdopodobne jest, \u017ce si\u0119 zapal\u0105 lub eksploduj\u0105.<\/p>\n\n\n\n

Wynika to z faktu, \u017ce akumulatory NiMH maj\u0105 mniejsz\u0105 g\u0119sto\u015b\u0107 mocy, a w ka\u017cdym ogniwie znajduje si\u0119 znacznie mniej materia\u0142u aktywnego. Baterie NiMH s\u0105 jednak szkodliwe dla \u015brodowiska i powinny by\u0107 utylizowane zgodnie z zaleceniami producenta.<\/p>\n\n\n\n

Baterie litowo-jonowe (Li-Ion) – mocniejsze, lepsze, szybsze, l\u017cejsze i bardziej wytrzyma\u0142e<\/h2>\n\n\n\n

Akumulatory litowo-jonowe s\u0105 po prostu lepsze w por\u00f3wnaniu do akumulator\u00f3w NiMH lub o\u0142owiowo-kwasowych, poniewa\u017c s\u0105 o wiele bardziej wydajne, mocniejsze, mniejsze, l\u017cejsze i og\u00f3lnie szybsze w \u0142adowaniu. Akumulatory litowo-jonowe s\u0105 wykonane z wysoce reaktywnego litu i w\u0119gla, dzi\u0119ki czemu s\u0105 w stanie przechowywa\u0107 znacznie wi\u0119cej energii.<\/p>\n\n\n\n

Jednak baterie litowo-jonowe s\u0105 dalekie od doskona\u0142o\u015bci. Kosztuj\u0105 du\u017co pieni\u0119dzy, a niekt\u00f3re samochody elektryczne i hybrydowe u\u017cywaj\u0105 zestaw\u00f3w akumulator\u00f3w, kt\u00f3rych wymiana kosztuje dziesi\u0105tki tysi\u0119cy dolar\u00f3w. Takie ceny s\u0105 ogromnym czynnikiem odstraszaj\u0105cym dla wielu os\u00f3b chc\u0105cych przej\u015b\u0107 na EV, ale z czasem ceny te powinny spada\u0107.<\/p>\n\n\n\n

Nale\u017cy r\u00f3wnie\u017c zauwa\u017cy\u0107, \u017ce baterie litowo-jonowe s\u0105 produkowane g\u0142\u00f3wnie dla mniejszych urz\u0105dze\u0144 i jako takie, wi\u0119ksze baterie Li-Ion nie s\u0105 tak wydajne ani lepsze. Wi\u0119ksze baterie Li-Ion s\u0105 r\u00f3wnie\u017c \u0142atwopalne i podatne na eksplozj\u0119, i taka jest prawda.<\/p>\n\n\n\n

Nawet je\u015bli takie przypadki zdarzaj\u0105 si\u0119 do\u015b\u0107 rzadko i istnieje wiele \u015brodk\u00f3w ostro\u017cno\u015bci, aby zapewni\u0107, \u017ce bateria Li-Ion nie zapali si\u0119, ale baterie Li-Ion czasami si\u0119 zapalaj\u0105, a kiedy tak si\u0119 stanie, naprawd\u0119 trudno jest ugasi\u0107 ten ogie\u0144.<\/p>\n\n\n\n

Og\u00f3lne bezpiecze\u0144stwo samochod\u00f3w hybrydowych – bezpieczniejsze dla kierowcy, bardziej niebezpieczne dla wszystkich innych<\/h2>\n\n\n\n

Akumulatory i podzespo\u0142y uk\u0142adu nap\u0119dowego s\u0105 rzeczywi\u015bcie istotn\u0105 cz\u0119\u015bci\u0105 og\u00f3lnego bezpiecze\u0144stwa samochodu, ale nie s\u0105 to jedyne elementy, kt\u00f3re musz\u0105 by\u0107 skonstruowane w okre\u015blony spos\u00f3b. Samochody hybrydowe i elektryczne s\u0105 z natury ci\u0119\u017csze, czasami wariant hybrydowy mo\u017ce wa\u017cy\u0107 nawet 500 funt\u00f3w wi\u0119cej ni\u017c zwyk\u0142y wariant benzynowy.<\/p>\n\n\n\n

Ten dodatkowy ci\u0119\u017car przyczynia si\u0119 do og\u00f3lnego bezpiecze\u0144stwa, poniewa\u017c ci\u0119\u017cszy samoch\u00f3d b\u0119dzie bezpieczniejszy w zderzeniu z lekkim samochodem. IIHS szacuje, \u017ce wypadki z udzia\u0142em samochod\u00f3w hybrydowych s\u0105 o 25% mniej prawdopodobne, aby powa\u017cnie zrani\u0107 kierowc\u0119, ale je\u015bli chodzi o pieszych, to jest na odwr\u00f3t.<\/p>\n\n\n\n

Jednym z najwi\u0119kszych problem\u00f3w z samochodami EV i hybrydowymi jest brak ha\u0142asu, gdy korzystaj\u0105 one wy\u0142\u0105cznie z silnika elektrycznego. Obecnie prawie wszystkie samochody hybrydowe musz\u0105 emitowa\u0107 jaki\u015b rodzaj ha\u0142asu, aby przej\u015b\u0107 homologacj\u0119 na wi\u0119kszo\u015bci rynk\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n

Sekcja FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Czy mo\u017cna ca\u0142kowicie roz\u0142adowa\u0107 hybrydowy akumulator litowo-jonowy?<\/p>\n\n\n\n

Teoretycznie akumulatory litowo-jonowe mog\u0105 by\u0107 ca\u0142kowicie roz\u0142adowane, ale nie jest to co\u015b, czego nigdy nie chcieliby\u015bmy robi\u0107, poniewa\u017c mied\u017a wewn\u0105trz akumulatora mo\u017ce rozpu\u015bci\u0107 si\u0119 w elektrolitach. Je\u015bli ca\u0142kowicie roz\u0142adujesz swoj\u0105 bateri\u0119, do\u015bwiadczysz powa\u017cnego spadku jej stanu.<\/p>\n\n\n\n

Czasami mo\u017ce to nawet wymaga\u0107, aby ca\u0142kowicie wymieni\u0107 ca\u0142y akumulator, a to mo\u017ce ustawi\u0107 ci\u0119 z powrotem kilka tysi\u0119cy dolar\u00f3w. Przyznaj\u0119, wi\u0119kszo\u015b\u0107 nowszych hybrydowych akumulator\u00f3w samochodowych jest prawie niemo\u017cliwe, aby w pe\u0142ni roz\u0142adowa\u0107.<\/p>\n\n\n\n

Jak d\u0142ugo wytrzymuje akumulator hybrydowy?<\/h3>\n\n\n\n

Innym wielkim problemem z baterii Li-Ion jest to, \u017ce nie trwa wiecznie, a dok\u0142adnie, wi\u0119kszo\u015b\u0107 samochod\u00f3w Li-Ion baterii trwa do 100-150k mil. Po tym czasie, jeste\u015b zobowi\u0105zany do wymiany baterii, a to mo\u017ce kosztowa\u0107 znaczn\u0105 ilo\u015b\u0107 pieni\u0119dzy.<\/p>\n\n\n\n

Z drugiej strony, niklowo-metalowo-wodorkowa bateria mo\u017ce czasami trwa\u0107 a\u017c 355k mil, a nawet je\u015bli nie i\u015b\u0107 \u017ale, s\u0105 one ta\u0144sze w zakupie, poniewa\u017c s\u0105 one bardziej powszechne. Niekt\u00f3re akumulatory NiMH Toyoty Prius mog\u0105 rzekomo wytrzyma\u0107 nawet d\u0142u\u017cej ni\u017c to.<\/p>\n\n\n\n

Czy samochody na wod\u00f3r s\u0105 lepsze od samochod\u00f3w hybrydowych?<\/h3>\n\n\n\n

Niewiele os\u00f3b o tym wie, ale w dzisiejszych czasach mo\u017cna kupi\u0107 pe\u0142nowarto\u015bciowy samoch\u00f3d wodorowy, a niekt\u00f3rzy nawet uwa\u017caj\u0105, \u017ce samoch\u00f3d wodorowy jest najlepsz\u0105 czyst\u0105 alternatyw\u0105 dla benzyny i oleju nap\u0119dowego. Jedn\u0105 z g\u0142\u00f3wnych zalet samochod\u00f3w wodorowych jest to, \u017ce maj\u0105 tendencj\u0119 do da\u0107 Ci wy\u017cszy przebieg ni\u017c samochody elektryczne.<\/p>\n\n\n\n

Tak czy inaczej, wod\u00f3r nie jest doskona\u0142y, i to jest prawdopodobnie pow\u00f3d, dla kt\u00f3rego wod\u00f3r nigdy nie sta\u0142 si\u0119 g\u0142\u00f3wnym wyborem nap\u0119du. Ogromnym problemem z wodoru jest powa\u017cny brak wydajno\u015bci i \u0142atwo\u015bci u\u017cytkowania, poniewa\u017c nie ma praktycznie 0 stacji wodorowych w wi\u0119kszo\u015bci zaludnionych kraj\u00f3w, a to cz\u0119\u015bciowo dlatego, \u017ce przechowywanie wodoru jest z natury nieefektywne.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u017baden samoch\u00f3d nie jest bezpieczny sam w sobie, poniewa\u017c \u015brednio ponad 30 tys. Amerykan\u00f3w umiera ka\u017cdego roku z przyczyn zwi\u0105zanych z samochodami. Samochody s\u0105 ci\u0119\u017ckie, pot\u0119\u017cne, wype\u0142nione \u0142atwopalnymi cieczami i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[14],"tags":[19],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1504"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1504"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1504\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1504"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1504"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1504"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}