{"id":395,"date":"2021-03-24T12:36:09","date_gmt":"2021-03-24T12:36:09","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/8\/?p=395"},"modified":"2021-03-24T12:36:09","modified_gmt":"2021-03-24T12:36:09","slug":"ktory-naped-na-wszystkie-kola-jest-lepszy-bmw-czy-mercedes-benz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/ktory-naped-na-wszystkie-kola-jest-lepszy-bmw-czy-mercedes-benz\/","title":{"rendered":"Kt\u00f3ry nap\u0119d na wszystkie ko\u0142a jest lepszy – BMW czy Mercedes-Benz?"},"content":{"rendered":"\n

Samoch\u00f3d z nap\u0119dem na wszystkie ko\u0142a lub AWD to samoch\u00f3d z uk\u0142adem nap\u0119dowym zdolnym do przeniesienia mocy na wszystkie cztery ko\u0142a. Mercedes i BMW oferuj\u0105 wiele samochod\u00f3w z nap\u0119dem AWD w swoich gamach.
System nap\u0119du na wszystkie ko\u0142a Mercedesa jest w wi\u0119kszo\u015bci skonfigurowany do jazdy bez wysi\u0142ku. Z drugiej strony, BMW oferuje bardziej sportowy, tylny system AWD, kt\u00f3ry jest przeznaczony dla kierowc\u00f3w pragn\u0105cych bardziej dynamicznych wra\u017ce\u0144. Je\u015bli wi\u0119c chcesz mie\u0107 sportowy uk\u0142ad AWD, wybierz BMW. Je\u015bli natomiast zale\u017cy Ci na wra\u017ceniach przypominaj\u0105cych jazd\u0119 kr\u0105\u017cownikiem z podwy\u017cszonym poziomem bezpiecze\u0144stwa, wybierz Mercedesa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes all-wheel-drive system<\/h2>\n\n\n\n

Wprowadzenie AWD<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes po raz pierwszy wprowadzi\u0142 system AWD w po\u0142owie lat 80-tych. Pierwszy system by\u0142 sterowany elektronicznie z automatycznie w\u0142\u0105czaj\u0105cym si\u0119 nap\u0119dem AWD, kt\u00f3ry nap\u0119dza\u0142 g\u0142\u00f3wnie tylne ko\u0142a, a\u017c do momentu zablokowania dyferencja\u0142\u00f3w i w\u0142\u0105czenia si\u0119 systemu AWD.
Pierwszy system AWD w pe\u0142nym wymiarze czasu przez Mercedes zosta\u0142 wprowadzony w 1998 roku z trzech otwartych r\u00f3\u017cnic z ty\u0142u, centrum, i przodu. System podobny do tego zastosowano w pierwszym SUV-ie Mercedes ML.<\/p>\n\n\n\n

Nowoczesny nap\u0119d na wszystkie ko\u0142a<\/h3>\n\n\n\n

Od 2008 roku system 4MATIC trzeciej generacji jest oferowany jako sta\u0142y system AWD i jest skuteczny przy ka\u017cdej pr\u0119dko\u015bci. Nowoczesny system AWD nosi nazw\u0119 4MATIC lub 4MATIC+ w przypadku niekt\u00f3rych wariant\u00f3w AMG.
Czwarta generacja systemu 4MATIC zosta\u0142a wprowadzona w 2016 roku dla modelu E63 AMG S. System ten jest w stanie przes\u0142a\u0107 maksymalnie 100% mocy na prz\u00f3d lub ty\u0142, w zale\u017cno\u015bci od warunk\u00f3w i sposobu ustawienia systemu.
System ten jest na tyle zaawansowany, \u017ce za naci\u015bni\u0119ciem jednego przycisku potrafi zamieni\u0107 ponad 2 tonowego sedana Mercedesa w maszyn\u0119 do driftu. Charakterystyczn\u0105 cech\u0105 oryginalnych system\u00f3w AWD Mercedesa by\u0142a przede wszystkim jazda bez wysi\u0142ku z podzia\u0142em momentu obrotowego 45:55 na prz\u00f3d i ty\u0142. System 4MATIC+ jest jednak przystosowany do sportowej jazdy. Nale\u017cy pami\u0119ta\u0107, \u017ce jest on oferowany tylko w niekt\u00f3rych modelach.<\/p>\n\n\n\n

System nap\u0119du na wszystkie ko\u0142a BMW<\/h2>\n\n\n\n

Pierwsze BMW AWD<\/h3>\n\n\n\n

Pierwszy system AWD BMW pochodzi z 1985 roku i modelu E30 325iX, kt\u00f3ry oferowa\u0142 dwa dyferencja\u0142y i podzia\u0142 momentu obrotowego 37:63 na korzy\u015b\u0107 tylnej osi.
Ten system AWD zosta\u0142 wycofany z produkcji, gdy pojawi\u0142y si\u0119 modele E36 i E39, ale system zosta\u0142 p\u00f3\u017aniej ponownie wprowadzony w 2001 roku w modelu X5 SUV i wariantach serii E46 3. System ten by\u0142 do\u015b\u0107 zaawansowanym systemem, kt\u00f3ry wykorzystywa\u0142 DSC (elektroniczn\u0105 kontrol\u0119 stabilno\u015bci), kt\u00f3ra uruchamia\u0142a hamulce na kole, kt\u00f3re si\u0119 \u015blizga\u0142o, w celu lepszego przeniesienia mocy.<\/p>\n\n\n\n

Dzisiejszy xDrive<\/h3>\n\n\n\n

Dzisiejszy system nap\u0119du AWD BMW nosi nazw\u0119 xDrive i jest produkowany od 2003 roku. System ten wykorzystuje elektronicznie sterowany mechanizm r\u00f3\u017cnicowy z pakietem sprz\u0119gie\u0142, aby optymalnie rozdzieli\u0107 moment obrotowy pomi\u0119dzy dwie osie.
Wsp\u00f3\u0142czesne systemy BMW xDrive oferuj\u0105 podzia\u0142 momentu obrotowego w stosunku 40:60 na korzy\u015b\u0107 tylnych k\u00f3\u0142 i s\u0105 w stanie wys\u0142a\u0107 100% mocy na ty\u0142 w danych okoliczno\u015bciach. Oznacza to, \u017ce system BMW jest dostosowany g\u0142\u00f3wnie do jazdy sportowej, aby podtrzyma\u0107 tradycj\u0119 tylnego nap\u0119du BMW.
W 2017 roku BMW wprowadzi\u0142o system podobny do 4MATIC+ o nazwie M xDrive, kt\u00f3ry r\u00f3wnie\u017c oferowa\u0142 mo\u017cliwo\u015b\u0107 od\u0142\u0105czenia przedniej osi w celu stworzenia BMW M5 z nap\u0119dem na tylne ko\u0142a. Og\u00f3lnie rzecz bior\u0105c, system AWD BMW jest bardziej dostosowany do sportowej jazdy, a Mercedes stawia bardziej na bezwysi\u0142kowe podr\u00f3\u017cowanie.<\/p>\n\n\n\n

Audi Quattro<\/h2>\n\n\n\n

Nie by\u0142oby prezentacji niemieckich system\u00f3w AWD bez wspomnienia o pionierze tej technologii. Pierwszy system AWD oferowany przez Audi zosta\u0142 wprowadzony w 1980 roku dla rajdowego i drogowego samochodu o nazwie Audi Quattro, kt\u00f3ry zdominowa\u0142 Rajdowe Mistrzostwa Samochod\u00f3w.
Audi oferowa\u0142o ten uk\u0142ad nap\u0119dowy r\u00f3wnie\u017c w drogowym Audi Quattro, a p\u00f3\u017aniej system ten sta\u0142 si\u0119 jednym z g\u0142\u00f3wnych powod\u00f3w, dla kt\u00f3rych klient wybiera\u0142 Audi zamiast BMW czy Mercedesa. Wsp\u00f3\u0142czesne systemy Quattro s\u0105 w wi\u0119kszo\u015bci przypadk\u00f3w dostosowane do maksymalnej trakcji.
Systemy te oferuj\u0105 rozk\u0142ad momentu obrotowego 50:50 pomi\u0119dzy dwiema osiami, a system jest w stanie wys\u0142a\u0107 70% momentu obrotowego na przednie ko\u0142a lub 85 na tylne, w zale\u017cno\u015bci od warunk\u00f3w. System jest r\u00f3wnie\u017c w pe\u0142ni zautomatyzowany, tak jak w przypadku BMW i Mercedesa.
Kluczowa r\u00f3\u017cnica pomi\u0119dzy tymi trzema modelami polega na tym, \u017ce Audi najbardziej chce zaoferowa\u0107 pewne prowadzenie, a trakcja jest priorytetem numer jeden. W tym samym czasie BMW stawia na sportow\u0105 jazd\u0119, a Mercedes na komfortow\u0105, bezproblemow\u0105 jazd\u0119.<\/p>\n\n\n\n

Por\u00f3wnanie system\u00f3w AWD<\/h2>\n\n\n\n

xDrive, 4Matic, Quattro: Kt\u00f3ry system oferuje najlepsze wra\u017cenia z jazdy po \u015bniegu?<\/h3>\n\n\n\n

W przypadku jazdy po \u015bniegu system AWD jest r\u00f3wnie wa\u017cny, jak dobry zestaw opon, a te trzy systemy oferuj\u0105 wyj\u0105tkowe mo\u017cliwo\u015bci jazdy po \u015bniegu, je\u015bli s\u0105 wyposa\u017cone w odpowiednie opony.
Jak wspomniano wcze\u015bniej, priorytetem dla Audi jest trakcja, dlatego te\u017c uk\u0142ad Quattro wydaje si\u0119 by\u0107 najlepszym rozwi\u0105zaniem na \u015bniegu. Jednak wszystkie trzy pojazdy oferuj\u0105 doskona\u0142e warunki do jazdy po \u015bniegu.<\/p>\n\n\n\n

xDrive, 4Matic, Quattro: Kt\u00f3ry system oferuje najlepsz\u0105 niezawodno\u015b\u0107?<\/h3>\n\n\n\n

Wszystkie trzy systemy oferuj\u0105 dobr\u0105 niezawodno\u015b\u0107, je\u015bli s\u0105 prawid\u0142owo konserwowane, i to w zasadzie wszystko. Wszystkie trzy marki maj\u0105 d\u0142ug\u0105 histori\u0119 w produkcji trwa\u0142ych system\u00f3w AWD i nie ma \u017cadnych informacji o tym, \u017ce kt\u00f3ry\u015b z nich powoduje wi\u0119cej problem\u00f3w ni\u017c inne.
Je\u015bli po\u015bwi\u0119cisz sw\u00f3j czas, aby zbada\u0107 r\u00f3\u017cnice w niezawodno\u015bci mi\u0119dzy tymi trzema ledwo zauwa\u017cysz \u017cadnej r\u00f3\u017cnicy wartej wzmianki. Mo\u017cna wi\u0119c \u015bmia\u0142o powiedzie\u0107, \u017ce w segmencie niezawodno\u015bci s\u0105 one do\u015b\u0107 r\u00f3wne.<\/p>\n\n\n\n

Czy powinienem wybra\u0107 system AWD, czy samoch\u00f3d z nap\u0119dem na przednie lub tylne ko\u0142a?<\/h3>\n\n\n\n

System AWD powinni Pa\u0144stwo wybra\u0107, je\u015bli zale\u017cy Pa\u0144stwu na bezpieczniejszej je\u017adzie, lepszej przyczepno\u015bci i wi\u0119kszych mo\u017cliwo\u015bciach samochodu. Nap\u0119d na tylne ko\u0142a jest kojarzony g\u0142\u00f3wnie z jazd\u0105 wyczynow\u0105, ale ma du\u017ce braki, je\u015bli chodzi o bezpiecze\u0144stwo.
W zwi\u0105zku z tym system AWD, kt\u00f3ry jest w stanie rozdzieli\u0107 moc na korzy\u015b\u0107 tylnego ko\u0142a, taki jak ten oferowany w BMW, jest najlepszym z obu \u015bwiat\u00f3w.
Obecnie uk\u0142ady nap\u0119dowe z nap\u0119dem na przednie ko\u0142a s\u0105 oferowane g\u0142\u00f3wnie przez Audi, ale Mercedes i BMW zamierzaj\u0105 rozszerzy\u0107 swoj\u0105 ofert\u0119 w miar\u0119 up\u0142ywu czasu. Samochody z nap\u0119dem na przedni\u0105 o\u015b nie s\u0105 tak przyjemne w prowadzeniu jak ich odpowiedniki z nap\u0119dem na tyln\u0105 o\u015b, ale oferuj\u0105 lepsz\u0105 trakcj\u0119 i oszcz\u0119dno\u015b\u0107 paliwa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Samoch\u00f3d z nap\u0119dem na wszystkie ko\u0142a lub AWD to samoch\u00f3d z uk\u0142adem nap\u0119dowym zdolnym do przeniesienia mocy na wszystkie cztery ko\u0142a. Mercedes i BMW oferuj\u0105 wiele samochod\u00f3w z nap\u0119dem AWD<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":396,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[3,10],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/395"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=395"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/395\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/396"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=395"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=395"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autaluksusowea2z.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=395"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}