Volvo S40 – wszystko, co musisz wiedzieć

Volvo S40 to subkompaktowy sedan klasy premium produkowany przez Volvo w latach 1995-2012. Pierwsza generacja modelu S40, S40 I, była produkowana w latach 1995-2004, a S40 II – w latach 2004-2012. Produkcja modelu S40 zakończyła się w 2012 roku, a jego miejsce zajął model V40 hatchback.

W tym czasie Volvo zdołało sprzedać ponad milion egzemplarzy tego modelu, wliczając w to również wersję kombi V40. Model S40 jest dostępny z kilkoma różnymi wersjami silnikowymi, począwszy od małych, czterocylindrowych silników o pojemności 1,6 l i mocy 101 KM, a skończywszy na modelu S40 II S Automatica o mocy 400 KM.

Pierwsza generacja modelu S40 wykorzystuje klasyczną stylistykę pudełkowatego sedana Volvo, natomiast druga generacja S40 jest mniej więcej taka sama, ale ma bardziej zaokrąglone krawędzie. Wnętrze S40 I jest nieco przestarzałe, natomiast S40 II jest nieco bardziej nowoczesne, ale nie tak nowoczesne, jak współczesne sedany Volvo.

Jeśli chodzi o niezawodność, S40 wypada poniżej średniej niezawodności, zwłaszcza model pierwszej generacji. Niemniej jednak S40 II oferuje obecnie bardzo dobrą cenę na rynku samochodów używanych, ale jego zakup wymaga zagłębienia się w historię samochodu, aby zdecydować, czy rzeczywiście jest tego wart, czy nie, ponieważ jakość obsługi technicznej odgrywa ogromną rolę w ogólnych kosztach posiadania.

Volvo S40 – Układ napędowy

Gama modelowa Volvo S40 I rozpoczyna się od rzędowego 4-cylindrowego silnika o pojemności 1,6 l i mocy 105 KM, natomiast wersja po modernizacji oferuje 109 KM. Następny w kolejności jest czterocylindrowy silnik 1,6 l o mocy 116 KM/122 KM. Volvo S40 I 2.0L oferuje czterocylindrowy silnik o pojemności 2.0L i mocy 136 KM oraz 160 KM w wersji z turbodoładowaniem. W najwyższym modelu T4 dostępny jest rzędowy silnik czterocylindrowy o pojemności 1,9 l i mocy 200 KM.

  Czy Volvo często się psuje? Czy Volvo to niezawodny samochód?

Gama S40 II rozpoczyna się również od silnika czterocylindrowego o pojemności 1,6 l i mocy 100/125 KM. Silnik 1,8 l ma moc 125 KM, a 2,0 l jest dostępny z silnikiem o mocy 145 KM. S40 II jest również dostępny z kilkoma silnikami 5-cylindrowymi o mocy od 140 KM do 230 KM, natomiast najmocniejszym modelem S40 jest S40 II S Automatica z silnikiem V8 o pojemności 4,7 l i mocy 440 KM.

Model S40 I jest dostępny z czterema silnikami wysokoprężnymi o mocy od 90 KM do 115 KM, natomiast model S40 II jest dostępny z silnikami wysokoprężnymi o mocy od 100 KM do 190 KM. S40 I jest wyposażony w manualną skrzynię biegów i napęd FWD, natomiast S40 II jest dostępny z automatyczną skrzynią biegów, napędem RWD lub AWD.

Gama modeli S40 nie wyróżnia się niczym szczególnym, jeśli chodzi o wydajność, ponieważ maksymalne spalanie oscyluje wokół 30 MPG. W sumie silniki są wyrafinowane, ale nie są zbyt ciche.

Volvo S40 – Design i podwozie

Pierwsza generacja S40 wygląda staro zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, czego można się było spodziewać, biorąc pod uwagę wiek samochodu. Druga generacja jest nieco bardziej nowoczesna, ale w żadnym wypadku nie tak współczesna, jak nowsze modele Volvo. Wnętrze jest nieco lepiej zaprojektowane w nowszym modelu, ale brakuje w nim również większości najnowocześniejszych elementów wyposażenia.

Podwozie i zawieszenie modelu S40 zostało zestrojone z myślą o komfortowej jeździe, co oznacza, że S40 nie jest samochodem sportowym, nawet w przypadku modelu S40 Automatica.

  Czy samochody Volvo mają oponę zapasową?

Volvo S40 – niezawodność i typowe problemy

Model S40 nie jest najbardziej niezawodnym samochodem Volvo, co oznacza, że boryka się z wieloma problemami, zarówno w przypadku pierwszej, jak i drugiej generacji. Najczęstsze problemy, z którymi boryka się S40, są związane z katalizatorem, słabymi hamulcami, nieszczelnym szyberdachem, wyciekami oleju i awarią czujnika MAF.

Niektóre z nich są nieco bardziej kłopotliwe niż inne, np. problem z hamulcami, natomiast kwestie takie jak nieszczelny szyberdach można rozwiązać na wcześniejszym etapie, jeśli zwróci się na nie szczególną uwagę. Volvo S40 II jest nieco bardziej niezawodne niż pierwsza generacja, ale nie na tyle, aby stanowiło to realną różnicę.

Volvo S40 – wartość i praktyczność

W zależności od modelu, roku produkcji, wyposażenia, stanu technicznego i przebiegu, Volvo S40 można kupić za kwotę od 2 500 do 16 000 USD. Niektóre z nich mogą być bardzo wartościowe, jeżeli były utrzymywane w przyzwoitym stanie. Mimo to należy zwracać baczną uwagę na wszystkie dokumenty dotyczące historii serwisowej.
Pod względem praktyczności S40 nie jest może największym sedanem, ale z pewnością oferuje wystarczająco dużo miejsca dla kogoś, kto nie planuje zbyt często przewozić wysokich osób. Przestrzeń bagażowa jest również przyzwoita, natomiast ogólna widoczność jest przeciętna.

Sekcja FAQ

Które Volvo S40 powinienem kupić?

Spośród dwóch generacji S40 należy wybrać tę, która bardziej nam się podoba, ponieważ pod względem jakości oba modele są stosunkowo podobne. Jednak S40 II jest bardziej zaawansowanym samochodem, zwłaszcza że jest dostępny w wersjach z napędem RWD i AWD, a także z automatyczną skrzynią biegów.

  Czy Volvo XC40 jest warte swojej ceny?

Jeśli chodzi o silniki, najpopularniejsze wydają się być silniki T4, a niektórzy chwalą sobie również silnik wysokoprężny 1,9 l jako naprawdę niezawodną jednostkę.

Czy Volvo S40 jest bezpieczne?

Samochody Volvo są znane ze swoich imponujących parametrów bezpieczeństwa i nie inaczej jest w przypadku modelu S40, zwłaszcza drugiej generacji. Pierwsza generacja S40 jest już stosunkowo starym samochodem, co oznacza, że nie jest tak bezpieczna jak S40 II.

Jednak nawet model S40 II nie posiada większości współczesnych technologii bezpieczeństwa, ponieważ większość z nich nie była wówczas dostępna. Mimo to, S40 drugiej generacji ma solidną konstrukcję, dzięki czemu osiąga imponujące wyniki w testach zderzeniowych.

Dlaczego Volvo zaprzestało produkcji modelu S40?

Można by pomyśleć, że po sprzedaniu miliona egzemplarzy Volvo niechętnie zrezygnuje z produkcji modelu S40. Jednak w ciągu ostatnich kilku lat sprzedaży S40 odnotowano ogromny spadek popularności, ponieważ na początku lat 2010-tych SUV-y i crossovery zaczęły szybko zyskiwać na popularności.

Wreszcie, 5-cylindrowe silniki w S40 nie są oszczędne ani szybkie, a ponadto są zbyt głośne jak na ten segment. Właściciele narzekali również na ergonomię, ale głównym powodem, dla którego S40 został wycofany z produkcji, był fakt, że samochody takie jak te zaczęły szybko tracić uwagę.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z