4MATIC a 4MOTION – różnice, zalety i wady

Układ napędu na wszystkie koła napędza przez cały czas zarówno tylne, jak i przednie koła, aby zapewnić optymalną trakcję w zależności od wybranego trybu jazdy i warunków zewnętrznych. Mniej więcej każda marka premium w dzisiejszych czasach oferuje AWD w jakiejś formie, ale większość z nich jest zarezerwowana dla SUV-ów.

Jednak zarówno Mercedes, jak i Volkswagen oferują swoje systemy AWD dla niemal każdego dostępnego modelu. Mercedes nazywa ich system 4MATIC, który jest dostępny dla każdego samochodu, który oferują, podczas gdy Volkswagen nazywa ich system 4MOTION, który jest dostępny dla większości ich modeli.

Mercedes rozpoczął oferowanie systemu 4MATIC w 1987 roku i pierwsze iteracje tego systemu były dość zawodne, ponieważ były one niezwykle skomplikowane. VW również zaczął oferować system 4MOTION z powrotem w latach 80-tych, ale system był ograniczony tylko do kilku modeli premium i nie był tak zaawansowany.

Obecnie oba te systemy są o wiele lepsze, ale system 4MATIC jest o wiele bardziej zaawansowany. Mercedes oferuje również system 4MATIC+, który pozwala na odłączenie przedniej osi i uczynienie samochodu wyłącznie RWD, co jest czymś, czego VW nie oferuje.

Mercedes 4MATIC – zalety i wady

System 4MATIC Mercedesa jest jednym z najbardziej zaawansowanych systemów AWD dostępnych obecnie na rynku, ponieważ wykorzystuje on niezwykle złożoną konstrukcję, która obecnie jest o wiele bardziej niezawodna niż kiedyś. Główną zaletą systemu 4MATIC jest systemowa integracja, która wpływa na wszystkie aspekty napędu.

System 4MATIC jest inteligentnym systemem napędu na cztery koła, który wykorzystuje niezliczoną ilość różnych czujników na każdym kole, co oznacza, że system może utrzymać samochód w ruchu, nawet jeśli tylko jedno koło zapewnia przyzwoitą trakcję.

  Które modele Mercedesa mają niskie koszty utrzymania?

System działa najlepiej, gdy jest zintegrowany z płynnie działającą 7-9-biegową skrzynią biegów, systemem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania, zaawansowanym systemem trakcji oraz ESP. Największą zaletą systemu 4MATIC w porównaniu z 4MOTION jest fakt, że potrafi on niezwykle szybko reagować na różne warunki drogowe, dzięki czemu samochód staje się o wiele bezpieczniejszy.

Negatywy systemu 4MATIC to fakt, że kosztuje dużo pieniędzy na naprawę, jeśli kiedykolwiek zacznie powodować problemy, a także pogarsza zużycie paliwa i sprawia, że samochód jest cięższy i sztuczny w dotyku. Jednak Mercedes oferuje również system 4MATIC+, który jest jednym z najbardziej zaawansowanych systemów AWD na rynku.

Volkswagen 4MOTION – zalety i wady

Technologia 4MOTION Volkswagena obejmuje kilka różnych rodzajów systemów AWD w zależności od typu samochodu. Najbardziej podstawowy system nazywany jest systemem Haldex, który wykorzystuje sprzęgło do przeniesienia mocy albo na tylne, albo na przednie koła. Problem z tym systemem polega na tym, że reaguje on znacznie wolniej i nie jest tak zaawansowany jak 4MATIC.

Niektóre SUV-y VW wykorzystują tzw. system Torsen AWD, który wykorzystuje mechaniczny mechanizm różnicowy w celu zapewnienia maksymalnej trakcji w terenie. Jest to system oldskulowy, stosowany głównie w SUV-ach i innych pojazdach terenowych.

System 4MOTION nie jest tak zaawansowany, jak system stosowany obecnie w większości modeli Mercedesa. Jednak w rzeczywistości różnice nie są aż tak widoczne. Volkswagen nie oferuje specjalnego systemu AWD zorientowanego na osiągi, jak 4MATIC+, co oznacza, że ich systemy są nieco mniej złożone.

  Jak zaktualizować oprogramowanie sprzętowe Mercedes Comand?

Wady systemu 4MOTION są mniej więcej takie same jak w przypadku 4MATIC. Samochody z napędem 4MOTION są droższe, więcej kosztują naprawy, nie są tak wydajne i są znacznie cięższe.

Konieczność systemu AWD we współczesnych samochodach

Jak już wcześniej wspomniano, większość producentów samochodów oferuje obecnie systemy AWD, ale dla większości klientów system AWD nie jest po prostu konieczny. Systemy AWD sprawiają, że samochód jest bardziej skomplikowany, mniej paliwooszczędny, cięższy, a często nawet bardziej zawodny, przez co dużo droższy do naprawienia.

Jeśli jesteś właścicielem dużego SUV-a, to wybór napędu AWD ma sens zarówno ze względu na trakcję, jak i wartość odsprzedaży. Jeśli jednak posiadasz VW Golfa lub Mercedesa Benz A-Class i rzadko kiedy zapuszczasz się poza chodnik, wtedy system AWD jest mniej lub bardziej zbędny.

Systemy AWD zazwyczaj kosztują około $2,000-$3,000 z fabryki, co oznacza, że kosztują o wiele więcej niż zestaw przyzwoitych opon zimowych. W związku z tym, czasami sensowniej jest wydać te dodatkowe pieniądze na bardziej potrzebne opcje i komplet opon zimowych.

Prawdą jest, że system AWD zwiększa wartość odsprzedaży, ale nie tak bardzo, jak mogłoby się wydawać, ponieważ w pierwszej kolejności kosztują one dużo.

Sekcja FAQ

Czy powinienem kupić Mercedesa z systemem 4MATIC?

Jeśli kupują Państwo nowiutkiego SUV-a Mercedesa, którego zamierzają Państwo używać w różnych warunkach i nie mają Państwo nic przeciwko zapłaceniu dodatkowych 2 000 dolarów ponad cenę wywoławczą, powinni Państwo zaznaczyć opcję 4MATIC. Jeśli jednak nie planujesz jazdy w niekorzystnych warunkach pogodowych lub po prostu posiadasz komplet porządnych opon zimowych, system AWD jest zbędny.

  Comment réinitialiser la climatisation d'une Mercedes ?

Jeśli kupujesz używany samochód i znajdziesz taki, który Ci się spodoba z systemem AWD, to jest to sytuacja, w której obie strony wygrywają.

Czy powinienem kupić VW z systemem 4MOTION?

To mniej więcej taka sama historia jak z Mercedesem. Wszystko zależy od tego, jaki samochód kupujesz i do czego zamierzasz go używać. Komplet opon zimowych zwykle wystarcza, zwłaszcza jeśli nie kupujemy Amaroka, Atlasa czy Touarega.

Co jest takiego wyjątkowego w systemie AWD Mercedes 4MATIC+?

System 4MATIC+ AWD Mercedesa oraz system BMW xDrive M umożliwiają całkowite odłączenie przedniej osi i uczynienie samochodu napędem na cztery koła, kiedy chcesz się zabawić starym, dobrym stylem RWD. Oba te systemy oferują dedykowane tryby driftu, co oznacza, że możesz z łatwością wychylić ogon i utrzymać go w kontrolowany sposób.

To sprawia, że te systemy są najlepsze, ponieważ oferują doskonałe poziomy trakcji w codziennych sytuacjach, a jednocześnie pozwalają poczuć, że RWD doświadczenie po naciśnięciu przycisku.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z