Audi A1 – wszystko, co musisz wiedzieć

Audi A1 to najmniejszy samochód luksusowy produkowany przez Audi, który po raz pierwszy pojawił się w 2010 roku. Pierwszy model A1 został odświeżony w 2015 roku i był produkowany aż do 2019 roku. W 2020 roku Audi wreszcie wypuściło na rynek nowe A1, które ma podnieść poprzeczkę, jeśli chodzi o luksusowe hatchbacki klasy subkompaktowej.

A1 jest zazwyczaj napędzany silnikiem 3-cylindrowym lub 4-cylindrowym o mocy od 86 KM do 260 KM. Silnik jest zazwyczaj połączony z opracowaną przez Audi skrzynią biegów S-Tronic, która sprawia, że ten mały hatchback jest szybki i wydajny.

Pod względem stylistycznym A1 wydaje się stonowane i dość zgodne z pozostałymi modelami Audi. Pierwszy model A1 wygląda na nieco bardziej zaokrąglony, podczas gdy nowy wykorzystuje bardziej kanciaste podejście do projektowania. Wnętrze pierwszego A1 wygląda dobrze, ale nowe A1 wygląda futurystycznie i luksusowo.

Pod względem niezawodności, druga generacja A1 wydaje się być lepsza od pierwszej, ale najczęstsze problemy związane są z nadmiernym zużyciem oleju, problemami elektrycznymi, problemami ze spasowaniem i grzechotaniem, problemami z turbosprężarką i problemami z łańcuchem rozrządu.

Audi A1 – układ napędowy

Linia 2010 Audi A1 rozpoczyna się od silnika 1.2TFSI, który oferuje moc 86 KM i jest najsłabszym silnikiem, jaki można znaleźć w Audi po 2000 roku. Pierwsza generacja A1 jest również dostępna z kilkoma silnikami 1.4TFSI o mocy od 122 KM do 140 KM. Model A1 2.0L TFSI ma moc 256 KM i jest standardowo wyposażony w napęd Quattro AWD.

W Audi A1 po modernizacji zrezygnowano z silnika 1.2L TFSI i dodano do oferty Audi S1. Silnik 1,4 l TFSI w modelu po faceliftingu może mieć moc 150 KM. Audi S1 Quattro oferuje czterocylindrowy silnik turbo o pojemności 2,0 l i mocy 231 KM. Wszystkie te silniki mogą być wyposażone w przekładnię S-Tronic DCT lub w niektórych krajach w manualną skrzynię biegów.

  Co to jest najgorsze Audi kupić używane?

Nowa linia Audi A1 rozpoczyna się od 3-cylindrowego silnika o pojemności 1,0 l i mocy 95 KM, ale można go również znaleźć w wersjach o mocy 110 KM lub 116 KM. Nowe A1 może być również wyposażone w czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 l i mocy 150 KM, podczas gdy topowy model A1 jest wyposażony w czterocylindrowy silnik o pojemności 2,0 l i mocy ponad 200 KM.

A1 jest zbudowane tak, aby było wydajne, kompaktowe i aerodynamiczne, co oznacza, że osiąga maksymalnie 60MPG przy najbardziej wydajnych silnikach.

Audi A1 – Konstrukcja i podwozie

Pierwsza generacja Audi A1 zaczęła się już nieco starzeć, podczas gdy nowe Audi A1 wygląda futurystycznie i odważnie, zwłaszcza jeśli pomalowane jest na bardziej radosny kolor. Wygląd zewnętrzny obu generacji zależy w dużej mierze od pakietu stylizacyjnego nadwozia i reflektorów.

Wnętrze pierwszej generacji A1 jest już nieco przestarzałe, ale nadal może zachwycać, jeśli jest odpowiednio wyposażone. Pierwsza generacja odświeżyła nieco wystrój wnętrza, ale większość głównych powierzchni pozostała niezmieniona. Nowe A1 wygląda o wiele lepiej pod każdym kątem, zwłaszcza, że jest wyposażone w Audi Virtual Cockpit.

Zawieszenie i układ jezdny A1 zostały zestrojone z myślą o komfortowym prowadzeniu przy stosunkowo sztywnym podejściu. A1 zostało zaprojektowane jako dynamiczny samochód miejski, co oznacza, że jest stosunkowo miękkie, ale nie wpada w poślizg na zakrętach.

Audi A1 – niezawodność i typowe problemy

Pierwsza generacja Audi A1 nie jest tak niezawodna, jak samochód po faceliftingu i druga generacja. Tak czy inaczej, A1 jest przyzwoicie niezawodne jako całość, ale tylko wtedy, gdy jest prawidłowo konserwowane. Najczęstsze problemy związane z Audi A1 dotyczą turbosprężarki, układów elektrycznych, układu rozrządu, wysokiego poziomu zużycia oleju oraz problemów z dopasowaniem i grzechotaniem.

  Audi vs Toyota - niezawodność - co jest lepsze

Audi A1 – wartość i praktyczność

Pierwsza generacja Audi A1 jest obecnie dość przystępnym cenowo samochodem i konkuruje na przykład z takimi modelami jak VW Polo. A1 po faceliftingu nadal dobrze trzyma swoją wartość, co oznacza, że kosztuje znacznie więcej niż A1 pierwszej generacji. Nowe A1 jest prawie tak drogie jak Audi A3, co oznacza, że jest to naprawdę niszowy produkt.

Jeśli chodzi o praktyczność, A1 jest samochodem miejskim, a więc nie jest zbyt dobry do przewożenia większej liczby osób i rzeczy. Cztery dorosłe osoby będą miały trudności, aby wygodnie usiąść w A1, zwłaszcza że prawdopodobnie nie będą miały możliwości umieszczenia swoich rzeczy w dowolnym miejscu.

Sekcja FAQ

Czy warto kupić Audi A1?

Audi A1 jest warte swojej ceny, jeśli szukasz luksusowego hatchbacka klasy subkompaktowej i jesteś w stanie wygodnie się w nim zmieścić. A1 może być podstawowym modelem Audi, ale jest to prawdziwe Audi, przynajmniej jeśli chodzi o nowe A1. W każdym razie, jako miejski środek transportu, A1 jest naprawdę dobrym pomysłem.

Biorąc pod uwagę fakt, że niektóre modele A1 osiągają zdumiewające 60MPG, są one świetne do ciągłego użytkowania. Oprócz tego, że A1 jest zgrabne, dobrze wyposażone i wydajne, posiada również wszystkie cechy, których można oczekiwać od prawdziwego Audi.

Czy Audi A1 jest samochodem rodzinnym?

Mimo że jest to Audi, nie jest to tak naprawdę samochód rodzinny. A1 jest małe wewnątrz i na zewnątrz, co oznacza, że nie jest dobrze izolowane, ani nie nadaje się dla nikogo poza młodszą rodziną z dzieckiem. Mimo to, A1 sprawia wrażenie zbyt cienkiego i delikatnego, a jednocześnie kosztuje dość dużo pieniędzy, co oznacza, że w tej cenie można znaleźć znacznie lepszy samochód rodzinny.

  Jakiego oleju powinienem używać w moim Audi A3?

Chociaż A1 posiada pewne cechy przyjazne rodzinie, takie jak łatwo dostępne punkty mocowań IsoFix, szeroko otwierane drzwi i bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, istnieją lepsze opcje.

Czy Audi A1 jest zbyt wolne?

Jak już kilkakrotnie wspomniano w tym artykule, A1 można kupić z kilkoma silnikami o mocy od zaledwie 80 KM do ponad 200 KM. Trudno sobie wyobrazić, jak to jest jeździć samochodem XXI wieku z tak niską mocą, ale w rzeczywistości nie jest to aż tak duży problem.

Prawdą jest, że podczas łączenia się w pary na autostradzie lub podczas próby wyprzedzenia kogoś na autostradzie samochód będzie powolny, ale w rzeczywistości A1 jest odpowiedni do tego, czym jest.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z