Czy akumulatory samochodów hybrydowych mogą eksplodować?

Żaden samochód nie jest bezpieczny sam w sobie, ponieważ średnio ponad 30 tys. Amerykanów umiera każdego roku z przyczyn związanych z samochodami. Samochody są ciężkie, potężne, wypełnione łatwopalnymi cieczami i czasami poruszają się z bardzo dużą prędkością, wszystko to sprawia, że są niebezpieczne, niezależnie od opcji układu napędowego.

Z drugiej strony, pojazdy elektryczne nie są wypełnione łatwopalnymi cieczami, co czyni je bezpieczniejszymi z tego punktu widzenia, ale posiadają one akumulatory litowo-jonowe o dużej gęstości energii, które są łatwopalne i mogą nawet czasami eksplodować.

Hybrydy to połączenie zwykłych pojazdów napędzanych benzyną lub olejem napędowym z pojazdami elektrycznymi, co oznacza, że potencjalne obawy dotyczące bezpieczeństwa są jeszcze większe. Na szczęście wiele współczesnych pojazdów hybrydowych wykorzystuje akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe, które są bezpieczniejsze niż akumulatory litowo-jonowe, ale nie są tak wydajne ani tak mocne.

Można śmiało powiedzieć, że jury w tej kwestii nadal nie jest rozstrzygnięte, ponieważ nie ma wystarczających danych, które mogłyby bezpiecznie udowodnić, dlaczego i w jaki sposób akumulatory ulegają zapłonowi i/lub eksplodują. Cokolwiek to jest, istnieje wiele środków ostrożności, które mają na celu powstrzymanie akumulatorów przed eksplozją.

Akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe (NiMH) – Najbardziej powszechny typ akumulatorów hybrydowych

Obecnie zdecydowana większość samochodów hybrydowych nadal używa akumulatorów niklowo-metalowo-wodorkowych, które są bezpieczniejsze od akumulatorów litowo-jonowych, ale mają mniejszą gęstość mocy i wydajność. Akumulatory te wykorzystują wodór do przechowywania energii elektrycznej, a także używają tytanu, aby odpowiednio zabezpieczyć jony wodoru.

Baterie NiMH są już od dłuższego czasu i jako takie są tanie i łatwe do zdobycia. Oferują one około 4 do 5 mil na Kwh i są o wiele lepsze w porównaniu do akumulatorów kwasowo-ołowiowych, które są również używane w wielu samochodach dzisiaj.

  Czy można jeździć hybrydą bez akumulatora?

Akumulatory NiMH można łatwo ładować i wyczerpać, ale nie są one nigdzie w pobliżu tak wydajne i gęste jak akumulatory litowo-jonowe. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, akumulatory NiMH są rzeczywiście bardziej stabilne i mniej prawdopodobne jest, że się zapalą lub eksplodują.

Wynika to z faktu, że akumulatory NiMH mają mniejszą gęstość mocy, a w każdym ogniwie znajduje się znacznie mniej materiału aktywnego. Baterie NiMH są jednak szkodliwe dla środowiska i powinny być utylizowane zgodnie z zaleceniami producenta.

Baterie litowo-jonowe (Li-Ion) – mocniejsze, lepsze, szybsze, lżejsze i bardziej wytrzymałe

Akumulatory litowo-jonowe są po prostu lepsze w porównaniu do akumulatorów NiMH lub ołowiowo-kwasowych, ponieważ są o wiele bardziej wydajne, mocniejsze, mniejsze, lżejsze i ogólnie szybsze w ładowaniu. Akumulatory litowo-jonowe są wykonane z wysoce reaktywnego litu i węgla, dzięki czemu są w stanie przechowywać znacznie więcej energii.

Jednak baterie litowo-jonowe są dalekie od doskonałości. Kosztują dużo pieniędzy, a niektóre samochody elektryczne i hybrydowe używają zestawów akumulatorów, których wymiana kosztuje dziesiątki tysięcy dolarów. Takie ceny są ogromnym czynnikiem odstraszającym dla wielu osób chcących przejść na EV, ale z czasem ceny te powinny spadać.

Należy również zauważyć, że baterie litowo-jonowe są produkowane głównie dla mniejszych urządzeń i jako takie, większe baterie Li-Ion nie są tak wydajne ani lepsze. Większe baterie Li-Ion są również łatwopalne i podatne na eksplozję, i taka jest prawda.

Nawet jeśli takie przypadki zdarzają się dość rzadko i istnieje wiele środków ostrożności, aby zapewnić, że bateria Li-Ion nie zapali się, ale baterie Li-Ion czasami się zapalają, a kiedy tak się stanie, naprawdę trudno jest ugasić ten ogień.

  Najlepszy samochód dla osób z problemami z kolanami

Ogólne bezpieczeństwo samochodów hybrydowych – bezpieczniejsze dla kierowcy, bardziej niebezpieczne dla wszystkich innych

Akumulatory i podzespoły układu napędowego są rzeczywiście istotną częścią ogólnego bezpieczeństwa samochodu, ale nie są to jedyne elementy, które muszą być skonstruowane w określony sposób. Samochody hybrydowe i elektryczne są z natury cięższe, czasami wariant hybrydowy może ważyć nawet 500 funtów więcej niż zwykły wariant benzynowy.

Ten dodatkowy ciężar przyczynia się do ogólnego bezpieczeństwa, ponieważ cięższy samochód będzie bezpieczniejszy w zderzeniu z lekkim samochodem. IIHS szacuje, że wypadki z udziałem samochodów hybrydowych są o 25% mniej prawdopodobne, aby poważnie zranić kierowcę, ale jeśli chodzi o pieszych, to jest na odwrót.

Jednym z największych problemów z samochodami EV i hybrydowymi jest brak hałasu, gdy korzystają one wyłącznie z silnika elektrycznego. Obecnie prawie wszystkie samochody hybrydowe muszą emitować jakiś rodzaj hałasu, aby przejść homologację na większości rynków.

Sekcja FAQ

Czy można całkowicie rozładować hybrydowy akumulator litowo-jonowy?

Teoretycznie akumulatory litowo-jonowe mogą być całkowicie rozładowane, ale nie jest to coś, czego nigdy nie chcielibyśmy robić, ponieważ miedź wewnątrz akumulatora może rozpuścić się w elektrolitach. Jeśli całkowicie rozładujesz swoją baterię, doświadczysz poważnego spadku jej stanu.

Czasami może to nawet wymagać, aby całkowicie wymienić cały akumulator, a to może ustawić cię z powrotem kilka tysięcy dolarów. Przyznaję, większość nowszych hybrydowych akumulatorów samochodowych jest prawie niemożliwe, aby w pełni rozładować.

Jak długo wytrzymuje akumulator hybrydowy?

Innym wielkim problemem z baterii Li-Ion jest to, że nie trwa wiecznie, a dokładnie, większość samochodów Li-Ion baterii trwa do 100-150k mil. Po tym czasie, jesteś zobowiązany do wymiany baterii, a to może kosztować znaczną ilość pieniędzy.

  Który samochód z nadwoziem typu hatchback ma najlepszy prześwit?

Z drugiej strony, niklowo-metalowo-wodorkowa bateria może czasami trwać aż 355k mil, a nawet jeśli nie iść źle, są one tańsze w zakupie, ponieważ są one bardziej powszechne. Niektóre akumulatory NiMH Toyoty Prius mogą rzekomo wytrzymać nawet dłużej niż to.

Czy samochody na wodór są lepsze od samochodów hybrydowych?

Niewiele osób o tym wie, ale w dzisiejszych czasach można kupić pełnowartościowy samochód wodorowy, a niektórzy nawet uważają, że samochód wodorowy jest najlepszą czystą alternatywą dla benzyny i oleju napędowego. Jedną z głównych zalet samochodów wodorowych jest to, że mają tendencję do dać Ci wyższy przebieg niż samochody elektryczne.

Tak czy inaczej, wodór nie jest doskonały, i to jest prawdopodobnie powód, dla którego wodór nigdy nie stał się głównym wyborem napędu. Ogromnym problemem z wodoru jest poważny brak wydajności i łatwości użytkowania, ponieważ nie ma praktycznie 0 stacji wodorowych w większości zaludnionych krajów, a to częściowo dlatego, że przechowywanie wodoru jest z natury nieefektywne.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z