Czy samochody hybrydowe są dobre do jazdy po górach?

Samochody hybrydowe są zaprojektowane z myślą o maksymalnej wydajności i jako takie, nie są dokładnie zbudowane do celów jazdy w górach. Tak czy inaczej, nie ma powodu, aby niektóre bardziej przyjazne terenowe hybrydowe SUV-y były mniej niż równe swoim odpowiednikom z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi.

Główną zaletą samochodów hybrydowych, a na pewno głównym powodem, dla którego oferują one zwiększoną wydajność jest hamowanie odzyskowe. Hamowanie odzyskowe to mechanizm mający na celu odzyskanie utraconej energii podczas spowalniania samochodu.

I cały scenariusz jazdy hybrydowo-górskiej można rozpatrywać przede wszystkim z tej perspektywy. Gdy jedziesz pod górę, natychmiastowy moment elektryczny daje Ci lekki zastrzyk energii. Ilekroć jesteś w dół, hamowanie regeneracyjne będzie wziąć stres z regularnych hamulców ciernych.

Jako takie, hybrydy są dobre do jazdy w górach. Jednakże, hybrydy ważą 200-500 funtów więcej niż ich odpowiedniki na gaz lub olej napędowy, i jest mnóstwo konsekwencji, które wynikają z tak dużej rozbieżności wagi.

Hybrydy a warunki jazdy w górach

Kiedy spojrzysz na zmienne, które definiują przeciętne środowisko jazdy w górach, zazwyczaj patrzysz na śnieg, lód, deszcz, zimno i nierówną nawierzchnię drogi. W związku z tym, samochód musi być w stanie utrzymać swoją własną wagę pod względem mocy i obsługi.

Niektóre samochody hybrydowe, takie jak Toyota Prius, są mniej niż idealne do takich warunków jazdy, ale to samo dotyczy każdego innego samochodu z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym z podobnego segmentu. Inne, takie jak Volvo XC90 Hybrid czy Range Rover P400e to świetne samochody do jazdy po górach.

  Najlepsze samochody hybrydowe dla seniorów

Zwykłe Volvo XC90 i zwykły Range Rover są równie dobre, a może nawet lepsze od swoich hybrydowych odpowiedników. Choć hybrydy powinny sobie radzić doskonale, większość silników hybrydowych nie jest przeznaczona do jazdy po górach.

Silniki hybrydowe są korzystne, gdy pracują w swoim optymalnym paśmie mocy, co skutkuje zwiększoną wydajnością. Strome wzgórza i ciągłe nachylenia wymagają od silnika ciągłej pracy, co z kolei sprawia, że silnik hybrydowy staje się bezużyteczny z punktu widzenia wydajności, nawet jeśli hamowanie odzyskuje utraconą energię.

Hybrydy i jazda po autostradzie

Jak wspomniano wcześniej, hybrydy mogą jeździć w terenie górzystym, ale z pewnością nie o to chodzi w pojazdach hybrydowych. Z drugiej strony, jazda po autostradzie to zupełnie inny zestaw czynników, a hybryda również nie jest stworzona do jazdy po autostradzie.

Dla zobrazowania, wyobraź sobie, że jedziesz ze stałą prędkością 70mph. Można by pomyśleć, że silnik spalinowy i elektryczny pracują w idealnej harmonii, ale nie są, wręcz przeciwnie, prawie cała siła ciągnąca jest wywierana przez silnik spalinowy.

To dlatego, że silniki elektryczne nie są przeznaczone do ciągłej jazdy z dużą prędkością, są one przeznaczone dla środowisk miejskich, gdzie stale trzeba hamować i używać hamowania regeneracyjnego. Mimo że prawdopodobnie doświadczysz niższej emisji spalin, hybryda nie jest najlepszym autostradowym krążownikiem.

Hybrydy i jazda w mieście

Jak już mówiliśmy, hybrydy nie są stworzone do jazdy po autostradach ani w górach, więc pojawia się pytanie, jaki jest sens posiadania hybrydy? Odpowiedzią na to pytanie jest znakomita wydajność w jeździe miejskiej w ruchu stop-and-go. Tak bardzo, że nie jest to nawet porównywalne.

  Czy samochody hybrydowe przyspieszają szybciej?

Głównym powodem, dla którego samochody hybrydowe mają tendencję do stałego przewodzenia w zakresie jazdy miejskiej jest głównie ze względu na hamowanie odzyskowe. Ruch uliczny jest cechą charakterystyczną dla klasycznej jazdy miejskiej, a hamowanie odzyskowe jest stworzone do pracy w parze z ruchem ulicznym.

Hamowanie odzyskowe działa w taki sposób, że odzyskuje utraconą moc silnika podczas zwalniania. Oznacza to, że hamulce cierne nie są używane podczas zwalniania, dopiero gdy trzeba zwolnić bardziej agresywnie, hamulce cierne zaczynają działać. Im bardziej zwalniasz, tym więcej energii odzyskujesz.

Poza hamowaniem odzyskowym, jazda w mieście odbywa się głównie z mniejszą prędkością, co oznacza, że silnik elektryczny prawie zawsze jest w stanie samodzielnie napędzać samochód, co dodatkowo zwiększa wydajność. W miarę jak samochody hybrydowe będą stawały się coraz bardziej wyrafinowane, staną się niezaprzeczalnie najlepszymi samochodami na rynku, jeśli chodzi o typy silników.

Sekcja FAQ

Czy samochody elektryczne są dobre do jazdy po górach?

Samochody elektryczne świetnie nadają się do jazdy po górach, jeśli są do tego stworzone. Pod względem mocy i wydajności, Tesla Model S jest tak samo dobra jak każdy inny samochód elektryczny w terenie górskim. Jeśli jednak zła jakość dróg i off-roading to Twoja definicja jazdy w górach, powinieneś trzymać się starych, dobrych Wranglerów i Land Cruiserów.

Samochody na gaz i olej napędowy tracą dużo mocy na większych wysokościach, EV nie. Samochody z silnikiem spalinowym nie nadają się ani do jazdy pod górę, ani do zjeżdżania z górki, z drugiej strony, EV z hamulcem odzyskowym świetnie radzi sobie z jazdą pod górę i z górki.

  Jaka jest najbardziej zawodna marka samochodów?

Czy samochody hybrydowe i elektryczne nadają się do jazdy w terenie?

Hybrydy mogą być dobre w terenie, ale różnice między zwykłymi SUV-ami na gaz lub olej napędowy a hybrydami są marginalne, nie warte wzmianki. Z drugiej strony, nie ma absolutnie żadnego powodu, aby sądzić, że EV nie zamierzają całkowicie przejąć jazdy off-road, ponieważ są one lepsze pod prawie każdym względem.

Przede wszystkim, EV nie żrą gazu, a zwykłe off-roadery tak. Po drugie, możesz wysłać moc do każdego koła indywidualnie znacznie łatwiej niż w zwykłym samochodzie na gaz lub olej napędowy. Po trzecie, masz 100% momentu obrotowego w 100% czasu, i to jest główny powód, dla którego EV ostatecznie przejmą off-roading.

Czy samochody hybrydowe i elektryczne są dobre do wyścigów?

Jeśli mówimy o sportach i aktywnościach, które obejmują samochody, prawie żaden z nich nie jest bardziej przyjazny dla entuzjastów motoryzacji niż wyścigi. Oznacza to, że w takich kręgach żyją najbardziej zagorzali petrolheadzi, którzy mogą być również najbardziej upartą grupą demograficzną, jeśli chodzi o samochody elektryczne.

Rozumiemy to, my też kochamy wolnossące silniki V8, V10 i V12, ale nie ma powodu, aby nie ścigać się samochodami elektrycznymi, ponieważ samochody elektryczne działają zupełnie inaczej i interesujące jest, aby zobaczyć, gdzie niektóre organizacje, takie jak Formuła E, pójdą w najbliższych latach.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z