Dlaczego silniki gazowe są lepsze od elektrycznych?

Silniki elektryczne to duży krok naprzód w porównaniu z tradycyjnymi silnikami spalinowymi (ICE), jeśli chodzi o wydajność i konserwację. Jednak silniki elektryczne nie są idealne i w niektórych aspektach nie dorównują samochodom z silnikami spalinowymi, czasami do tego stopnia, że wydają się być gorsze.

Jesteśmy na początku nowej ery w motoryzacji, nowsze samochody zaczną częściej oferować elektryczne układy napędowe, a ICE będzie powoli coraz mniej ekscytujące i coraz droższe w eksploatacji. Jeśli jednak dokonamy całkowitego przejścia, są pewne aspekty, o których warto porozmawiać.

Nie nadszedł jeszcze czas, aby zrezygnować z silników spalinowych, ponieważ nie jesteśmy na to gotowi. Infrastruktura jest w powijakach, a technologia szybko się rozwija. Istnieje mnóstwo powodów, dla których silnik spalinowy jest lepszy od elektrycznego.

Zasięg

Prawdopodobnie jedną z najbardziej widocznych różnic między samochodem spalinowym a elektrycznym jest zasięg. Współczesne samochody elektryczne mogą pochwalić się zasięgiem do 300 mil, ale w rzeczywistości zasięg jest prawie zawsze krótszy. Sposób jazdy, temperatura zewnętrzna, prędkość, z jaką się poruszasz, Twoja waga…

Wszystkie te aspekty mogą przesunąć swój oczekiwany zakres drastycznie, a większość ludzi szuka ładowarki dużo wcześniej niż twierdził. Z drugiej strony, samochód z silnikiem spalinowym oferuje wiele setek mil na jednym baku, a napełnianie go jest łatwe i co ważniejsze – szybkie.

Ładowanie/uzupełnianie paliwa

Jeśli zabraknie Ci paliwa, wszystko co musisz zrobić, to pojechać na pobliską stację benzynową, otworzyć korek, napełnić samochód gazem, zamknąć go, zapłacić za niego i jesteś z powrotem na drodze. Cały ten proces może trwać średnio od 3 do 10 minut, a w każdym miejscu jest mnóstwo stacji paliw.

  Jaki jest najlepszy samochód dojeżdżający do pracy?

Z drugiej strony, jeśli jesteś właścicielem samochodu elektrycznego, jesteś bardzo zależny od sieci ładowania w Twojej okolicy, jej dostępności i funkcjonalności. Oznacza to, że posiadanie samochodu elektrycznego ma sens tylko wtedy, gdy ładuje się go w domu – wszystko inne jest po prostu trochę zbyt niepewne, by na nim polegać.

Sieć stacji paliw/ładowania

Jak wspomniano wcześniej, wciąż mamy stosunek paliwa do stacji ładowania wynoszący 1000:1, a liczba pojazdów elektrycznych na drogach szybko rośnie. Co więcej, istnieje mnóstwo różnych firm zajmujących się ładowaniem, posiadających specyficzne aplikacje i metody płatności, a wiele z nich często nie działa zgodnie z przeznaczeniem.

Różne prędkości ładowania, nieczynne ładowarki, korek dla dwóch samochodów do ładowarki lub ktoś zaparkował swoje BMW na wyznaczonym parkingu dla samochodów elektrycznych – to wszystko codzienne problemy właścicieli samochodów elektrycznych. Tego po prostu nie da się porównać z tankowaniem samochodu na milionie stacji paliw w pobliżu.

Czas

Prawdopodobnie największym czynnikiem odróżniającym samochód elektryczny od zwykłego samochodu z silnikiem spalinowym jest czas, który tracisz na wykonywanie codziennych czynności związanych z samochodem elektrycznym. Ładowanie do 80% pojemności w najlepszym przypadku trwa zwykle około 30 minut, a oczekiwanie na ładowarkę jeszcze dłużej.

Jest to szczególnie oczywiste, jeśli wybierasz się na długą wycieczkę. Jeśli wybierasz się na 1000-milową wycieczkę, w najlepszym przypadku czekają Cię co najmniej 4 postoje na ładowanie dla większości pojazdów elektrycznych. Oznacza to dodatkowe 2-4 godziny na drodze, jeśli nie planujesz odpowiednio, i jeśli ładowarka jest zawsze łatwo dostępna.

Baterie

Ogólnie rzecz biorąc, utrzymanie samochodu elektrycznego powinno być mniej kosztowne w porównaniu z samochodem z silnikiem spalinowym. Ale baterie mają tendencję do zużywania się, a po kilku latach mogą nawet wymagać wymiany. Nie tak dawno temu koszt baterii wynosił około 1000 dolarów za kWh, dziś nie kosztują już tyle, ale na pewno zrobią ogromne wgniecenie na twoim koncie bankowym.

  Które małe samochody mają system wspomagania parkowania?

Jak wynika z kilku legalnych forów właścicieli Tesli, bateria Tesla Model 3 kosztuje 190 dolarów za kWh. Jeśli pomnożysz to przez całkowitą moc Modelu 3, zobaczysz, że rachunek wyniesie 10-12 tysięcy dolarów. Ale jeśli uda ci się uszkodzić baterię na wcześniejszym etapie, rachunek za wymianę może być horrendalny.

EV nie są tak przyjazne dla środowiska

Wbrew powszechnemu przekonaniu, EV nie są tak przyjazne dla środowiska. Chociaż idea produkcji bezemisyjnej jest jak najbardziej aktualna, to na obecnym etapie produkcja pojazdów elektrycznych opiera się na dużej ilości paliw kopalnych, ale nikt o tym nie wspomina.

Oczywiście, w najbliższych latach powinno się to zmienić, ale na chwilę obecną aż 67% energii elektrycznej w Ameryce pochodzi z brudnych, starych paliw kopalnych. Według Amerykańskiej Agencji Informacji Energetycznej, wygląda na to, że samochody elektryczne są zależne od paliw kopalnych przez cały okres ich użytkowania, chociaż wydaje się, że klient końcowy tego nie robi.

Entuzjaści samochodów

Nikt nie może zaprzeczyć absurdalnemu czasowi 0-60mph Rimaca C_Two, Asparka Owl, czy Tesli Roadster. Ale rzeczywiście jesteś w stanie zaprzeczyć ekscytacji EV poza tym. EV są ciche, zrobotyzowane, a także cierpią na top-end.

EV nie oferują tak szerokiego spektrum aspektów układu napędowego, jak zwykłe samochody z silnikami spalinowymi. Bez dźwięku, specyficznego oddawania mocy i krzywych momentu obrotowego, wszystkie EV są takie same. A większość fanów benzyny obawia się, że supersamochód przyszłości będzie miał wszystko, tylko nie duszę.

  Jaki jest najszybszy samochód elektryczny?

Sekcja FAQ

Czy jesteśmy gotowi na EV?

Niektóre części świata są bardziej gotowe niż inne, ale ogólnie rzecz biorąc, nie jesteśmy. Musimy jeszcze poszerzyć naszą wiedzę na temat akumulatorów i ładowania, zanim pojazdy elektryczne całkowicie przejmą władzę. Niektórzy producenci samochodów planują zaprzestanie produkcji samochodów spalinowych przed 2030 rokiem. To jednak dość ambitne plany.

Co zyskujemy dzięki pojazdom elektrycznym?

Jeśli EV zostaną odpowiednio zaprojektowane i opracowane, pomogą nam zrozumieć, że powinniśmy dbać o nasze środowisko. Pokaże nam również, że nie trzeba mieć hipersamochodu wartego miliony dolarów, aby osiągnąć czas 0-60mph w 2,5 sekundy. Pojazdy elektryczne pokażą nam wiele rzeczy, ale dopiero po całkowitym przestawieniu się na nie.

Czy samochody z silnikiem spalinowym zostaną w przyszłości zakazane?

Jeszcze nie wiadomo, czy samochody ICE rzeczywiście zostaną zakazane w przyszłości, ale wygląda na to, że tak nie będzie. Być może sprzedaż nowszych samochodów z silnikami spalinowymi zostanie zakazana, ale wszystkie samochody jeżdżące obecnie po drogach prawdopodobnie pozostaną na nich, jeśli będą spełniać wszystkie normy bezpieczeństwa.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z