Który napęd na wszystkie koła jest lepszy – BMW czy Mercedes-Benz?

Który napęd na wszystkie koła jest lepszy - BMW czy Mercedes-Benz?

Samochód z napędem na wszystkie koła lub AWD to samochód z układem napędowym zdolnym do przeniesienia mocy na wszystkie cztery koła. Mercedes i BMW oferują wiele samochodów z napędem AWD w swoich gamach.
System napędu na wszystkie koła Mercedesa jest w większości skonfigurowany do jazdy bez wysiłku. Z drugiej strony, BMW oferuje bardziej sportowy, tylny system AWD, który jest przeznaczony dla kierowców pragnących bardziej dynamicznych wrażeń. Jeśli więc chcesz mieć sportowy układ AWD, wybierz BMW. Jeśli natomiast zależy Ci na wrażeniach przypominających jazdę krążownikiem z podwyższonym poziomem bezpieczeństwa, wybierz Mercedesa.

Mercedes all-wheel-drive system

Wprowadzenie AWD

Mercedes po raz pierwszy wprowadził system AWD w połowie lat 80-tych. Pierwszy system był sterowany elektronicznie z automatycznie włączającym się napędem AWD, który napędzał głównie tylne koła, aż do momentu zablokowania dyferencjałów i włączenia się systemu AWD.
Pierwszy system AWD w pełnym wymiarze czasu przez Mercedes został wprowadzony w 1998 roku z trzech otwartych różnic z tyłu, centrum, i przodu. System podobny do tego zastosowano w pierwszym SUV-ie Mercedes ML.

Nowoczesny napęd na wszystkie koła

Od 2008 roku system 4MATIC trzeciej generacji jest oferowany jako stały system AWD i jest skuteczny przy każdej prędkości. Nowoczesny system AWD nosi nazwę 4MATIC lub 4MATIC+ w przypadku niektórych wariantów AMG.
Czwarta generacja systemu 4MATIC została wprowadzona w 2016 roku dla modelu E63 AMG S. System ten jest w stanie przesłać maksymalnie 100% mocy na przód lub tył, w zależności od warunków i sposobu ustawienia systemu.
System ten jest na tyle zaawansowany, że za naciśnięciem jednego przycisku potrafi zamienić ponad 2 tonowego sedana Mercedesa w maszynę do driftu. Charakterystyczną cechą oryginalnych systemów AWD Mercedesa była przede wszystkim jazda bez wysiłku z podziałem momentu obrotowego 45:55 na przód i tył. System 4MATIC+ jest jednak przystosowany do sportowej jazdy. Należy pamiętać, że jest on oferowany tylko w niektórych modelach.

  Koszty utrzymania samochodu Mercedes vs Lexus

System napędu na wszystkie koła BMW

Pierwsze BMW AWD

Pierwszy system AWD BMW pochodzi z 1985 roku i modelu E30 325iX, który oferował dwa dyferencjały i podział momentu obrotowego 37:63 na korzyść tylnej osi.
Ten system AWD został wycofany z produkcji, gdy pojawiły się modele E36 i E39, ale system został później ponownie wprowadzony w 2001 roku w modelu X5 SUV i wariantach serii E46 3. System ten był dość zaawansowanym systemem, który wykorzystywał DSC (elektroniczną kontrolę stabilności), która uruchamiała hamulce na kole, które się ślizgało, w celu lepszego przeniesienia mocy.

Dzisiejszy xDrive

Dzisiejszy system napędu AWD BMW nosi nazwę xDrive i jest produkowany od 2003 roku. System ten wykorzystuje elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy z pakietem sprzęgieł, aby optymalnie rozdzielić moment obrotowy pomiędzy dwie osie.
Współczesne systemy BMW xDrive oferują podział momentu obrotowego w stosunku 40:60 na korzyść tylnych kół i są w stanie wysłać 100% mocy na tył w danych okolicznościach. Oznacza to, że system BMW jest dostosowany głównie do jazdy sportowej, aby podtrzymać tradycję tylnego napędu BMW.
W 2017 roku BMW wprowadziło system podobny do 4MATIC+ o nazwie M xDrive, który również oferował możliwość odłączenia przedniej osi w celu stworzenia BMW M5 z napędem na tylne koła. Ogólnie rzecz biorąc, system AWD BMW jest bardziej dostosowany do sportowej jazdy, a Mercedes stawia bardziej na bezwysiłkowe podróżowanie.

Audi Quattro

Nie byłoby prezentacji niemieckich systemów AWD bez wspomnienia o pionierze tej technologii. Pierwszy system AWD oferowany przez Audi został wprowadzony w 1980 roku dla rajdowego i drogowego samochodu o nazwie Audi Quattro, który zdominował Rajdowe Mistrzostwa Samochodów.
Audi oferowało ten układ napędowy również w drogowym Audi Quattro, a później system ten stał się jednym z głównych powodów, dla których klient wybierał Audi zamiast BMW czy Mercedesa. Współczesne systemy Quattro są w większości przypadków dostosowane do maksymalnej trakcji.
Systemy te oferują rozkład momentu obrotowego 50:50 pomiędzy dwiema osiami, a system jest w stanie wysłać 70% momentu obrotowego na przednie koła lub 85 na tylne, w zależności od warunków. System jest również w pełni zautomatyzowany, tak jak w przypadku BMW i Mercedesa.
Kluczowa różnica pomiędzy tymi trzema modelami polega na tym, że Audi najbardziej chce zaoferować pewne prowadzenie, a trakcja jest priorytetem numer jeden. W tym samym czasie BMW stawia na sportową jazdę, a Mercedes na komfortową, bezproblemową jazdę.

  Jaki jest topowy SUV Mercedesa?

Porównanie systemów AWD

xDrive, 4Matic, Quattro: Który system oferuje najlepsze wrażenia z jazdy po śniegu?

W przypadku jazdy po śniegu system AWD jest równie ważny, jak dobry zestaw opon, a te trzy systemy oferują wyjątkowe możliwości jazdy po śniegu, jeśli są wyposażone w odpowiednie opony.
Jak wspomniano wcześniej, priorytetem dla Audi jest trakcja, dlatego też układ Quattro wydaje się być najlepszym rozwiązaniem na śniegu. Jednak wszystkie trzy pojazdy oferują doskonałe warunki do jazdy po śniegu.

xDrive, 4Matic, Quattro: Który system oferuje najlepszą niezawodność?

Wszystkie trzy systemy oferują dobrą niezawodność, jeśli są prawidłowo konserwowane, i to w zasadzie wszystko. Wszystkie trzy marki mają długą historię w produkcji trwałych systemów AWD i nie ma żadnych informacji o tym, że któryś z nich powoduje więcej problemów niż inne.
Jeśli poświęcisz swój czas, aby zbadać różnice w niezawodności między tymi trzema ledwo zauważysz żadnej różnicy wartej wzmianki. Można więc śmiało powiedzieć, że w segmencie niezawodności są one dość równe.

Czy powinienem wybrać system AWD, czy samochód z napędem na przednie lub tylne koła?

System AWD powinni Państwo wybrać, jeśli zależy Państwu na bezpieczniejszej jeździe, lepszej przyczepności i większych możliwościach samochodu. Napęd na tylne koła jest kojarzony głównie z jazdą wyczynową, ale ma duże braki, jeśli chodzi o bezpieczeństwo.
W związku z tym system AWD, który jest w stanie rozdzielić moc na korzyść tylnego koła, taki jak ten oferowany w BMW, jest najlepszym z obu światów.
Obecnie układy napędowe z napędem na przednie koła są oferowane głównie przez Audi, ale Mercedes i BMW zamierzają rozszerzyć swoją ofertę w miarę upływu czasu. Samochody z napędem na przednią oś nie są tak przyjemne w prowadzeniu jak ich odpowiedniki z napędem na tylną oś, ale oferują lepszą trakcję i oszczędność paliwa.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z