Mercedes 280SL – wszystko, co musisz wiedzieć

Mercedes 280SL

Mercedes 280SL to nazwa kojarzona głównie z kabrioletem Pagoda z lat 1967-1971. Ten piękny klasyczny samochód Mercedesa staje się coraz bardziej popularny, ponieważ jego wartość stale rośnie. Obecnie wiele osób interesuje się modelem 280SL, a my powiemy Ci wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć.

Model 280SL jest wyposażony w rzędowy, 6-cylindrowy silnik o pojemności 2,8 l, który nie jest jeszcze najbardziej niezawodnym silnikiem Mercedesa, ale daje sobie radę nawet po ponad 50 latach użytkowania. Silnik brzmi dobrze i niektórzy uważają, że jest to idealny silnik dla Pagody, zarówno ze względu na jego wielkość, jak i charakter.

Projekt modelu 280SL można śmiało uznać za jeden z najlepszych, jakie kiedykolwiek stworzył Mercedes. Pagoda otrzymała swój przydomek, ponieważ dach 280SL przypominał dalekowschodnie świątynie. Pseudonim ten szybko się przyjął i obecnie ludzie mówią o 280SL po prostu „Pagoda SL”.

Niezawodność jest dobra, co jest niczym innym, jak pochwałą, biorąc pod uwagę, że samochód ten pojawił się po raz pierwszy w latach 60. Wymienimy jednak kilka najczęstszych problemów z tym samochodem. Ich wartość stale wzrasta i wygląda na to, że w najbliższym czasie się to nie zmieni. W końcu praktyczność jest taka, jakiej można oczekiwać od roadstera z końca lat 60.

Mercedes 280SL – Układ napędowy

Mercedes 280SL Pagoda jest wyposażony w 6-cylindrowy silnik o pojemności 2,8 l i nazwie kodowej M130. Silnik ten wytwarza moc około 170 KM i moment obrotowy 177 lb-ft. To może nie wydawać się dużo jak na dzisiejsze standardy, ale 280SL waży mniej niż 3000 funtów, co oznacza, że stosunek mocy do masy tego samochodu wynosi 93,22 W/kg.

  Najczęściej spotykane modele Mercedes-Benz

To wystarczy, aby rozpędzić 280SL od 0 do 60 mil na godzinę w około 9 sekund. Samochód wyposażony jest w 4-biegową skrzynię manualną, a moc przekazywana jest na stałe tylko na tylne koła. 280SL jest starym samochodem, więc nie można go brać pod uwagę, jeśli zależy nam na niskim zużyciu paliwa. Nie znaczy to, że 280SL pije z dwóch słomek, ale jak na silnik o mocy 170 KM nie jest to aż tak oszczędne.

Mercedes 280SL – Design i podwozie

280SL wygląda oszałamiająco zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz i rzadko kto będzie się z tym spierał. Od początku istnienia marki Mercedes wyprodukował sporo takich dwuosobowych roadsterów, ale mało który z nich wygląda tak dobrze jak 280SL Pagoda. Niektórzy twierdzą, że 280SL z wiekiem staje się coraz lepszy, tak jak dobre wino.

Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy, 280SL jest niezwykle dynamicznym samochodem, biorąc pod uwagę jego wiek. Oferuje żwawe, ale niezbyt wyważone podwozie, które jest gwarantowanym rollercoasterem. Jednak najlepszą rzeczą w 280SL jest po prostu usiąść wygodnie, zdjąć dach i cieszyć się lekką bryzą w ciepły, letni wieczór o zachodzie słońca.

Mercedes 280SL – Niezawodność i typowe problemy

280SL jest stosunkowo niezawodnym samochodem, podobnie jak wszystkie samochody Mercedesa z tej epoki, ale trzeba pamiętać, że 280SL jest już bardzo stary. Oznacza to, że samochody tego typu zasługują na stałą konserwację i wymagają jej, ponieważ są dość delikatne i podatne na różnego rodzaju problemy. Dlatego trzeba dbać o taki samochód, a nawet trzeba, zwłaszcza, że kosztuje on tyle, ile kosztuje.

  Które Mercedesy mają silniki V8?

Najczęstsze problemy z 280SL są związane z silnikiem, układem chłodzenia, elektroniką, układem paliwowym i, co najgorsze, z rdzą. Dobrą rzeczą jest to, że samochody te stały się niezwykle cenne, jeśli są w świetnym stanie, więc ludzie odpowiednio o nie dbają. Kupno mocno skorodowanego egzemplarza ma sens tylko wtedy, gdy planujesz przywrócić mu dawną świetność.

Mercedes 280SL – wartość i praktyczność

W dziale wartości i praktyczności 280SL wypada najgorzej, ponieważ jest teraz o wiele za drogi, aby ktokolwiek mógł się nim cieszyć, a jednocześnie jest to kompaktowy dwumiejscowy samochód, w którym jest mało miejsca, niezależnie od tego, jak na niego spojrzeć. Model 280SL to eksponat, co oznacza, że niektóre z nich mogą osiągnąć cenę kilkuset tysięcy dolarów, jeśli są w idealnym stanie.

Nawet najgorsze egzemplarze 280SL Pagoda mogą osiągnąć cenę kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Po prawidłowym i dokładnym odrestaurowaniu za pomocą śrub i nakrętek, wartość może wzrosnąć dziesięciokrotnie. Dlatego są to przedmioty kolekcjonerskie w takim samym stopniu jak samochody.

Sekcja FAQ

Dlaczego Mercedes produkuje dwuosobowe roadstery?

Większość z nas kojarzy Mercedesa z dużymi, luksusowymi, 4-drzwiowymi sedanami i SUV-ami przeznaczonymi dla najbogatszych i najbardziej znanych ludzi na świecie. Jednak tak naprawdę Mercedes początkowo produkował samochody bez dachu, a dopiero później zaczął produkować luksusowe sedany z ciemnymi drzwiami.

Linia Mercedesa SL to jeden z najstarszych modeli Mercedesa, który jest obecnie odświeżany. Mercedes zapowiedział niedawno zupełnie nowego Mercedesa SL na rok 2023, który będzie dostępny tylko z silnikami o dużej mocy i miękkim dachem, tak jak to się wszystko zaczęło.

  2022 BMW M4 vs Mercedes C63 AMG

Czy Mercedes 280SL jest lepszy od 300SL Roadster?

Według zagorzałych entuzjastów klasycznych samochodów Mercedesa, 280SL z końca lat 60. i 300SL Roadster z końca lat 50. to dwa najbardziej pożądane klasyczne samochody typu roadster, jakie kiedykolwiek wyprodukował Mercedes. Wybór lepszego z nich jest trudnym zadaniem, ale nie sposób nie powiedzieć, że 300SL Roadster nie jest najlepszym roadsterem Mercedesa.

Oczywiście, 300SL Gullwing jest bardziej preferowaną opcją ze względu na charakterystyczne drzwi Gullwing, ale nie są one po prostu tak dobre, jak posiadanie samochodu takiego jak 300SL bez dachu.

Czy wartość Mercedesa 280SL będzie nadal rosła?

Nie można z całą pewnością stwierdzić, czy wartość jakiegokolwiek samochodu będzie rosła, czy spadała, ale 280SL jest jednym z tych samochodów, które powinny piąć się w górę, aż do osiągnięcia pewnego plateau. Są one rzadkie i piękne, świetnie się prowadzą i świetnie brzmią.

Wielu entuzjastów i kolekcjonerów chce mieć 280SL, a ogólne zainteresowanie Pagodą rośnie, podczas gdy liczba dostępnych samochodów maleje. Według niektórych źródeł, w Wielkiej Brytanii jest tylko około 8 zarejestrowanych modeli 280SL Pagoda, więc twierdzenie, że 280SL nie będzie nadal zyskiwał na wartości jest trudne, ale nigdy niemożliwe.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z