Co to znaczy, gdy silnik jest doładowany?


Jeśli chodzi o silniki samochodowe, większość z nich jest zazwyczaj doładowana lub turbodoładowana. Jeśli jesteś jak większość laików, prawdopodobnie nie wiesz, jaka jest różnica między nimi. Oba brzmią oczywiście niesamowicie, ale same nazwy niekoniecznie przekładają się na świetne i mocne silniki. Debata między tymi dwoma typami silników i który z nich jest najlepszy trwa, ale gdy dowiesz się trochę o każdym z nich, możesz łatwiej dokonać wyboru, który z nich będzie najlepszy dla Ciebie, gdy jesteś na zakupach samochodowych.

Just the Basics

Aby zrozumieć silnik z doładowaniem, musisz najpierw zrozumieć, jak działa silnik. Silnik spalinowy wytwarza moc w zależności od tego, ile paliwa jest w stanie spalić i jak dobrze ciepło jest przekształcane w siłę mechaniczną. Ponieważ paliwo potrzebuje tlenu do spalania, maksymalna moc, jaką można uzyskać z silnika zależy głównie od ilości powietrza, które może pobrać do spalania paliwa. Dlatego właśnie w takich przypadkach stosuje się technikę wymuszonego doprowadzania powietrza do silnika.
Im więcej powietrza wtłoczysz do silnika, tym więcej paliwa będzie on spalał i tym większą moc uzyskasz. Turbosprężarki i doładowania to sprężarki powietrza, które dostarczają potrzebne powietrze, i choć są to urządzenia tego samego typu, działają zupełnie inaczej.

Czym jest silnik z turbodoładowaniem a czym z doładowaniem?

Aby wprowadzić więcej powietrza do silnika, turbosprężarka wykorzystuje energię cieplną i prędkość gazów spalinowych, które wydostają się z cylindrów silnika, do obracania turbiny, która napędza sprężarkę (lub wirnik), aby mogła ona wtłoczyć więcej powietrza z powrotem do silnika. Dla kontrastu, podczas gdy doładowanie również pompuje więcej powietrza do silnika, powietrze jest napędzane mechanicznie za pomocą paska na silniku i działa albo z silnika elektrycznego, albo z wału korbowego zwykłego silnika.

Zalety i wady każdego typu

Jak możesz sobie wyobrazić, istnieją zalety i wady obu typów silników, i to właśnie tutaj wyjaśnimy. Na początek, silnik z turbodoładowaniem ma “turbo” lub “boost” opóźnienie po naciśnięciu pedału gazu. Innymi słowy, po wciśnięciu pedału gazu prawą nogą następuje lekkie opóźnienie, po prostu dlatego, że turbosprężarka potrzebuje trochę czasu, aby się “rozkręcić”, zanim zacznie dostarczać moc. Dzieje się tak, ponieważ ciśnienie i ciepło potrzebne do zwiększenia obrotów turbiny zajmuje sekundę lub dwie.
Czy jest to koniecznie zła rzecz? Wcale nie, ale jest to jedna z różnic pomiędzy tymi dwoma typami silników. Doładowanie nie ma opóźnienia, ponieważ jego pompa powietrza zawsze się obraca, częściowo dzięki temu, że jest połączona bezpośrednio z wałem korbowym silnika. Z tego powodu, w silniku z doładowaniem, wzrost ciśnienia jest zauważalny natychmiast, ponieważ nie ma żadnego rodzaju opóźnienia.
Istnieją również inne różnice pomiędzy turbosprężarkami i doładowaniami. Po pierwsze, każda z nich ma wady. Podczas gdy wadą silnika z turbodoładowaniem (dla niektórych) jest opóźnienie, wadą silnika z doładowaniem jest ogólna wydajność. Pamiętaj, że turbosprężarka wykorzystuje moc samego silnika, aby się obracać, co oznacza, że może zużyć bardzo dużo mocy tego silnika do czasu zakończenia akcji. Z tego powodu, doładowania są mniej paliwooszczędne, ponieważ pobierają tak dużo mocy z silnika podczas całego procesu.
Innym czynnikiem, który należy rozważyć, jest reakcja przepustnicy. W przypadku silników z doładowaniem, uzyskujesz doskonałą reakcję przepustnicy, co z kolei natychmiast rozwija mega moc, której potrzebujesz, aby uzyskać reakcję, której szukasz. Doładowanie daje wspaniałą reakcję przepustnicy, która sprawia, że moc silnika drastycznie wzrasta, a tym samym zapewnia lepsze ogólne wrażenia z jazdy. Niektóre z dobrze znanych pojazdów, które używają doładowanych silników to Chevrolet Corvette Z06 (650 KM), Dodge SRT Challenger Demons i Hellcats (700+ KM), oraz ZR1 (755 KM).

Dlaczego warto wybrać silnik z doładowaniem?

Podczas gdy zarówno turbosprężarki jak i doładowania mają swoich fanów, i podczas gdy silniki z doładowaniem mogą być nieco w tyle za silnikami z turbosprężarką jeśli chodzi o wydajność paliwa, wciąż oferują wiele zalet w porównaniu z turbosprężarkami. Są to między innymi:

  • Generalnie kosztują mniej niż silnik z turbodoładowaniem
  • Pomagają zmniejszyć ilość dymu wydobywającego się z gazów spalinowych
  • Wytwarzają więcej mocy niż turbosprężarka
  • Pozwalają na szybsze przyspieszenie pojazdu
  • Nie wytwarzają opóźnienia jak turbosprężarka
  • Zapewniają dużą moc przy niższych obrotach
  • Mają tendencję do dostarczania dużej ilości koni mechanicznych
    Istnieją również trzy różne rodzaje superchargers, które są mądre, aby wziąć pod uwagę, gdy jesteś na zakupy dla następnego pojazdu. Te trzy to:
    ● Doładowarki odśrodkowe, które uzyskują swoją moc poprzez układ pasowo-kołowy w silniku.
    Doładowanie typu Root’s, które posiada dwa wirniki w kształcie epicykloidy, które są osadzone na dwóch wałach oddzielnie. Do zasilania pozostałego wału wykorzystywany jest pasek klinowy lub przekładnia.
    Doładowywacze łopatkowe, które wykorzystują kilka łopatek zamontowanych na bębnie doładowującym. Do wypychania łopatek na zewnątrz stosowane są sprężyny wstępnie sprężone.
    Rozważając zalety stosowania silnika z doładowaniem, należy również wziąć pod uwagę jego wady. Oprócz mniejszej oszczędności paliwa, turbosprężarki mogą być również nieco mniej niezawodne niż turbosprężarki. Dzieje się tak dlatego, że doładowanie obciąża silnik i jest dla niego trudniejsze niż turbosprężarka, co oznacza, że Twój silnik prawdopodobnie nie wytrzyma tak długo, jak gdybyś miał turbosprężarkę.
    To tylko kilka z powodów, dla których, pomimo wielu zalet stosowania turbosprężarki, coraz więcej osób wybiera turbosprężarki zamiast niej. W dzisiejszych czasach, kiedy miasta i stany wprowadzają prawa regulujące zużycie paliwa, sama kwestia wydajności paliwowej jest wystarczająca dla wielu ludzi, aby wybrać turbosprężarkę, nawet jeśli turbosprężarka ma opóźnienie, którego nie musisz cierpieć, jeśli wybrałeś turbosprężarkę.
    W końcu jednak, to do Ciebie należy przegląd zalet i wad silnika z doładowaniem, aby upewnić się, że jest on dla Ciebie odpowiedni, co powinno być dość prostym procesem.

Recent Posts