Czy istnieje kabriolet z 5 pasażerami?

Pięciomiejscowe kabriolety są niezwykle rzadkie, ponieważ konstrukcja nadwozia i podwozia kabrioletu sprawia, że tak właśnie jest. Tylna część siedzeń jest zazwyczaj węższa w każdym kabriolecie, ponieważ musi być taka, aby dach mógł się prawidłowo zamknąć.

Co więcej, kabriolety mają również wzmocnione ściany boczne, które również zwężają tylny przedział pasażerski, aby osiągnąć określony poziom integralności strukturalnej. Poza grubszymi i mocniejszymi ścianami bocznymi, kabriolety są często wyposażone w centralną belkę biegnącą między siedzeniami, która również wzmacnia nadwozie.

Wszystko to oznacza, że stworzenie 5-miejscowego kabrioletu wymaga znacznych zmian, co oznacza, że oprócz Jeepa Wranglera nie ma na rynku nowych 5-miejscowych kabrioletów. Jeśli chcesz kupić używany 5-miejscowy kabriolet, sprawdź Audi A4 kabriolet z 2007 roku lub Chryslera Sebringa z 2008 roku.

Innym powodem, dla którego nie ma 5-miejscowych kabrioletów jest to, że nie ma wystarczającej liczby osób zainteresowanych ich kupnem. Jeśli nie ma wystarczająco dużego rynku na dany produkt, to zazwyczaj sam produkt po jakimś czasie ginie, a tak właśnie było w przypadku 5-miejscowych kabrioletów.

Kompromisy konstrukcyjne kabrioletów

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że zrobienie kabrioletu ze zwykłej wersji hardtop jest łatwe, ale to o wiele bardziej skomplikowane niż tylko odcięcie dachu i nadanie mu ładnego wyglądu. Zanim dany kabriolet będzie gotowy do drogi, trzeba zwrócić uwagę na wiele aspektów.

Aby zrobić kabriolet, trzeba najpierw wyciąć dach, który sam w sobie nie wydaje się trudnym zadaniem, ale po tym, jak to zrobisz, musisz upewnić się, że podwozie samochodu jest wystarczająco mocne, aby wytrzymać codzienne mikro zginanie. Jest to dość trudne do zrobienia bez dodawania zbyt dużej wagi lub zmniejszania praktyczności zbyt wiele.

  Najlepsze samochody hybrydowe dla dojeżdżających do pracy

Ponieważ nie ma dachu, integralność strukturalna jest poważnie zagrożona, a to oznacza, że potrzeba wielu wzmocnień, aby usztywnić podwozie. Większość producentów stara się to osiągnąć poprzez dodanie stali do uszczelek drzwi oraz poprzez uczynienie centralnej części samochodu bardziej wytrzymałą niż wcześniej.

Kabriolety 2/4/5-miejscowe – Które wybrać i dlaczego

Między tymi trzema typami kabrioletów, 2-miejscowy kabriolet jest najbardziej popularną opcją i dlatego jest tak wiele 2-miejscowych kabrioletów. Kabriolety 4-miejscowe są wystarczająco popularne, ale zapotrzebowanie rynku na kabriolet 4-miejscowy jest znacznie mniejsze niż na kabriolet 2-miejscowy.

To powiedziawszy, nie ma prawie żadnego popytu na 5-miejscowy kabriolet, a ponadto trudniej jest zrobić 5-miejscowy kabriolet. Nawet większość 4-miejscowych kabrioletów jest bardzo ciasna z tyłu, ponieważ tylna kanapa jest znacznie węższa niż w przypadku kabrioletów z twardym dachem.

To powiedziawszy, 2-miejscowy kabriolet jest zazwyczaj bardziej sportową opcją, która powinna być przeznaczona głównie dla kierowców, którym zależy na osiągach i łatwości prowadzenia. 4-miejscowy kabriolet jest zazwyczaj zaprojektowany tak, aby był wygodny i relaksujący, co byłoby również głównym celem 5-miejscowego kabrioletu, gdyby taki istniał.

Innym powodem, dla którego nie ma kabrioletów 5-miejscowych, jest fakt, że istnieją kabriolety 4-miejscowe, a różnica między nimi jest zbyt mała, aby stworzyć osobny rynek kabrioletów 5-miejscowych.

5-miejscowe kabriolety – wymierająca rasa

Kilkadziesiąt lat temu na rynku było wiele 5-miejscowych kabrioletów, ponieważ przepisy dotyczące bezpieczeństwa samochodów były wtedy trochę żartem. Samochody takie jak Ford LTD kabriolet z 1972 roku były niezwykle sławne, ale były również niezwykle masywne i niebezpieczne w porównaniu z samochodami z lat 80-tych i 90-tych.

  Jakie samochody są dobre dla otyłych kierowców?

W związku z tym, jedynym stosunkowo nowoczesnym kabrioletem, który nadal oferuje 5 miejsc jest Jeep Wrangler Unlimited, ponieważ jest on zbudowany na oddzielnym podwoziu. W dzisiejszych czasach jest to niezwykle rzadkie, ponieważ większość samochodów wykorzystuje tzw. konstrukcję monocoque, która łączy nadwozie i podwozie podczas produkcji.

Wrangler Convertible może wygodnie pomieścić 5 osób, ale nie jest stworzony dla każdego. Co więcej, najbliższym prawdziwym 5-miejscowym kabrioletem jest Audi A4 z 2007 roku lub Chrysler Sebring Convertible z 2008 roku, ale oba te modele są już za stare dla większości ludzi.

Sekcja FAQ

Czy kabriolety są tego warte?

To kwestia indywidualnego spojrzenia, ale obiektywnie rzecz biorąc, większość kabrioletów jest zbyt kompromisowa, aby nadawała się dla każdego. Brakuje w nich miejsca na nogi zarówno dla pasażerów z przodu, jak i z tyłu. Ponadto, cierpią z powodu gorszego poziomu przestrzeni nad głową, do tego stopnia, że czasami tylne siedzenia stają się bezużyteczne.

Są cięższe, co nie wpływa korzystnie na wydajność paliwa ani aerodynamikę, a ponadto często pozbawiają Cię przestrzeni ładunkowej, gdy dach jest opuszczony, ponieważ mechanizm dachowy jest zazwyczaj przechowywany w bagażniku. Ponadto, nie są one tak strukturalnie solidne, co oznacza, że nie są tak zwinne jak ich odpowiedniki z twardym dachem.

Czy kabriolety z miękkim dachem są lepsze od tych z dachem typu hardtop?

To zależy od samochodu, o którym mowa, ale większość samochodów jest lepsza z miękkim dachem, ponieważ ma to więcej sensu. Z jednej strony, supersportowe samochody, takie jak McLaren 720S Spyder, korzystają z mechanizmu hardtop, który lepiej izoluje kierowcę, mimo że waży więcej.

  Jaka jest różnica między hybrydą typu plug-in a zwykłą hybrydą?

Jednak 720S Spyder nie zwiększa masy poprzez wzmocnienie podwozia, ponieważ jest ono wykonane z włókna węglowego, co sprawia, że jest znacznie mocniejsze niż zwykłe stalowe podwozie, co uzasadnia taką decyzję. Z drugiej strony, prawie wszystkie „zwykłe” samochody skłaniają się ku miękkim dachom, ponieważ w ogólnym rozrachunku mają one więcej sensu.

Czy coupe jest lepsze od kabrioletu?

Jeśli cenią sobie Państwo osiągi, prowadzenie i emocjonującą jazdę, lepiej zdecydować się na wariant coupe, ponieważ jest on zazwyczaj bardziej zwrotny, lekki, a do tego wygląda ładniej i bardziej aerodynamicznie. Z drugiej strony, kabriolet jest głównie dostosowane do tych, którzy cieszą się procesem motoryzacji i nie są w takim wielkim pośpiechu.

To powiedziawszy, istnieje kilka kabrioletów, które łączą w sobie emocje coupe i wyjątkowość kabrioletu, ale są one raczej rzadkie i drogie.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z