Czy nowoczesne samochody wymagają zabezpieczenia przed rdzą?


Współczesne samochody są znacznie mniej podatne na rdzę niż samochody sprzed 30 lat. W związku z tym współczesne samochody nie wymagają dodatkowej ochrony przed rdzą jako takiej. Jeśli jednak zdecydują się Państwo na zabezpieczenie antykorozyjne, powinno ono jeszcze bardziej zwiększyć poziom ochrony.

Konieczność dodatkowej ochrony przed rdzą jest jednak dyskusyjna. Nowoczesne samochody są zbudowane z ocynkowanej stali, która jest znacznie mniej podatna na korozję w porównaniu ze starszą, nieobrobioną stalą. Zabezpieczenie antykorozyjne starszych samochodów ma o wiele większy sens, ponieważ nie mają one takich właściwości antykorozyjnych.

Technologie takie jak powłoka elektroniczna, powłoka z tworzywa sztucznego czy stal galwanizowana są stosowane w całym przemyśle samochodowym właśnie w celu ochrony przed rdzą. Niektórzy producenci są nawet tak pewni swoich środków ochrony, że wolą zaoferować Ci dziesięcioletnią gwarancję, niż pozwolić Ci na samodzielne zabezpieczenie samochodu przed rdzą.

Jest więc raczej oczywiste, że większość nowoczesnych samochodów nie wymaga dodatkowej ochrony przed rdzą. Ale jeśli nie dbasz o swój samochód zbyt dobrze, albo mieszkasz w miejscu, gdzie drogi są fatalne, jest dużo lodu, soli i wilgoci, powinieneś rozważyć zabezpieczenie samochodu, jeśli nie spowoduje to utraty gwarancji.

Galwanizowana stal

Galwanizowana stal to zazwyczaj trzon wszystkich nowoczesnych fabrycznych rozwiązań chroniących przed rdzą. Galwanizacja to proces, w którym na goły panel stalowy lub żelazny nakłada się ochronną warstwę cynku, aby zapobiec jego reakcji z wilgocią i tlenem, czyli innymi słowy, aby zapobiec rdzewieniu.

Proces ten przeprowadza się zazwyczaj podczas tzw. cynkowania ogniowego. Jest to proces, w którym wszystkie elementy karoserii są zanurzane w kąpieli z roztopionego, gorącego cynku. Niektórzy producenci wykonują tę operację na wszystkich swoich samochodach wiele razy z rzędu i jest to dosłownie gorąca kąpiel cynkowa, tak jak zanurzanie frytek w ketchupie.

Ta ochronna powłoka cynkowa działa najlepiej, gdy cała powierzchnia jest pokryta, ale producenci zadają sobie jeszcze więcej trudu, aby zapewnić jak najlepszą ochronę panelu. Proces zwany galwanizacją chroni panele, nawet jeśli w niektórych miejscach cynk został porysowany. Tak długo, jak w pobliżu znajduje się cynk, panel jest dobrze chroniony.

Jednak cynkowanie nie trwa wiecznie i po kilku dekadach ciągłego oddziaływania czynników atmosferycznych, poziom ochrony nie jest już tak wyraźny jak kiedyś, zwłaszcza jeśli panele były narażone na działanie kwaśnych substancji chemicznych.

E-powłoka i inne środki ochrony fabrycznej

Ale stal galwanizowana nie jest jedyną metodą stosowaną przez marki głównego nurtu w celu ochrony przed rdzą. Na przykład samochody marki Mercedes są również chronione przez francuską firmę Permagard, zajmującą się ochroną przed wilgocią i rdzą wszelkiego rodzaju sprzętu przemysłowego, morskiego i lotniczego.

Wielu producentów stosuje również specjalne powłoki elektroniczne, które elektrycznie ładują cały samochód w celu zapobieżenia korozji. BMW robi to zaraz po galwanizacji, a cały proces jest zakończony przez roboty nakładające grubą, plastikową powłokę przed i po nałożeniu farby.

Niektóre bardziej wrażliwe części nowoczesnych samochodów są również chronione na różne sposoby. Niektórzy producenci stosują inne metale odporne na rdzę, albo całkowicie zastępują nimi elementy stalowe lub żelazne, albo zakrywają wszystkie metale podatne na korozję.

Oczywiste jest, że poziom ochrony antykorozyjnej współczesnych samochodów jest znacznie bardziej zaawansowany niż kiedyś. Wydaje się więc, że nie ma potrzeby stosowania dodatkowych zabezpieczeń antykorozyjnych, zwłaszcza jeśli gwarancja jest wciąż nienaruszona.

Aftermarket rust-proofing

Jeśli chcesz dodatkowo zabezpieczyć swój samochód, ponieważ przeprowadziłeś kilka napraw, gwarancja została unieważniona lub wygasła, albo po prostu chcesz posiadać samochód przez kolejne dziesięciolecia, istnieje kilka różnych sposobów na osiągnięcie wyższego poziomu ochrony przed rdzą.

Jednym z najbardziej popularnych sposobów jest zastosowanie grubej smoły jak podkład na spodzie samochodu. Proces ten kosztuje około 100-200 dolarów, a w najlepszym przypadku powinien trwać kilka lat. Ta metoda jest szczególnie przydatna, jeśli zostałeś już narażony na korozję.

Specjalne kroplówki/bezkropelkowe spraye olejowe są również dość popularną opcją. Olej w sprayu jest rozpylany na wszystkie wrażliwe miejsca w samochodzie i spływa do wszystkich nieosiągalnych miejsc. Niekapiący spray olejowy z drugiej strony wymaga wiercenia w niektórych panelach samochodowych, co nigdy nie jest dobrym pomysłem.
Te dwie metody również kosztują około 100-200 dolarów, ale jeśli chcesz specjalny moduł elektroniczny, który wysyła stały prąd w całym samochodzie, aby zapobiec korozji, patrzysz na rachunek w wysokości 500 dolarów, ale ochrona nie jest tak dokładna ani skuteczna.

Sekcja FAQ

Co powinienem zrobić, jeśli napotkam rdzę?

Jeśli natkną się Państwo na rdzę, należy zabrać samochód do doświadczonego fachowca. Warto wspomnieć, że rdzę można dość często naprawiać, ale czasami nie ma to sensu z finansowego punktu widzenia.

Jeśli korozja zaczyna się rozprzestrzeniać lub już poważnie uszkodziła panel, możesz nawet chcieć go całkowicie wymienić. Ma to sens tylko wtedy, gdy samochód jest warty ratowania, ponieważ wymaga on dokładnego przeglądu, który kosztuje dużo pieniędzy.

Czy mogę coś zrobić, aby zapobiec korozji?

Tak, można. Należy regularnie myć samochód, szczególnie w zimie, gdy wokół jest dużo soli. Kilka razy w roku należy umyć pod ciśnieniem cały spód i sprawdzić, czy nie ma śladów korozji.

Możesz również zastosować różnego rodzaju powłoki na swoim samochodzie, aby upewnić się, że sam lakier jest tak chroniony, jak to tylko możliwe. Specjalna folia ochronna jest dość popularną metodą ochrony lakieru i warto ją rozważyć.

Czy rozwiązania antykorozyjne dostępne na rynku wtórnym są opłacalne?

To zależy od zastosowanej metody i sposobu jej zastosowania. Nakładanie warstwy podkładowej i natryskiwanie olejem może być korzystne przez kilka lat, ale jeśli nie zostaną one przeprowadzone profesjonalnie, mogą nawet pogorszyć sytuację.

Bez względu na to, co robisz, skonsultuj się z profesjonalistą na temat wszystkich różnych produktów na rynku, aby być dobrze zorientowanym. Metody te działają najlepiej, jeśli są powtarzane co jakiś czas.

Recent Posts