Dlaczego samochody z lat 80-tych są tak brzydkie?

Piękno jest w oku patrzącego, i nawet jeśli prawie każdy może uznać samochód za okropnie wyglądający, nie oznacza to, że ktoś inny koniecznie się z tym zgadza. Ten artykuł jest głównie o tym, dlaczego niektórzy ludzie uważają, że niektóre samochody z lat 80. były raczej nieestetyczne.

Powodem, dla którego tak wiele samochodów z lat 80. było brzydkich jest to, że ceny ropy poszły w górę, konkurencja się zaostrzyła i świat został wprowadzony do głównego nurtu konstrukcji unibody. Celem było stworzenie tańszych i lżejszych samochodów, co oznaczało lepszą wydajność i dość pudełkowaty, płaski język projektowania.

Później, w latach 90-tych, komputery zaczęły przejmować kontrolę, co oznaczało, że można było kształtować panele nadwozia na wiele interesujących sposobów, co zaowocowało zaokrąglonym językiem projektowania. Prostota była również istotnym czynnikiem, jeśli chodzi o design lat 90-tych, i to jest sprawiedliwe, ponieważ wiele samochodów z lat 80-tych było zupełnie odwrotnych.

Lata 80. były okresem, w którym śmiały, atrakcyjny design był celem wielu producentów, co oznacza, że albo udało im się to zrobić we właściwy sposób, albo nie udało im się to w ogóle. Aby jeszcze bardziej zobrazować ten problem, przedstawiliśmy najgorsze projekty samochodów z lat 80.

1987 Nissan Pulsar NX

W latach 80-tych, dział projektowy Nissana był dość zabawny. Z jakiegoś powodu uznali oni, że wymienna tylna klapa w kombi jest tym, czego pragnie opinia publiczna. Jednak nie dość, że ten projekt był brzydki, to jeszcze nikt nie chciał go mieć.

  Czy sprzedać samochód czy go zatrzymać?

Koncepcja polegała na umożliwieniu wyboru pomiędzy bardziej wyglądającym jak kombi mobilnym, a w połowie wykonanym hatchbackiem. Przód wygląda jakby został zaprojektowany przez bezdusznego człowieka, ponieważ nie ma w nim absolutnie żadnych emocji. Koła wyglądały jak talerze, a cała reszta była całkowicie nudna i pozbawiona życia.

1989 Nissan S-Cargo

Kontynuując od Pulsara NX, po raz kolejny widać, że dział projektowy Nissana z lat 80-tych musiał wystąpić w nieco komediowej roli, ponieważ minivan S-Cargo(?) wyglądał jakby został zaprojektowany przez 3-latka. Kto powiedział, że Japończycy nie mają poczucia humoru, bo żart w stylu „O, rozumiem – to furgonetka towarowa, która wygląda jak ślimak, a nazwaliście ją S-Cargo!” dosłownie trafił do produkcji.

S-Cargo miał być w pewnym sensie hołdem dla legendarnego Citroena 2CV, ale wygląda na to, że projektując go, zapuszczono się na nieznane terytorium. To niesprawiedliwe, aby tak bardzo chwalić samochód i dział projektowy, ale żart oczywiście nadal jest silny.

1985 Subaru XT

To ostatni japoński samochód, który znalazł się na tej liście, ale pamiętajcie, że jest wiele innych japońskich wpadek konstrukcyjnych z lat 80-tych. Aby w pełni zrozumieć filozofię projektowania XT, wystarczyło kupić linijkę z prostą krawędzią. W XT nie ma ani jednej krzywej, nawet Lamborghini Countach miał więcej krzywych niż XT.

Opcja koła wyglądała jak kostka do gry w kasynie, a wnętrze było jeszcze bardziej przerażające niż wygląd zewnętrzny. Subaru XT miało najgorzej wyglądającą kierownicę samochodową wszech czasów, bez cienia wątpliwości. Reszta wnętrza, w tym dźwignia zmiany biegów, była całkiem taka sama jak reszta, brzydka i wręcz dziwna.

  Jaki jest najszybszy samochód rodzinny?

1983 Chrysler LeBaron Town & Country

Chrysler Lebaron to właściwie całkiem przyzwoity samochód jak na swoje czasy, ale edycja Town & Country w wersji cabrio była czymś zupełnie innym. Z jakiegoś powodu Chrysler postanowił wyposażyć samochód w sztuczne, plastikowe panele wykończeniowe z drewna, co było jedną z najdziwniejszych decyzji projektowych w latach 80-tych.

Co gorsza, tak wielu producentów samochodów klasy premium stosowało wysokiej jakości polerowane wykończenia wnętrza, ale Chrysler miał inny pomysł.

1985 Alfa Romeo Milano

To może być zaskoczeniem, że włoski producent może trafić na listę „najbrzydszych samochodów”, zwłaszcza, że Alfa Romeo jest marką powszechnie znaną z wyrazistego i prawie zawsze pięknego designu. Krąży dowcip, że podczas projektowania tego samochodu zawiesiła się maszyna z oprogramowaniem CAD i ja to rozumiem.

Patrząc na profil boczny, tył samochodu wygląda, jakby został rozbity. Koła również wyglądały jak blachy, a przód był wyjątkowo nudny. Nadal nie wiadomo, co się stało i dlaczego Alfa w ogóle zdecydowała się wypuścić Milano, szczególnie po tym, jak nazwali go po słynnym mieście we Włoszech.

Sekcja FAQ

Jakie są najlepiej wyglądające samochody z lat 80-tych?

Lata 80-te były bardzo ciekawym okresem i choć istnieje wiele designerskich wpadek, które pochodzą z lat 80-tych, istnieje również kilka samochodów z lat 80-tych, które często uważane są za jedne z najpiękniejszych samochodów wszech czasów. Ferrari F40 i Lamborghini Countach są prawdopodobnie najfajniejszymi i najlepiej wyglądającymi supersamochodami z lat 80-tych.

  Jaki samochód jest najwygodniejszy do długiej jazdy?

Jeśli chodzi o bardziej „osiągalne” samochody, to Renault Turbo 5, BMW E30 M3 i Corvette C4 są powszechnie uważane za najciekawsze projekty samochodów z lat 80.

Który samochód z lat 80-tych jest najbardziej kultowy z nich wszystkich?

Wybór jednego samochodu z lat 80-tych jako najbardziej kultowego jest trudny. Jeśli chodzi o mnie, skłaniam się ku F40 lub Countachowi, ale trudno powiedzieć, że DeLorean nie jest najbardziej kultowym samochodem z lat 80.

Ferrari Testarossa i Buick GNX to również samochody, które zdefiniowały ten okres, więc wybór tego najbardziej kultowego wydaje się niemożliwy. Jestem jednak stronnikiem supersamochodów i mogę jedynie stwierdzić, że dla ogółu społeczeństwa DeLorean jest najbardziej kultowym samochodem lat 80-tych.

Jaki był najpopularniejszy, najlepiej sprzedający się samochód w latach 80-tych?

W latach 80-tych Ford dominował na listach sprzedaży dzięki modelom Escort i Fiesta, których łącznie sprzedano ponad 2,8 miliona. Niezwykle popularny był również Ford Sierra, którego sprzedano prawie milion samochodów, a sprzedaż Cortiny osiągnęła prawie 500 tys. sztuk.

Oprócz tych modeli Forda, Vauxhall Cavalier i Austin Metro były również niezwykle popularne, sprzedając się w liczbie około 1 miliona sztuk każdy.

James May

Więcej czasu spędzam na samochodach niż na czymkolwiek innym. Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spodoba Ci się to, co napiszę o samochodach na tej stronie. Komentarze: james.may@luxurycarsa2z.com

Nowy na Auta Luksusowe A2Z